• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Citronfjäril)

Nu har vi fått tid för återgivning! 27 feb är det dags...är så nervös redan nu!

Fick ni vara med när de träffade skolan? Det ser ut som att vi föräldrar ska vara med då åxå...

• Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2019-02-05 18:19:44 följande:

Fick ni vara med när de träffade skolan? Det ser ut som att vi föräldrar ska vara med då åxå...

Vilken lång väntan!

Skönt att veta datum iaf.

Vi fick först delgivning vi föräldrar, sedan en timme senare kom skolan på delgivning och då var vi också med. Det är ju bra, för då kan man ju utifrån diagnosen prata om hur skolan tänker jobba med den nya vetskapen.

För oss hade han ju då en lärare som gjorde många anpassningar för att allt skulle fungera bra för sonen i skolan. Vi har haft många möten kring just det både före och efter diagnosen kom...
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2019-02-05 19:13:06 följande:

Vilken lång väntan!

Skönt att veta datum iaf.

Vi fick först delgivning vi föräldrar, sedan en timme senare kom skolan på delgivning och då var vi också med. Det är ju bra, för då kan man ju utifrån diagnosen prata om hur skolan tänker jobba med den nya vetskapen.

För oss hade han ju då en lärare som gjorde många anpassningar för att allt skulle fungera bra för sonen i skolan. Vi har haft många möten kring just det både före och efter diagnosen kom...

Ja det är sjukt lång väntan.. Speciellt som vi väntat på den här tiden sedan före jul!

Ja men vad bra då är det som jag trodde Vi har ju åxå redan mycket anpassningar i skolan så det blir nog inte mycket nytt för oss heller.

Fick barnet en egen återgivning senare eller var det upp till er att gå hem och tala om vad de kommit fram till?
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2019-02-05 20:12:41 följande:

Ja det är sjukt lång väntan.. Speciellt som vi väntat på den här tiden sedan före jul!

Ja men vad bra då är det som jag trodde Vi har ju åxå redan mycket anpassningar i skolan så det blir nog inte mycket nytt för oss heller.

Fick barnet en egen återgivning senare eller var det upp till er att gå hem och tala om vad de kommit fram till?

Barnet fick ingen återgivning. Vi fick berätta själv. Vi väntade någon dag för att smälta det hela själv. Sedan lånade vi barnböcker om barn med ADHD och läste tillsammans. Det var bra för honom att veta iaf.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2019-02-05 18:19:44 följande:

Ååh, så spännande! Hoppas allt går bra för er!
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-02-19 18:37:01 följande:

Ååh, så spännande! Hoppas allt går bra för er!

Tack! Dock har allt detta kommit lite i skymundan nu för sonen har insjuknat i typ1 diabetes Det hände på hans födelsedag förra söndagen...
  • Anonym (Lillen)

Hej. Har skrivit här innan. Och kan inte nu minnas exakt vad jag skrev. Men det var nog något liknande det här. Jag har kopierat in texten från en egen tråd jag skapade och sen kom jag på att denna tråd finns. Hoppas att det är okej att jag hoppar in igen

Hade igår utv samtal på sonens fsk.

De såg enorm utv hos honom. Kommit in bra i gruppen (ny där sedan höstas) trivs med pedagoger och barnen osv.

Jättenyfiken i allmänhet, vetgirig, och nyfiken på barnen, intresserad av vad de gör osv. Men verkar inte riktigt förstå de sociala koderna.

Han är väldigt omtyckt och blir inkluderad o vill vara runt barnen alltid osv. Men kommer inte in i leken. Och kommunicerar inte så mkt med barnen. Utan framförallt med pedagogerna. Inga kommuninationssvårigheter. Språkligt begåvad och berättar och frågar saker och för dialog. Men inte så jättemkt med barnen.

De kommer så klart hjälpa honom med detta. Men är det någon som känner igen detta? Någon som haft barn som funkat likadant? Någon som har tips på hur vi kan hjälpa honom? Vi har inte jättemkt barn kring oss. Men många på fsk vill gärna leka med honom på fritiden så jag ska styra upp lite träffar här framöver.

Men ja, vad innebär detta? Fsk ska ta hjälp av specialpedagog och vi har en ?vilande? kontakt med BVC psykolog som jag kommer kontakta i veckan.

Jag vet liksom inte om jag ska låta förskolan ?köra? sitt race med spec ped och avvakta med BVC psykolog eller ej? Hemmavid så ser vi inte några jättesvårigheter. Vi kan se att han inte riktigt hajar de sociala koderna men det varierar ganska mkt. Är det barn han känner så går det bättre (t ex kusiner eller vänner till familjen). Men han har svårt inom det. Men i övrigt känns det svårt att avgöra vad som är ?normalt 3 års beteende? och inte så att säga. Sist jag var hos BVC psykologen för någon månad sen tyckte inte hon att något lät alarmerande. Och jag fick inte heller den känslan av förskolan. Men man funderar ju så klart kring någon variant av högfungerande autism eller tidigare Aspbergers t ex

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2019-02-19 21:23:21 följande:

Tack! Dock har allt detta kommit lite i skymundan nu för sonen har insjuknat i typ1 diabetes Det hände på hans födelsedag förra söndagen...

