• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-11-27 18:04:38 följande:

Jag klippte min son själv när han var yngre men till slut gick det inte. Han har så sjukt tjockt hår och han satt inte ens still när han fick se på tv samtidigt...och då är jag ändå utbildad frisör i grunden

Bokade tid hos en riktig frisör och det första hon gjorde var att hota med att klippa honom i örat om han inte satt still..tror ni det gjorde honom lugn?!.. Icke! Men så hittade vi en jättebra frisör som märkte att han såg bilarna på vägen bakom genom spegeln och då helt enkelt vände stolen så han kunde titta ut genom fönstret istället.

Imorse fick jag ett sms från BUP att de måste ställa in datortest et idag för att psykologen var sjuk. Blev så ledsen..ville ju ha det gjort. Plus att jag ju tagit ledigt halva dagen och nu kunde jag ju inte ens ta ut VAB för de timmarna.. Så nu blir det förlorad inkomst istället.

Okej. Jobbigt att han är svårklippt. Kanske är vanlig problematik... Bra att det går distrahera hos frisören.

Trist med inställt test. Hoppas det inte dröjer så länge tills ni får ny tid att göra testet.

Idag hade det varit kaos på skolan för äldsta. Bråk med en kille som är två år yngre och går i dotterns klass. Ingen vuxen har sett men sonen säger att han blev slagen. Sonens kompis påstår att sonen har gjort saker vilket sonen nekar till... Svårt det där...
  • Anonym (Mamma)

Jag klippte min son själv när han var yngre men till slut gick det inte. Han har så sjukt tjockt hår och han satt inte ens still när han fick se på tv samtidigt...och då är jag ändå utbildad frisör i grunden

Bokade tid hos en riktig frisör och det första hon gjorde var att hota med att klippa honom i örat om han inte satt still..tror ni det gjorde honom lugn?!.. Icke! Men så hittade vi en jättebra frisör som märkte att han såg bilarna på vägen bakom genom spegeln och då helt enkelt vände stolen så han kunde titta ut genom fönstret istället.

Imorse fick jag ett sms från BUP att de måste ställa in datortest et idag för att psykologen var sjuk. Blev så ledsen..ville ju ha det gjort. Plus att jag ju tagit ledigt halva dagen och nu kunde jag ju inte ens ta ut VAB för de timmarna.. Så nu blir det förlorad inkomst istället.

Men hjälp.. Får en frisör verkligen säga så?!

Ååh, vad typiskt.. Självklart vill ni ha det gjort.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-11-27 20:41:09 följande:

Okej. Jobbigt att han är svårklippt. Kanske är vanlig problematik... Bra att det går distrahera hos frisören.

Trist med inställt test. Hoppas det inte dröjer så länge tills ni får ny tid att göra testet.

Idag hade det varit kaos på skolan för äldsta. Bråk med en kille som är två år yngre och går i dotterns klass. Ingen vuxen har sett men sonen säger att han blev slagen. Sonens kompis påstår att sonen har gjort saker vilket sonen nekar till... Svårt det där...

Tråkigt med din son.. Kanske någon annan såg? Oavsett så borde de ta ett snack i båda klasserna om att det är förbjudet att slåss!
    Anonym (Mamma) skrev 2018-11-28 18:17:45 följande:

Tråkigt med din son.. Kanske någon annan såg? Oavsett så borde de ta ett snack i båda klasserna om att det är förbjudet att slåss!

De har väl pratat med barnet som slog min son. Sonen säger ju själv att han inte gjort nåt.

Svårt att veta. Han har ju börjat stå för vad han gör numera.

Tar bara energi sånt här. Det har dessutom varit rätt oroligt på dotterns fritids sista sex veckorna så man blir lite less. Jag strider för mina barn iaf!

Hade inte min Son fått hjälp hade han kunnat vara en av dessa barn som är utåtagerande och ger sig på andra barn.

Garanterat diagnoser där...
  • Anonym (Mamma)

Undrar hur det går för er.. Har ni fått en ny tid?
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-12-11 12:57:12 följande:

Undrar hur det går för er.. Har ni fått en ny tid?

Nej ingen ny tid än...och nu lär det ju inte bli någon före nyår. Det är nog lika bra för jag har sjukt mycket på jobbet nu. Jobbar med städ så det här är vår värsta tid på året.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-12-11 23:01:18 följande:

Nej ingen ny tid än...och nu lär det ju inte bli någon före nyår. Det är nog lika bra för jag har sjukt mycket på jobbet nu. Jobbar med städ så det här är vår värsta tid på året.

Vad synd.. Nya steg 2019 då! Det är samma på mitt jobb, värsta månaden... "Tur" att jag är sjukskriven och slipper det.
  • Anonym (Mamma)

Hej på er. Denna vecka var vi till habiliteringen och pratade för första gången.

Det gav oss inte så mycket, det jag väntar på är att han ska få träffa en sjukgymnast som kan kolla om han är överrörlig. De tyckte inte att han hade så mycket besvär, han kan ju klä på sig själv och allt sånt. Det är väl att det tar längre tid för honom och att han drömmer sig bort.

De skulle fylla i papper och skicka in så att vi får kontaktdagar.

Anonym (Mamma) skrev 2018-12-22 11:40:48 följande:

Hej på er. Denna vecka var vi till habiliteringen och pratade för första gången.

Det gav oss inte så mycket, det jag väntar på är att han ska få träffa en sjukgymnast som kan kolla om han är överrörlig. De tyckte inte att han hade så mycket besvär, han kan ju klä på sig själv och allt sånt. Det är väl att det tar längre tid för honom och att han drömmer sig bort.

De skulle fylla i papper och skicka in så att vi får kontaktdagar.

Är ju inte så givande med såna träffar alltid. Vi var på en träff med kurator typ en månad efter vi fick delgivning som Inter gav nåt alls. Nu har vi blivit kallade till föräldrahandledning på habiliteringen och träffa psykolog o specialpedagog som utredde. Måste byta tiden bara för jag har möte på jobbet då och min man jobbar. Han har fått byta pass nog mkt under utredning.

Vi ska träffa skolan angående äldsta efter lovet. Det har varit rätt oroligt kring honom sista tiden. Inte så kul. Yngsta funkar ju förskolan bra men ganska rörigt hemma.

Bröderna bråkar mkt när vi är inne. Det har varit kallt här nu men bara att tvinga ut dem iaf med massa lager. Äldsta hatar att han måste ha underställ och fleecekläder. Utbrott över det då...

Yngsta var ovanligt medgörlig och protesterade inte när jag tog på andra skor för att rymma dubbla tjocksockar. I vanliga fall kan sånt bli värsta utbrotten...

God jul!
  • Anonym (Citronfjäril)

God Jul på er!

Hur firar ni? Fungerar det bra? Vi håller oss för oss själva på julafton, vi trivs bäst så alla tre. Imorgon är vi hos min mamma och alla mina bröder med familjer kommer så då blir det kaos värre

Svar på tråden Autism-utredning