• Anonym (Operatör)

När ringer du 112 ?

Jag är nyfiken på vad man har lärt sig när man ska ringa 112?

Vet man vilka "tjänster" man får tag i om man ringer 112?
    När ska man ringa efter ambulans?
    Vet ni vad som händer när man ringer 112?

Jag jobbar själv på nödnumret och dirigerar ambulanser och blir chockad varje gång människor inte har respekt för nödnumret. Ringer för att bli kopplad till sjukhusväxeln är ett exempel av många av dem som ringer fel

Vad vet just DU?

• Svar på tråden När ringer du 112 ?
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-15 19:27:10 följande:
    Ring 112 till exempel om: ? du ser en bil som brinner utanför ditt fönster. ? du har kört på en älg med bil, och älgen lever. ? du ser flera människor som bråkar och slåss med varandra. ? du ser en person som blöder från huvudet och personen inte vet var han eller hon är.

www.sosalarm.se/contentassets/340819999752467286d20136a7999839/nar-ska-man-ringa-112.pdf

För att kunna bedöma om en person vet var den är måste jag väl har gått fram till den och pratat med den? ... och frågat den var han eller hon är .... 

ja om JAG kör mot en älg och den lever, men då har JAG orsakat en olycka och VET vad sm har hänt.

Helt logiska saker .... 
    Ja, man går fram, frågar: kan jag hjälpa dig, personen pratar galamatias och då kan man ganska snart dra slutsatsen att den här har dunkat i huvudet hårdare än vad som är nyttigt. ELLER, så är patienten stenfull. Vad gör du då?
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-15 19:27:10 följande:
    Ring 112 till exempel om: du ser en bil som brinner utanför ditt fönster. du har kört på en älg med bil, och älgen lever. du ser flera människor som bråkar och slåss med varandra.  du ser en person som blöder från huvudet och personen inte vet var han eller hon är.

www.sosalarm.se/contentassets/340819999752467...

För att kunna bedöma om en person vet var den är måste jag väl har gått fram till den och pratat med den? ... och frågat den var han eller hon är .... 

ja om JAG kör mot en älg och den lever, men då har JAG orsakat en olycka och VET vad sm har hänt.

Helt logiska saker .... 

Man ringer givetvis, man leker inte med människors liv.
    Hoppas aldrig du får komma till min olycksplats om den någonsin sker.

• Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-15 15:23:33 följande:
    Nej, uttag är INTE att göra för privatpersoner då de inte har de hjälpmedel räddningstjänst och ambulans använder sig av. Det finns enbart två tillfällen privatpersoner får ta ut ur bil och det är när bilen börjar brinna eller riskerar att fall utför ett stup, då drar man så fort det går. För det finns inga sekunder till godo, och det är när personen har ett hjärtstopp och man måste göra HLR. Andas inte personen när man lyfter hakan så är det ett hjärtstopp och HLR ska påbörjas. 

Alla i Europa vet inte! jag lovar på heder och samvete! Bara för att Ewald tror, så har han aldrig visat källa på nånting! Youtube duger inte!
    Alla rekommendationer kan du läsa på t.ex. tyska och österrikiska Röda Korsets hemsidor.  Flört

Har du svensk forskning p
    å hur stor risken är att dö av tyst aspiration/ aspiration om ngn medvetslös person (medvetandegrad under 9 enl. Glasgow Coma Scale) sitter kvar i en bil?

Vissa ryggskador är så stabia att man till och med kan riskera stabilt sidoläge - men inte alla förstås. (Det jag har hört - har inte fördjupat mig).

Så skulle du t.ex. böja in dig i en bil till en sittande person om Aigbag inte har utlöst eller skulle du kanske agera på annat sätt eller kolla upp om personen har en bältesmärke (bilbälte på - vissa Airbag utlöser bara om bilbältet var på) eller skulle du koppla bort bilbatteriet innan du böjar in dig? 

Du skulle även ringa SOS larm om en bil har hamnat p
    å järnvägsspår och ett tåg närmar sig och du har 40 sek för att ta ut ngn ur bilen?
  • Ewald01
    Dame2017 skrev 2018-01-15 20:01:42 följande:

Ewald, kolla kanal 7 NU!!!!

Hann inte kolla. Vad var det på kanal 7??
  • modsey
    Ewald01 skrev 2018-01-15 21:53:27 följande:

Alla rekommendationer kan du läsa på t.ex. tyska och österrikiska Röda Korsets hemsidor.  

