• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-06 21:11:02 följande:
    Gjort det nu. Vilket visar att vissa platser då aldrig skulle få sol. Runt det gula plåstret.

Får du samma resultat?
    Ja, under vår svenska sommar kommer sydpolen aldrig få sol.
    Sedan roterar jorden runt solen med, i solens koordinatystem, samma vinkel. Som att man för jordgloben runt en lampa med "bottenplattan" alltid riktad åt samma håll i rummet du är i.
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-06 21:50:07 följande:
    Du skrev

" Varför lyser månen om den är gjord av sten?

Varför lyser en reflex? Det gör den inte - den skickar bara ljuset vidare... Varför ser det ut som att en vit sten lyser om den ligger bland svarta? Det gör den inte - den skickar bara mer ljus vidare jämfört med de svarta... Så svaret är samma om månen, den lyser inte - den reflekterar ljuset som kommer från solen. "

Detta är ju intressant för lite säger du emot dig själv och sen gör du månen till en reflex, vilket väl ingen påstått att den är.

Att vi bär reflexer är ju just för att vi annars inte skulle synas i mörkret. Däremot kastar reflexen tillbaka ljuset. Det ljus vi inte själva klarar av att kasta tillbaka. Inte naturen heller.

Om månen varit gjord av glas hade det ju varit lätt att hänga med i ditt resonemang men månen framställs som en grå, färglös klump. Vilket är konstig i sig. Att den är så färglös.

Varför kastar grått i rymden tillbaka ljus men inte grått på jorden?

Det är också märkligt att de mörka fläckarna på månen benämns hav medan jordens mörka fläckar sedd från rymden benämns land.

Nu är ju inte månens hav hav utan gissningsvis f d hav. Varför de då skulle framträda tydligare, för att de en gång kanske varit hav men idag inte är, är också svårt att förstå.
    Om du går ut en kolsvart natt och lyser en ficklampa på en grå stenkula du kastat upp i luften kommer det se ut som om den reflekterar. (vilket den också gör)

Förr trodde man att haven på månen faktiskt var hav med vatten, men det har visat sig att det är gamla vulkaner.
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-06 22:04:23 följande:
    Man tycker också att de strålar månen då kastar tillbaka mot jorden borde ha med sig delar av solens värme. Eftersom avståndet mellan månen och jorden är så kort. Ljus alstrar väl alltid värme i någon mån.
    Nej, ljus alstrar inte per automatik värme. (fotoner är masslösa)
    Däremot så har du ett ljustryck som kan ge överföra energi. (i väldigt små mängder.)
  • Haskel
    Spunky skrev 2017-11-06 21:50:07 följande:

Du skrev

" Varför lyser månen om den är gjord av sten?

Varför lyser en reflex? Det gör den inte - den skickar bara ljuset vidare... Varför ser det ut som att en vit sten lyser om den ligger bland svarta? Det gör den inte - den skickar bara mer ljus vidare jämfört med de svarta... Så svaret är samma om månen, den lyser inte - den reflekterar ljuset som kommer från solen. "

Detta är ju intressant för lite säger du emot dig själv och sen gör du månen till en reflex, vilket väl ingen påstått att den är.

Att vi bär reflexer är ju just för att vi annars inte skulle synas i mörkret. Däremot kastar reflexen tillbaka ljuset. Det ljus vi inte själva klarar av att kasta tillbaka. Inte naturen heller.

Om månen varit gjord av glas hade det ju varit lätt att hänga med i ditt resonemang men månen framställs som en grå, färglös klump. Vilket är konstig i sig. Att den är så färglös.

Varför kastar grått i rymden tillbaka ljus men inte grått på jorden?

Det är också märkligt att de mörka fläckarna på månen benämns hav medan jordens mörka fläckar sedd från rymden benämns land.

Nu är ju inte månens hav hav utan gissningsvis f d hav. Varför de då skulle framträda tydligare, för att de en gång kanske varit hav men idag inte är, är också svårt att förstå.

