• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2019-11-05 17:45:26 följande:

Så har yngsta fått diagnosen autism. Nästa vecka ska vi träffa skolan. Han behöver ju stöd! Funkar inte bra för honom i förskoleklassen...

Skönt att ha en diagnos. Hoppas ni får hjälp snabbare nu.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Detheterfortfara) skrev 2019-11-07 20:38:21 följande:

Vilken grad på autism det blir är extremt godtyckligt. Jag har diagnosen Aspergers, men jag har grav autism säger en läkare. 

Oj, det var länge sedan jag skrev mitt första inlägg. Men han har fått diagnosen autism och ADD.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2019-11-07 20:42:58 följande:

Båda lärarna i lilla gruppen slutade och de fick inga sökande alls till de tjänsterna så därför fick de lägga ner gruppen.

Oj då... Fanns det någon anledning till att de slutade?
  • Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-11-08 01:55:35 följande:

Oj då... Fanns det någon anledning till att de slutade?

Oj du är uppe sent och skriver du

Den yngre av dem skulle börja på en skola närmare stan där han bor och den andra var en äldre kvinna som ville testa något nytt innan det är dags för pension tror jag.
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-11-08 01:53:39 följande:

Skönt att ha en diagnos. Hoppas ni får hjälp snabbare nu.

Ja, det borde ju göra skillnad tycker jag. Tyvärr händer det mycket i skolan med konflikter och så. Är ett annat barn som har liknande svårigheter som flera gånger puttat, bitit och slagit min son.

Men stora utmaningen kommer ju bli när han ska börja ettan. Han kommer behöva väldigt mycket stöd då han har svårt att förstå instruktioner och veta vad han ska göra. Vi får väl se om han ska gå upp i ettan nästa år eller gå förskoleklassen en gång till. Han är ju på två år lägre nivå språkligt som också ställer till det för honom förutom hans autism.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2019-11-08 08:12:28 följande:

Oj du är uppe sent och skriver du

Den yngre av dem skulle börja på en skola närmare stan där han bor och den andra var en äldre kvinna som ville testa något nytt innan det är dags för pension tror jag.

Jag somnar tidigt på kvällarna, 20-21, och ofta vaknar jag på natten. Ibland somnar jag om och ibland inte.. Ååh vad typiskt.. Sonens Öron-Näsa-Hals läkare, som jag också träffat, var superbra. Tyvärr gick hon i pension för 1 år sedan. Den nya gillar jag inte alls..
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2019-11-09 08:25:22 följande:

Ja, det borde ju göra skillnad tycker jag. Tyvärr händer det mycket i skolan med konflikter och så. Är ett annat barn som har liknande svårigheter som flera gånger puttat, bitit och slagit min son.

Men stora utmaningen kommer ju bli när han ska börja ettan. Han kommer behöva väldigt mycket stöd då han har svårt att förstå instruktioner och veta vad han ska göra. Vi får väl se om han ska gå upp i ettan nästa år eller gå förskoleklassen en gång till. Han är ju på två år lägre nivå språkligt som också ställer till det för honom förutom hans autism.

Oj, det var ju inte bra! Särskilt om han bits.. Har ni tagit stelkrampssprura efteråt? Jag fick höra att när man är 25 år, så är någon med autism 17 eller 18 år i sättet. Stämmer nog ganska bra, sonen är 10,5 år men känns mer jämnårig med sin syster som är 5,5 år.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2019-11-09 08:25:22 följande:

Oj, det var ju inte bra! Särskilt om han bits.. Har ni tagit stelkrampssprura efteråt? Jag fick höra att när man är 25 år, så är någon med autism 17 eller 18 år i sättet. Stämmer nog ganska bra, sonen är 10,5 år men känns mer jämnårig med sin syster som är 5,5 år.
    Anonym (Mamma) skrev 2019-11-09 16:29:36 följande:

Han hade som tur var täckjacka på så det blev bara märke, inte hål. Misstänker att det barnet också har någon diagnos...

Ja, sonen är ju inte på samma nivå som jämnåriga. Språkligt är han ju på fyraårings nivå och han är ju minst ett år efter på det mesta. Sluta med blöjor, klä sig själv, räkna till tio, har han varit mer än ett år senare än våra andra barn. Stänga en jacka med dragkedja själv lärde han sig i höstas.

