• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)

[quote=79308867][quote-nick]Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-12-24 18:20:41 följande:[/quote-nick]

God Jul på er!

Hur firar ni? Fungerar det bra? Vi håller oss för oss själva på julafton, vi trivs bäst så alla tre. Imorgon är vi hos min mamma och alla mina bröder med familjer kommer så då blir det kaos värre

[/quote

God jul!

I år firade vi bara med familjen och min pappa och lillebror på själva julafton. Idag skulle vi träffat kusinerna också och min faster och farbror. Då spydde yngsta så pappa och brorsan tog med de två äldsta dit. Funderar lite om det är nåt fel med min yngsta att han ofta blir sjuk när vi ska bort. Sist vi skulle iväg till pappa så spydde han också på morgonen innan vi skulle åka och det har hänt flera gånger. Kan han ha nervös mage? Åka bort med övernattning är ju stora omställningar från rutinerna...

Ett sånt här tillfälle på julmiddag med många människor brukar kunna bli kaos för mina pojkar. Idag så hade då äldsta druckit en massa läsk fast han inte får dricka sånt. Han reagerar inte bra på för mkt socker därav inga söta drycker, inget godis och bara fika på kalas ibland. Så testar han då när inte vi föräldrar är med och gör tvärtemot...

En del utbrott har det varit under julen, men det hör ju liksom till antar jag. Nu njuter jag av att bara vara med yngsta ett tag till. Han är så lugn när man är själv med honom. Hans värsta trigger är storebror tyvärr...

• Anonym (Citronfjäril)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-12-25 19:26:46 följande:

[quote=79308867][quote-nick]Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-12-24 18:20:41 följande:[/quote-nick]

God Jul på er!

Hur firar ni? Fungerar det bra? Vi håller oss för oss själva på julafton, vi trivs bäst så alla tre. Imorgon är vi hos min mamma och alla mina bröder med familjer kommer så då blir det kaos värre

[/quote

God jul!

I år firade vi bara med familjen och min pappa och lillebror på själva julafton. Idag skulle vi träffat kusinerna också och min faster och farbror. Då spydde yngsta så pappa och brorsan tog med de två äldsta dit. Funderar lite om det är nåt fel med min yngsta att han ofta blir sjuk när vi ska bort. Sist vi skulle iväg till pappa så spydde han också på morgonen innan vi skulle åka och det har hänt flera gånger. Kan han ha nervös mage? Åka bort med övernattning är ju stora omställningar från rutinerna...

Ett sånt här tillfälle på julmiddag med många människor brukar kunna bli kaos för mina pojkar. Idag så hade då äldsta druckit en massa läsk fast han inte får dricka sånt. Han reagerar inte bra på för mkt socker därav inga söta drycker, inget godis och bara fika på kalas ibland. Så testar han då när inte vi föräldrar är med och gör tvärtemot...

En del utbrott har det varit under julen, men det hör ju liksom till antar jag. Nu njuter jag av att bara vara med yngsta ett tag till. Han är så lugn när man är själv med honom. Hans värsta trigger är storebror tyvärr...

Å ja han kan säkert kräkas bara för att det känns jobbigt tror jag! Speciellt om han inte kräks mer efter det?

Sockrad läsk och saft håller vi åxå borta från sonen så gott det går, vi har bara lightläsk hemma vid tillfällen eftersom jag har diabetes så han har vant sig vid att bara dricka "läsk med vit kork".

Det gick bra hos mamma igår. En bror med familj uteblev så det var bara två jämnåriga kusiner där och de umgicks fint trotts att alla tre har diagnoser
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2018-12-25 19:26:46 följande:

God Jul på er!

[/quote

God jul!

Usch så tråkigt.. Hoppas yngsta är bättre nu. Det kan absolut vara något som blir när man är nervös inför något.. Se till att ta upp det med någon!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-12-26 13:38:54 följande:

Å ja han kan säkert kräkas bara för att det känns jobbigt tror jag! Speciellt om han inte kräks mer efter det?

Sockrad läsk och saft håller vi åxå borta från sonen så gott det går, vi har bara lightläsk hemma vid tillfällen eftersom jag har diabetes så han har vant sig vid att bara dricka "läsk med vit kork".

Det gick bra hos mamma igår. En bror med familj uteblev så det var bara två jämnåriga kusiner där och de umgicks fint trotts att alla tre har diagnoser

Vi märker aldrig på våra barn om de fått i sig socker.. Men jag har sett på barnkalas ibland att se varit helt "vanliga" före fikat, och efter en stund blir de som galna och klättrar på väggarna! Mina barn får godis på lördagar, och kanske någon knäck och polkagriskäpp så här till jul.. Men sonen äter sällan mycket, han kan se spyfärdig ut ibland om han fått i sig för mycket.
    Anonym (Citronfjäril) skrev 2018-12-26 13:38:54 följande:

Han kräktes bara några gånger efter varann på morgonen inom en timmes tid max. Sedan har han mått bra och fått behålla allt han ätit.

Nu är vi hemma igen och så blir det tillbaka till rutinerna så gått det går när det nu är jullov.
    Anonym (Mamma) skrev 2018-12-27 17:16:23 följande:

Usch så tråkigt.. Hoppas yngsta är bättre nu. Det kan absolut vara något som blir när man är nervös inför något.. Se till att ta upp det med någon!