Nämen oj, vad tråkigt för er... Hade ni märkt av något, eller kom det bara helt plötsligt? Det är såklart en stor omställning för er alla, och såklart vill man ju inte att det ska hända, men det finns mycket bra hjälp att få. Det gäller att fröken, skolsköterskan och alla runt omkring vet om detta - vilket de säkert redan gör, så att allt går så smidigt som möjligt.

Min farmor hade typ 1 och även min farbror har det sedan 15 år ungefär. Min faster har typ 2, min pappa har legat lite på gränsen ibland så han ser verkligen till att äta rätt och röra på sig. Jag tror att om min faster ändrade sin livssituation så kanske hon skulle kunna slippa det. Det kommer säkert vara väldigt ovant nu i början, men sedan kommer ni alla att komma in i alla rutiner och sånt ska du se!!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lillen) skrev 2019-02-22 20:45:52 följande:

Hej. Har skrivit här innan. Och kan inte nu minnas exakt vad jag skrev. Men det var nog något liknande det här. Jag har kopierat in texten från en egen tråd jag skapade och sen kom jag på att denna tråd finns. Hoppas att det är okej att jag hoppar in igen

Hade igår utv samtal på sonens fsk.

De såg enorm utv hos honom. Kommit in bra i gruppen (ny där sedan höstas) trivs med pedagoger och barnen osv.

Jättenyfiken i allmänhet, vetgirig, och nyfiken på barnen, intresserad av vad de gör osv. Men verkar inte riktigt förstå de sociala koderna.

Han är väldigt omtyckt och blir inkluderad o vill vara runt barnen alltid osv. Men kommer inte in i leken. Och kommunicerar inte så mkt med barnen. Utan framförallt med pedagogerna. Inga kommuninationssvårigheter. Språkligt begåvad och berättar och frågar saker och för dialog. Men inte så jättemkt med barnen.

De kommer så klart hjälpa honom med detta. Men är det någon som känner igen detta? Någon som haft barn som funkat likadant? Någon som har tips på hur vi kan hjälpa honom? Vi har inte jättemkt barn kring oss. Men många på fsk vill gärna leka med honom på fritiden så jag ska styra upp lite träffar här framöver.

Men ja, vad innebär detta? Fsk ska ta hjälp av specialpedagog och vi har en ?vilande? kontakt med BVC psykolog som jag kommer kontakta i veckan.

Jag vet liksom inte om jag ska låta förskolan ?köra? sitt race med spec ped och avvakta med BVC psykolog eller ej? Hemmavid så ser vi inte några jättesvårigheter. Vi kan se att han inte riktigt hajar de sociala koderna men det varierar ganska mkt. Är det barn han känner så går det bättre (t ex kusiner eller vänner till familjen). Men han har svårt inom det. Men i övrigt känns det svårt att avgöra vad som är ?normalt 3 års beteende? och inte så att säga. Sist jag var hos BVC psykologen för någon månad sen tyckte inte hon att något lät alarmerande. Och jag fick inte heller den känslan av förskolan. Men man funderar ju så klart kring någon variant av högfungerande autism eller tidigare Aspbergers t ex

Hej och välkommen hit - eller välkommen tillbaka.. ????

När våran son var 3 år sa de att de är så pass små än, att de sällan leker så mycket med varandra utan mer för sig själv.

Det tycker jag är fel att säga, för alla barn är individer och helt olika varandra! Man kan inte dra alla över en kam.. Min son satt jämt själv när han var 3 år och plockade med dina saker. Medan min kompis dotter, som gick på samma avdelning, hade en kompis som hon satt fast med typ.. De hittade varandra direkt redan som 1,5-åringar.. De gick efter varandra, om de satt vid olika bord så kikade de alltid på varandra för att liksom ha koll att den andra var där. De satt ihop länge, de var väl i 1:a klass som de började skilja på dig.

Och lillasyster här hemma är likadan, hon och tre barn till har lekt med varandra sedan 1:a dagen på dagis. ???? De är 5 år nu eller ska fylla 5. Så mina barn är helt annorlunda varandra, lillasyrran är social och storebror har kompisar, men det är få. Det är andra barn som kanske är lite blyga, eller pratar lite annorlunda för att de inte är födda i Sverige. Men de har jättekul tillsammans och han har lika kul att leka helt själv på rasterna också - fast kompisarna är där. Alla behöver ju en paus från andra ibland. ???? BVC sa aldrig något om honom heller, vi berättade att han sitter och läser böcker, leker med klossar eller gör andra saker istället för att leka med andra barn. Och hon sa: Ja, det kan ju vara så att han helt enkelt inte är intresserad av att leka. Och så var det för honom, han leker ibland.. Men helst vill han vara på ditt rum och läsa eller pyssla.

Han har autism grad 2 (= asperger, de har bara bytt namn på det) och även ADD.
  • Anonym (Mamma)

Hoppas det är bra med er alla!

Förra veckan träffade vi en sjukgymnast, och sonen är inte lika överrörlig som jag trodde - och det är ju bra! Men i knäna är han väldigt överrörlig så det gäller att försöka bygga upp muskler. Sen så är han överrörlig i båda handleder och mycket överrörlig i ett finger.. Ha ha, lite lustigt!

Svar på tråden Autism-utredning