• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • man och nöjd
    sextiotalist skrev 2017-12-06 06:51:08 följande:
    Skillnaden är att inkomstskatten är du ansvarig för, de andra avgifterna är arbetsgivaren ansvarig för. Så även om arbetsgivaren betalar in inkomstskatten så är det fortfarande ditt ansvar.
    Fast nu var frågeställningen vem som betalar och det gör min arbetsgivare.

Intressant att du anser att arbetstagaren skulle vara ansvarig för att betala in skatt på lön som aldrig betalats ut.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-06 07:02:40 följande:
    Marginalskatter leder till ett mer ekonomiskt jämställt samhälle och är ett av världens mest innovativa länder.

Tror du att den svenska polisen, försvaret, skolan, vården etc kommer att leverera en bättre produkt om den får mindre pengar?
    Är mrginalskatten ett land?

Tycker du att utjämningen har fungerat? Har den lett till lägre löneskillnader menar du?

Varför skulle polisen få mindre pengar? Jag hade tänkt polisen skulle få mer pengar.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-06 20:54:40 följande:

Tycker du att utjämningen har fungerat? Har den lett till lägre löneskillnader menar du?

Varför skulle polisen få mindre pengar? Jag hade tänkt polisen skulle få mer pengar.

Det försvann ett Sverige i mitt första stycke..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-06 20:54:40 följande:

Ja utjämningen har fungerat. Sverige är ett av världen mest ekonomiskt jämställda länder.

Om staten skulle slopa den statliga inkomstskatten (så att de med högst inkomster fick behålla mer av lönen) så minskar statens inkomster och det kommer drabba verksamhet som finansieras av staten exempelvis försvar och rättsväsende.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • sharatec
    TQR735 skrev 2017-12-04 22:52:06 följande:
    Nja du ska snarare tänka på det såhär.
    Staten anser att de inte bara har rätt att kräva skatt moms mm av dig utan de har även rätt att beskatta din arbetsgivare för att de anställer deras egendom dvs dig.

För varje 100-lapp arbetsgivaren betalar för ditt arbete får du 60 kr därefter tar de ytterligare minst 25kr i skatt du har nu kvar 25 kronor. När du använder dessa har du en moms på minst 12.5% men vanligare är 25%. Samt punktskatter som kan vara över 100% av det du köper.

Så du tjänar in 100 kr och får köpkraft för ca 20kr. 
    Fräscht att först säga åt en människa hur hon "ska" tänka, och sedan dessutom på fullt allvar beskriva människor som arbetsgivarnas (eller statens, oklart vilket som avses) egendom... Förvånad 
  • Missermajser
    KillBill skrev 2017-12-07 01:56:26 följande:
    Ja utjämningen har fungerat. Sverige är ett av världen mest ekonomiskt jämställda länder.

Om staten skulle slopa den statliga inkomstskatten (så att de med högst inkomster fick behålla mer av lönen) så minskar statens inkomster och det kommer drabba verksamhet som finansieras av staten exempelvis försvar och rättsväsende.
    Sen kan man ju fråga sig hur nivån på priser och utbud påverkas om konsumtionen och ökar ännu mer hos den välbemedlade delen av befolkningen. Vilken effekt har det ekonomiskt för t.ex. de som avlönas för de så kallade "enkla" jobben.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-07 01:56:26 följande:

Har du några bevis för att Sverige skulle vara ekonomiskt jämställt?

Hur mycket har tiggaren utanför matbutiken i jämförelse med Marcus Wallenberg?

Återigen har jag inget emot att de med allra högst inkomster betalar riktigt hög andel i skatt. Jag vänder mig framförallt emot att Stockholmare som tjänar under medel tvingas betala 50% i marginalskatt.

Om man sänker marginalskatterna kommer statens inkomster att öka, vilket ger möjligheter att satsa mer på polisen. Otroligt många egna företagare väljer att ta ut en lön som motsvarar första brytpunkten. Resten hanteras på ett lite mer kreativt sätt. Helt lagligt via diverse dyra banktjänster. Högre brypunkt ökar därmed skatteintäkterna.
  • man och nöjd
    sharatec skrev 2017-12-07 02:03:53 följande:
    Fräscht att först säga åt en människa hur hon "ska" tänka, och sedan dessutom på fullt allvar beskriva människor som arbetsgivarnas (eller statens, oklart vilket som avses) egendom... Förvånad 
    Har du problem med att kalla en spade för en spade?
  • sharatec
    man och nöjd skrev 2017-12-07 23:35:04 följande:
    Har du problem med att kalla en spade för en spade?
    Nej. Vad har det med det jag skrev att göra?
  • man och nöjd
    sharatec skrev 2017-12-07 23:41:58 följande:
    Nej. Vad har det med det jag skrev att göra?
    Du verkade inte acceptera en klockren beskrivning av verkligheten. 80% skatt.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt