• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Isavanna1
    Lilj3 skrev 2018-01-19 10:25:44 följande:

Här är en till som jobbar i mansdominerat yrke. Känner verkligen igen det där med trånga byxor :/. Lyfter tungt och rör mig mycket men så länge går det bra eftersom jag inte är speciellt illamående. Förra graviditeten gick jag hem med full graviditetspenning i ungefär vecka 25 pga olämplig arbetsmiljö. Har en ny chef denna gången, får hoppas att han är lika förstående.

Vad jobbar du med? *nyfiken* Jag har ingen aning om hur länge jag kan/får vara i verkstan. Och jag kan ju inte gärna fråga någon utan att berätta varför, haha. Och det vill jag VERKLIGEN inte göra...
  • Isavanna1
    Nostalgity skrev 2018-01-19 09:54:29 följande:

Jag är lastbilschaufför. Distribution, vilket gör att jag klättrar i och ur lastbilen upp mot 50 ggr/dag. Sjukt påfrestande för mitt mående just nu =/

Åh fy ja det förstår jag! Hoppas det lättar snart för dig.
  • Lilj3
    Isavanna1 skrev 2018-01-19 11:21:24 följande:

Vad jobbar du med? *nyfiken* Jag har ingen aning om hur länge jag kan/får vara i verkstan. Och jag kan ju inte gärna fråga någon utan att berätta varför, haha. Och det vill jag VERKLIGEN inte göra...

Jag är cnc-operatör, du då? Anledningen att jag fick gå hem med graviditetspenning förra gången var främst pga höga ljudnivåer. Är inte lämpligt att vistas längre stunder i miljöer som kräver hörselskydd efter vecka 26 tror jag det var.
  • LA87
    Bkn87 skrev 2018-01-18 17:00:45 följande:

Samma sak för mig, jag är i 5+3. Lite spända och ömma bröst men annars ingenting. Det kanske kommer igång, men jag klagar ju inte om jag slipper illamåendet. :)

Samma här! Kände mycket mer molvärk förra veckan och är idag på 5+3. Ingen trötthet, lite lite illamående för några dagar sen men inget nu. Molvärk men inte som tidigare. Men pratade med MVC idag (bokade inskrivning 19/2) och hon sa att jag inte skulle oroa mig (såklart). Har ett tidigt VUL om 1,5 vecka då jag utretts på Sophiahemmet, hooooppas allt ser bra ut.

Samtidigt som man gärna hoppar illamåendet och andra jobbigheter så vore ju något slags livstecken trevligt ;) haha
  • Isavanna1
    Lilj3 skrev 2018-01-19 11:59:50 följande:

Jag är cnc-operatör, du då? Anledningen att jag fick gå hem med graviditetspenning förra gången var främst pga höga ljudnivåer. Är inte lämpligt att vistas längre stunder i miljöer som kräver hörselskydd efter vecka 26 tror jag det var.

Samma. CNC operatör och så göra jag alla svets jobb på företaget också.
  • Isavanna1
    Isavanna1 skrev 2018-01-19 12:11:11 följande:

Samma. CNC operatör och så göra jag alla svets jobb på företaget också.

Fast jag undrar om vi kommer upp i dem ljudnivåerna? När jag jobbade som ren svetsare tror jag dem så över 85 decibel under större delen av dagen... aja om eller när det blir aktuellt får jag ta mod till mig och prata med personalchefen.
  • Lilj3
    Isavanna1 skrev 2018-01-19 12:28:12 följande:

Fast jag undrar om vi kommer upp i dem ljudnivåerna? När jag jobbade som ren svetsare tror jag dem så över 85 decibel under större delen av dagen... aja om eller när det blir aktuellt får jag ta mod till mig och prata med personalchefen.

Då sitter vi lite i samma båt då. Du kan ju kräva att arbetsgivaren gör en ljudmätning om det inte redan finns dokumenterat. Det där med svetsning kan väl vara lite känsligt också, beroende på vad man svetsar i för material och så. Har ni något bra skyddsombud kan du ju ta upp det med h*n också. Jag ska vänta till vecka 12 innan jag säger något tror jag.
  • Isavanna1
    Lilj3 skrev 2018-01-19 12:41:19 följande:

Då sitter vi lite i samma båt då. Du kan ju kräva att arbetsgivaren gör en ljudmätning om det inte redan finns dokumenterat. Det där med svetsning kan väl vara lite känsligt också, beroende på vad man svetsar i för material och så. Har ni något bra skyddsombud kan du ju ta upp det med h*n också. Jag ska vänta till vecka 12 innan jag säger något tror jag.

Ja svetsningen är inget bra, men det är inte så mycket som tur är. Men när jag jobbade som svetsare gick jag hem i v17.

Jag vill ju helst vänta till efter kub... men frågan är när det blir gjort... och kan jag dölja det så länge?

Hur känner du för att berätta? Jag vet dem kommer få en flipp här.
  • MammaMia1012

Så skönt att läsa här att man Ingemar ensam om sina nojjor! Så fort jag inte känner något så blir jag orolig försöker slappna av inallt men har svårt märker jag. Är också lite äldre (37 år) och väntar vårt 3e barn men det är mer än 5år sedan jag var gravid.. så man kommer inte helt ihåg heller hur det var..

En sjuk sak var att det som fick mig att ana att det kunde vara något var mina visdomständer haha de har bara bråkat med mig på det viset som när jag varit gravid! Sen kom fler och fler grejer...

Hur många var det som typ anande att ni var gravida innan ni fick det svart på vitt??

• Eleonoratösen

Konstigt nog ingen direkt illamående, och knappt

molvärk längre heller.

Men brösten började ömma rejält i förrgår. Igår gjorde det mer åt ont-hållet. Bh:n gör ont så idag var jag och köpte ny bh och sneglade på mammabyxor på rean. Snacka om att verka försöka vara osynlig. Lyckades prova utan att någon jag kände såg mig och vet nu vilken storlek som kan passa. Fanns inget bra på rean men kan beställa på nätet i alla fall...

Kunde konstatera att bh utan bygel var så bekvämt nu! Hehe...

Svar på tråden BF September 2018