• Anonym (Mamma)

Autism-utredning

Hej, jag skulle vilja ha lite tips & råd av någon som gått igenom samma sak..

Vi har ett barn på 8 år. Mötet idag med rektor, lärare, hjälpläraren (som finns till alla på hela skolan), skolsköterskan, fritidsläraren, skolpsykolog gick bra, de sa samma sak som vi här hemma; autistiska drag, och en remiss ska skickas vidare till BUP för att kolla vilken grad.

Hur gör dem det? Hur bestämmer de vilken grad, osv?

Barnet har alltid tyckt om att vara ensam, försvinner i sin lilla värld. Saknar empati, allt ska göras på barnets sätt annars blir det gap, skrik & gråt...
    Väldigt duktig i skolan, lärde sig läsa som 4-åring, älskar siffror & bokstäver, är 2-språkig, duktig på teckenspråk och engelska som de lär sig i skolan.

Det som barnet gillar/är intresserad av lär barnet sig snabbt, till skillnad från ''mindre roliga'' saker... Idrott i skolan är lite svårt, motoriken är inte den bästa, men har blivit mycket bättre sedan 1:a klass, enligt lärarna.

/Mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-09 10:07
    Jag har en följdfråga; vi anar att han kanske har något mer än autism, ADHD.
    Men jag känner mig lite tveksam till det, min sambo har trott det i flera år.

Sonen är ju väldigt duktig i skolan, lugn och koncentrerad. Men när han kommer hem, då kan han spåra ur totalt!
    Han kan bli galen på sin lillasyster som bara vill säga godmorgon, som ett exempel.
    När vi inte pratar med eller om honom tror han det ändå och blir arg och gapar.

Råd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-11 15:09
    Hej! Nu har vi fått tid till första besöket på BUP i slutet av Mars..

• Svar på tråden Autism-utredning
  • lövet2
    Anonym (Mamma) skrev 2019-10-13 05:41:00 följande:
    Oj oj.. Nu har jag inte varit här på flera månader!!!
    Hur går det för er alla med diabetes, utredningar, m.m?
    Jag väntar på försäkringskassan. Snart 7 månader och ingenting händer.

Vi har varit till HAB några gånger, men det har egentligen inte gett något mer än skolfrånvaro.
  • Anonym (Anonym)

Mitt barn har fyllt 3 år. Kan inte prata. Knappt kan några namn på saker. Vissa dagar är det väldigt svårt att nå har sin lilla värld. Undrar på autism också.

• Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-10-13 05:41:00 följande:

Oj oj.. Nu har jag inte varit här på flera månader!!!

Hur går det för er alla med diabetes, utredningar, m.m?

Hej.

Vi är mitt uppe i utredning nr två. Besked på fredag....

I skolan händer det saker nästan dagligen att min yngsta son är inblandad i bråk. Oftast att han blivit utsatt. Slagen, sparkad, biten, puttad.

Har varit på rektorn, jag befarade ju detta. Han behöver stöd, en vuxen som kan finnas nära och stötta honom.

För äldsta har det varit stor omställning börja fyran.

Har hänt mkt kring honom med konflikter och så, men har väl lugnat ner sig nu.
    Anonym (Anonym) skrev 2019-10-13 20:20:51 följande:

Mitt barn har fyllt 3 år. Kan inte prata. Knappt kan några namn på saker. Vissa dagar är det väldigt svårt att nå har sin lilla värld. Undrar på autism också.

Det bästa du kan göra är att dra igång med utredning och så. Vet inte hur gången ser ut i ditt landsting.

I mitt landsting tog vi det via BVC först, sedan BVCpsykolog för första utredning på utvecklingsförsening/ autism och den psykologen skickade oss vidare till habilitering som gjorde en npfutredning och utvecklingsbedömning.

En lång resa tyvärr då det tog 1,5 år från besök på BVC tills vi fick komma till habiliteringen.

Är nog tyvärr så lång väntan i många landsting....
  • Anonym (Mamma)
    lövet2 skrev 2019-10-13 12:46:26 följande:

Jag väntar på försäkringskassan. Snart 7 månader och ingenting händer.

Vi har varit till HAB några gånger, men det har egentligen inte gett något mer än skolfrånvaro.

Oj! Har ni ring och frågat hur yr ni ligger till i kön?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-10-13 20:20:51 följande:

Se till att få en utredning!
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2019-10-14 20:00:18 följande:

Hej.

Vi är mitt uppe i utredning nr två. Besked på fredag....

I skolan händer det saker nästan dagligen att min yngsta son är inblandad i bråk. Oftast att han blivit utsatt. Slagen, sparkad, biten, puttad.

