Åke7811111 skrev 2018-01-28 09:50:04 följande:
Killbill; Varför varar du inte på mina frågor? Är mycket intresserad av hur en vänsteranhängare resonerar kring detta.
Om jag har en sjuk sambo som staten inte ger ett öre eftersom det är min uppgift att ta hand om henne. Är det då rimligt att vi ska behöva skatta mycket mer på "vår" bruttoinkomst än ett annat par där bägge jobbar och har samma bruttoinkomst?
Du pratar om att de som har hög lön ska "bidra lite mer" Varför ska jag och min sjuka sambo vara tvungna att "bidra mer" i nuvarande tillstånd än om vi bägge jobbade?
Nej jag tycker inte att det är rimligt att återinföra systemet med sambeskattning som visade sig vara en kvinnofälla, ett system som premierade civilstånd och ett system som motverkade arbetslinjen.
i Sverige så beskattas vi utifrån våra inkomster och inte utifrån vem vi bor med och vi har systemet sjukpenning och systemet med socialtjänst som ska ge grundskydd åt alla vid sjukdom och obestånd. Dessa system står vad jag vet samtliga riksdagspartier bakom.
Ett system där man kan få skatteavdrag för att man är sammanboende skulle troligtvis leda till att många väljer att registrera sig som sammanboende (trots att man kanske inte är detta). Vi ska inte införa skatteregler som är svåra att kontrollera och som därför uppmuntrar till fusk.