• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Orkide
    Nostalgity skrev 2018-08-19 16:46:55 följande:

Tusen tack för tipset! =D

Sambon kom och hjälpte mig upp och det gjorde inte lika ont att stå/röra sig smått... Som att sitta och ligga! Så resten av dagen är det jag som knaprar alvedon och städar hehe.

Hoppas verkligen det är bättre imorgon! Barnen börjar ju skolan och jag har patent på att skjutsa dom dit tills bebisen är ute =)

Är det någon här som vet lite om slemmisen?

De andra två ggrna har de utan tvekan varit den, som kommit som ett brev på posten. Men... Nu funderar jag på om det är den? När jag kissat så är de liksom lite vitt som också ligger i toavattnet, och när jag torkar mig så är det antingen lite slemmig flytning lr också slemmisen? Behöver slemmisen alltså vara riktigt tjock?

Snönt att du mår bättre!

Jag har exakt samma fråga angående slemproppen. Har likadant som du.
  • Smka

Varning för gnälligt inlägg men måste få beklaga mig. Är idag i v 36+4. Har haft förvärkar som alltså gör ont i typ två veckor. Senast veckan har varit värst. Känns som riktig jävlig mensvärk och har mycket ont i ländryggen. På dagen går det hyfsat att hantera men på natten kan jag inte somna om pga smärta. Värkar kommer och blir längre och intensivare under ca 3-5 h för att sedan bara avta. Värst har det varit i natt. Höll på mellan 23-04. Var nästan säker på att förlossningen var på g ett tag och började planera hur vi skulle göra med sonen. Somnade en timme innan sonen väckte mig och har nu sjukskriver mig från jobbet. Jag hade liknande besvär under förra graviditeten men födde då inte förren v 42+0. Då var jag helt slut hade vänt upp och ner på dagar/nätter men upplevde inte att någon tog mig på allvar.

Oro inför detta (+mycket stark oro att få ett väldigt stort barn då sonen var stor) tog jag upp under inskrivningssamtalet. BM lugnade mig då och sa att jag skulle få hjälp på diverse sätt. Jag blev lugnad och kände att jag blev lyssnad på. Nu upprepar sig allt som förra gången. Läkaren tycker inte jag skall få någon tillväxtbedömning eller sättas igång på bf då jag har lågt bmi och glukosbelastningen var bra. Jag har tagit upp besvär med förvärkar men bm säger jag ska ringa förlossningen och förlossningen säger att jag ska duscha varmt och ta Alvedon (vilket jag såklart redan gjort). För bebisens skull väntar jag gärna någon vecka med att föda men jag får panik när jag tänker på att det kanske kommer vara såhär i 5,5 vecka till om jag går över. Speciellt med en 2,5 åring som jag inte riktigt orkar med nu. Vill inte åsidosätta honom allt för länge. Det här med att skaffa syskon börjar mer och mer kännas som en dum idé.

Vet att vi är många som kämpar med förvärkar. Ska sägas också att jag vet att jag har låg smärttröskel, men jag är verkligen inte den som söker vården förren jag verkligen behöver. Långt inlägg men svårt att sammanfatta.

• Sabinac
    Smka skrev 2018-08-20 10:19:34 följande:

Varning för gnälligt inlägg men måste få beklaga mig. Är idag i v 36+4. Har haft förvärkar som alltså gör ont i typ två veckor. Senast veckan har varit värst. Känns som riktig jävlig mensvärk och har mycket ont i ländryggen. På dagen går det hyfsat att hantera men på natten kan jag inte somna om pga smärta. Värkar kommer och blir längre och intensivare under ca 3-5 h för att sedan bara avta. Värst har det varit i natt. Höll på mellan 23-04. Var nästan säker på att förlossningen var på g ett tag och började planera hur vi skulle göra med sonen. Somnade en timme innan sonen väckte mig och har nu sjukskriver mig från jobbet. Jag hade liknande besvär under förra graviditeten men födde då inte förren v 42+0. Då var jag helt slut hade vänt upp och ner på dagar/nätter men upplevde inte att någon tog mig på allvar.

Oro inför detta (+mycket stark oro att få ett väldigt stort barn då sonen var stor) tog jag upp under inskrivningssamtalet. BM lugnade mig då och sa att jag skulle få hjälp på diverse sätt. Jag blev lugnad och kände att jag blev lyssnad på. Nu upprepar sig allt som förra gången. Läkaren tycker inte jag skall få någon tillväxtbedömning eller sättas igång på bf då jag har lågt bmi och glukosbelastningen var bra. Jag har tagit upp besvär med förvärkar men bm säger jag ska ringa förlossningen och förlossningen säger att jag ska duscha varmt och ta Alvedon (vilket jag såklart redan gjort). För bebisens skull väntar jag gärna någon vecka med att föda men jag får panik när jag tänker på att det kanske kommer vara såhär i 5,5 vecka till om jag går över. Speciellt med en 2,5 åring som jag inte riktigt orkar med nu. Vill inte åsidosätta honom allt för länge. Det här med att skaffa syskon börjar mer och mer kännas som en dum idé.

Vet att vi är många som kämpar med förvärkar. Ska sägas också att jag vet att jag har låg smärttröskel, men jag är verkligen inte den som söker vården förren jag verkligen behöver. Långt inlägg men svårt att sammanfatta.

