• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-08 16:29:32 följande:
    Igår såg jag ett alldeles fantastiskt norrsken i grönt, vitt och rosa. Då undrar man varför norrsken uppträder i olika färger.

En gång såg ett annat, under sommartid helt utan färger. Mer som ljusa moln.

De beter sig också olika. De med färger och utan. Det finns en typ av puls i det utan färger som återkommer gång på gång. Som ett "världarnas krig" nästan.

Fick genom Youtube också lära mig att norrsken kan slå ut delar av teknisk utrustning på jorden. Aldrig hört det förr.

Det var ett helt fantastiskt norrsken med bågar av grönt tvärs över himlen som sedan blommade upp till en grand finale i nån typ av norrskensblomma i vitt, grönt och rosa.
    Det är inte norrskenet i sig som kan slå ut "teknisk utrustning", utan solstrålningen/vinden. På jorden är inte risken överhängande. däremot så finns det det risk för satelliter, som rymdstationen.

Färgerna är olika beroende på vilka atomer som vinden krockar med och vilken höjd det sker på.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-08 17:29:37 följande:

Det är inte norrskenet i sig som kan slå ut "teknisk utrustning", utan solstrålningen/vinden. På jorden är inte risken överhängande. däremot så finns det det risk för satelliter, som rymdstationen.

Färgerna är olika beroende på vilka atomer som vinden krockar med och vilken höjd det sker på.

Intressant. Tack för svar.
  • Spunky

För att förstå rymden måste man först förstå jorden.

En sak som jag skulle vilja göra är att skriva ut Sverige i 3D.

Det skulle bli en tredimensionell karta.

Jag tycker heller inte det skulle vara så svårt att göra eftersom vi redan besitter faktan. Höjd över havet och avstånd.

Om varje kommun fick i uppdrag att ta fram sin tredimensionella bild av sin kommun kunde kartan blivit färdig på nolltid.

Då hade man fått en bättre förståelse över hur Sverige och sedan världen ser ut.

De kartor vi ser är ju klistrade på en rund glob varför det blir svårt att in hur Sverige ser ut just tredimensionellt. Med berg och dalar, fjäll och vattendrag.

• Spunky
    Spunky skrev 2017-11-12 01:45:03 följande:

För att förstå rymden måste man först förstå jorden.

En sak som jag skulle vilja göra är att skriva ut Sverige i 3D.

Det skulle bli en tredimensionell karta.

Jag tycker heller inte det skulle vara så svårt att göra eftersom vi redan besitter faktan. Höjd över havet och avstånd.

Om varje kommun fick i uppdrag att ta fram sin tredimensionella bild av sin kommun kunde kartan blivit färdig på nolltid.

Då hade man fått en bättre förståelse över hur Sverige och sedan världen ser ut.

De kartor vi ser är ju klistrade på en rund glob varför det blir svårt att in hur Sverige ser ut just tredimensionellt. Med berg och dalar, fjäll och vattendrag.

Jag funderade på detta när jag var ute och körde i vårt avlånga land. Hur det verkligen såg ut.

Ibland kändes det som att bilen glatt rullade på uppåt men att man var tvungen att verkligen trampa på gasen i en nedförsbacke.

Som att gravitationen bestämde mer än lutningen.
  • Spunky
    EnAnonumius skrev 2017-11-07 17:02:56 följande:

Det finns något som heter färgtemperatur.

Bara för att du inte vet om att det finns något som heter färgtemperatur så betyder det inte att andra försöker "kollra bort dig" för den saken skull.Ja jorden har funnits i många miljarder år. Dock så finns det flera olika färger på sand faktiskt.

Gul är en av de färger som förekommer, sedan så finns det vit sand, brun sand och röd sand.Bara för att du är tittar på stenar och är intresserad av dem och vill veta mer gör dig knappast till en "forskare".

Du kan ju inte heller skilja på en reflektion och en härskarteknik heller.

Det är du som inte förstår. Vatten i sin absolutaste grundform är just H2O.

Dock så består inte vattnet vi dricker bara av H20 utan innehåller många andra ämnen b.la mineraler (salter). 

Saltvattnet innehåller en mycket högre mängd av mineraler (salter) än färskvatten. Det är denna höger mängd av mineraler som gör att saltvattnet är just salt.

Detta är något du ska egentligen kunna, om du har läst naturkunskap på grundskolan.

Funderat mer på det där med månens färglöshet...

Månen har av rymdforskare framställts som grå, livlös och iskall. Det måste ju vara rätt passande egentligen. Vem fan vill åka dit igen?

