• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • LA8

Hur tänker ni kring kub-test? Ska ni göra?

Sedan en tid erbjuds alla i vårt landsting detta, dvs inte bara 35+. Är nästan helt säker på att göra det. För förra gången tyckte jag det var väldigt långt till rul (v20) för att få det bekräftat att allt var som det ska. Kanske främst för att jag knappt hade några gravidsymtom alls. Nu har jag några fler, men ändå väldigt lindriga mot andra jag känner, så det är bara att tacka å ta emot.

• MammaMia1012
    beso skrev 2018-01-20 20:01:14 följande:

Haha va sjukt! ;D Ja detta luktsinne är både bra o dåligt ju! Men snacka om att det är svårt att byta kattlådan! Eller äta fisk..blää! Tål inte lukten alls! Ute reagerar jag på avgaser. Och nu fes min dotter..höll på kräkas! ;/

Har så mina tidigare graviditeter men har inte kommit än.. hoppas jag slipper!

En sak, jag tror inte man som gravid ska byta i kattlådan. Kolla upp det men tror att det är något som kan finnas i kattavföringen som ev kan skada fostret :/
  • Tokmamma
    LA8 skrev 2018-01-20 20:53:06 följande:

Hur tänker ni kring kub-test? Ska ni göra?

Sedan en tid erbjuds alla i vårt landsting detta, dvs inte bara 35+. Är nästan helt säker på att göra det. För förra gången tyckte jag det var väldigt långt till rul (v20) för att få det bekräftat att allt var som det ska. Kanske främst för att jag knappt hade några gravidsymtom alls. Nu har jag några fler, men ändå väldigt lindriga mot andra jag känner, så det är bara att tacka å ta emot.

Vi ska göra. Har inte gjort det med mina stora barn. Men nu är jag några år äldre sen sista graviditeten och arbetar på en särskola.
  • Eleonoratösen
    MammaMia1012 skrev 2018-01-20 21:02:35 följande:
    Har så mina tidigare graviditeter men har inte kommit än.. hoppas jag slipper!

En sak, jag tror inte man som gravid ska byta i kattlådan. Kolla upp det men tror att det är något som kan finnas i kattavföringen som ev kan skada fostret :/
    www.1177.se/Kalmar-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Toxoplasmainfektion---toxoplasmos/

Det gäller om man får toxoplasma för första gången. Jag byter lådorna till våra katter och de är till och med utekatter. När jag väntade min första så frågade jag orolig min BM då jag fick tvinga maken att tömma lådan. Men hon sa att eftersom jag haft katt hela mitt liv har jag med största sannolik redan haft den infektionen och då är det ingen större fara. Jag är dock, som alltid mycket noga med hygienen när man tömt lådan. Men visst ska man vara försiktig. 

Fast... det är ju inte fel att slippa byta lådorna...
  • Mimipig

Det händer mkt på en dag i tråden! En summering:

Vi har en Bugaboo Buffalo och jag är supernöjd. Sonen fyller snart tre och går mest själv ändå, så vagnen får passera vidare. Vi köper en ståbräda till den. Bilbarnstolar, spjälsäng, kläder, bröstpump - rubbet finns ju här redan. Väldigt smidigt. Stackars nr 2 som bara får begagnade saker, men äh, livet är inte rättvist...

Jag dricker tre koppar kaffe per dag. Jag färgar håret. Jag smakar på vinet när det är fest.

Jag har fyra resor inplanerade framöver, varav en innebär en väldig massa skakigt scooteråkande i snö, den lär bli i v 14, måtte min förväntade kommande foglossning stå pall för det.

• Wulfina

Alltså det va så länge sen jag va aktiv på familjeliv så jag har glömt hur man citerar.

Vill nån vänlig själ förklara. :)

• JoAn90
    Annkarask skrev 2017-12-27 20:33:51 följande:

Jag kan starta en hemlig FB grupp. Skicka era mailadresser via privat meddelande till mig så lägger jag till er ???? Eller har ni någon redan så säg till ????

Lägg till mig. Josefine_J@live.se :)
  • MammaMia1012
    Eleonoratösen skrev 2018-01-20 21:19:47 följande:

www.1177.se/Kalmar-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Toxoplasmainfektion---toxoplasmos/

Det gäller om man får toxoplasma för första gången. Jag byter lådorna till våra katter och de är till och med utekatter. När jag väntade min första så frågade jag orolig min BM då jag fick tvinga maken att tömma lådan. Men hon sa att eftersom jag haft katt hela mitt liv har jag med största sannolik redan haft den infektionen och då är det ingen större fara. Jag är dock, som alltid mycket noga med hygienen när man tömt lådan. Men visst ska man vara försiktig. 

Fast... det är ju inte fel att slippa byta lådorna...

Okej, stort tack! Jag växte upp med katt men har inte haft det i mitt vuxna liv förens när vi skaffade det 2014 så är nog ingen fara för mig heller men tänker att det skadar inte att gubben får ta det under 9 månader haha skönt att veta att det inte är så farligt som jag trodde!
  • Eleonoratösen
    Mimipig skrev 2018-01-20 23:34:07 följande:

Det händer mkt på en dag i tråden! En summering:

Vi har en Bugaboo Buffalo och jag är supernöjd. Sonen fyller snart tre och går mest själv ändå, så vagnen får passera vidare. Vi köper en ståbräda till den. Bilbarnstolar, spjälsäng, kläder, bröstpump - rubbet finns ju här redan. Väldigt smidigt. Stackars nr 2 som bara får begagnade saker, men äh, livet är inte rättvist...

Jag dricker tre koppar kaffe per dag. Jag färgar håret. Jag smakar på vinet när det är fest.

Jag har fyra resor inplanerade framöver, varav en innebär en väldig massa skakigt scooteråkande i snö, den lär bli i v 14, måtte min förväntade kommande foglossning stå pall för det.

Äh, är väl jättebra att återbruka, särskilt med bebisgrejer. Vi har nästan ingenting kvar då minstingen är 7. Hade en spjälsäng och lite men lånade ut den till min syster när hon fick barn för ett år sedan så den hinner vi inte få tillbaka.

Tycker du låter härligt avslappnad. Man får ta allt lite med nypa salt. Jag som.dricker rooibos och livsmedels verket tycker det är örtte och inte ska dricka (men i USA är det okej Men inga extrema mängder) så jag fortsätter med någon kopp då och då.

Däremot saknar jag mögelost! Hihi...
Svar på tråden BF September 2018