Hur går det att gå i fyran när din son är så mkt efter då?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2019-11-09 21:52:08 följande:

Han hade som tur var täckjacka på så det blev bara märke, inte hål. Misstänker att det barnet också har någon diagnos...

Ja, sonen är ju inte på samma nivå som jämnåriga. Språkligt är han ju på fyraårings nivå och han är ju minst ett år efter på det mesta. Sluta med blöjor, klä sig själv, räkna till tio, har han varit mer än ett år senare än våra andra barn. Stänga en jacka med dragkedja själv lärde han sig i höstas.

Hur går det att gå i fyran när din son är så mkt efter då?

Det går jättebra för honom i skolan, det är väl gympan som han inte är så bra på på grund av sin koordination. Men han vill gärna leka barnsliga lekar, så det är på det sättet som han är efter. Han vill ha med sina gosedjur överallt, leker mamma, pappa, barn och så.
    Anonym (Mamma) skrev 2019-11-10 09:26:22 följande:

Det går jättebra för honom i skolan, det är väl gympan som han inte är så bra på på grund av sin koordination. Men han vill gärna leka barnsliga lekar, så det är på det sättet som han är efter. Han vill ha med sina gosedjur överallt, leker mamma, pappa, barn och så.

Okej. Tur det går bra ändå. Det är jag ju orolig att min son ska ha svårt lära sig läsa och skriva och med allt annat i skolan. Han lär sig långsamt...

Måste ju vara svårt med kompisar då han vill leka såna lekar. Kan tänka mig glappet blir större med tiden.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2019-11-10 13:02:31 följande:

Okej. Tur det går bra ändå. Det är jag ju orolig att min son ska ha svårt lära sig läsa och skriva och med allt annat i skolan. Han lär sig långsamt...

Måste ju vara svårt med kompisar då han vill leka såna lekar. Kan tänka mig glappet blir större med tiden.

Ja, det blir ju att kompisarna går med på det för hans skull.. Inte för att de vill. Om han har kompisar här, leker de antingen ute, eller så spelar de spel. Igår lekte han och två andra i den enas hem. Han hade fått godis och de hade gjort något på deras mobiler. Jag vet inte om han fick göra något eller bara titta på. Han har ingen egen mobil.

Vi har sagt att ingen får ta kort på honom. När han gick i 3:an hade någon tagit kort på honom, gjort en figur (??) av honom och sedan så hade kompisen låtsas vara min son och det hade slutat med att några var arga på min son för något han inte hade gjort. Han är så himla dålig på att berätta saker, så detta fick vi veta långt efteråt. Man skulle behöva vara en liten fluga på hans axel varje dag för att veta vad som händer när han inte är hemma
    Anonym (Mamma) skrev 2019-11-19 06:22:55 följande:

Ja, det blir ju att kompisarna går med på det för hans skull.. Inte för att de vill. Om han har kompisar här, leker de antingen ute, eller så spelar de spel. Igår lekte han och två andra i den enas hem. Han hade fått godis och de hade gjort något på deras mobiler. Jag vet inte om han fick göra något eller bara titta på. Han har ingen egen mobil.

Vi har sagt att ingen får ta kort på honom. När han gick i 3:an hade någon tagit kort på honom, gjort en figur (??) av honom och sedan så hade kompisen låtsas vara min son och det hade slutat med att några var arga på min son för något han inte hade gjort. Han är så himla dålig på att berätta saker, så detta fick vi veta långt efteråt. Man skulle behöva vara en liten fluga på hans axel varje dag för att veta vad som händer när han inte är hemma

Okej. Jobbigt det verkar. Är ju sånt jag är rädd för med min yngsta också. Men han säger iaf till oss om någon varit dum. Det gjorde han inte så mkt förra året.

Vi har sagt upp fritids för äldsta då det funkar så dåligt och de inte förstår äldsta alls. Enligt sonen så skäller ena fritidspedagogen bara på honom. De har knappt några styrda aktiviteter och oengagerade pedagoger. Vi har varit på rektor och försökt få till ändring men inget händer. Sonen har iaf varit mkt lugnare på skolan när han inte behövt vara så mkt på fritids. Efter november har han ingen fritidsplats alls.

