• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Nostalgity
    josgos skrev 2018-01-30 14:31:12 följande:

Nån mer än jag som har ont i magen? Alltså den vanliga magen, inte livmodern? Det hänger kanske ihop med det lätta illamåendet?

Och den här tröttheten, herregud...

Är i v 6+3.

Jag har ont i magen nästan varje dag! Magknip, muller, den är hård och krånglar...den vill liksom inte vara med och leka.
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Nostalgity
    Bkn87 skrev 2018-01-30 14:38:18 följande:

Magont har jag inte.. du kanske har ätit något dåligt och kanske är orolig bara?

Men tröttheten.. Herregud, man är ju helt förlamad. När jag var i V6-7 kom jag knappt ur sängen. Sov 14 timmar och resten av tiden låg jag bara. Nu i v 8 är det dock mycket bättre, är inte alls lika trött.

Är också i vecka 8, tröttheten är dock likadan som jag haft sen vecka 5....hoppas min också blir bättre =/
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Lind75
    frulysen skrev 2018-01-30 11:42:51 följande:

Är gravid i vecka 8 nu, med beräknat i mitten på september om allt vill sig.
    Har haft ett missfall i september, och är nu livrädd.
    Blött och haft störtblödningar förra veckan. Varit inne på Gynakuten och gjort två UL, allt såg bra ut men en stor blödning nedanför fostret bådar inte gott. 
    Ska tillbaka på UL på torsdag, hoppas så att allt är ok då. 
    Orkar inte med ett missfall till. 

Åh vad jobbigt, förstår du är rädd. Jag är också livrädd eftersom jag är över 40.. Fick en blödning v6 och trodde det var missfall, gjorde UL för att se att allt var borta men där låg den minsann med ett slående hjärta. Nu går jag in i v9 fredag, ska göra ett till UL på torsdag. Usch - man kan ju inte påverka något, det är bara att låta tiden gå och tänka på något annat. 
  • Mimipig
    Spajk skrev 2018-01-30 12:59:41 följande:

Eftersom det här är min första graviditet som jag vill fullfölja (gjorde en abort förra året) så är jag lite vilsen. Är UL och fosterdiagnostik samma, eller snarare, görs det vid samma tillfälle? Ska jag boka det redan nu? Är i vecka nio (8+2). Jag ska inte på inskrivning förrän 20/2, sååå lång tid dit! Är orolig nu då jag inte är lika illamående och inte känner av molandet i livmodern lika mycket. Brösten är fortfarande svullna (typ en strl) och känner att jag har svårt för viss mat, särskild varm mat, men symptomen avtar så att säga. Om någon kunnig vill stilla min oro lite. Funderar på om jag ska kontakta gyn och säga att jag vill kolla att den är kvar och att hjärtat slår och så.

Fosterdiagnostik betyder att man undersöker hur det är ställt med fostret, som tex kub, nipt, moderkaksprov eller fostervattenprov. Läs mer på tex 1177.se Jag antar att du är under 35 och att ditt landsting inte erbjuder kub gratis? Undersök saken! Du kan alltid boka ett ultraljud privat för att se att hjärta slår etc. ca 600kr. Även kub (eller annan fosterdiagnostik) kan göras privat om landstinget inte erbjuder det.
  • Mimipig
    Nostalgity skrev 2018-01-30 11:33:03 följande:

Tio tusen för en vagn tycker jag är sjukt för mycket pengar för en vagn! Oavsett pappa lr inte med i bilden..Det är bara En vagn som barnet ska ha i 2-3år..ingen jävla rymdfarkost!

Man kan få en bil för dom pengarna! Nej, var sak har sitt pris. Vi har satt 5000 för en vagn, men då ska den tammetusan ha ALLT och vara HELT perfekt!

Förstår inte folk som köper skötväskor i dyra märken för flera tusen heller. Till förra barnet hade jag en axelremsväska för 75 å rean.

2nd är lika bra som nytt! Älskar loppisar t. E. X. Brukar göra stora fynd!

Hehe, vi köpte en sån där svindyr vagn förra gången. Men den var skitbra och den kommer ju att halvera sin kostnad nu... men det mesta andra har vi fått låna, ärva eller köpt på Blocket. Känns skönt att allt typ redan är klappat och klart för nästa bebis. Och vetskapen om att man inte behöver 90 procent av vad de säljer i babybutikerna.
  • hanna8911
    Marie357 skrev 2018-01-30 13:16:17 följande:

Fosterdiagnostik är samma som UL.

Här i Jönköpings region får man göra ett UL/KUB i vecka 11 - 13, ett UL i vecka 19-20.

Jag kommer dock också göra ett privat på måndag nu den 5/1 hos min privata gyn för att kolla så att det ser bra ut och att ett hjärta slår.

Kul med någon mer från Jönköpingstrakten!
  • Cocosboll
    hanna8911 skrev 2018-01-30 17:19:12 följande:

Kul med någon mer från Jönköpingstrakten!

Bor några mil från jkpg jag med :)
  • hanna8911
    Cocosboll skrev 2018-01-30 17:41:28 följande:

Bor några mil från jkpg jag med :)

Vad roligt!!
  • beso

Idag har jag v9+2 för första gången fått sammandragning/hård spänd livmoder pga överansträngning/stress. Tidigt för det tycker jag men så har jag ju varit gravid många ggr också! Tar detta iaf som ett tecken på att det har vuxit som det ska.

Blir så irriterad. Dr sa när jag va där sist att jag skulle tillbaka på vul den 31a. Så hittar jag en kallelse nu som det står 29e på! :( Får ringa dom imorgon tänker inte betala 320kr eller mer för att dom klantar sig. :(

• Bkn87

Har fått en tid nästa vecka. Dock skulle det bara bli blodprov, och ul ett par veckor efter.. Tråkigt att behöva vänta så länge på en bekräftelse att det finns något där inne.. Finns det förresten någon här inne som bor i Dalarna? :)

Svar på tråden BF September 2018