• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2019-05-14 23:49:52 följande:

Jättebra att fsk har överlämning så skolan är redo innan han börjar. Angående inlärningen så finns det ju alltid barn som behöver extra stöd, finns ju speciallärare för dem. Jag hade en tjej i min klass som nästan varje lektion gick iväg och hade egen undervisning. Det var ingenting vi tyckte var konstigt utan det bara var så.

Min son jobbar jättebra när de väl får igång honom men just nu vill han ingenting. Han går i liten grupp och det har fungerat jättebra tills detta år då det kommer fler och fler elever som behöver vara där. Så nu är de 5-6 killar med npf diagnoser i ett litet klassrum och de blir osams och stör varandra hela tiden. Han vill inte vara där längre men orkar inte vara i stora klassen heller så han är bara allmänt anti allting just nu. Tror vi behöver sommarlov nu!

Inte det bästa att blanda flera barn med npf sådär. Borde väl gå lösa på annat sätt.

Är ju inte lång tid kvar till sommarlov iaf och en del upphackade veckor också...

Jag är väl rädd för att han ska bli utsatt av andra barn också i och med han är försiktig av sig.

Mina barn går på en rätt stökig skola tyvärr där våld och hot är vardagsmat.

Årets förskoleklass har varit väldigt stökig med flera utåtagerande barn med troliga outredda diagnoser, hoppas att det är bättre med sonens grupp.
  • Anonym (Mamma)
    lövet2 skrev 2019-05-11 23:05:51 följande:

Jag väntar på att försäkringskassan ska höra av sig. I övrigt så har vi i alla fall fått träffa Habiliteringen, och de har lagt upp en handlingsplan.

Vi fick papper hem om halvt vårdbidrag, dock stod det bara om Aspergers i papperna och inget om ADD... Så jag ringde FK och de tyckte att vi skulle skriva med det också.. Så jag har skickat ett brev till FK och även hört av mig till BUP-läkaren. Så nu får vi se hur länge vi får vänta igen, men han på FK var trevlig och sa att allt är ju nästan klart, och att det kanske tar någon extra vecka.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2019-05-12 20:48:43 följande:

Här är det full rulle som alltid. Yngsta har fyllt sex år och varit på besök i förskoleklassen. Vi har pratat med personalen där att han har särskilda behov och jag hoppas ju då att han får set stöd han behöver.

Äldsta har efter att tjatat en del fått börja med fotboll. En vecka har han hållit på och tycker det är kul. Tre träningar varje vecka på en och en halv timme är nog bra för honom. Plus att cykla själv dit och hem då tre km. Idag i spöregn och han hade tappat cykelnyckel och fått leta ett bra tag så stackarn var förstörd när han kom hem. De tidigare gångerna följde maken med, men idag hade ingen av oss möjlighet. Är då cykelväg hela vägen så inga problem så och han fixar att ta det ansvaret själv. Framöver kommer han även få fara hem och micra mat och äta innan fotbollen de veckor min man jobbar EM. Jag jobbar för sent för att hinna hem ena dagen och andra dagen kan jag väl möjligen hinna hem ibland. Såklart att träningarna ligger på de dagar jag jobbar längst och har möten och sånt...

Att han ändå kommit så långt och klarar av sådant hade vi aldrig trott i ettan när allt var kaos kring äldsta. Att få diagnos ADHD och lära sig att hantera det var bra för honom.

Så kul att höra att det går bra för honom - trots regn och borttappade nycklar. Ska yngsta börjar i förskoleklass i Augusti?
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-16 20:55:47 följande:

Så kul att höra att det går bra för honom - trots regn och borttappade nycklar. Ska yngsta börjar i förskoleklass i Augusti?

Jo, känns ju bra att äldsta går framåt iaf.

Yngsta börjar förskoleklass i augusti.

Vi har sista tiden gått till logoped för språklig utredning på habiliteringen med yngsta. Idag fick han diagnosen språkstörning. Han ligger ungefär på fyraårings nivå.

Pratade med en av förskolelärarna om vad vi fick veta och de ska snart ha överlämnande till skolan och de skulle då säga till skolan att de tycker han behöver assistent när han börjar förskoleklass. Det ska ju vi ligga på om också.

Alltså, jag sitter nu och läser yngstas utredning igen då jag vill ha lite mer kött på benen att ställa krav på skolan om assistent.

Språket i denna utredning är ju så klurigt men det står så här:

Merill palmer: på utvecklingsindex erhåller Barnet ett resultat som motsvaras av åldersekvivalenten 37 månader.

Jag tolkar det som att han då ligger på ungefär en treårings nivå? Nån klok som kan hjälpa mig tolka?

Jag måste väl lyfta mer med psykologen som utrett honom, men detta har jag ju totalt missat.

Jag känner mig oroad! Hur ska det gå i skolan för min lilla pojke?

Har ju haft äldsta som kunde läsa när han började skolan, haft väldigt lätt att lära och istället behövt svårare utmaningar och haft mkt svårt med det sociala och mellanbarnet som ligger på normalnivå, men yngsta ligger ju långt därifrån... Han ligger inte på samma nivå som barn i hans ålder och jag är så orolig för hur det ska gå för honom.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2019-05-21 20:46:30 följande:

Alltså, jag sitter nu och läser yngstas utredning igen då jag vill ha lite mer kött på benen att ställa krav på skolan om assistent.

