• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-11-10 19:53:32 följande:

Vet inte om vi skrivit om detta förut isåfall ber jag om ursäkt för mitt dåliga minne.. Men har era barn ångest?

Nu för tiden får han mest ångest när han gjort något han inte borde. Då har han ett stort behov av att berätta samtidigt som han egentligen inte vill prata om det. Så han berättar men sedan när jag ställer följdfrågor vill han bara hålla för öronen och säger att han inte vill prata mer.

Han kan åxå få ångest när han är riktigt orolig över något som han behöver göra eller något som ska hända som han inte vet något om eller inte kan styra över. Som när de skulle ta spruta i skolan eller när han började närma sig att tappa sin första tand.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-11-10 22:59:12 följande:

Nu för tiden får han mest ångest när han gjort något han inte borde. Då har han ett stort behov av att berätta samtidigt som han egentligen inte vill prata om det. Så han berättar men sedan när jag ställer följdfrågor vill han bara hålla för öronen och säger att han inte vill prata mer.

Han kan åxå få ångest när han är riktigt orolig över något som han behöver göra eller något som ska hända som han inte vet något om eller inte kan styra över. Som när de skulle ta spruta i skolan eller när han började närma sig att tappa sin första tand.

Min son får ångest om det inte blir som han vill, eller om någon säger emot honom. Han brukar kunna säga, lite glatt att "idag fick jag ångest i skolan, och då fick jag sitta och hålla på med ipaden!"

Det är ju precis det han vill.. Inte vara ute en spöregnig, då passar det bra att få ångest för då vet han vad han får göra...!
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-11-11 09:02:33 följande:

Min son får ångest om det inte blir som han vill, eller om någon säger emot honom. Han brukar kunna säga, lite glatt att "idag fick jag ångest i skolan, och då fick jag sitta och hålla på med ipaden!"

Det är ju precis det han vill.. Inte vara ute en spöregnig, då passar det bra att få ångest för då vet han vad han får göra...!

Så fungerar ju oftast barn med npf problematik. Där är det ju viktigt att man bestämmer en linje och kör på det. Det ska ju inte bli att din son kör med skolan bara är att få hålla på med iPad.

Kanske kan ett bildschema vara bra? Och att han inte får iPad när han har utbrott eller ångest för då blir det en grej att göra så för att få iPad utan att det i förväg är bestämt att den tiden får du sitta med iPad tretti minuter.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-11-11 09:15:47 följande:

Så fungerar ju oftast barn med npf problematik. Där är det ju viktigt att man bestämmer en linje och kör på det. Det ska ju inte bli att din son kör med skolan bara är att få hålla på med iPad.

Kanske kan ett bildschema vara bra? Och att han inte får iPad när han har utbrott eller ångest för då blir det en grej att göra så för att få iPad utan att det i förväg är bestämt att den tiden får du sitta med iPad tretti minuter.

Vi ska prata med fröken om detta, att han får göra något annat istället. Kanske försvinner ångesten då?
    Anonym (Mamma) skrev 2018-11-13 12:16:07 följande:

Vi ska prata med fröken om detta, att han får göra något annat istället. Kanske försvinner ångesten då?

Så kan det bli. Det som är viktigt iaf att man kommer överens om strategier tillsammans med skolan. Vi har haft massor med möten med skolan för att få allt kring äldsta att fungera. Alla anpassningar som har gjorts för att skolan ska fungera och nu funkar riktigt bra!

iPad känns ju aldrig som en bra strategi. Det hade då min son utnyttjat direkt! Om han fick iPad av utbrott skulle han ha utbrott bara för att få sitta med iPad.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-11-14 06:06:21 följande:

Så kan det bli. Det som är viktigt iaf att man kommer överens om strategier tillsammans med skolan. Vi har haft massor med möten med skolan för att få allt kring äldsta att fungera. Alla anpassningar som har gjorts för att skolan ska fungera och nu funkar riktigt bra!

iPad känns ju aldrig som en bra strategi. Det hade då min son utnyttjat direkt! Om han fick iPad av utbrott skulle han ha utbrott bara för att få sitta med iPad.

Bättre han får välja en bok att läsa.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-11-16 15:55:52 följande:

Bättre han får välja en bok att läsa.

Precis. Det är ju bara säga det till skolan.

Här har sonen haft utbrott två dar på raken då han ville leka med kompis och vi redan hade andra planer. Riktigt jobbigt!
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-11-17 07:40:30 följande:

Precis. Det är ju bara säga det till skolan.

Här har sonen haft utbrott två dar på raken då han ville leka med kompis och vi redan hade andra planer. Riktigt jobbigt!

Å jobbigt med utbrott! Inte kul för någon av er ju.

En undran bara.. Visste han om planerna då eller blev han arg ändå? Jag tänker att annars kanske det blir bättre om han vet om när det finns planer för då kanske han inte får för sig att leka just då?
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-11-17 09:50:07 följande:

Å jobbigt med utbrott! Inte kul för någon av er ju.

En undran bara.. Visste han om planerna då eller blev han arg ändå? Jag tänker att annars kanske det blir bättre om han vet om när det finns planer för då kanske han inte får för sig att leka just då?

Han vet om planerna. Det ena var en aktivitet han kör varje vecka. Han försökte få leka istället, sa att han var så trött och hatade aktiviteten. Där sa vi att han fick vara hemma och vila istället men inte leka istället för aktiviteten. Han var väl trött för han somna halv åtta, men blev en himla massa skrik och bråk innan han lugnade ner sig.

Dagen efter skulle vi på en match, det var också bestämt sen länge vi skulle gå hela familjen. Han hade utbrott om hur han hatar det för det är så tråkigt o allt möjligt. Bara för han hellre ville leka med sin kompis,

Det är ofta sådär när han vill göra något han tycker är roligare. Han vill gärna ändra saker som är bestämda. Men om vi skulle försöka ändra något som är bestämt skulle det ju bli kaos för honom. Ibland blir ju inte saker som man tänkt sig och då går det ju prata med honom oftast. Som när vi skulle träffa kusinerna, men det blev inte av för vi var så förkylda.
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-11-18 00:01:22 följande:

Han vet om planerna. Det ena var en aktivitet han kör varje vecka. Han försökte få leka istället, sa att han var så trött och hatade aktiviteten. Där sa vi att han fick vara hemma och vila istället men inte leka istället för aktiviteten. Han var väl trött för han somna halv åtta, men blev en himla massa skrik och bråk innan han lugnade ner sig.

Dagen efter skulle vi på en match, det var också bestämt sen länge vi skulle gå hela familjen. Han hade utbrott om hur han hatar det för det är så tråkigt o allt möjligt. Bara för han hellre ville leka med sin kompis,

Det är ofta sådär när han vill göra något han tycker är roligare. Han vill gärna ändra saker som är bestämda. Men om vi skulle försöka ändra något som är bestämt skulle det ju bli kaos för honom. Ibland blir ju inte saker som man tänkt sig och då går det ju prata med honom oftast. Som när vi skulle träffa kusinerna, men det blev inte av för vi var så förkylda.

Ah okej då förstår jag. Är det lilla pojken? Min son kunde åxå vara sådär när han var yngre...det spelade ingen roll vad man gjorde för det var fel på allt. Lite som att när han var trött så var han tvungen att hitta saker att bråka om.
Svar på tråden Autism-utredning