• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-25 13:04:43 följande:

Ville bara berätta att FK gett sitt slutliga besked nu om vårdbidrag. Vi får ett halvt för sonen, och det tycker jag man ska vara nöjd med. Har läst om så många andra som inte får något alls, fast deras berättelser känns mycket värre än hur vi har det hemma. Hon sa att de drar 30% i skatt, så det får man väl säga till om att de ska dra mer. Hur länge sedan var det ni ansökte?

Å vad bra att ni fick halvt Vi ansökte i början på april men har hört att det är 6 månaders kö nu sedan de gjort om till omvårdnadsbidrag.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2019-05-25 23:22:14 följande:

Han gör sig oftast förstådd av andra barn. Men han har ju svårt att hänga med i lekar när det är lekar han inte känner till. Och han säger ju inte till om han blivit slagen. Inte direkt iaf, på kvällen eller dagen efter kanske. Han leker ju helst lekar som barn i hans ålder kanske inte tycker är så kul. T.ex. älskar han cars och vill helst leka med bilar inne. De andra barnen i grannskapet har nog vuxit ifrån det lite.

Han har ju svårare att tolka och förstå sånt som sågs, svårare att kommunicera och förstår då inte begrepp som barn normalt gör i hans ålder.

Han frågar ju också mkt samma saker.

Ska begära möte med skolan angående honom iaf.

Hoppas ni får ihop ett möte. Våran son är också mycket yngre i sättet, han vill leka mamma, pappa, barn och han ska vara katt.. Det är det inte många andra 10-åringar som vill. Syrran på 5 år tycker det är kul, men inte för ofta. Sen så tröttnar hon lätt eftersom hon aldrig får bestämma.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2019-05-28 16:29:54 följande:

Å vad bra att ni fick halvt Vi ansökte i början på april men har hört att det är 6 månaders kö nu sedan de gjort om till omvårdnadsbidrag.

Vi sökte i November och då var det ju fortfarande vårdbidrag, så det var det vi fick och kommer ha i 2 år. Sen måste vi ansöka igen och då blir det det här nya.

Jag tycker att de gjort det struligt för sig.. Nu när jag sökte så var merkostnad och själva vårdbidraget ett och samma. Nu sedan 1/1-2019 så måste man ju söka de två separat.
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-31 11:00:05 följande:

Hoppas ni får ihop ett möte. Våran son är också mycket yngre i sättet, han vill leka mamma, pappa, barn och han ska vara katt.. Det är det inte många andra 10-åringar som vill. Syrran på 5 år tycker det är kul, men inte för ofta. Sen så tröttnar hon lätt eftersom hon aldrig får bestämma.

Det är svårt sånt där. Med kompisar blir det ju klurigt när de inte är på samma nivå.

Hur funkar det för din tioåring med kompisar?

Min yngsta har väl lite kompisar, men är ju sällan nån som ringer på och vill att han ska komma ut och leka.

Det finns iaf många barn i kvarteret där vi bor.

Äldsta har ju några kompisar som han leker med på fritiden. Men ofta vill han ta det lugnt efter skolan och orkar inte leka när nån kommer förbi också. Det förstår man ju att skolan tar mkt energi för barn med npf...
  • Anonym (Mamma)

Glad Midsommar till er, en dag försent..

Hoppas att ni hade en bra dag. Vi hade en varm och solig dag från början till slut, dock så blåste det en himla massa.

Nu är det sommarlov, men de går till dagis och fritids några dagar de två kommande veckorna, sedan är det sommarlov - som jag har ångest för. Jag ser en massa tjat, gnäll och tårar framför mig.

Nej, rutiner ska det vara.. Då tror jag alla mår bäst.

Anonym (Mamma) skrev 2019-06-22 13:44:02 följande:

Glad Midsommar till er, en dag försent..

Hoppas att ni hade en bra dag. Vi hade en varm och solig dag från början till slut, dock så blåste det en himla massa.

Nu är det sommarlov, men de går till dagis och fritids några dagar de två kommande veckorna, sedan är det sommarlov - som jag har ångest för. Jag ser en massa tjat, gnäll och tårar framför mig.