Han mår bra förutom att han nu har hosta. Vet inte om det kan ha berott på förkylning eftsom han nu blivit förkyld också. Men magsjuka var det knappast. Det är inte så snabbt övergående.

Har ni haft en bra jul?
  • Anonym (Mamma)

Skrev ett lååångt inlägg men det försvann... Vad sur man blir då!

Hoppas ni haft en bra jul, och början på det nya året. Skönt med vardag igen, om man frågar mig.

Vi har haft ett sista möte på BUP. De sa tidigare att de skulle sätta ADD, men när vi kom dit så skriver hon ADHD på ett papper. Vi blir fundersamma men tydligen menar de ADD, men att det heter 'adhd ouppmärksam form'. Hon började prata om att man kan medicinera så att han kan koncentrera sig bättre. Så vi ska boka in ett möte med skolan, för att se vad hans fröknar tycker. Vi vill ju inte att han ska bli helt förändrad så att man inte känner igen honom..

Hans kompis har ADHD, hon var här med sin lillasyster och mamma i somras. Då hade de glömt att ta tabletten på morgonen, och jag kände knappt igen henne. Hon brukar annars vara överallt och ingenstans, pratar så man får skavsår i öronen. Men nu satt hon i ett hörn, lekte knappt och helt plötsligt fick hon typ panik och började gråta floder. Jag har aldrig sett henne så, det var faktiskt läskigt.

Så jag vet inte hur jag känner om medicin. Jag äter själv en del medicin p.g.a kroniska sjukdomar och det är läskigt med biverkningar.

Anonym (Mamma) skrev 2019-01-15 19:05:44 följande:

Skrev ett lååångt inlägg men det försvann... Vad sur man blir då!

Hoppas ni haft en bra jul, och början på det nya året. Skönt med vardag igen, om man frågar mig.

Vi har haft ett sista möte på BUP. De sa tidigare att de skulle sätta ADD, men när vi kom dit så skriver hon ADHD på ett papper. Vi blir fundersamma men tydligen menar de ADD, men att det heter 'adhd ouppmärksam form'. Hon började prata om att man kan medicinera så att han kan koncentrera sig bättre. Så vi ska boka in ett möte med skolan, för att se vad hans fröknar tycker. Vi vill ju inte att han ska bli helt förändrad så att man inte känner igen honom..

Hans kompis har ADHD, hon var här med sin lillasyster och mamma i somras. Då hade de glömt att ta tabletten på morgonen, och jag kände knappt igen henne. Hon brukar annars vara överallt och ingenstans, pratar så man får skavsår i öronen. Men nu satt hon i ett hörn, lekte knappt och helt plötsligt fick hon typ panik och började gråta floder. Jag har aldrig sett henne så, det var faktiskt läskigt.

Så jag vet inte hur jag känner om medicin. Jag äter själv en del medicin p.g.a kroniska sjukdomar och det är läskigt med biverkningar.

Medicin eller inte tycker jag är en svår fråga. Det beror ju hur pass mkt diagnosen påverkar en skulle jag säga. Vi har valt att inte medicinera äldsta för tillfället då han ändå är välfungerande i skolan så länge han blir utmanad ordentligt.

Jag har haft elever med svår adhd där medicinen har varit skillnaden mellan att klara eller inte klara skolan. Min son har en kompis med svår adhd och där berättade jag precis det och de skulle börja med medicin. Om sonen skulle behöva i framtiden så skulle vi välja medicin.

En vanlig biverkan är dålig aptit och det är väl inte kul kan jag tänka mig. Men det finns ju s.k. önskekost man kan få i skolan om det blir svårt äta. Det har jag fått fixa åt en av mina elever som började äta så dåligt är eleven började medicinera.
  • lövet2

Vill bara smyga in och tipsa om den här boken: www.bokus.com/bok/9789175676333/alla-katter-har-ast/

Den heter Alla katter har AST. Min 14-åring älskar den, för den beskriver henne på pricken, tycker hon. Samtidigt är det så enkel text och fina bilder, så jag vet att de har den även på dagis. Min dotter pratade med sin lärare, och de fixade en enkel presentation för klassen med hjälp av boken. Hon hade försökt förklara för dem vad Aspergers var, men de förstod inte. Boken förklarade på ett bättre sätt, så hon var väldigt nöjd.

Det finns en liknande bok som heter Alla hundar har ADHD.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2019-01-15 22:03:17 följande:

Medicin eller inte tycker jag är en svår fråga. Det beror ju hur pass mkt diagnosen påverkar en skulle jag säga. Vi har valt att inte medicinera äldsta för tillfället då han ändå är välfungerande i skolan så länge han blir utmanad ordentligt.

Jag har haft elever med svår adhd där medicinen har varit skillnaden mellan att klara eller inte klara skolan. Min son har en kompis med svår adhd och där berättade jag precis det och de skulle börja med medicin. Om sonen skulle behöva i framtiden så skulle vi välja medicin.

En vanlig biverkan är dålig aptit och det är väl inte kul kan jag tänka mig. Men det finns ju s.k. önskekost man kan få i skolan om det blir svårt äta. Det har jag fått fixa åt en av mina elever som började äta så dåligt är eleven började medicinera.

Dålig aptit lät inte bra.. Han äter bra med mat, men det syns inte på vikten.
Svar på tråden Autism-utredning