• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-06 22:17:09 följande:

Banan är inte en perfekt ellips utan "vibrerar" lite, så det finns relativt små skillnader i avstånd i varje "månvarv".

Jasså. Den måne jag ser har stora skillnader i rörelse och tid. Men jag har inte studerat den särskilt länge. Vi ser kanske inte samma måne. Vem vet?

En gång fotograferade jag månen. När jag sedan drog upp kontrasten i datan fanns där en liten måne till. Precis intill. Mycket förbryllande. Men alla bilder hade det.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-06 22:26:01 följande:

Nej, ljus alstrar inte per automatik värme. (fotoner är masslösa)

Däremot så har du ett ljustryck som kan ge överföra energi. (i väldigt små mängder.)

Ok.

Men delar du eller delar du inte uppfattningen att solens energi borde i viss mån borde reflekteras mot jorden från månen?
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-06 22:19:42 följande:

Ja, under vår svenska sommar kommer sydpolen aldrig få sol.

Sedan roterar jorden runt solen med, i solens koordinatystem, samma vinkel. Som att man för jordgloben runt en lampa med "bottenplattan" alltid riktad åt samma håll i rummet du är i.

Jag menade att de aldrig får sol. Aldrig någonsin.

En animering över vår position just idag från denna plats, exakt denna tid - i förhållande till solen och till månen borde gå att få fram varje dag.

Jag hade velat se en sådan animering.
  • Spunky
    Aniiee skrev 2017-11-07 01:03:16 följande:

Jo, de gör de. Hade de inte "lyst tillbaka" eller reflekterat ljus, så hade du inte sett dem.

Det är så här färger fungerar. Svart reflekterar lite ljus (eller inget, när det blir tillräkligt svart), Rött reflekterar mer ljus, av sin våglängd. I en värld som inte reflekterar ljus finns inga färger.

Men jorden har färger. De andra planeterna framställs i färger men månen är färglös. Det är konstigt. Särskilt med tanke på både hav och vulkaner på månen. Rättare sagt fd hav och vulkaner. Ändå inga nyanser. Vulkaner har inte påverkat material.Fast att månen har en atmosfär. För det sägs den ju ha. Eller hur?
  • Aniiee
    Spunky skrev 2017-11-07 01:19:22 följande:
    Jag menade att de aldrig får sol. Aldrig någonsin.

En animering över vår position just idag från denna plats, exakt denna tid - i förhållande till solen och till månen borde gå att få fram varje dag.

Jag hade velat se en sådan animering.
    varsågod.....

theskylive.com/
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-07 01:14:12 följande:

Ok.

Men delar du eller delar du inte uppfattningen att solens energi borde i viss mån borde reflekteras mot jorden från månen?

Iarwain skrev 2017-11-06 22:26:01 följande:

Nej, ljus alstrar inte per automatik värme. (fotoner är masslösa)

Däremot så har du ett ljustryck som kan ge överföra energi. (i väldigt små mängder.)

Jag undrar också hur man lättast hade kunnat kontrollera detta genom ett experiment hemma.

Har du något förslag ?

Om värme kan reflekteras menar jag. Ändra riktning. Studsa tillbaka.
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-07 01:36:39 följande:

Jag undrar också hur man lättast hade kunnat kontrollera detta genom ett experiment hemma.

Har du något förslag ?

Hårfön?
  • Aniiee
    Spunky skrev 2017-11-07 01:25:34 följande:
    Men jorden har färger. De andra planeterna framställs i färger men månen är färglös. Det är konstigt. Särskilt med tanke på både hav och vulkaner på månen. Rättare sagt fd hav och vulkaner. Ändå inga nyanser. Vulkaner har inte påverkat material.Fast att månen har en atmosfär. För det sägs den ju ha. Eller hur?
    Månen är inte färglös. månen reflekterar synligt ljus, precis som alla andra himlakroppar som inte genererar eget ljus, och det ljuset har en "temperatur" som ger/uppfattas som en viss färg. Grått är en färg, och vitt är en färg, och blått och rött (som månen också kan uppfattas som) är också färger.

Och det är inte alls konstigt.

Nej, det har aldrig funnits hav, så som du tänker, på månen. Vulkanerna har varit inaktiva i miljardtals år, och är döda. Månen har en atmosfär, men det spelar i sammanhanget ingen roll.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-07 01:36:39 följande:

Har du något förslag ?

En annan sak man funderar på är ju varför inte månen börjar brinna...
Svar på tråden Astronomifrågor