Har du aldrig provat att lysa på en sten med ficklampa, mitt i natten? Vad händer om du gör det, tror du. Syns stenen då, eller inte?

Vilken färg får stenen när du lyser på den?

Solen står bakom jorden på natten och lyser på månen som står snett framför oss. Om månen står rakt framför solen, blir det solförmörkelse. Om jorden står mitt emellan jorden och månen, blir det månförmörkelse.
  • EnAnonumius
    Spunky skrev 2017-11-06 20:42:06 följande:
    Alltså, vi diskuterar för att försöka förstå inte för att bli skrivna på näsan.
    Vilka är dessa "vi" du syftar på?
    Den enda jag har sett i denna tråden som inte förstår är du ensamt TS.
    Så lägg ned ditt smaklösa "vi" här. 

• EnAnonumius
    Spunky skrev 2017-11-06 20:23:07 följande:
      Varför ligger den inte bara still? Andra himlakroppar gör ju det.
    Vad har du fått det i från att "andra himlakroppar ligger still"?

Jag ställer en motfråga till dig. Skolkade du naturkunskapen helt och hållet under hela grundskolan?

Nej ingen himlakropp ligger still. Ingen.

Ett riktigt långt avstånd mellan två "kroppar"/"föremål" kan göra att det uppfattas som att det ligger still.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-06 22:24:45 följande:

Om du går ut en kolsvart natt och lyser en ficklampa på en grå stenkula du kastat upp i luften kommer det se ut som om den reflekterar. (vilket den också gör)

Förr trodde man att haven på månen faktiskt var hav med vatten, men det har visat sig att det är gamla vulkaner.

Om jag lyser på ett löv på marken lyser inte lövet på mig. Inte heller blir jag belyst av det gräs jag lyser på med min ficklampa 100 m bort.

Jag kastar heller inte tillbaka ljus mot bilen, där jag går mörkklädd på vägen. Men min reflex gör. Det är skillnad på mig och min reflex. Stor skillnad. Därför har jag reflex om jag vill synas. Annars inte. Månen är grå. Säger ni.
  • Spunky
    EnAnonumius skrev 2017-11-06 23:43:30 följande:

Vad har du fått det i från att "andra himlakroppar ligger still"?

Jag ställer en motfråga till dig. Skolkade du naturkunskapen helt och hållet under hela grundskolan?

Nej ingen himlakropp ligger still. Ingen.

Ett riktigt långt avstånd mellan två "kroppar"/"föremål" kan göra att det uppfattas som att det ligger still.

Jag utgår från att din världskarta speglar din världsbild.
  • Spunky
    EnAnonumius skrev 2017-11-06 23:12:49 följande:

Vilka är dessa "vi" du syftar på?

Den enda jag har sett i denna tråden som inte förstår är du ensamt TS.

Så lägg ned ditt smaklösa "vi" här. 

Försök med härskarteknik. Jaha. Sån är du.
  • Aniiee
    Spunky skrev 2017-11-07 00:41:44 följande:
    Om jag lyser på ett löv på marken lyser inte lövet på mig. Inte heller blir jag belyst av det gräs jag lyser på med min ficklampa 100 m bort.

Jag kastar heller inte tillbaka ljus mot bilen, där jag går mörkklädd på vägen. Men min reflex gör. Det är skillnad på mig och min reflex. Stor skillnad. Därför har jag reflex om jag vill synas. Annars inte. Månen är grå. Säger ni.
    Jo, de gör de. Hade de inte "lyst tillbaka" eller reflekterat ljus, så hade du inte sett dem.

Det är så här färger fungerar. Svart reflekterar lite ljus (eller inget, när det blir tillräkligt svart), Rött reflekterar mer ljus, av sin våglängd. I en värld som inte reflekterar ljus finns inga färger.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
Svar på tråden Astronomifrågor