• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • beso
    Isavanna1 skrev 2018-01-20 10:55:42 följande:

Kolsyrat vatten kan jag dricka i mängder. Tycker det är jätte gott, på jobb dricker jag vanligt vatten också och olika ört teer. Kaffet har jag lyckats få ner till 1-2 koppar per dag. Innan var det 1-2 kannor per dag, haha

Åh ska skaffa sån där bubbelmaskin! Bra tips! :)
  • beso
    Milie skrev 2018-01-20 11:30:25 följande:

www.1177.se/Stockholm/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Ar-det-farligt-med-koffein-under-graviditet/

Enligt den läkaren kan man dricka 3 liter Cola.. Han säger 10 kg per 100 ml, men andra ställen säger olika. På Livsmedelsverket stod det upp till 17 mg per dl. Så 1,7 liter i minsta fall om jag räknat rätt.

Jag personligen har inte sånt jätteenormt förtroende för Livsmedelsverket så jag skulle inte kunna lita på att något är safe i den utsträckning de påstår. Cola försöker jag hålla ner till max 3 dl per dag även om det ibland blir 5.

Håller med..d låter jätte mkt ju! :0
    Milie skrev 2018-01-20 11:30:25 följande:

www.1177.se/Stockholm/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Ar-det-farligt-med-koffein-under-graviditet/

Enligt den läkaren kan man dricka 3 liter Cola.. Han säger 10 kg per 100 ml, men andra ställen säger olika. På Livsmedelsverket stod det upp till 17 mg per dl. Så 1,7 liter i minsta fall om jag räknat rätt.

Jag personligen har inte sånt jätteenormt förtroende för Livsmedelsverket så jag skulle inte kunna lita på att något är safe i den utsträckning de påstår. Cola försöker jag hålla ner till max 3 dl per dag även om det ibland blir 5.

Jag håller med d låter ju jättemkt ju! :0
  • beso
    MammaMia1012 skrev 2018-01-20 11:33:11 följande:

Så här står det på livsmedelsverket.. man ska väl tittNpå den totala mängden koffein man får i sig..

Själv dricker jag inte läsk och tror inte jag kommer göra det under graviditeten heller..

Nedan från Livsmedelverket

Hur mycket koffein det finns i vissa drycker kan ge ett mått på hur mycket koffein man får i sig. En kopp vanligt bryggkaffe (15 centiliter) innehåller cirka 100 milligram koffein. En burk energidryck (25 centiliter) innehåller oftast omkring 80 milligram koffein. En burk cola (33 centiliter) innehåller ofta 30-50 milligram koffein.

Är det farligt med koffein?

Gravida kvinnor rekommenderas att begränsa sitt koffeinintag därför att stora mängder koffein tycks kunna öka risken för mycket tidiga missfall, och misstänks också kunna ge en liten påverkan på födelsevikt. En utredning av EFSA (den europeiska livsmedelsmyndigheten) 2015 anger att ett intag av 200 milligram koffein per dag inte innebär något säkerhetsproblem vid graviditet. Den svenska rekommendationen har hittintills varit att gravida bör begränsa sitt dagliga koffeinintag till maximalt 300 milligram koffein, vilket motsvarar 3 koppar kaffe.

Tack känns bra o veta! Tack så mkt! :)
  • Orkide
    Tokmamma skrev 2018-01-20 11:52:24 följande:

Hej. Hur resonerar ni som haft mf tidigare. Kan ni slappna av och vara glada?

Jag hade mitt första och förhoppningsvis enda mf i september 2017. Jag har sådan ångest att behöva gå på toa. Är vecka 4 +2. Min man vill planera dittan och dattan men jag vill inte. Helt säker på att detta kommer sluta i mf. Känns som att jag inte kommer att kunna leva normalt på många veckor.

Jag kan inte koppla av alls heller eller planera något. Tar dag för dag. Å varje dag kommer ny oro upp. Antar att det är livet tills man kommit lite längre i graviditeten.
  • Orkide
    Wulfina skrev 2018-01-20 10:12:06 följande:

Hej alla!

Vi plussade den 18 jan. Yay!

Jag har känt av symptomen ett tag men inte vågat tro.

Jag och min man har försökt i 5 år. Vi har gjort hela proceduren med hormonbehandlingar och ivf.

MA efter andra försöket sommaren 2016. Satte in ett fryst embryo hösten 2016 men det tog aldrig. Efter det tog vi en paus då jag inte orkade mer. Depression och viktuppgång resulterade att jag kände att det är över. Det blir inga barn.

Men vi fick den bästa julklappen ever. ???? Vi är nu äntligen gravida och det helt utan hjälp. Men så klart så känner jag oro varje gång jag går på toa, varje gång jag känner lite molande värk. Jag försöker inte tänka på det men det är super svårt.

Just nu vill jag bara att veckorna ska gå så man kan börja slappna av och NJUTA av att vara gravid. Inte gå och oroa sig varje minut.

Inte blir det ju bättre av att jag gör mycket tunga lyft på jobbet då jag kör budbil. Alla köper ju hundmat som ska levereras till dörren, helst på 3:e och 4:e våningen utan hiss. Haha! ????

Det va en liten presentation av mig. Tack för att ni tog er tid och läste. ????

Grattis!! Blev ni gravida helt på egen hand helt fantastiskt!! Jättegrattis
  • ABbf2018
    Sofielouise skrev 2018-01-20 07:18:27 följande:

Samma här!! Vaknat mellan 4-5 varje dag den här veckan ????????

Jag med! Helt sjukt. Fast sen är jag hur trött som helst resten av dagen!
  • Marie357
    Tokmamma skrev 2018-01-20 11:52:24 följande:

Hej. Hur resonerar ni som haft mf tidigare. Kan ni slappna av och vara glada?

Jag hade mitt första och förhoppningsvis enda mf i september 2017. Jag har sådan ångest att behöva gå på toa. Är vecka 4 +2. Min man vill planera dittan och dattan men jag vill inte. Helt säker på att detta kommer sluta i mf. Känns som att jag inte kommer att kunna leva normalt på många veckor.

Jag hade mf mellan sonen 15 år och dottern 13 år, men det är svårt att slappna av. Nu hade jag MF sist i april, men då fick jag rosa flytningar redan dagen efter jag hade testat. och började blöda efter 4 dagar. Nu har jag snart passerat det så jag går ha så delmål..
    nouw.com/denöppnakampen
  • Isavanna1
    Orkide skrev 2018-01-20 16:21:21 följande:
    Jag kan inte koppla av alls heller eller planera något. Tar dag för dag. Å varje dag kommer ny oro upp. Antar att det är livet tills man kommit lite längre i graviditeten.
    Jag vet ju inte ens om jag bär på ett levande foster förrän tisdag förmiddag så jag försöker att inte tänka eller känna för mycket alls fast det är SÅ svårt. Vi vill ju ha barn så jag försöker tänka långt fram men inget precist. Vilken vagn vill vi ha när det blir aktuellt? Var ska vi sätta spjälsängen osv. Men som det är här och nu vill jag inte ens kalla mig gravid på riktigt för jag vet ju inte...
  • Jobarez

Hej jag vill tipsa om en det är någon som behöver en tens massage, ny, helt oanvänd, finns det en som jag säljer på tradera. Budet ligger på 90 kr i skrivande stund nypris 600kr

www.tradera.com/item/300307979

Med vänlig hälsning,

Fredrik

Svar på tråden BF September 2018