• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-12 22:15:10 följande:
    Du skriver: håll alltid det röda plåstret som sitter på månen mot jorden

Hur kan det då plåstret rotera runt sin axel?

För att försöka förklara via ett experiment;

1, Sätt ett rött plåster på en liten boll. (månen)
    2. flyttaden lilla bollen i en stor cirkel runt en stor boll (jorden)
    3. Se till att det röda plåstret alltid är riktat mot den stora bollen.
    4. Gör denna rörelse så långsamt att det tar 28 dagar. (eller gör det snabbt och acceptera att det är samma fenomen oavsett tiden det tar)

Kontrollfråga:
    Hur många var har den lilla bollen snurrat runt sin egen axel under en rotation runt den stora bollen?

Nu har jag inte skrivit något om att plåstret ska rotera kring sin axel, däremot den lilla bollen.

Ska jag ta ditt inlägg som att det 0 varv kring sin egen axel?
  • sharatec
    Spunky skrev 2017-11-12 21:10:11 följande:
    [- - -]

Nu är det som så att detta med rymden beter sig lite som maktmedel. Vilket gör ämnet känsligt.

Svensson ska känna sig dum i huvudet.

Den som vet mest om rymden är smartast varför du ska frukta den som vet mest = staten.

Vi måste därför få fortsätta ifrågasätta. Så att inte staten bestämmer vad vi har rätt att veta eller ej. För det kan missbrukas. Sån makt.

Att ifrågasätta är inget självändamål om man själv saknar rudimentär kunskap om det som diskuteras. 

Jag förstår inte allt som diskuteras här (jag är kass på naturvetenskap generellt), men jag kan hänga med i det grundläggande och har inte så mycket mindervärdeskomplex att jag måste maskera min okunskap med föreställningar om "staten" (som inte har ett enda något med saken att göra).

Framför allt: vad menar du med detta? "Så att inte staten bestämmer vad vi har rätt att veta eller ej. " Kunskapen finns ju tillgänglig? Att du inte kan eller vill förstå den innebär ju inte att någon mörkar...

• sharatec
    Spunky skrev 2017-11-12 17:17:51 följande:
    Det är så klart mycket jag måste läsa på.

Problemet för mig är att de som ger oss fakta om rymden samtidigt sitter med en förljugen bild av jorden utan att reagera. De lever med detta varje dag. De arbetar heller inte aktivt på att ge oss rätt bild av jorden. Sanningen.

Afrika ska vara 14 ggr större än Grönland. Indien sju ggr större än Sverige. Om generation efter generation växer upp med en helt annan bild av världen, levererad av de som säger sig förstå jordens plats i universum vågar man ju heller inte lita vad de bryr sig om rörande verklig fakta om rymden.

[- - -]
    Say what? Att en tvådimensionell bild (som en karta) inte kan ge en korrekt bild av hur jordklotet ser ut är ett känt problem som ingen försöker mörka; du måste väl ha fått höra om det i skolan, hoppas jag? 

(Viktigt: jag har inte kollat upp dina påståenden om storlek vad gäller Afrika visavi Grönland och Indien visavi Sverige.)
  • sharatec

För den delen: stort tack till alla insatta i tråden (ingen nämnd, ingen glömd!) som friskar upp en stackars samhällsvetares minne! Hjärta

• sharatec
    Spunky skrev 2017-11-12 17:44:04 följande:

Jag tänker också så här...

Om månen uppstod för att en meteorit träffade jorden borde det då inte synas på jorden var den meteoriten träffade jorden?

Borde inte jorden ha rester från den meteoriten kvar på jorden som skiljer sig från jordens egna egenskaper.

Tänk om jordens land uppstod för att meteoriten ramlade i haven och de 29% hav som fattas, hamnade istället runt meteoriten och frös och blev till månen.

Ganska fin tanke väl? :)

Ren nyfikenhet: vill du förstå hur rymdrelaterade fenomen fungerar (som trådstarten antyder) eller fantisera (som här)? Det blir lite förvirrande vad tråden handlar om...

Att månen skulle bestå av is är trots allt, som du vet, helt enkelt inte sant.
  • Spunky
    sharatec skrev 2017-11-12 22:33:03 följande:

Att ifrågasätta är inget självändamål om man själv saknar rudimentär kunskap om det som diskuteras. 

Jag förstår inte allt som diskuteras här (jag är kass på naturvetenskap generellt), men jag kan hänga med i det grundläggande och har inte så mycket mindervärdeskomplex att jag måste maskera min okunskap med föreställningar om "staten" (som inte har ett enda något med saken att göra).

Framför allt: vad menar du med detta? "Så att inte staten bestämmer vad vi har rätt att veta eller ej. " Kunskapen finns ju tillgänglig? Att du inte kan eller vill förstå den innebär ju inte att någon mörkar...

Eftersom månen rör sig runt sin axel på exakt angiven tid 28 dagar - samtidigt som den rör sig i sin bana runt jorden under exakt samma tid...

Vet vi ju därför exakt hur bilden mot jorden ser ut dagligen genom att dela upp månen i 28 fält som flyttas framåt 1/28 samtidigt som månen flyttas framåt på sin bana i exakt samma 1/28 del
  • Spunky
    sharatec skrev 2017-11-12 22:42:01 följande:

Ren nyfikenhet: vill du förstå hur rymdrelaterade fenomen fungerar (som trådstarten antyder) eller fantisera (som här)? Det blir lite förvirrande vad tråden handlar om...

Att månen skulle bestå av is är trots allt, som du vet, helt enkelt inte sant.

Du får nog leva med att det är förvirrande...

Varför inte bidra med något klokt själv?
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 22:09:20 följande:

Det är inte krångel, utan exakthet.

"Flummar man ut" med terminologi så blir det väldigt otydligt.

Så om jag lägger min jordglob upp-och-ner, vad då då uppåt på jordgloben?

Ja då har du väl bytt plats på nordpol och sydpol eller vad tycker du det ser ut som?

Vad menar du?
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-12 22:46:54 följande:
    ...

Vet vi ju därför exakt hur bilden mot jorden ser ut dagligen genom att dela upp månen i 28 fält som flyttas framåt 1/28 samtidigt som månen flyttas framåt på sin bana i exakt samma 1/28 del
    Hur menar du här?
    Har du gjort experimentet?
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-12 22:51:48 följande:
    Ja då har du väl bytt plats på nordpol och sydpol eller vad tycker du det ser ut som?

Vad menar du?

Med gängse terminologi så är norr i samma punkt på globen, men med din terminologi så blir upp nedåt och tämligen förvirrande.

"Ser du där uppe på globen?"
    "Ja, där antarktis ligger?"
    "Nej, där arktis ligger!"

Svar på tråden Astronomifrågor