• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-06 20:15:22 följande:

Missade första frågan;

Har du någonsin sett en jordglob?

Jordgloben snurrar längs en axel som lutar gentemot horisontalplanet. Solen tänks ligga i detta horisontalplan.

Sätt ett lila plåster en bit nedanför den blåa, för att simulera Sveriges position.

Sedan du tar din boll med blått plåster i toppen och gult plåster i botten och lutar lite längs den axeln och snurrar.

Sedan kan du ta en rosa plåster och sätter på motsvarande position nära gula plåstret.

Tittar du på solens infallsvinkel på  de två nya plåstrena hoppas jag du förstår årstiderna mellan norra och södra halvklotet.

Du verkar inte förstå frågan. Där polerna befinner sig vintertid befinner sig stilla havet nattetid. Utan markant temperaturskillnad.

Alltså, vi diskuterar för att försöka förstå inte för att bli skrivna på näsan.

Jag är ute efter att förstå hur saker verkligen hänger samman inte att få återgett vad jag själv kan läsa mig till. Jag vill inte ha svar som lite trött gnäller fram ett svar.

Det är ju bullshit att avståndet till solen inte skulle ha någon betydelse.

Vill ni ha det till att nordpolen är närmast solen, med lutningen?
  • Spunky
    Aniiee skrev 2017-11-05 16:57:51 följande:

Varför lyser månen om den är gjord av sten?

Det gör den inte. Månen reflekterar solens ljus. Alla ytor reflekterar ljus, och desto strakare ljus, ju mer av det reflekteras.

Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden?

Det gör den. Dag, kallas det där solljuset träffar jorden. "Månens ljus" "träffar" också jorden (annars hade vi inte sett den).

Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Det gör den inte, så det kan du sluta bekymra dig över.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

nej, men den reflekterar ljuset.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till

det beror på att månen har lyckats få till en, i princip, synkron rotation. det tar ungefär lika lång tid för månen att snurra ett varv runt jorden som runt sin egen axel. Därför ser varje fullmåne lika dan ut.

Igår hade månen en yttre ring runt sig. Aldrig sett det förr. Alltså ingen hallos eller vad de kallas som syns i månens direkta närhet utan en ring av moln långt runt om månen.Varför uppstår denna ring?

för att det var molningt, och moln bryter ljus.

fler frågor?

Enkelt det måste vara att leva i din värld. Och tråkigt.

Själv tyckte jag det var väldigt fascinerande att denn tunna ring på en nästan molnfri himmel visade sig så långt utanför månen. Aldrig sett det förr. Tvivlar på att jag någonsin kommer göra det igen.

Kul ändå att du är nyfiken på vad jag undrar över. Jag känner mig hedrad. Säkert inte mycket som intresserar dig.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-06 20:15:22 följande:

Missade första frågan;

Har du någonsin sett en jordglob?

Jordgloben snurrar längs en axel som lutar gentemot horisontalplanet. Solen tänks ligga i detta horisontalplan.

Sätt ett lila plåster en bit nedanför den blåa, för att simulera Sveriges position.

Sedan du tar din boll med blått plåster i toppen och gult plåster i botten och lutar lite längs den axeln och snurrar.

Sedan kan du ta en rosa plåster och sätter på motsvarande position nära gula plåstret.

Tittar du på solens infallsvinkel på  de två nya plåstrena hoppas jag du förstår årstiderna mellan norra och södra halvklotet.

Gjort det nu. Vilket visar att vissa platser då aldrig skulle få sol. Runt det gula plåstret.

Får du samma resultat?
  • Aniiee
    Spunky skrev 2017-11-06 20:54:16 följande:
    Enkelt det måste vara att leva i din värld. Och tråkigt.

Själv tyckte jag det var väldigt fascinerande att denn tunna ring på en nästan molnfri himmel visade sig så långt utanför månen. Aldrig sett det förr. Tvivlar på att jag någonsin kommer göra det igen.

Kul ändå att du är nyfiken på vad jag undrar över. Jag känner mig hedrad. Säkert inte mycket som intresserar dig.
    Nja, det är inte jag som har en förenklad syn på världen i den här frågan.

Saker kan vara fascinerande trots att man vet hur de funkar. Själv ser jag ringar runt månen var och varannan vecka, eftersom månen är en sån där sak som jag uppmärksammar.

Jag är inte så nyfiken på vad du undrar, mer fascinerad över hur en människa kan ha så dåligt grepp på enkel baskunskap och vetenskap. så, ja, känn dig hedrad.....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Spunky
    Aniiee skrev 2017-11-06 21:16:00 följande:

Nja, det är inte jag som har en förenklad syn på världen i den här frågan.

Saker kan vara fascinerande trots att man vet hur de funkar. Själv ser jag ringar runt månen var och varannan vecka, eftersom månen är en sån där sak som jag uppmärksammar.