Nej, rutiner ska det vara.. Då tror jag alla mår bäst.

Detsamma!

Rutiner är ju helt klart bäst. Våra barn har varit lediga sen tisdag och här är dygne upp och ner då de har svårt somna på kvällen när det är ljust fast vi har rullgardiner.

Äldsta är iaf ganska lugn just nu. Han har mognat. Och han har hittat att läsa böcker och spela fotboll så han kan alltid roa sig med sånt.

Yngsta är ganska lugn att vara hemma, lite bråk på kvällarna däremot. Bröderna blir lite så när de är trötta. Han har varit mer speedad tidigare när han varit på förskolan så för yngstas del är det nog bra vara ledig. Mindre intryck att bearbeta...

Nästa vecka går min man också på ledigt och då ska vi åka bort. Sånt som lätt blir kaos när vi inte är hemma...

Vi har iaf haft möte med skolan, rektor, förskollärare och specialpedagog och påpekat yngstas behov av hjälp och vilka svårigheter han har. Vi ska ha nytt möte ett par veckor in på terminen och se om det gått bra eller om han behöver egen resursperson.

Känns bra iaf.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2019-06-22 14:59:07 följande:

Detsamma!

Rutiner är ju helt klart bäst. Våra barn har varit lediga sen tisdag och här är dygne upp och ner då de har svårt somna på kvällen när det är ljust fast vi har rullgardiner.

Äldsta är iaf ganska lugn just nu. Han har mognat. Och han har hittat att läsa böcker och spela fotboll så han kan alltid roa sig med sånt.

Yngsta är ganska lugn att vara hemma, lite bråk på kvällarna däremot. Bröderna blir lite så när de är trötta. Han har varit mer speedad tidigare när han varit på förskolan så för yngstas del är det nog bra vara ledig. Mindre intryck att bearbeta...

Nästa vecka går min man också på ledigt och då ska vi åka bort. Sånt som lätt blir kaos när vi inte är hemma...

Vi har iaf haft möte med skolan, rektor, förskollärare och specialpedagog och påpekat yngstas behov av hjälp och vilka svårigheter han har. Vi ska ha nytt möte ett par veckor in på terminen och se om det gått bra eller om han behöver egen resursperson.

Känns bra iaf.

Hoppas att nästa vecka blir så bra som det bara går.
  • Anonym (Mamma)

Hej!! Hur har ni haft det i sommar?

Idag började barnen på dagis och fritids igen. Bara för någon dag sedan är de lediga igen. Men ååh vad jag ska njuta dessa dagar när jag är hemma själv fram till 15-tiden!! De gör mig galen, de kommer inte överens. Till 90% är det sonens "fel".

[quote=79808258][quote-nick]Anonym (Mamma) skrev 2019-08-05 18:04:30 följande:[/quote-nick]

Hej!! Hur har ni haft det i sommar?

Idag började barnen på dagis och fritids igen. Bara för någon dag sedan är de lediga igen. Men ååh vad jag ska njuta dessa dagar när jag är hemma själv fram till 15-tiden!! De gör mig galen, de kommer inte överens. Till 90% är det sonens "fel".

[/

Hej

Vi har haft en helt okej sommar. Äldsta började ju med fotboll i maj och han har tränat en del på egen hand också under träningsuppehåll. Då är han lugn.

Yngsta bråkar en del med sina syskon när de t.ex. går in på hans rum, men får han vara ifred är han lugn. Just nu sitter han själv på sitt rum och leker med järnväg.

De gånger vi åkt bort med barnen har de faktist mestadels varit riktigt bra kompisar. Äldsta har tagit hand om yngsta när vi badat t.ex. och haft han på sin rygg.

Nästa vecka ska vi skola in yngsta på fritids. Får se hur det går. Han längtar då dit.

Och han ska gå i samma klass som grannpojkarna och det är nog bra för trygghet.

• Anonym (Mamma)

Oj oj.. Nu har jag inte varit här på flera månader!!!

Hur går det för er alla med diabetes, utredningar, m.m?

Svar på tråden Autism-utredning