• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 22:17:13 följande:

För att försöka förklara via ett experiment;

1, Sätt ett rött plåster på en liten boll. (månen)

2. flyttaden lilla bollen i en stor cirkel runt en stor boll (jorden)

3. Se till att det röda plåstret alltid är riktat mot den stora bollen.

4. Gör denna rörelse så långsamt att det tar 28 dagar. (eller gör det snabbt och acceptera att det är samma fenomen oavsett tiden det tar)

Kontrollfråga:

Hur många var har den lilla bollen snurrat runt sin egen axel under en rotation runt den stora bollen?

Nu har jag inte skrivit något om att plåstret ska rotera kring sin axel, däremot den lilla bollen.

Ska jag ta ditt inlägg som att det 0 varv kring sin egen axel?

Nej förklara istället varför du i förhand bestämmer riktning för plåster samtidigt som du vill att det rör sig runt sin axel? Eller du vill att jag räknar varv för något som står i bestämd position och därför inte rör sig?

Du vill kollra bort andra men kollrar bort dig själv istället?

Vad försöket du visa på ?
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 22:55:25 följande:

Med gängse terminologi så är norr i samma punkt på globen, men med din terminologi så blir upp nedåt och tämligen förvirrande.

"Ser du där uppe på globen?"

"Ja, där antarktis ligger?"

"Nej, där arktis ligger!"

Exakt så blir svaret. Norr saknar relevans för dig eftersom du flyttar det som relaterar till norr. Norr ensam har ju ingen riktning. Bara i relation till något.
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-12 23:00:37 följande:
    Nej förklara istället varför du i förhand bestämmer riktning för plåster samtidigt som du vill att det rör sig runt sin axel? Eller du vill att jag räknar varv för något som står i bestämd position och därför inte rör sig?

Du vill kollra bort andra men kollrar bort dig själv istället?

Vad försöket du visa på ?
    Att du inte har grundläggande kunskap inom geometri att ens förstå ett enkelt system med två delar varav en är statisk.
    (Sedan skulle jag egentligen skrivit

"Kontrollfråga:

Hur många var har den lilla bollen snurrat runt sin egen axel under en TRANSLATION runt den stora bollen?"

Men är du ovillig att ens försöka tror jag inte att vi kommer längre.

Svaret är att den lilla bollen roterar ett varv.

Ett annat experiment.
    Låt det lilla bollen ligga still och den stora bollen flyttas runt.
    Låt fortfarande det råda plåstret alltid vara riktad mot den stora bollen.

Kontrollfråga:
    Hur många var har den lilla bollen snurrat runt sin egen axel i detta experiment?

• sharatec
    Spunky skrev 2017-11-12 22:46:54 följande:
    Eftersom månen rör sig runt sin axel på exakt angiven tid 28 dagar - samtidigt som den rör sig i sin bana runt jorden under exakt samma tid...

Vet vi ju därför exakt hur bilden mot jorden ser ut dagligen genom att dela upp månen i 28 fält som flyttas framåt 1/28 samtidigt som månen flyttas framåt på sin bana i exakt samma 1/28 del
    Det här har absolut inget med det jag skrev att göra, det inser du va?
  • Aniiee
    Iarwain skrev 2017-11-12 18:16:57 följande:

Jag börjar misstänka att Gudasänd är tillbaks...

Funderade faktiskt på samma sak.

Kräver dessutom att ts delar med sig av rökat......
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • sharatec
    Spunky skrev 2017-11-12 22:49:37 följande:
    Du får nog leva med att det är förvirrande...

Varför inte bidra med något klokt själv?
    Svara bara på frågan: handlar tråden om fakta om hur saker är, eller fantasier om hur de kunnat vara i en annan verklighet? Bara så att jag förstår vad tråden handlar om.

Och jag har tyvärr inte så mycket klokt att bidra med, eftersom jag (som jag nämnt) inte är så bra på astronomi.
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-12 23:04:00 följande:
    Exakt så blir svaret. Norr saknar relevans för dig eftersom du flyttar det som relaterar till norr. Norr ensam har ju ingen riktning. Bara i relation till något.
    Faktiskt så finns det en definition på norr som är relaterad till rotationsriktning. Läs på lite...

Att vi flyttar och vrider på jordgloben har ingen inverkan på vad som verkligen är upp och ned.
  • Aniiee
    Iarwain skrev 2017-11-12 23:19:45 följande:

Kan förresten rekommendera följande serie, så du får lite grundläggande inblick i hur saker och ting fungerar.

Med underbar berättarröst:
    www.imdb.com/title/tt0081846/

Uppdaterad version med ny berättare:
    www.imdb.com/title/tt2395695/

Båda cosmos-serierna är superbra bas-lektioner.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Spunky
    sharatec skrev 2017-11-12 23:08:36 följande:

Svara bara på frågan: handlar tråden om fakta om hur saker är, eller fantasier om hur de kunnat vara i en annan verklighet? Bara så att jag förstår vad tråden handlar om.

Och jag har tyvärr inte så mycket klokt att bidra med, eftersom jag (som jag nämnt) inte är så bra på astronomi.

Den handlar om rymden på lekmannanivå.

Och det finns inga gränser över vad som ska diskuteras som rör rymd i någon mån.

Vill du ha fasta ramar för diskussion så skapa en egen tråd förslagsvis.
Svar på tråden Astronomifrågor