• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • slirren
    sextiotalist skrev 2017-12-04 10:57:33 följande:
    Fast det är ju det som arbetsgivaren betalar. Som löntagare så betalar man inte den skatten.
    Jag, som ändå har borgerliga sympatier, skiljer mellan dessa olika skattesatser.

Man betalar inkomstskatt
    Arbetsgivaren betalar skatt och sociala avgifter för sina anställda (samt skatt på vinst etc)
    Man betalar moms på de tjänster och varor man köper
    Man betalar extra skatt på de produkter man köper som har punktskatter.

Dessa skatter är samhällets intäkter som ska bekosta det som vi kan nyttja (ibland gratis, ibland för vi betala delar av det)
    Att skatten dras från pengarna innan man kallar det lön gör ju inte att den inte finns. Det är en kostnad för att betala ut lönen och påverkar densamma. Det blir väldigt tydligt om du är egen företagare.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-07 23:33:37 följande:
    Har du några bevis för att Sverige skulle vara ekonomiskt jämställt?

Hur mycket har tiggaren utanför matbutiken i jämförelse med Marcus Wallenberg?

Återigen har jag inget emot att de med allra högst inkomster betalar riktigt hög andel i skatt. Jag vänder mig framförallt emot att Stockholmare som tjänar under medel tvingas betala 50% i marginalskatt.

Om man sänker marginalskatterna kommer statens inkomster att öka, vilket ger möjligheter att satsa mer på polisen. Otroligt många egna företagare väljer att ta ut en lön som motsvarar första brytpunkten. Resten hanteras på ett lite mer kreativt sätt. Helt lagligt via diverse dyra banktjänster. Högre brypunkt ökar därmed skatteintäkterna.
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6738722
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-07 23:33:37 följande:
    Har du några bevis för att Sverige skulle vara ekonomiskt jämställt?

Hur mycket har tiggaren utanför matbutiken i jämförelse med Marcus Wallenberg?

Återigen har jag inget emot att de med allra högst inkomster betalaVad menar du med r riktigt hög andel i skatt. Jag vänder mig framförallt emot att Stockholmare som tjänar under medel tvingas betala 50% i marginalskatt.

Om man sänker marginalskatterna kommer statens inkomster att öka, vilket ger möjligheter att satsa mer på polisen. Otroligt många egna företagare väljer att ta ut en lön som motsvarar första brytpunkten. Resten hanteras på ett lite mer kreativt sätt. Helt lagligt via diverse dyra banktjänster. Högre brypunkt ökar därmed skatteintäkterna.
    Vad menar du med att  Stockholmare som tjänar under medel tvingas betala 50% i marginalskatt? Gränsen för statlig skatt går vid 38 300 kr och medelinkomsten i Stockholm är lägre än 30 000 kr i månaden dvs långt under gränsen för statlig skatt,
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • sharatec
    man och nöjd skrev 2017-12-07 23:49:34 följande:
    Du verkade inte acceptera en klockren beskrivning av verkligheten. 80% skatt.
    Okej, du syftade på första delen av inlägget, om hur man "ska" tänka? Då är jag med. Jag tycker fortfarande att det är ett rätt oförskämt sätt att uttrycka sig.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-08 07:30:26 följande:
    Vad menar du med att  Stockholmare som tjänar under medel tvingas betala 50% i marginalskatt? Gränsen för statlig skatt går vid 38 300 kr och medelinkomsten i Stockholm är lägre än 30 000 kr i månaden dvs långt under gränsen för statlig skatt,
    Med tjänar menar jag att man har ett jobb med en lön.