Tråkigt och synd att du har det så kämpigt nu i slutet :(

Jag hade endel förvärkar med mitt första barn, då lånade jag hem en TENS-apparat från bm/vårdcentralen samt ordnade en pilatesboll att sitta och ?rulla? på när jag hade som ondast på nätterna och inte kunde sova. Satt uppe någon h / natt sista veckorna och la pussel för att ha något annat att fokusera på.

Då var det ju första barnet så jag kunde sova på dagarna... det är ju betydligt svårare att göra när man har en 2,5 åring att ta hand om såklart.

Men TENS och pilatesboll kanske kan lindra värken för dig iallafall? Sen bara önskar man ju att bm/läkarna lyssnar på ens tankar och känslor inför kommande förlossning!

Lycka till!
  • Smka
    Sabinac skrev 2018-08-20 13:13:29 följande:

Tråkigt och synd att du har det så kämpigt nu i slutet :(

Jag hade endel förvärkar med mitt första barn, då lånade jag hem en TENS-apparat från bm/vårdcentralen samt ordnade en pilatesboll att sitta och ?rulla? på när jag hade som ondast på nätterna och inte kunde sova. Satt uppe någon h / natt sista veckorna och la pussel för att ha något annat att fokusera på.

Då var det ju första barnet så jag kunde sova på dagarna... det är ju betydligt svårare att göra när man har en 2,5 åring att ta hand om såklart.

Men TENS och pilatesboll kanske kan lindra värken för dig iallafall? Sen bara önskar man ju att bm/läkarna lyssnar på ens tankar och känslor inför kommande förlossning!

Lycka till!

Tack för tips! TENS har jag faktiskt inte tänkt på men tror att de hyr ut från bm-mottagningen. Får ringa imorgon och fråga =)
  • Sabinac
    Smka skrev 2018-08-20 14:47:54 följande:

Tack för tips! TENS har jag faktiskt inte tänkt på men tror att de hyr ut från bm-mottagningen. Får ringa imorgon och fråga =)

Ja det är säkert olika överallt. Där jag går får man låna hem en några veckor innan graviditeten och sen bara lämna tillbaka efter förlossningen. Det har varit guld för mig. Första graviditeten använde jag det mycket vid förvärkar och andra graviditeten fick jag inga förvärkar men använde TENS när riktiga värkarna startade och hade det sen hela förlossningen. Klarade mig med det som enda smärtlindring så det rekommenderar jag absolut!
  • Veronica Mathilda

Hej!
    Kanske lite sent att hoppa in i tråden nu men här är en till som väntar smått i sept Glad
    Jag väntar mitt andra barn och har bf 18/9.
    Jag har en dotter också som är 9,5 år nu.
    Detta barnet blir makens första så det är extra speciellt. Vi har inte tagit reda på könet specifikt men har bett om bilder från ultraljud på specifikt könet så vi kan gissa själva och vi tror ganska säkert att vi väntar en pojk Solig
    Vi har redan hyfsat bestämt namn på bebisen. Blir det en tjej så blir det Alicia. Blir det en pojk så blir det antingen Melwin eller Nikolaj.

Hade varit kul om det fanns fler här på denna tråden i Hallands län. Runt Halmstad/Falkenberg. Jag har lika långt till båda städerna (bor i en mindre håla 4 mil från städerna). Hade varit kul att kanske träffa några att ta fika eller barnvagnspromenad med Glad

• JLES
    Veronica Mathilda skrev 2018-08-21 11:27:33 följande:

Hej!

Kanske lite sent att hoppa in i tråden nu men här är en till som väntar smått i sept 

Jag väntar mitt andra barn och har bf 18/9.

Jag har en dotter också som är 9,5 år nu.

Detta barnet blir makens första så det är extra speciellt. Vi har inte tagit reda på könet specifikt men har bett om bilder från ultraljud på specifikt könet så vi kan gissa själva och vi tror ganska säkert att vi väntar en pojk 

Vi har redan hyfsat bestämt namn på bebisen. Blir det en tjej så blir det Alicia. Blir det en pojk så blir det antingen Melwin eller Nikolaj.

Hade varit kul om det fanns fler här på denna tråden i Hallands län. Runt Halmstad/Falkenberg. Jag har lika långt till båda städerna (bor i en mindre håla 4 mil från städerna). Hade varit kul att kanske träffa några att ta fika eller barnvagnspromenad med 

Kul med ännu en hallänning! Jag bor dock lite längre upp än så! Mittemellan Varberg och Kungsbacka. :)
  • Veronica Mathilda
    JLES skrev 2018-08-21 12:52:52 följande:
    Kul med ännu en hallänning! Jag bor dock lite längre upp än så! Mittemellan Varberg och Kungsbacka. :)
    Tack!
    Ja, det verkar va en del i Halland som ska ha nu i sept tror jag
    Jag har en svåger som bor i centrala Varberg. Så händer att man är åt det hållet med ibland
    Jag bor i Hyltebruk, ligger ca 4,5 mil utanför Halmstad, mot Småland
  • JLES
    Veronica Mathilda skrev 2018-08-21 13:23:51 följande:

Tack!

Ja, det verkar va en del i Halland som ska ha nu i sept tror jag

Jag har en svåger som bor i centrala Varberg. Så händer att man är åt det hållet med ibland

Jag bor i Hyltebruk, ligger ca 4,5 mil utanför Halmstad, mot Småland

Hehe, ja det är en bit bort. Frillesås här. :)
  • Hellan

Är det någon som har koll på hur rekommendationerna kring kudde till en nyfödd är?! Har inte orkat söka info om det utan hoppas någon här vet.

Svar på tråden BF September 2018