• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Hoothoot
    beso skrev 2018-01-21 11:59:04 följande:

Va en tjej här som skrev att det bara ska vara första gången man blir smittad som ska vara farlig och om man haft katt i hela sitt liv så här man med största sannolikhet blivit smittad redan för länge sedan.

Om det stämmer så här jag haft katt i 36år..

Tack för varningen dock jag ska googla detta. Har tyvärr ingen annan som kan byta kattlådan till mig och min äldsta katt är 15år och jag har haft henne genom två graviditeter tidigare..

Min BM sa att jag inte får byta kattlådan och då har jag haft katt i många år. Så verkar inte spela någon roll hur länge du haft katt.
  • beso
    Hoothoot skrev 2018-01-21 13:19:13 följande:

Min BM sa att jag inte får byta kattlådan och då har jag haft katt i många år. Så verkar inte spela någon roll hur länge du haft katt.

Hmm..ska googla detta är förvirrande..
  • hanna8911

Imorgon är det dax för vul för mig! Är blandade känslor att veta att jag kommer få reda på om det är något eller inte. Har inte haft mycket symtom alls och det är nog därför jag är nervös att det inte ska leva. Inte haft någon blödning men rädd för MA..men imorgon vid denna tiden vet jag!

• Eleonoratösen

Det var min BM som 2007 sa till mig att jag kunde byta kattlåda då jag förmodligen haft smittan då jag alltid haft katt. MEN jag länkade till 1177 som säger att man inte ska göra det.

Jag är mycket noggrann när jag byter och jag har långhåriga katter och ibland fastnar bajs i pälsen

För mig är det inte rimligt att sluta klappa katt, att inte ta bort det som fastnat i pälsen om det händer. Maken kan inte alltid vara hemma. Men man ska vara medveten att risken finns.

Men toxoplasma kan även finns i jord, i rått kött osv. Så man ska alltså akta sig när man planterar, laga mat osv. Tvätta händerna noggrant! Läs på 1177 och Folkhälsomyndigheten. Fråga BM. Jag skriver vad jag fick för råd. Vill man vara helt säker så ska ni inte byta i lådan. Eller använd plasthandskar (1177 tipsar)

FOLKHÄLSOMYNDIGHETEN:

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/toxoplasmos-/

1177

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Toxoplasmainfektion---toxoplasmos/

• Isavanna1
    hanna8911 skrev 2018-01-21 14:19:24 följande:

Imorgon är det dax för vul för mig! Är blandade känslor att veta att jag kommer få reda på om det är något eller inte. Har inte haft mycket symtom alls och det är nog därför jag är nervös att det inte ska leva. Inte haft någon blödning men rädd för MA..men imorgon vid denna tiden vet jag!

Håller tummarna för dig! Tisdag morgon är det dags för mig.
  • LA87
    hanna8911 skrev 2018-01-21 14:19:24 följande:

Åh spännande! Håller tummarna, hoppas verkligen det går bra. Vilken vecka är du i?har inte heller mycket symptom, på gott och ont.
  • hanna8911
    LA87 skrev 2018-01-21 14:40:19 följande:

Åh spännande! Håller tummarna, hoppas verkligen det går bra. Vilken vecka är du i?har inte heller mycket symptom, på gott och ont.

Antingen 7+5 eller 7+2, är ivf så lite osäker på hur man räknar! De enda jag känner är lite ömma bröst och uppblåst mage till och från, men känner inget från tjejmagen..
  • beso
    Eleonoratösen skrev 2018-01-21 14:27:28 följande:

Det var min BM som 2007 sa till mig att jag kunde byta kattlåda då jag förmodligen haft smittan då jag alltid haft katt. MEN jag länkade till 1177 som säger att man inte ska göra det.

Jag är mycket noggrann när jag byter och jag har långhåriga katter och ibland fastnar bajs i pälsen

För mig är det inte rimligt att sluta klappa katt, att inte ta bort det som fastnat i pälsen om det händer. Maken kan inte alltid vara hemma. Men man ska vara medveten att risken finns.

Men toxoplasma kan även finns i jord, i rått kött osv. Så man ska alltså akta sig när man planterar, laga mat osv. Tvätta händerna noggrant! Läs på 1177 och Folkhälsomyndigheten. Fråga BM. Jag skriver vad jag fick för råd. Vill man vara helt säker så ska ni inte byta i lådan. Eller använd plasthandskar (1177 tipsar)

FOLKHÄLSOMYNDIGHETEN:

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/toxoplasmos-/

1177

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Toxoplasmainfektion---toxoplasmos/

Då litar jag på din bm o d 1177 skriver. Eftersom jag haft katter i 36år o alltid flera samtidigt samt jobbat ideellt med b.la hemlösa katter.
  • LA87
    hanna8911 skrev 2018-01-21 14:46:28 följande:

Antingen 7+5 eller 7+2, är ivf så lite osäker på hur man räknar! De enda jag känner är lite ömma bröst och uppblåst mage till och från, men känner inget från tjejmagen..

Jag förstår!! Skönt att få lite svar i morgon då!! Hoppas verkligen det går bra.

Kan ju vara så olika det där med hur mycket man känner, men klart man blir orolig :(
  • josgos
    Wulfina skrev 2018-01-20 23:59:58 följande:

Alltså det va så länge sen jag va aktiv på familjeliv så jag har glömt hur man citerar.

Vill nån vänlig själ förklara. :)

På mobilen är det ett kugghjul till höger om de två tummarna uppe i högra hörnet. Lycka till!
Svar på tråden BF September 2018