Har varit på rektorn, jag befarade ju detta. Han behöver stöd, en vuxen som kan finnas nära och stötta honom.

För äldsta har det varit stor omställning börja fyran.

Har hänt mkt kring honom med konflikter och så, men har väl lugnat ner sig nu.

Hur gick det för er, vad fick ni för svar? Vad säger rektorn?

Vi var denna vecka och provade ut ett nytt täcke, så det kommer nästa vecka.
    Anonym (Mamma) skrev 2019-10-25 19:31:52 följande:

Hur gick det för er, vad fick ni för svar? Vad säger rektorn?

Vi var denna vecka och provade ut ett nytt täcke, så det kommer nästa vecka.

Sonen blev tyvärr förkyld samma dag som testerna så han orkade bara en timme. Han har varit och gjort klart testerna i veckan, men vi har inte varit på delgivning än. Pratade med psykologen idag och hon sa att det kan dröja eftersom hon är uppe i nya utredningar. Om två veckor ska vi ha möte med skolan och jag sa till psykologen att det vore bra att få komma innan dess så vi kan prata med skolan om resultatet. Hon ska försöka hinna det, men kanske inte hinner skriva klart utredningen då utan bara ger muntligt resultat först.

Den äldste är det mycket kaos kring. Vi ska träffa skolan om han också. Känns som han kan behöva stöd på raster då han hamnar mkt i trubbel och gör tokigheter.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Barn med adhd +misstänkt autism) skrev 2019-10-25 20:16:40 följande:

Sonen blev tyvärr förkyld samma dag som testerna så han orkade bara en timme. Han har varit och gjort klart testerna i veckan, men vi har inte varit på delgivning än. Pratade med psykologen idag och hon sa att det kan dröja eftersom hon är uppe i nya utredningar. Om två veckor ska vi ha möte med skolan och jag sa till psykologen att det vore bra att få komma innan dess så vi kan prata med skolan om resultatet. Hon ska försöka hinna det, men kanske inte hinner skriva klart utredningen då utan bara ger muntligt resultat först.

Den äldste är det mycket kaos kring. Vi ska träffa skolan om han också. Känns som han kan behöva stöd på raster då han hamnar mkt i trubbel och gör tokigheter.

Ååh vad typiskt.. Ja, muntligt är absolut bättre än inget alls! Är det er son som börjar, eller är det andra barn som retar upp honom?

Här händer det inget speciellt.. Vi har provat ut ett nytt täcke, jag tror att det tillslut blev ett kedjetäcke, så jag hoppas att han kommer ha det på sig på nätterna. Han får ångest när det är för varmt, så någon gång under natten så tar/sparkar han av sig täcke så när han vaknar hackar han tänder för att han fryser så mycket. Sedan efter bara en liten stund när han haft kläder på sig en stund så svettas han igen. Fick han, så skulle han gå i kalsonger jämt.. Jag har en vetekudde som jag brukar värma och lägga på när jag har ont. Fick tips av habiliteringen att lägga i frysen till honom. Jag har aldrig tänkt på att man kyla den också.. Man lär sig något nytt varje dag!
    Anonym (Mamma) skrev 2019-10-26 06:23:46 följande:

Ååh vad typiskt.. Ja, muntligt är absolut bättre än inget alls! Är det er son som börjar, eller är det andra barn som retar upp honom?

Här händer det inget speciellt.. Vi har provat ut ett nytt täcke, jag tror att det tillslut blev ett kedjetäcke, så jag hoppas att han kommer ha det på sig på nätterna. Han får ångest när det är för varmt, så någon gång under natten så tar/sparkar han av sig täcke så när han vaknar hackar han tänder för att han fryser så mycket. Sedan efter bara en liten stund när han haft kläder på sig en stund så svettas han igen. Fick han, så skulle han gå i kalsonger jämt.. Jag har en vetekudde som jag brukar värma och lägga på när jag har ont. Fick tips av habiliteringen att lägga i frysen till honom. Jag har aldrig tänkt på att man kyla den också.. Man lär sig något nytt varje dag!

Det är både och. Han som puttar till andra eller skjuter bollar på dem t.ex. Men också de som retar honom. Han hade kastat skor så spegeln i omklädningsrummet gick sönder.

Men där blev jag då chockad att de inte har någon vuxen i pojkarnas omklädningsrum. Är ju ett sånt ställe där det lätt kan hända saker. I ettan hade han eget omklädningsrum för han inte fixade alla ljud när alla killar i klassen bytte om.

Hoppas ni får till det med sömnen.

Nu sover faktist båda mina pojkar bra. Men sommaren är hemsk med yngsta. Han fattar inte att det är ljust på natten här.
Svar på tråden Autism-utredning