Har du svensk forskning på hur stor risken är att dö av tyst aspiration/ aspiration om ngn medvetslös person (medvetandegrad under 9 enl. Glasgow Coma Scale) sitter kvar i en bil?

Vissa ryggskador är så stabia att man till och med kan riskera stabilt sidoläge - men inte alla förstås. (Det jag har hört - har inte fördjupat mig).

Så skulle du t.ex. böja in dig i en bil till en sittande person om Aigbag inte har utlöst eller skulle du kanske agera på annat sätt eller kolla upp om personen har en bältesmärke (bilbälte på - vissa Airbag utlöser bara om bilbältet var på) eller skulle du koppla bort bilbatteriet innan du böjar in dig? 

Du skulle även ringa SOS larm om en bil har hamnat på järnvägsspår och ett tåg närmar sig och du har 40 sek för att ta ut ngn ur bilen?

En stor skillnad ewald är nog att i Sverige så är inte organisationer som rk och dyl något organ som ens har något strukturerat samarbete med sos eller 112. Så det kan definitivt finnas råd där som inte är förankrade i larmorganisationen . Så är det korrekt information du söker om vad som rekommenderas i Sverige är det sos sidor du ska gå på.
  • Dame2017
    Ewald01 skrev 2018-01-15 21:53:27 följande:
    Alla rekommendationer kan du läsa på t.ex. tyska och österrikiska Röda Korsets hemsidor.  Flört

Har du svensk forskning på hur stor risken är att dö av tyst aspiration/ aspiration om ngn medvetslös person (medvetandegrad under 9 enl. Glasgow Coma Scale) sitter kvar i en bil?

Du skulle även ringa SOS larm om en bil har hamnat på järnvägsspår och ett tåg närmar sig och du har 40 sek för att ta ut ngn ur bilen?
    Snart anmäler jag dig till kungen...du är i SVERIGE!!!! Vi kör svenska regler här och vet hur svenskar beter sig. Kan du inte anpassa dig så flytta hem! 

Du ska inte plocka ut någon ur en bil om det inte är livshotande. Jag har berättat x 10 minst. Varför tar du inte till dig vad en erfaren ambulanssjuksköterska säger? Amatörer i Tyskland väger tydligen tyngre. 

Hur ska du veta hur stabil ryggskadan är? så det är värt att riskera lägga i framstupa sidoläge? 

Varför skall jag som civil som först på plats på olycka kolla efter märken efter bilbälte? Jag skulle gå in via baksätet, hålla nacken så en vaken person inte sitter och vrider på huvudet, lätt hänt om man bara kör in huvudet vettdu! Inte så smart. 

Om jag har 40 sek på mig, då är det en jävligt lång raksträcka så jag ser tåget. Brukar sällan vara att man ser så långt i Sverige....Men varför kommer du med en sån fråga. Har den varit på tapeten? Att man skulle ringa SOS före man gör något riktigt praktiskt för att rädda liv? Men eftersom jag aldrig står precis brevid en järnväg har jag en transportsträcka fram. Hinner ringa vettdu!
  • Ewald01
    modsey skrev 2018-01-15 22:02:26 följande:
    En stor skillnad ewald är nog att i Sverige så är inte organisationer som rk och dyl något organ som ens har något strukturerat samarbete med sos eller 112. Så det kan definitivt finnas råd där som inte är förankrade i larmorganisationen . Så är det korrekt information du söker om vad som rekommenderas i Sverige är det sos sidor du ska gå på.
    Ja,

och den sidan du hänvisade till säger ju mer eller mindre detsamma som jag är van med. Bra sida.

Viktigt i alla fall att inte ringa vid rätt tidpunkt.

Vi kan ju för min del stänga tråden nu.
  • Anonym (asdt)
    Ewald01 skrev 2018-01-15 23:28:35 följande:
    Ja,

och den sidan du hänvisade till säger ju mer eller mindre detsamma som jag är van med. Bra sida.

Viktigt i alla fall att inte ringa vid rätt tidpunkt.

Eller så väljer man ringa när man finner en person med obstruerade luftvägar.
    Och sen kan man lägga sig ifrån telefonen och arbeta samtidigt man för en dialog .
    Och löser man allt, ja då är ju det bara och lägga på och gå vidare i livet och vara glad.

• Aikido
    Ewald01 skrev 2018-01-15 23:28:35 följande:
    De brukar inte stänga trådar om de inte flippar ur fullständigt här. Men om du kan avhålla dig från att skriva tror jag samma effekt uppnås tämligen omgående.
Svar på tråden När ringer du 112 ?