• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-04-11 16:39:53 följande:

Hej, hoppas det är bra med er alla. Har ni fått vår eller har ni fortfarande snö? Vi fick snö på kvällen i tisdags och igår var det lite vitt på backen men det försvann under dagen.

Jag fick brev från Försäkringskassan idag att det ska ringa en nästa vecka och prata om vårdbidrag. Har någon erfarenhet av det

Å du måste berätta hur det gick! Vi har precis ansökt och ska skicka in läkarintygen. Jag har åxå skrivit en hel novell om hur en dag ser ut för oss...vi söker ju för både npf och diabetes nu så jäklar vad mycket merjobb det blir.. Är dock sjukt nervös för samtalet, jag HATAR att prata i telefon och börjar alltid babbla nervöst
  • Anonym (Mamma)

Hej, glad påsk till er alla!!

Samtalet gick jättebra igår, handläggaren var jättetrevlig!

Först frågade hon om oss som familj, hur många vi var och vad vi jobbar med. Hur syskonen kommer överens, hur sonen trivs i skolan, vad han gör på fritiden och om han har kompisar. Sen ställde hon frågor som gällde det jag skrivit i min ansökan. Samtalet tog 45-60 minuter. Besked kommer om ca. 3 veckor trodde hon.

• Anonym (Mamma)

Hur är det med er alla?

Blir orolig när ingen skriver.. Även om jag vet att ni kanske har fullt upp med det riktiga livet, som inte är bakom en skärm..

• lövet2
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-11 19:04:29 följande:
    Hur är det med er alla?
    Blir orolig när ingen skriver.. Även om jag vet att ni kanske har fullt upp med det riktiga livet, som inte är bakom en skärm.. smile5.gif
    Jag väntar på att försäkringskassan ska höra av sig. I övrigt så har vi i alla fall fått träffa Habiliteringen, och de har lagt upp en handlingsplan.
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-05-11 19:04:29 följande:

Hur är det med er alla?

Blir orolig när ingen skriver.. Även om jag vet att ni kanske har fullt upp med det riktiga livet, som inte är bakom en skärm..

Här är det full rulle som alltid. Yngsta har fyllt sex år och varit på besök i förskoleklassen. Vi har pratat med personalen där att han har särskilda behov och jag hoppas ju då att han får set stöd han behöver.

Äldsta har efter att tjatat en del fått börja med fotboll. En vecka har han hållit på och tycker det är kul. Tre träningar varje vecka på en och en halv timme är nog bra för honom. Plus att cykla själv dit och hem då tre km. Idag i spöregn och han hade tappat cykelnyckel och fått leta ett bra tag så stackarn var förstörd när han kom hem. De tidigare gångerna följde maken med, men idag hade ingen av oss möjlighet. Är då cykelväg hela vägen så inga problem så och han fixar att ta det ansvaret själv. Framöver kommer han även få fara hem och micra mat och äta innan fotbollen de veckor min man jobbar EM. Jag jobbar för sent för att hinna hem ena dagen och andra dagen kan jag väl möjligen hinna hem ibland. Såklart att träningarna ligger på de dagar jag jobbar längst och har möten och sånt...

Att han ändå kommit så långt och klarar av sådant hade vi aldrig trott i ettan när allt var kaos kring äldsta. Att få diagnos ADHD och lära sig att hantera det var bra för honom.
  • Anonym (Citronfjäril)

Vi väntar åxå på att fk ska höra av sig. Annars rullar det på, sonen har precis gjort alla nationella prov och det har varit ett helvete för alla inblandade vad jag förstått. Han har inte varit särskilt medgörlig så han har fått göra proven för sig själv vid tillfällen då han verkat mest mottaglig för det.

På torsdag ska vi till bup för någon "gruppterapi" som ska vara vid två tillfällen så får se hur det går

Anonym (Citronfjäril) skrev 2019-05-12 20:53:41 följande:

Vi väntar åxå på att fk ska höra av sig. Annars rullar det på, sonen har precis gjort alla nationella prov och det har varit ett helvete för alla inblandade vad jag förstått. Han har inte varit särskilt medgörlig så han har fått göra proven för sig själv vid tillfällen då han verkat mest mottaglig för det.

På torsdag ska vi till bup för någon "gruppterapi" som ska vara vid två tillfällen så får se hur det går

Jobbigt med ha det så med nationella proven och skolan.

