• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Mimipig

När jag var på tidigt ul i förra veckan mätte de fostret till en hel v yngre. Jag hade förstått det fullkomligt om jag hade haft min vanliga långa cykel, men faktum är att jag vet exakt när ÄL var och det stämmmer exakt med två v efter mens, dvs med standarduträkninhen som bm gör. Kan fostret verkligen vara en hel v efter i utvecklingen? Startar inte utveckingen så snart befruktningen skett? Och den måste ju inträffa inom ett dygn efter ÄL. Eller börjar utvecklingen först när ägget fäst? Jag håller på med hårklyverier nu gissar jag... blev lite orolig och fundersam bara.

• Sabinac
    Snufflan skrev 2018-02-08 10:02:06 följande:

Gravid vecka 9 (8+4).

Och nästa vecka ska jag börja nytt jobb. Skulle kunna vara helt fatalt korkat att hoppa på nytt jobb nu. Men avlastningen det kommer innebära är också så stor. Inga långa bilresor på 2 timmar om dagen. Inget kvällsjobb. Mindre stress. Har inte sagt till nya arbetsgivaren om att jag är gravid. Får se när jag säger det. Känns som jag luras lite. :-/ Men vad gör man.

Förstår dina känslor kring att undanhålla för arbetsgivaren. De finns ju inte så mycket att göra åt det som du skriver. Man är ju först skyldig att meddela arbetsgivaren 2 månader innan man tänker gå på föräldraledighet. Lycka till med nya arbetet!
  • Lind75
    Snufflan skrev 2018-02-08 10:02:06 följande:

Gravid vecka 9 (8+4).

Och nästa vecka ska jag börja nytt jobb. Skulle kunna vara helt fatalt korkat att hoppa på nytt jobb nu. Men avlastningen det kommer innebära är också så stor. Inga långa bilresor på 2 timmar om dagen. Inget kvällsjobb. Mindre stress. Har inte sagt till nya arbetsgivaren om att jag är gravid. Får se när jag säger det. Känns som jag luras lite. :-/ Men vad gör man.

Det hände mig också förra gången. Ja, det var jobbigt säga men de tog det bra. Ända tills jag skulle komma tillbaka igen -då hade de redan planerat att jag inte ska det, eftersom jag "svek" dem så att säga och att det blev fel från början. Ja, inte ville jag vara kvar då direkt - idioter. Men jag drev dt med facket mot dem, fick 7 månadslöner och fick samtidigt ett nytt jobb så hade dubbla löner den tiden. :) Så det löser sig alltid. De ligger risigt till om de agerar som min arbetsgivare gjorde, det är diskriminering. Och be inte om ursäkt! Detta är verkligenheten vi lever i - folk kan inte bara bli gravid när det passar en arbetsgivare.. Heja dig. Var stolt och glad!
  • Nostalgity

Är det på kub dom kollar x och y kromosoner? Och på så sätt kan dom veta könet på bebisen?

Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Mimipig
    Nostalgity skrev 2018-02-08 12:34:53 följande:

Är det på kub dom kollar x och y kromosoner? Och på så sätt kan dom veta könet på bebisen?

Nej, det kan du enbart se på nipt, mkp eller fvp.
  • Sabinac
    Nostalgity skrev 2018-02-08 12:34:53 följande:

Det är på rutinultraljudet i v 18-20 som de brukar kunna avslöja könet. Vi har valt att inte få veta båda tidigare gångerna och tänker inte ta reda på kön denna gång heller.
  • Tokmamma
    MammaMia1012 skrev 2018-02-08 09:43:59 följande:

Jag ska på inskrivning och ta blodprov inför kub 6/3 sen är ul för kub 12/3

Detta är vårat tredje med, jag gjorde kub med båda mina tidigare. Men det är ett tag sen nu, mina är 5 och 7 år nu Hur gamla är dina?

Så nu längtar jag efter sportlov då vi åker en vecka till fjällen sen veckan efter blir det inskrivning osv

Mina blir 8 och 10 år. Så en riktig sladddis!
  • Nostalgity
    Sabinac skrev 2018-02-08 14:22:30 följande:

Det är på rutinultraljudet i v 18-20 som de brukar kunna avslöja könet. Vi har valt att inte få veta båda tidigare gångerna och tänker inte ta reda på kön denna gång heller.

Jo detta vet jag. Undrade om kub, nipt etc.
  • Tokmamma
    Nostalgity skrev 2018-02-08 17:11:13 följande:

Jo detta vet jag. Undrade om kub, nipt etc.

På kub kollar dom risken/chansen för att barnet har down syndrom.
  • Nostalgity

Någon som gjort kejsarsnitt förr? Födde båda mina barn vaginalt men funderar nu på ks. Min fråga är egentligen... Blir magen "slapp" efter ks eller är det likadant som med vaginal fl? Alltså vad gäller huden... Drar den ihop sig efter ks eller blir det lätt att den hänger?

Svar på tråden BF September 2018