Språket i denna utredning är ju så klurigt men det står så här:

Merill palmer: på utvecklingsindex erhåller Barnet ett resultat som motsvaras av åldersekvivalenten 37 månader.

Jag tolkar det som att han då ligger på ungefär en treårings nivå? Nån klok som kan hjälpa mig tolka?

Jag måste väl lyfta mer med psykologen som utrett honom, men detta har jag ju totalt missat.

Jag känner mig oroad! Hur ska det gå i skolan för min lilla pojke?

Har ju haft äldsta som kunde läsa när han började skolan, haft väldigt lätt att lära och istället behövt svårare utmaningar och haft mkt svårt med det sociala och mellanbarnet som ligger på normalnivå, men yngsta ligger ju långt därifrån... Han ligger inte på samma nivå som barn i hans ålder och jag är så orolig för hur det ska gå för honom.

Jag känner likadant över dottern, fast det egentligen är helt befängt! Sonen kunde läsa när han var 5 år och det kan inte dottern - som förövrigt är helt "normal". Och jag blir så arg på mig själv som tänker så.. Även om hon inte har samma ro att sitta med en bok och försöka läsa som sonen gjorde, så är hon istället mycket mer social och leker massor med andra barn, hon spelar fotboll osv.. Sånt som sonen aldrig gjorde. Det gäller att man tänker att de är helt olika personer - oavsett om det finns diagnoser med i bilden eller inte.

Jag tolkar också meningen så, att barnet är som en 3-åring. Självklart ska du fråga vad de menar, så att du slipper tänka på det. Vad säger din sambo/barnens pappa om detta?
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-23 17:57:12 följande:

Jag känner likadant över dottern, fast det egentligen är helt befängt! Sonen kunde läsa när han var 5 år och det kan inte dottern - som förövrigt är helt "normal". Och jag blir så arg på mig själv som tänker så.. Även om hon inte har samma ro att sitta med en bok och försöka läsa som sonen gjorde, så är hon istället mycket mer social och leker massor med andra barn, hon spelar fotboll osv.. Sånt som sonen aldrig gjorde. Det gäller att man tänker att de är helt olika personer - oavsett om det finns diagnoser med i bilden eller inte.

Jag tolkar också meningen så, att barnet är som en 3-åring. Självklart ska du fråga vad de menar, så att du slipper tänka på det. Vad säger din sambo/barnens pappa om detta?

Han säger att vi inte ska tolka in för mycket i det. Eftersom sonen nu har en språkstörning så kan det ju vara så att han inte förstått vad han ska göra pga språkstörningen.

Oavsett så visar ju de pappren och hans språkstörning med svårigheter att tolka och förstå bland annat att han måste ha rätt stöd.

Måste väl slåss för det bara!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2019-05-23 20:29:28 följande:

Han säger att vi inte ska tolka in för mycket i det. Eftersom sonen nu har en språkstörning så kan det ju vara så att han inte förstått vad han ska göra pga språkstörningen.

Oavsett så visar ju de pappren och hans språkstörning med svårigheter att tolka och förstå bland annat att han måste ha rätt stöd.

Måste väl slåss för det bara!

Han måste absolut få en person som hjälper honom inför hösten då skolorna börjar. Gör han sig förstådd av andra barn? Du har säkert berättat men minnet är bra men kort...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2019-04-12 17:41:38 följande:

Å du måste berätta hur det gick! Vi har precis ansökt och ska skicka in läkarintygen. Jag har åxå skrivit en hel novell om hur en dag ser ut för oss...vi söker ju för både npf och diabetes nu så jäklar vad mycket merjobb det blir.. Är dock sjukt nervös för samtalet, jag HATAR att prata i telefon och börjar alltid babbla nervöst

Ville bara berätta att FK gett sitt slutliga besked nu om vårdbidrag. Vi får ett halvt för sonen, och det tycker jag man ska vara nöjd med. Har läst om så många andra som inte får något alls, fast deras berättelser känns mycket värre än hur vi har det hemma. Hon sa att de drar 30% i skatt, så det får man väl säga till om att de ska dra mer. Hur länge sedan var det ni ansökte?
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-25 12:58:29 följande:

Han måste absolut få en person som hjälper honom inför hösten då skolorna börjar. Gör han sig förstådd av andra barn? Du har säkert berättat men minnet är bra men kort...

Han gör sig oftast förstådd av andra barn. Men han har ju svårt att hänga med i lekar när det är lekar han inte känner till. Och han säger ju inte till om han blivit slagen. Inte direkt iaf, på kvällen eller dagen efter kanske. Han leker ju helst lekar som barn i hans ålder kanske inte tycker är så kul. T.ex. älskar han cars och vill helst leka med bilar inne. De andra barnen i grannskapet har nog vuxit ifrån det lite.

Han har ju svårare att tolka och förstå sånt som sågs, svårare att kommunicera och förstår då inte begrepp som barn normalt gör i hans ålder.

Han frågar ju också mkt samma saker.

Ska begära möte med skolan angående honom iaf.
Svar på tråden Autism-utredning