Min äldsta är ju högpresterande och bäst i klassen på matematik, så där har ju problemen istället varit att utmana honom så han inte tycker allt är tråkigt. Vi har inte fått höra nåt om hur nationella proven har gått. Men var ju sista veckan att göra dem i veckan.

Min yngsta kommer ju knappast ha det så enkelt. Blir tufft, men bara att kämpa på! Var ju inte ens säker att han är redo för förskoleklass då han är så sen i utvecklingen, men habiliteringen tyckte han skulle till förskoleklassen ändå så ser vi hur det går.
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2019-05-12 21:53:52 följande:

Jobbigt med ha det så med nationella proven och skolan.

Min äldsta är ju högpresterande och bäst i klassen på matematik, så där har ju problemen istället varit att utmana honom så han inte tycker allt är tråkigt. Vi har inte fått höra nåt om hur nationella proven har gått. Men var ju sista veckan att göra dem i veckan.

Min yngsta kommer ju knappast ha det så enkelt. Blir tufft, men bara att kämpa på! Var ju inte ens säker att han är redo för förskoleklass då han är så sen i utvecklingen, men habiliteringen tyckte han skulle till förskoleklassen ändå så ser vi hur det går.

Min son ligger åxå högt kunskapsmässigt men har han inte arbetsro så vägrar han jobba.

Å det kommer säkert gå bra ändå för din yngsta, det är ju många som ligger på olika nivåer i början och behöver olika grader av stöd bara.
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2019-05-13 21:36:07 följande:

Min son ligger åxå högt kunskapsmässigt men har han inte arbetsro så vägrar han jobba.

Å det kommer säkert gå bra ändå för din yngsta, det är ju många som ligger på olika nivåer i början och behöver olika grader av stöd bara.

Jobbigt. Min son sitter själv avskärmat för han jobbar bäst så. Men han verkar ändå på nåt sätt oftast kunna koppla bort störande ljud om han bara är fokuserad på det han gör. Får väl vara glad för det då det iaf tidigare inte alltid varit så bra arbetsro i klassen.

Yngsta är jag ju rädd att han ska ha svårt att lära sig läsa och skriva och räkna. Han lär sig väldigt långsamt. Räkna till tio var han över fem år innan han kunde. Skolan är inte lätt och det är dessutom en stor skola med flera utåtagerande barn. Det är jag också rädd han ska bli utsatt. Han har svårt kommunicera och har blivit slagen några ggr på fsk men då aldrig sagt nåt där utan först hemma på kvällen.

Sorry, lite gnällande blev det där. Ska lyfta att jag vill ha ett möte inför skolstart. Fsk ska lämna över och berätta om alla anpassningar de gör också.
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2019-05-13 22:39:18 följande:

Jobbigt. Min son sitter själv avskärmat för han jobbar bäst så. Men han verkar ändå på nåt sätt oftast kunna koppla bort störande ljud om han bara är fokuserad på det han gör. Får väl vara glad för det då det iaf tidigare inte alltid varit så bra arbetsro i klassen.

Yngsta är jag ju rädd att han ska ha svårt att lära sig läsa och skriva och räkna. Han lär sig väldigt långsamt. Räkna till tio var han över fem år innan han kunde. Skolan är inte lätt och det är dessutom en stor skola med flera utåtagerande barn. Det är jag också rädd han ska bli utsatt. Han har svårt kommunicera och har blivit slagen några ggr på fsk men då aldrig sagt nåt där utan först hemma på kvällen.

Sorry, lite gnällande blev det där. Ska lyfta att jag vill ha ett möte inför skolstart. Fsk ska lämna över och berätta om alla anpassningar de gör också.

Jättebra att fsk har överlämning så skolan är redo innan han börjar. Angående inlärningen så finns det ju alltid barn som behöver extra stöd, finns ju speciallärare för dem. Jag hade en tjej i min klass som nästan varje lektion gick iväg och hade egen undervisning. Det var ingenting vi tyckte var konstigt utan det bara var så.

Min son jobbar jättebra när de väl får igång honom men just nu vill han ingenting. Han går i liten grupp och det har fungerat jättebra tills detta år då det kommer fler och fler elever som behöver vara där. Så nu är de 5-6 killar med npf diagnoser i ett litet klassrum och de blir osams och stör varandra hela tiden. Han vill inte vara där längre men orkar inte vara i stora klassen heller så han är bara allmänt anti allting just nu. Tror vi behöver sommarlov nu!
Svar på tråden Autism-utredning