• Spunky

Astronomifrågor

Skulle gärna vilja diskutera lite astronomi.

Frågor om solen, månen, rymden omkring oss och alla dess fenomen.

För att förstå lite mer. Pröva teorier. På lekmannanivå.

Första frågan blir:

Varför lyser månen om den är gjord av sten? Varför träffas inte jorden samtidigt av detta sken från solen som träffar månen så att dens strålar når ner på jorden? Undrar också hur månen befinna sig framför moln om den finns utanför atmosfären.

Om jag lyser på en stenkula med ficklampa går ju inte ljuset genom stenkulan.

Och om månen snurrar runt sin egen axel på sin bana runt jorden betyder ju det att den faktiskt vänder andra sidan till. Hastigheten är ingen förklaring till att vi aldrig ser andra sidan. Vi ser ju ena sidan hela natten trots att månen snurrar runt sin axel.

• Svar på tråden Astronomifrågor
  • Spunky
    Aniiee skrev 2017-11-06 02:30:21 följande:

Kollar över ett projekt för SETI......

Ok. Låt inte mig störa. :)
  • Spunky
    Elderberry skrev 2017-11-05 18:15:41 följande:

Du verkar inte riktigt ha förstått vad jag menar. Sverige ligger nära punkten som jorden snurrar runt, och den punkten ligger mot solen på sommaren och bort från solen på vintern, alltså hamnar länder i norr längre bort från solen på vintern.

Jag hade en bild i inlägget ovan där det syns.

Men om lutningen ger över 40 graders temperaturskillnad för oss mellan sommar och vinter så påverkar den knappt ekvatorn alls. Om vi då tittar på bara avståndet från solen borde ju polerna ligga närmast solen eller i alla fall på samma avstånd som ekvatorn med lutningen. Ekvatorn flyttas neråt om polerna lutar framåt. Det kan man ju se genom att rita ut en ekvator på ett äpple och luta det.
  • Elderberry
    Spunky skrev 2017-11-06 02:54:56 följande:
    Men om lutningen ger över 40 graders temperaturskillnad för oss mellan sommar och vinter så påverkar den knappt ekvatorn alls. Om vi då tittar på bara avståndet från solen borde ju polerna ligga närmast solen eller i alla fall på samma avstånd som ekvatorn med lutningen. Ekvatorn flyttas neråt om polerna lutar framåt. Det kan man ju se genom att rita ut en ekvator på ett äpple och luta det.
    Se på videon jag länkade dig så får du svar på dina frågor, jag tänker inte förklara igen då du inte ens verkar förstå hur jorden snurrar.
  • annabellelee
    Spunky skrev 2017-11-05 23:58:53 följande:

Sen har jag en annan fråga om SUPERMÅNEN, som den kallades när den var större än vanligt, vilket berodde på att den befann sig närmare jorden just denna dag, sas det.

Varför månens omloppsbana inte kan vara samma alltid. Vilket låter märkligt i sig.

Men vad hände då med ebb och flod, under SUPERMÅNEN? Blev det någon skillnad mot annars? Vet någon ?

För övrigt har jag precis lärt mig att solen styr ebb och flod i större utsträckning än månen.

Det visste inte jag.

Månens omloppsbana är inte cirkelrund utan en ellips, alltså en "avlång cirkel". Det samma gäller för alla planeter. Det innebär att avståndet till jorden varierar beroende på var i ellipsen månen befinner sig.
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-05 23:10:22 följande:
    Men varför menar du att vi har en lutning om vi samtidigt snurrar?

Om vi sätter ett blått plåster längst upp på en badboll vi har framför oss och sen ett rött plåster på höger sida av bollen och ett grönt till vänster sen ett gult längst ner.

Till höger om bollen står en lampa och lyser. Solen.

Sen lutar vi bollen (jorden ) så mycket som du önskar, därefter vrider vi bollen ett halft varv.

Då kommer det röda plåstret att vara längre bort från solen än det blå. Ändå är det varmare vid det röda.

Var är det blå plåstret juni nattetid kontra dec dagtid? Var är det röda vid samma tidpunkter?
    Som jag skrev är det inte avståndet som ger årstider utan infallsvinkeln.
    Med större vinkel blir infallande energi per yta mindre.
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-05 23:38:14 följande:
    Tyvärr kan jag inte se nåt där. Får bara upp rubriken Haleys komet
    Sök själv på Halleys komet när du är på wikipedia
    Spunky skrev 2017-11-06 02:32:00 följande:
    Fast på dina bilder är det dubbelt så långt från jordens baksida till jordens än det är från polerna till ekvatorn. (Från rött plåster till grönt än blått till rött/grönt. )Ändå är det ingen temperaturskillnad. Varför finns då så stor temperaturskillnad mellan blått och rött/grönt? Mest nyfiken. Säger inte att du har fel men man vill ju förstå varför inte avstånd till solen är avgörande.
    Återigen, det är vinkeln som spelar roll, inte avståndet.
  • Iarwain
    Spunky skrev 2017-11-05 23:10:22 följande:
    Men varför menar du att vi har en lutning om vi samtidigt snurrar?

Om vi sätter ett blått plåster längst upp på en badboll vi har framför oss och sen ett rött plåster på höger sida av bollen och ett grönt till vänster sen ett gult längst ner.

Till höger om bollen står en lampa och lyser. Solen.

Sen lutar vi bollen (jorden ) så mycket som du önskar, därefter vrider vi bollen ett halft varv.

Då kommer det röda plåstret att vara längre bort från solen än det blå. Ändå är det varmare vid det röda.

Var är det blå plåstret juni nattetid kontra dec dagtid? Var är det röda vid samma tidpunkter?

Missade första frågan;
    Har du någonsin sett en jordglob?
    Jordgloben snurrar längs en axel som lutar gentemot horisontalplanet. Solen tänks ligga i detta horisontalplan.

Sätt ett lila plåster en bit nedanför den blåa, för att simulera Sveriges position.
    Sedan du tar din boll med blått plåster i toppen och gult plåster i botten och lutar lite längs den axeln och snurrar.
    Sedan kan du ta en rosa plåster och sätter på motsvarande position nära gula plåstret.
    Tittar du på solens infallsvinkel på  de två nya plåstrena hoppas jag du förstår årstiderna mellan norra och södra halvklotet.

• Spunky
    Elderberry skrev 2017-11-06 03:48:13 följande:

Se på videon jag länkade dig så får du svar på dina frågor, jag tänker inte förklara igen då du inte ens verkar förstå hur jorden snurrar.

Ska göra det om jag kan, men varför snurrar jorden? Det kräver ju energi. Var kommer den energin ifrån och varför utnyttjar inte vi den i så fall ? Varför ligger den inte bara still? Andra himlakroppar gör ju det.
  • Spunky
    annabellelee skrev 2017-11-06 07:33:07 följande:

Månens omloppsbana är inte cirkelrund utan en ellips, alltså en "avlång cirkel". Det samma gäller för alla planeter. Det innebär att avståndet till jorden varierar beroende på var i ellipsen månen befinner sig.

Men då är väl en supermåne inget speciellt? Måste väl ske en gång i månaden då, eftersom månen snurrar runt sin egen axel alltid samtidigt som den gått färdigt sin bana, varför vi ju bara ser samma sida,som det sägs.
  • Spunky
    Iarwain skrev 2017-11-06 20:03:23 följande:

Sök själv på Halleys komet när du är på wikipediaÅterigen, det är vinkeln som spelar roll, inte avståndet.

Men vinkel är väl densamma ? Du flyttar fram polerna och backar ekvatorn.
Svar på tråden Astronomifrågor