Går din son på fritids?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2019-11-19 21:55:46 följande:

Okej. Jobbigt det verkar. Är ju sånt jag är rädd för med min yngsta också. Men han säger iaf till oss om någon varit dum. Det gjorde han inte så mkt förra året.

Vi har sagt upp fritids för äldsta då det funkar så dåligt och de inte förstår äldsta alls. Enligt sonen så skäller ena fritidspedagogen bara på honom. De har knappt några styrda aktiviteter och oengagerade pedagoger. Vi har varit på rektor och försökt få till ändring men inget händer. Sonen har iaf varit mkt lugnare på skolan när han inte behövt vara så mkt på fritids. Efter november har han ingen fritidsplats alls.

Går din son på fritids?

Han går på fritids 5 eller 6 gånger på 5 veckor, så det är inte ofta. Men han får ångest iaf, inte alltid men ibland.
  • Anonym (Mamma)

Hej! Här var det länge sedan någon av oss skrev.. Hur är det med er alla vuxna och barn?

Anonym (Mamma) skrev 2020-05-16 07:11:13 följande:

Hej! Här var det länge sedan någon av oss skrev.. Hur är det med er alla vuxna och barn?

Hej.

Vi vuxna är rätt slitna. Här får vi slåss hela tiden, och inte hjälper det.

Det är en ständig kamp mot skolan.

De fattar verkligen inte att sonen behöver stöd. Han har liksom både autism och språkstörning som ställer till det en hel del för honom på skolan.

Tidigare har han varit en del utsatt av andra barn.

Nu har det tydligen blivit så han håller på och provocerar andra barn. Värst på måndagar.

Vi har ju hela tiden sagt att han behöver vuxennärvaro för att få hjälp att tyda sociala koder och att det inte blir missförstånd och konflikter.

Känns bara så trist.

Är ju lite så hemma också. Han blir väldigt lätt arg och missförstår sina syskon hela tiden. Hinner ju hända saker även om man är med ibland. Är som bäst när man är ensam med honom. Där utvecklas han och lär sig nya saker hela tiden. Vi pratar mycket och tränar på att återberätta det han hört när vi läser.

Har sagt att vi vill ha en handlingsplan för hur han ska få rätt stöd till hösten när han börjar ettan.

Vi tänke iaf satsa i sommar på att träna mycket på bokstäver så att han lättare kan lära sig läsa.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2020-05-16 17:06:32 följande:

Hej.

Vi vuxna är rätt slitna. Här får vi slåss hela tiden, och inte hjälper det.

Det är en ständig kamp mot skolan.

De fattar verkligen inte att sonen behöver stöd. Han har liksom både autism och språkstörning som ställer till det en hel del för honom på skolan.

Tidigare har han varit en del utsatt av andra barn.

Nu har det tydligen blivit så han håller på och provocerar andra barn. Värst på måndagar.

Vi har ju hela tiden sagt att han behöver vuxennärvaro för att få hjälp att tyda sociala koder och att det inte blir missförstånd och konflikter.

Känns bara så trist.

Är ju lite så hemma också. Han blir väldigt lätt arg och missförstår sina syskon hela tiden. Hinner ju hända saker även om man är med ibland. Är som bäst när man är ensam med honom. Där utvecklas han och lär sig nya saker hela tiden. Vi pratar mycket och tränar på att återberätta det han hört när vi läser.

Har sagt att vi vill ha en handlingsplan för hur han ska få rätt stöd till hösten när han börjar ettan.

Vi tänke iaf satsa i sommar på att träna mycket på bokstäver så att han lättare kan lära sig läsa.

Oj, vad sent svar det blev...

Känner igen det du skriver.. Här hemma sägs det dumheter till lillasyster på 6 år som blir både rädd och ledsen. Vem vill höra att brorsan vill att hon ska dö?! Jag tycker så synd om henne, men samtidigt tycker jag synd om honom också.. Han har ju så mycket känslor och tankar som vill ut. Det är svårt det där. Men vi säger ofta till henne att hon ska strunta i det där, att hon är världens bästa tjej - för det är hon verkligen! Snäll och omtänksam, man blir så glad när man ser henne och det är det många som säger, även de vi inte känner. En riktig glädjespridare. Kanske brorsan känner av det och blir svartsjuk?