Jag är inte så nyfiken på vad du undrar, mer fascinerad över hur en människa kan ha så dåligt grepp på enkel baskunskap och vetenskap. så, ja, känn dig hedrad.....

Kul att något fascinerar dig. Jag trodde knappt det var möjligt. Hedrad känner jag mig.
  • Aniiee
    Spunky skrev 2017-11-06 21:31:15 följande:
    Kul att något fascinerar dig. Jag trodde knappt det var möjligt. Hedrad känner jag mig.
    Det säger bara hur lite du vet om mig =P
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Spunky

Du skrev

" Varför lyser månen om den är gjord av sten?

Varför lyser en reflex? Det gör den inte - den skickar bara ljuset vidare... Varför ser det ut som att en vit sten lyser om den ligger bland svarta? Det gör den inte - den skickar bara mer ljus vidare jämfört med de svarta... Så svaret är samma om månen, den lyser inte - den reflekterar ljuset som kommer från solen. "

Detta är ju intressant för lite säger du emot dig själv och sen gör du månen till en reflex, vilket väl ingen påstått att den är.

Att vi bär reflexer är ju just för att vi annars inte skulle synas i mörkret. Däremot kastar reflexen tillbaka ljuset. Det ljus vi inte själva klarar av att kasta tillbaka. Inte naturen heller.

Om månen varit gjord av glas hade det ju varit lätt att hänga med i ditt resonemang men månen framställs som en grå, färglös klump. Vilket är konstig i sig. Att den är så färglös.

Varför kastar grått i rymden tillbaka ljus men inte grått på jorden?

Det är också märkligt att de mörka fläckarna på månen benämns hav medan jordens mörka fläckar sedd från rymden benämns land.

Nu är ju inte månens hav hav utan gissningsvis f d hav. Varför de då skulle framträda tydligare, för att de en gång kanske varit hav men idag inte är, är också svårt att förstå.

• Spunky
    Spunky skrev 2017-11-06 21:50:07 följande:

Du skrev

" Varför lyser månen om den är gjord av sten?

Varför lyser en reflex? Det gör den inte - den skickar bara ljuset vidare... Varför ser det ut som att en vit sten lyser om den ligger bland svarta? Det gör den inte - den skickar bara mer ljus vidare jämfört med de svarta... Så svaret är samma om månen, den lyser inte - den reflekterar ljuset som kommer från solen. "

Detta är ju intressant för lite säger du emot dig själv och sen gör du månen till en reflex, vilket väl ingen påstått att den är.

Att vi bär reflexer är ju just för att vi annars inte skulle synas i mörkret. Däremot kastar reflexen tillbaka ljuset. Det ljus vi inte själva klarar av att kasta tillbaka. Inte naturen heller.

Om månen varit gjord av glas hade det ju varit lätt att hänga med i ditt resonemang men månen framställs som en grå, färglös klump. Vilket är konstig i sig. Att den är så färglös.

Varför kastar grått i rymden tillbaka ljus men inte grått på jorden?

Det är också märkligt att de mörka fläckarna på månen benämns hav medan jordens mörka fläckar sedd från rymden benämns land.

Nu är ju inte månens hav hav utan gissningsvis f d hav. Varför de då skulle framträda tydligare, för att de en gång kanske varit hav men idag inte är, är också svårt att förstå.

Man tycker också att de strålar månen då kastar tillbaka mot jorden borde ha med sig delar av solens värme. Eftersom avståndet mellan månen och jorden är så kort. Ljus alstrar väl alltid värme i någon mån.
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-06 20:23:07 följande:
    Ska göra det om jag kan, men varför snurrar jorden? Det kräver ju energi. Var kommer den energin ifrån och varför utnyttjar inte vi den i så fall ? Varför ligger den inte bara still? Andra himlakroppar gör ju det.
    Hur gammal är du?
    Du verkar ha ett genuint intresse för hur saker fungerar. Har du funderat på att plugga fysik?

Jorden snurrar för att himlakroppar har kraschat in i punkter som inte varit i masscentrum.
    Jämför med att snurra en boll på fingret, man sätter fart genom att "slå" på sidan.
    Vi snurrar fortfarande för att ingenting stoppar den.

För att ta ut energi från rotationen måste man ha något utanför systemet, vilket blir svårt.
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-06 20:27:05 följande:
    Men då är väl en supermåne inget speciellt? Måste väl ske en gång i månaden då, eftersom månen snurrar runt sin egen axel alltid samtidigt som den gått färdigt sin bana, varför vi ju bara ser samma sida,som det sägs.
    Banan är inte en perfekt ellips utan "vibrerar" lite, så det finns relativt små skillnader i avstånd i varje "månvarv".
Svar på tråden Astronomifrågor