• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Aniiee
    sharatec skrev 2017-11-12 23:08:36 följande:
    Svara bara på frågan: handlar tråden om fakta om hur saker är, eller fantasier om hur de kunnat vara i en annan verklighet? Bara så att jag förstår vad tråden handlar om.

Och jag har tyvärr inte så mycket klokt att bidra med, eftersom jag (som jag nämnt) inte är så bra på astronomi.
    Spunky skrev 2017-11-13 21:30:19 följande:
    Den handlar om rymden på lekmannanivå.

Och det finns inga gränser över vad som ska diskuteras som rör rymd i någon mån.

Vill du ha fasta ramar för diskussion så skapa en egen tråd förslagsvis.
    Fria fantasier, med andra ord.

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 22:51:57 följande:

Hur menar du här?

Har du gjort experimentet?

Ja, det misslyckades. Men månen kom fram till slut. Det var trevligt. Lite sent kanske. Men visade sig gjorde den i alla fall.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 23:08:39 följande:

Faktiskt så finns det en definition på norr som är relaterad till rotationsriktning. Läs på lite...

Att vi flyttar och vrider på jordgloben har ingen inverkan på vad som verkligen är upp och ned.

Vem har påstått det?
  • Spunky
    Aniiee skrev 2017-11-13 21:33:10 följande:

Fria fantasier, med andra ord.

Bestäm du.
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-13 21:42:38 följande:

Bestäm du.

Vi ser nog inte samma himmel. Inget att uppröras över.

Din är fullt logisk. Min är inte det.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 23:19:45 följande:

Kan förresten rekommendera följande serie, så du får lite grundläggande inblick i hur saker och ting fungerar.

Med underbar berättarröst:

www.imdb.com/title/tt0081846/

Uppdaterad version med ny berättare:

www.imdb.com/title/tt2395695/

Tack för det. Ska kolla så återkommer jag med frågor om jag har några.
  • EnAnonumius
    Spunky skrev 2017-11-13 21:53:25 följande:
    Vi ser nog inte samma himmel. Inget att uppröras över.

Din är fullt logisk. Min är inte det.
    Fel formulerat.
    Alla ser samma himmel. Det är DIN  beskrivningen av det du ser som skiljer sig från hur andra beskriver det de ser. Du använder sagobeskrvingar som man ser hos små barn upp till 5års ålder normalt och av vuxna som har skolkat naturkunskapen i skolan.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Spunky
    EnAnonumius skrev 2017-11-13 22:04:42 följande:

Fel formulerat.

Alla ser samma himmel. Det är DIN  beskrivningen av det du ser som skiljer sig från hur andra beskriver det de ser. Du använder sagobeskrvingar som man ser hos små barn upp till 5års ålder normalt och av vuxna som har skolkat naturkunskapen i skolan.

Du har ingen aning om vad jag ser så lägg dig inte i det.

Ville jag hålla med om det som står i böcker hade jag skrivit det inledningsvis. Jag vill och vågar ifrågasätta. Oavsett om det stör dig.

Härskartekniker funkar inte här.
  • Spunky
    EnAnonumius skrev 2017-11-13 22:04:42 följande:

Fel formulerat.

Börja du med att länka till en karta som stämmer överens med verkligheten, om du hittar nån...

Gå runt i en förljugen värld med en förljugen världsbild och tala om förvaltade kunskaper...

Helt otroligt hur lättstyrda ni är.

Så vackert det låter. Men så falskt det klingar.
Svar på tråden Astronomifrågor