Genomsnittslönen för en tjänsteman i Stockholm är över 38000 kr/månad
  • man och nöjd
    sharatec skrev 2017-12-08 16:55:24 följande:
    Okej, du syftade på första delen av inlägget, om hur man "ska" tänka? Då är jag med. Jag tycker fortfarande att det är ett rätt oförskämt sätt att uttrycka sig.
    Det har du all rätt att tycka, men varför inte fokusera på sak istället?
  • Padirac
    KillBill skrev 2017-12-08 07:30:26 följande:
    Jag tror att man måste förstå att här gäller 'alla bara tänker på sig - ingen tänker på mig' syndromet - Fakta biter inte på alla Solig
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-08 19:30:59 följande:
    Jag tror att man måste förstå att här gäller 'alla bara tänker på sig - ingen tänker på mig' syndromet - Fakta biter inte på alla Solig
    Uppenbart biter inte fakta nej. Kolla gärna in länken som postats tidigare i tråden. Vill dock varna ev. känsliga vänstermuppar. Ni kan komma få spader när ni ser sanningen.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-08 19:37:29 följande:
    Uppenbart biter inte fakta nej. Kolla gärna in länken som postats tidigare i tråden. Vill dock varna ev. känsliga vänstermuppar. Ni kan komma få spader när ni ser sanningen.
    Det finns många som tjänar långt mindre än vad du och jag gör. Varför ska inte de som tjänar mer bidra mer till 'allas goda' - 'alla tänker på sig - ingen tänker på mig' mentaliteten leder inte framåt. 

Vad är marginalskatt. Det är skatten på sista kronan som självfallet blir högre procentuellt sett beroende på ett par olika saker. Det första är att den totala procenten skatt på inkomst ökar pga att det finns skattefria inkomster i form av grundavdrag, jobbskatteavdrag osv,  Med 30%skatt på alla inkomster över säg 10tusen så skiljer sig den totala skatte% mellan den som tjänar 30 000 och den som tjänar 40 000 som så att det är totalt 20% skatt för den första och totalt 22,5% skatt för den senare . Ändå beskattas bägge i detta exempel med 30% skatt på alla inkomster över 10 000. 

Du kan inte gärna klaga på matematiken i sig - det är värre än att strida mot väderkvarnar Solig

Om man ändå tycker att detta är fel så kan man endera inte räkna eller så får man strida för att avskaffa alal grundavdrag och jobbskatteavdrag tillsammans med att arbeta för en plattskatt istället för en progressiv skatt.
    Det är just den progressiva skatten som gör att det tas ut mer skatt vid högre inkomster.

Det är entydigt så att den kapitalförflyttning från de med mer pengar till de som har mindre pengar - så som en progressiv skatt bidrar till - är en av de avgörande faktorerna bakom de saker som kännetecknar ett samhälle likt det vi har i Sverige, ett samhälle med mindre klyftor, med med tillit, med utbildning coh sjukvård tillgängliga för alla. Om det är något som S lyckats med så att det just detta som betytt så otroligt mycket för att på 135 år lyfta Sverige från att vara ett av de fattigaste och eländigaste länderna i Europa till att vara i toppen eller nära toppen för den stora massan av medborgare i Sverige. 

Kanske tycks det att det för liten skillnad mellan medianlönen och gränsen för statlig skatt., men bara för att en av landets bäste betalda grupper som bor i huvudstaden får lov att betala statlig inkomstskatt betyder det inte att det är helt fel, det är nödvändigt att se bortom det att 'alla tänker på sig - ingen tänker på mig'

cornucopia.cornubot.se/2017/01/loner-i-sverige-2015-28-600-sek-i.html

Statlig sektor betalade bäst under 2015, men det beror antagligen på att det är få statligt anställda arbetare, undantaget t ex soldater, och mest tjänstemän. Detta följs av landstingen, vilket sannolikt beror på att Sveriges högst betalda yrkesgrupp (undantaget chefer) i stor utsträckning hittas hos landstingen, nämligen läkarna, samt att sjuksköterskeyrket inte är ett låglöneyrke, utan tvärt om betalar sig över medianen.

Delar  man upp privatanställda i tjänstemän och arbetare var dock privatanställda tjänstemän högst avlönade.

Medianlöner i ett urval är för tydlighetens skull utskrivet nedan.
    Samtliga yrken 28600

Offentlig sektor 28100
    Statlig sektor 32300
    Kommunal sektor 26900
    Landstingssektorn 30600

Privat sektor 28900
    Privat sektor arbetare 26000
    Privat sektor tjänstemän 35300

Soldater 20400
    Poliser 31400

Undersköterskor 26000
    Sjuksköterskor 33000