• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Spunky
    Aniiee skrev 2017-11-05 18:47:50 följande:

Du behöver gå om grundskolan.... Alltså, förlåt, men du har inte grepp om saker som man får lära sig i naturkunskapen i femte klass, och du kan omöjligt greppa saker som är svårare då.

Det säger jag inte för att vara elak, tvärt om uppmuntrar jag alla att söka kunskap de inte har, men det blir lite förbryllande när du försöker fråga om saker när du inte ens greppat det som leder till dina frågor, om vi säger så.

Du menar sånt som att is finns i rymden och brinner?
  • Spunky
    Elderberry skrev 2017-11-05 18:20:43 följande:

Vi har en atmosfär, ett ozonlager, värmen från dagens sol lämnar inte jorden på en natt.

Men jag undrar hur exakt jorden snurrar. Spinner den runt som snurra eller rullar den runt som en boll. När det blir dag o ch natt.

Alltså är upp alltid upp eller är upp och ner?
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-05 18:32:48 följande:

Här står svaren på dina frågor.

en.wikipedia.org/wiki/Halley%27s_Comet

Den kommer att brinna upp, eller i alla fall sluta brinna.

Någon har räknat på det.

Tack! :) Ska genast läsa.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-05 18:32:48 följande:

Här står svaren på dina frågor.

en.wikipedia.org/wiki/Halley%27s_Comet

Den kommer att brinna upp, eller i alla fall sluta brinna.

Någon har räknat på det.

Tyvärr kan jag inte se nåt där. Får bara upp rubriken Haleys komet
  • Spunky

Sen har jag en annan fråga om SUPERMÅNEN, som den kallades när den var större än vanligt, vilket berodde på att den befann sig närmare jorden just denna dag, sas det.

Varför månens omloppsbana inte kan vara samma alltid. Vilket låter märkligt i sig.

Men vad hände då med ebb och flod, under SUPERMÅNEN? Blev det någon skillnad mot annars? Vet någon ?

För övrigt har jag precis lärt mig att solen styr ebb och flod i större utsträckning än månen.

Det visste inte jag.

• Aniiee
    Spunky skrev 2017-11-05 23:18:01 följande:
    Du menar sånt som att is finns i rymden och brinner?
    Tja, eller  sånt här:
    Spunky skrev 2017-11-05 23:21:27 följande:
    Men jag undrar hur exakt jorden snurrar. Spinner den runt som snurra eller rullar den runt som en boll. När det blir dag o ch natt.

Alltså är upp alltid upp eller är upp och ner?

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Spunky
    Aniiee skrev 2017-11-06 01:36:14 följande:

Tja, eller  sånt här:

Ensam ? Långtråkigt? Bara allmänt bitter?
  • Aniiee
    Spunky skrev 2017-11-06 02:18:26 följande:
    Ensam ? Långtråkigt? Bara allmänt bitter?
    Kollar över ett projekt för SETI......
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-05 18:35:09 följande:

Årstiderna har med jordaxelns lutning mot solen att göra, men inte direkt avståndet, utan vinkeln.

Räkna på ytan som belyses beroende på vinkeln.

Vid polerna skiljer det mycket mellan årstiderna.

Vid ekvator inte fullt så mycket.

Fast på dina bilder är det dubbelt så långt från jordens baksida till jordens än det är från polerna till ekvatorn. (Från rött plåster till grönt än blått till rött/grönt. )Ändå är det ingen temperaturskillnad. Varför finns då så stor temperaturskillnad mellan blått och rött/grönt? Mest nyfiken. Säger inte att du har fel men man vill ju förstå varför inte avstånd till solen är avgörande.
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-06 02:32:00 följande:

Fast på dina bilder är det dubbelt så långt från jordens baksida till jordens än det är från polerna till ekvatorn. (Från rött plåster till grönt än blått till rött/grönt. )Ändå är det ingen temperaturskillnad. Varför finns då så stor temperaturskillnad mellan blått och rött/grönt? Mest nyfiken. Säger inte att du har fel men man vill ju förstå varför inte avstånd till solen är avgörande.

Från jordens baksida till jordens framsida skulle det stå..
Svar på tråden Astronomifrågor