• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • EnAnonumius
    Spunky skrev 2017-11-07 02:00:11 följande:
    Jag tror du försöker kollra bort mig. Kyla ändrar färger?
    Det finns något som heter färgtemperatur.

Bara för att du inte vet om att det finns något som heter färgtemperatur så betyder det inte att andra försöker "kollra bort dig" för den saken skull.
    Jorden har också funnits i miljarder år. Vår sand är gul.
    Ja jorden har funnits i många miljarder år. Dock så finns det flera olika färger på sand faktiskt.

Gul är en av de färger som förekommer, sedan så finns det vit sand, brun sand och röd sand.
    Jag har nyligen börjat studera även stenar. Mycket intressant. Du kan inte tro vilka vackra stenar jag hittat på sistone.

Mitt i en röd sten finns tex en svart rand. Jag har aldrig intresserat mig för det förr men nu undrar jag hur det kommer sig.

Vet du vad de som forskar om stenar kallas?

Bara för att du är tittar på stenar och är intresserad av dem och vill veta mer gör dig knappast till en "forskare".
    Du kan ju inte heller skilja på en reflektion och en härskarteknik heller.

Läste att man funnit små små mängder vatten i grus från månen men det har inte gått att verifiera. Eftersom vatten H2O är samma överallt, sas det.

Men havsvatten och sjövatten är inte samma sak.

Vad menade man? Är inte allt vatten sitt eget vatten, om du förstår vad jag menar?

Det är du som inte förstår. Vatten i sin absolutaste grundform är just H2O.

Dock så består inte vattnet vi dricker bara av H20 utan innehåller många andra ämnen b.la mineraler (salter). 
    Saltvattnet innehåller en mycket högre mängd av mineraler (salter) än färskvatten. Det är denna höger mängd av mineraler som gör att saltvattnet är just salt.
    Detta är något du ska egentligen kunna, om du har läst naturkunskap på grundskolan.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Spunky
    EnAnonumius skrev 2017-11-07 17:02:56 följande:

Det finns något som heter färgtemperatur.

Bara för att du inte vet om att det finns något som heter färgtemperatur så betyder det inte att andra försöker "kollra bort dig" för den saken skull.Ja jorden har funnits i många miljarder år. Dock så finns det flera olika färger på sand faktiskt.

Gul är en av de färger som förekommer, sedan så finns det vit sand, brun sand och röd sand.Bara för att du är tittar på stenar och är intresserad av dem och vill veta mer gör dig knappast till en "forskare".

Du kan ju inte heller skilja på en reflektion och en härskarteknik heller.

Det är du som inte förstår. Vatten i sin absolutaste grundform är just H2O.

Dock så består inte vattnet vi dricker bara av H20 utan innehåller många andra ämnen b.la mineraler (salter). 

Saltvattnet innehåller en mycket högre mängd av mineraler (salter) än färskvatten. Det är denna höger mängd av mineraler som gör att saltvattnet är just salt.

Detta är något du ska egentligen kunna, om du har läst naturkunskap på grundskolan.

Originell humor du har. :)
  • Spunky
    EnAnonumius skrev 2017-11-07 16:34:40 följande:

Nej nöten kan inte bli svedd även om du har nöten helt i anslutning till hårfönen d.v.s 0 meter. Anledning?

Hårfönen kan inte alstra tillräckligt med värme för att svedda en nöt alls, inte ens om du har plusgrader ute och har nöten 0meter från hårfönen.

Detta är allvarliga saker för dig förstår jag.

Intressant teori.
  • Spunky
    EnAnonumius skrev 2017-11-07 16:28:39 följande:

Hoppas att den youtube videon du länkade till inte är allt för komplicerad för TS.

Såg en men den försökte ju övertyga genom att blanda in så mycket fakta på en gång att tittaren inte kunde följa resonemanget steg för steg och sedan samtidigt. Den ger heller ingen förklaring till varför denna rotation ser ut just som den gör.

Man kunde inte se månen runt sin axel samtidigt med jorden rotation i slowmotion.

Det är visst viktigt att animeringen går fort. Och hålls på avstånd. Utan fasta punkter att följa rörande dag/natt - sommar/vinter - jord/måne/sol.
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-07 19:24:36 följande:

Såg en men den försökte ju övertyga genom att blanda in så mycket fakta på en gång att tittaren inte kunde följa resonemanget steg för steg och sedan samtidigt. Den ger heller ingen förklaring till varför denna rotation ser ut just som den gör.

Man kunde inte se månen runt sin axel samtidigt med jorden rotation i slowmotion.

Det är visst viktigt att animeringen går fort. Och hålls på avstånd. Utan fasta punkter att följa rörande dag/natt - sommar/vinter - jord/måne/sol.

Intressant hade varit att följa jord sol måne + Sverige Australien och Kenya t ex.
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-07 19:27:29 följande:

Intressant hade varit att följa jord sol måne + Sverige Australien och Kenya t ex.

Under 24 h i en vecka med exakta position varje timme för alla punkter där också månen gavs samma typ flaggade platser. Dvs uppe nere och i mitten. Fram och baksida.
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-07 19:31:34 följande:

Under 24 h i en vecka med exakta position varje timme för alla punkter där också månen gavs samma typ flaggade platser. Dvs uppe nere och i mitten. Fram och baksida.

Avstånd till sol måste också redogöras för var punkt varje timme.
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-07 19:33:15 följande:

Avstånd till sol måste också redogöras för var punkt varje timme.

Sen jämföras med verkligheten.
  • Spunky
    Spunky skrev 2017-11-07 19:35:57 följande:

Sen jämföras med verkligheten.

Måste nog göras dagligen under 5 års period.

Till att börja med.
  • Spunky

Igår såg jag ett alldeles fantastiskt norrsken i grönt, vitt och rosa. Då undrar man varför norrsken uppträder i olika färger.

En gång såg ett annat, under sommartid helt utan färger. Mer som ljusa moln.

De beter sig också olika. De med färger och utan. Det finns en typ av puls i det utan färger som återkommer gång på gång. Som ett "världarnas krig" nästan.

Fick genom Youtube också lära mig att norrsken kan slå ut delar av teknisk utrustning på jorden. Aldrig hört det förr.

Det var ett helt fantastiskt norrsken med bågar av grönt tvärs över himlen som sedan blommade upp till en grand finale i nån typ av norrskensblomma i vitt, grönt och rosa.

Svar på tråden Astronomifrågor