BF September 2018
Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.
Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.
Ska till läkaren den 31 jan så ska ta allt med dom då. :)
Jag har kunnat dricka kaffe tills igår då d smakade urk trots socker o mjölk o jag vart tvungen hälla ut d. Har börjat med te istället som jag annars tycker e rätt menlöst! ;) Läst dock om forskning som visar att mer än en kopp om dan ökar missfallsrisken markant. Jäkligt trist då jag vill dricka massa Cola.. Googla om du vill! :)
Önskar också att jag inte är sugen!! Men men.. jag har googlat så många gånger haha men jag litar på Livsmedelverket det som de skriver har testats av massa forskare som deras resultat sedan har testas så kör på det tänker jag..
Ska till läkaren den 31 jan så ska ta allt med dom då. :)
Det här med cola.... Jag kan dricka 2-4 stora glas om dagen. Har gjort i mina tidigare graviditeter också. Trodde inte de va nån fara? Men nu när jag läser så verkar de så?
Kolsyrat vatten kan jag dricka i mängder. Tycker det är jätte gott, på jobb dricker jag vanligt vatten också och olika ört teer. Kaffet har jag lyckats få ner till 1-2 koppar per dag. Innan var det 1-2 kannor per dag, haha
Det är lördag och tiden fram till tisdag sniglar sig fram, oavsett vad läkaren säger på tisdag så ska vi ha bebis någon gång så för at skingra tankarna lite sitter jag och funderar på bilstolar och barnvagnar. Hur tänker ni? Vad vill ni ha för vagn och bilstol?
www.1177.se/Stockholm/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Ar-det-farligt-med-koffein-under-graviditet/
Enligt den läkaren kan man dricka 3 liter Cola.. Han säger 10 kg per 100 ml, men andra ställen säger olika. På Livsmedelsverket stod det upp till 17 mg per dl. Så 1,7 liter i minsta fall om jag räknat rätt.
Jag personligen har inte sånt jätteenormt förtroende för Livsmedelsverket så jag skulle inte kunna lita på att något är safe i den utsträckning de påstår. Cola försöker jag hålla ner till max 3 dl per dag även om det ibland blir 5.
www.1177.se/Stockholm/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Ar-det-farligt-med-koffein-under-graviditet/
Enligt den läkaren kan man dricka 3 liter Cola.. Han säger 10 kg per 100 ml, men andra ställen säger olika. På Livsmedelsverket stod det upp till 17 mg per dl. Så 1,7 liter i minsta fall om jag räknat rätt.
Jag personligen har inte sånt jätteenormt förtroende för Livsmedelsverket så jag skulle inte kunna lita på att något är safe i den utsträckning de påstår. Cola försöker jag hålla ner till max 3 dl per dag även om det ibland blir 5.
Så här står det på livsmedelsverket.. man ska väl tittNpå den totala mängden koffein man får i sig..
Själv dricker jag inte läsk och tror inte jag kommer göra det under graviditeten heller..
Nedan från Livsmedelverket
Hur mycket koffein det finns i vissa drycker kan ge ett mått på hur mycket koffein man får i sig. En kopp vanligt bryggkaffe (15 centiliter) innehåller cirka 100 milligram koffein. En burk energidryck (25 centiliter) innehåller oftast omkring 80 milligram koffein. En burk cola (33 centiliter) innehåller ofta 30-50 milligram koffein.
Är det farligt med koffein?
Gravida kvinnor rekommenderas att begränsa sitt koffeinintag därför att stora mängder koffein tycks kunna öka risken för mycket tidiga missfall, och misstänks också kunna ge en liten påverkan på födelsevikt. En utredning av EFSA (den europeiska livsmedelsmyndigheten) 2015 anger att ett intag av 200 milligram koffein per dag inte innebär något säkerhetsproblem vid graviditet. Den svenska rekommendationen har hittintills varit att gravida bör begränsa sitt dagliga koffeinintag till maximalt 300 milligram koffein, vilket motsvarar 3 koppar kaffe.