Ewald01 skrev 2018-01-15 21:53:27 följande:
Alla rekommendationer kan du läsa på t.ex. tyska och österrikiska Röda Korsets hemsidor.
Har du svensk forskning på hur stor risken är att dö av tyst aspiration/ aspiration om ngn medvetslös person (medvetandegrad under 9 enl. Glasgow Coma Scale) sitter kvar i en bil?
Vissa ryggskador är så stabia att man till och med kan riskera stabilt sidoläge - men inte alla förstås. (Det jag har hört - har inte fördjupat mig).
Så skulle du t.ex. böja in dig i en bil till en sittande person om Aigbag inte har utlöst eller skulle du kanske agera på annat sätt eller kolla upp om personen har en bältesmärke (bilbälte på - vissa Airbag utlöser bara om bilbältet var på) eller skulle du koppla bort bilbatteriet innan du böjar in dig?
Du skulle även ringa SOS larm om en bil har hamnat på järnvägsspår och ett tåg närmar sig och du har 40 sek för att ta ut ngn ur bilen?
Snart anmäler jag dig till kungen...du är i SVERIGE!!!! Vi kör svenska regler här och vet hur svenskar beter sig. Kan du inte anpassa dig så flytta hem!
Du ska inte plocka ut någon ur en bil om det inte är livshotande. Jag har berättat x 10 minst. Varför tar du inte till dig vad en erfaren ambulanssjuksköterska säger? Amatörer i Tyskland väger tydligen tyngre.
Hur ska du veta hur stabil ryggskadan är? så det är värt att riskera lägga i framstupa sidoläge?
Varför skall jag som civil som först på plats på olycka kolla efter märken efter bilbälte? Jag skulle gå in via baksätet, hålla nacken så en vaken person inte sitter och vrider på huvudet, lätt hänt om man bara kör in huvudet vettdu! Inte så smart.
Om jag har 40 sek på mig, då är det en jävligt lång raksträcka så jag ser tåget. Brukar sällan vara att man ser så långt i Sverige....Men varför kommer du med en sån fråga. Har den varit på tapeten? Att man skulle ringa SOS före man gör något riktigt praktiskt för att rädda liv? Men eftersom jag aldrig står precis brevid en järnväg har jag en transportsträcka fram. Hinner ringa vettdu!