• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Trolliboll
    ostbågen skrev 2018-07-11 20:24:02 följande:

Det har varit vägning vid nästan varje besök och då har jag ändå bytt MVC en gång pga. flytt (till ett helt annat landsting). 

Vad olika det kan vara, trodde att man vägde sig överallt. Tycker det är intressant att man märker verkligen utav hur olika rutinerna är lite beroende på vart i landet man bor.

Var också fått vägt mig varje gång, förutom igår. Har också bytt landsting under tiden. Har gått upp sammanlagt 4kg under tiden

Imorgon är det en vecka över tiden, så less på det hår nu. Har inte haft några känningar alls :(
  • Hermioney
    Trolliboll skrev 2018-07-11 23:19:57 följande:

Imorgon är det en vecka över tiden, så less på det hår nu. Har inte haft några känningar alls :(

Samma här. Inga tecken på att någon är på väg ut.

Jag hittade detta på 1177:

Vilka går över tiden?

För en del kan det vara större risk att graviditeten blir överburen. Det kan vara om ett eller flera av följande påståenden stämmer in på dig som är gravid:

*Du har gått över tiden vid tidigare graviditeter.

*Det är första barnet som du är gravid med.

*Du är äldre än 30 år. Risken ökar med åldern.

*Du har en biologisk mamma eller syster som har gått över tiden.

*Barnet i magen är en pojke.

*Du har fetma.

Jag har nästan alla.

* Första barnet

* Över 30 år

* Syster gick 14 dagar över

* Överviktig

* Känner på mig att det är en pojke men har inte kollat upp det.

Men väntan är dryg! Nu har jag börjat göra saker som några andra i tråden. Jag blir galen av att bara sitta hemma och vänta av rädsla för att den kan komma när som helst.

Så nu ska vi på utflykt i andra änden av Landskapet. Kommer den där så får den komma där. Vi har bilen med och det finns förlossning där.
  • Sopp
    Hermioney skrev 2018-07-12 12:49:59 följande:
    Samma här. Inga tecken på att någon är på väg ut.

Jag hittade detta på 1177:

Vilka går över tiden?

..
    Överburen är man väl inte förrän man har gått 42 fulla veckor? BF är ju faktiskt bara ett ungefärligt datum men allt mellan 37-42 är ju räknat som normalt, om än frustrerande då alla förstås går runt och hoppas att man ska vara på nedre delen av skalan. jag har gått 41+2 och 41+3, så försöker ställa mig in på något liknande även denna gång fast dum som man är går man ju ändå och hoppas på att det ska sätta igång innan. 

Om det är någon tröst så har jag känt precis inga tecken alls innan mina tidigare förlossningar har dragit igång. Med första så började värkarna som mensvärk som stegrade i 41+1, och med andra gick vattnet på kvällen och han kom sedan några timmar senare utan tidigare förvarning. Så plötsligt händer det.. =) 
  • Iowhannah

Alltså. Tre kvällar och nätter med (för)värkar och regelbundna sammandragningar. Inte ett piss på dagarna, annat än några få sammandragningar.

Jag är så himla less nu!

Hinnsvepning i morgon dock, förhoppningsvis sätter det igång förlossningen.

• Perpen
    Iowhannah skrev 2018-07-12 15:28:24 följande:

Alltså. Tre kvällar och nätter med (för)värkar och regelbundna sammandragningar. Inte ett piss på dagarna, annat än några få sammandragningar.

Jag är så himla less nu!

Hinnsvepning i morgon dock, förhoppningsvis sätter det igång förlossningen.

Vad spännande med hinnsvepning! Hoppas det drar igång förlossningen för dig. :) Hur går det till när man får en sån inbokad? Alltså ber man om hinnsvepning eller föreslog din bm det?

Och ni som haft koll på hur öppna ni varit.. Har bm gjort gynundersökning på eget bevåg eller ber man om det?
  • ostbågen
    Perpen skrev 2018-07-12 18:43:43 följande:

Vad spännande med hinnsvepning! Hoppas det drar igång förlossningen för dig. :) Hur går det till när man får en sån inbokad? Alltså ber man om hinnsvepning eller föreslog din bm det?

Och ni som haft koll på hur öppna ni varit.. Har bm gjort gynundersökning på eget bevåg eller ber man om det?

Undrar också.. känns som att många ändå blivit undersökta där nere såhär i slutet? Ska till bm 18/7 då är det 5 dagar till BF, men tycker hon borde nämnt något om det på förra besöket isf så man är lite förberedd. Av vad jag förstått är mitt landsting ett utav få där man inte blir igångsatt innan 42+0 (såklart annorlunda om det är medicinska skäl) men känns segt att de ska vänta så länge. Hur stor skillnad kan det vara på 41+0 och 42+0 mer än att barnet bara blir större...
  • kattnos
    ostbågen skrev 2018-07-12 19:09:03 följande:

Undrar också.. känns som att många ändå blivit undersökta där nere såhär i slutet? Ska till bm 18/7 då är det 5 dagar till BF, men tycker hon borde nämnt något om det på förra besöket isf så man är lite förberedd. Av vad jag förstått är mitt landsting ett utav få där man inte blir igångsatt innan 42+0 (såklart annorlunda om det är medicinska skäl) men känns segt att de ska vänta så länge. Hur stor skillnad kan det vara på 41+0 och 42+0 mer än att barnet bara blir större...

Men är det inte regel att man sätter igång i v 42+0? Det trodde jag..
    BF 16/7
  • Iowhannah
    Perpen skrev 2018-07-12 18:43:43 följande:

Enligt schemat de går efter så gör man hinnsvepning på besöket i v 41. Jag läste schemat när jag var hos mkn ordinarie bm och jag räknar kallt med att alla går efter samma praxis. Nämner hon det inte så kommer jag göra det för jag orkar inte längre!
  • ostbågen
    kattnos skrev 2018-07-12 19:23:31 följande:

Men är det inte regel att man sätter igång i v 42+0? Det trodde jag..

Hmm kanske stämmer, har läst lite mer nu och blev lite bitter då jag fick fram info om att i mitt landsting sätts man igång 42+6!!!! Det skiljer iaf mellan olika landsting om när man sätts igång efter 42+0. Fy håller tummarna att den tittar ut självmant innan dess.
  • Sopp
    ostbågen skrev 2018-07-12 19:09:03 följande:
    Jag tror att det finns huvudsakligen 2 anledningar till att man helst ser att det startar "naturligt" 

- Igångsättningar leder oftare till komplikationer där man behöver sätta in åtgärder under förlossningen och eventuellt akut kejsarsnitt
    - En lång och utdragen förlossning gissar jag inte bara är jobbigt för den födande kvinnan utan säkerligen också dyrt för landstinget

www.aftonbladet.se/nyheter/a/kny1Q/experten-igangsattning-kan-sluta-med-akut-snitt

Enligt den artikeln så är det större risker med igångsättning för förstföderskor, men lyckas oftast bra för omföderskor