Tänk om dess berg var blåa, dess sand orange och kratrar lilasvarta? Då kanske alla hade velat veta mer om månen. Hämta nya prover varje vecka och insisterat på att få följa med på en rymdexpedition...

Naturligare hade känts om månen var gjord helt i is. Som frusna rester av jordens hav som hoppat ut i rymden efter nåt meteoritträff... det hade förklarat varför den lyser bättre. Grumlig som tjock is blir.Men ändå genomlysbar.

Har också kommit fram till att månen måste befinna sig närmare solen än jorden vossa dagar när den går sin bana runt jorden. Ändå är den så kall. Sägs det. Kanske är det då vi får vinter. .. ;)
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-12 04:16:12 följande:

Månen har av rymdforskare framställts som grå, livlös och iskall. Det måste ju vara rätt passande egentligen. Vem fan vill åka dit igen?

Tänk om dess berg var blåa, dess sand orange och kratrar lilasvarta? Då kanske alla hade velat veta mer om månen. Hämta nya prover varje vecka och insisterat på att få följa med på en rymdexpedition...

Naturligare hade känts om månen var gjord helt i is. Som frusna rester av jordens hav som hoppat ut i rymden efter nåt meteoritträff... det hade förklarat varför den lyser bättre. Grumlig som tjock is blir.Men ändå genomlysbar.

Har också kommit fram till att månen måste befinna sig närmare solen än jorden vossa dagar när den går sin bana runt jorden. Ändå är den så kall. Sägs det. Kanske är det då vi får vinter. .. ;)

Det är också konstigt att det tar jorden 24h att snurra runt sin axel men det tar månen 28 dagar att snurra runt sin axel. 28 gånger längre fast att den är mindre. Borde det inte vara tvärtom? Att ett större klot tar längre tid på sig att rotera ?

Vad är förklaringen till det?
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-12 04:33:35 följande:

Det är också konstigt att det tar jorden 24h att snurra runt sin axel men det tar månen 28 dagar att snurra runt sin axel. 28 gånger längre fast att den är mindre. Borde det inte vara tvärtom? Att ett större klot tar längre tid på sig att rotera ?

Vad är förklaringen till det?

Jämför med en pingisboll och en badboll. För om du snurrar båda bollarna i samma takt kommer den lilla bollen att göra flera varv innan den stora bollen tillryggalagt sin sträcka. Hur hänger detta ihop?
  • Spunky

En annan sak som jag funderat på är klimathotet. Det talas mycket om det. Och hur ozonlagret hotas.

Och då har jag hört talas om gamla gruvor som står och brinner. Som stått och brunnit i över 40 år. Och spyr ut koldioxid eller var det var.

Vad gör det då för skillnad att min lampa står och brinner i köket när jag inte är där? När de som tar jordens resurser sen bara lämnar gruvor och dess miljöpåverkan utan åtgärd?

Hur mycket påverkar jordens gruvor klimatet?

Har någon räknat på det? Påverkar gruvdrift ozonlagret? Vet någon?

• Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-12 04:16:12 följande:

Du får nog läsa på lite...

Månen är inte genomlysbar.
    Kontrollfråga: Hur uppstår solförmörkelse?

Har du kommit fram till att månen måste befinna sig närmare solen än jorden vissa dagar?
    Hur kom du fram till det?
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-12 08:16:03 följande:

Du får nog läsa på lite...

Månen är inte genomlysbar.

Kontrollfråga: Hur uppstår solförmörkelse?

Har du kommit fram till att månen måste befinna sig närmare solen än jorden vissa dagar?

Hur kom du fram till det?

Det är så klart mycket jag måste läsa på.

Problemet för mig är att de som ger oss fakta om rymden samtidigt sitter med en förljugen bild av jorden utan att reagera. De lever med detta varje dag. De arbetar heller inte aktivt på att ge oss rätt bild av jorden. Sanningen.

Afrika ska vara 14 ggr större än Grönland. Indien sju ggr större än Sverige. Om generation efter generation växer upp med en helt annan bild av världen, levererad av de som säger sig förstå jordens plats i universum vågar man ju heller inte lita vad de bryr sig om rörande verklig fakta om rymden.

Det finns minst fem etablerade teorier om månens uppkomst. Jag vill ha fler. Från människor som söker efter sanningen och som tänker friare än de som skolats med fel världsbild.

Om månen rör sig runt jorden, betyder det då inte att månen hamnar mellan solen och jorden? Alltså närmare solen än jorden.
Svar på tråden Astronomifrågor