Inte kommer det bli lättare nu när han kommit in i puberteten.. Inte psykiskt, eller rösten.. men kroppsligt. Hjälp! Han är bara 11 år och jag är inte beredd på detta, ha ha!

Hur har er sommar varit? Har den funkar någorlunda?
    Anonym (Mamma) skrev 2020-07-23 18:29:41 följande:

Oj, vad sent svar det blev...

Känner igen det du skriver.. Här hemma sägs det dumheter till lillasyster på 6 år som blir både rädd och ledsen. Vem vill höra att brorsan vill att hon ska dö?! Jag tycker så synd om henne, men samtidigt tycker jag synd om honom också.. Han har ju så mycket känslor och tankar som vill ut. Det är svårt det där. Men vi säger ofta till henne att hon ska strunta i det där, att hon är världens bästa tjej - för det är hon verkligen! Snäll och omtänksam, man blir så glad när man ser henne och det är det många som säger, även de vi inte känner. En riktig glädjespridare. Kanske brorsan känner av det och blir svartsjuk?

Inte kommer det bli lättare nu när han kommit in i puberteten.. Inte psykiskt, eller rösten.. men kroppsligt. Hjälp! Han är bara 11 år och jag är inte beredd på detta, ha ha!

Hur har er sommar varit? Har den funkar någorlunda?

Hej.

Våran har sommar har väl varit sådär. Är liksom inte bra med lov när man har två barn med diagnos. Den yngsta blir arg på sina syskon för minsta lilla och svarar då ofta med att bitas eller slåss om vi inte hinner vara med och avleda.

Vi har också barn här hemma som har svårt att sova på kvällarna, vilket det tyvärr lätt blir varje sommar.

Ska ligga på skolan i höst. Tänker inte ge upp, ska kontakta rektor direkt 13 augusti när lärarna börjar jobba igen.

Är så tråkigt, det kryllar ju av ungar där vi bor, men nästan aldrig nån som ringer på och vill leka med yngsta. Det verkar inte bekomma honom så mycket, men man ser ju att han blir glad de gånger han får leka med andra barn än sina syskon.

Den äldsta däremot har lugnat ner sig. Men han låser ofta in sig på sitt rum för att få vara i fred. Yngsta går annars in och pillrar så saker går sönder eller så blir det bråk.

Har väl tyvärr blivit lite för mkt skärmtid i sommar, men då är det iaf lugnt.

Jobbigt med pubertet. Tror inte äldsta har hamnat där än. Han har fyllt elva i sommar.

Läste denna artikel idag. www.dn.se/nyheter/sverige/sonens-bup-diagnos-drojde-mer-an-ett-ar-vantan-var-fruktansvard/

Tänk om en diagnos gjorde så att rätt stöd sattes in. Så är det då inte här. Vi har fått slåss för alla insatser som gjorts för våra pojkar och tycker då absolut inte att yngsta fått det stöd han behöver.

Hur har eran sommar varit?

Hej.

Nu börjar snart min son med autism och språkstörning i första klass.

Jag har kontaktat rektorn idag. Sonen vill inte gå till skolan. Han är rädd för att utsättas för våld. Har ju tyvärr varit en del incidenter under förskoleklassen eftersom sonen har svårt att uppfatta det sociala och det blir missförstånd och konflikter om ingen vuxen finns i närheten för att avstyra. Jag har sagt till rektorn att sonen faktiskt behöver ha någon person som alltid är ansvarig för honom under raster. Han behöver stöttning för att komma in i lek med andra barn och inte hamna i konflikter eller att andra barn ger sig på honom.

Skolan är ju skyldig att se till att sonen är trygg. Där har de misslyckas totalt!

Jag tänker då inte ge mig förrän de ger honom det stöd han behöver.

Känner mig riktigt besviken på skolan faktiskt för i maj pratade vi om att de skulle upprätta en handlingsplan tillsammans med specialpedagog för hur sonen ska få det stöd han behöver när han börjar första klass. De har inte gjort detta. Troligtvis kommer han ju även behöva en del stöd även i klassrummet så...

Jag ska då slåss för mitt barn!

Är bara tråkigt att man ska behöva göra det. Det gör verkligen ont i mammahjärtat när ens barn mår dåligt och inte är trygg i skolan pga sitt funktionshinder.

Svar på tråden Autism-utredning