• Anonym (Mamma)

Har badhuset rätt?

Har badhuset rätt att ta betalt för sanering om ens barn spyr i och bredvid poolen? Tar inte kloret död på det ändå?

• Svar på tråden Har badhuset rätt?
  • Anonym (dumheter)
    MsFry skrev 2018-01-04 23:12:39 följande:
    Och vem fasen skulle få sitt barn att kräkas i en pool med flit (medvetet)?
    Jag menade medvetet som i att ta med ett magsjukt barn.
  • Fågel Flax
    Anonym (taxi) skrev 2018-01-04 21:01:14 följande:

Ok, jag läste inte ditt inlägg då det var så himla långt.

Fast, har de väl blivit utslängda så kan ju resterande badgäster stanna vilket inte var fallet med ts dotter.

Gjorde de mer än att flukta? Isåfall borde ju polisen larmats... det är ju inte förbjudet att titta. Svårt det där.

Så du uppfattade mitt inlägg som rasistiskt? Ok, jag bjuder på det.

Ärligt talat har jag ingen aning om hur fördelningen av pedofiler är, däremot tror jag att män/killar från muslimska länder har en tendens att glo då de inte är vana att se lättklädda tjejer/kvinnor.

Gängvåldtäkterna som blivit så vanliga nu för tiden är överrepresenterade av män med utländsk härkomst. Detta förekom knappt ens när jag var ung.

Och nu blev det lite OT.

Ok, bra funderingar:

Män av muslimsk härkomst glor inte mer på oss kvinnor när vi är lättklädda än vad män rent generellt gör.

Sexuella övergrepp är inte beroende av nationalitet på förövaren, och för mig är det mindre viktigt att fokusera på vilken nations män som har den effektivaste och brutalaste metoden att begå dessa övergrepp på -- och långt viktigare att fokusera på att roten till det onda ska identifieras och avlägsnas ur vår gemensamma samhällsträdgård. Då behöver vi börja fokusera på att övergrepp begås överhuvudtaget, och inte på hur de begås. Och där har svenskfödda män inget som helst moraliskt övertag över nysvenska män.

FÖRTYDLIGANDE TILL MIN FÖRRA KOMMENTAR:

Eftersom min kommentar rörde sig om det rent språktekniska i ditt inlägg, så har du isåfall bjudit alla läsare av det på det.

I övrigt var mitt inlägg ett svar på ditt eget kåseri om att någon möjligen kunde uppfatta det som rasistiskt. Jag svarade från min synvinkel vad det isåfall skulle röra sig om. Det vill säga inte att du har en invandringspolitisk åsikt om att utvisa våldsverkare, utan i samband med meningen där du nämner pedofiler på badanläggningar.

Jag menar tänk om jag skrivit så här, att:

"Pedofiler borde utvisas till Italien, och ev. övriga nationaliteter ska hamna i fängelse"

Ja, alltså det fattar ju alla som läser att det blir ett konstigt fokus i den meningen på att just italienare skulle vara pedofiler.

Precis så skriver du i ditt inlägg, fast utan att nämna specifikt land de ska utvisas till. Det blir alltså ett konstigt fokus på nysvenskar i allmänhet.

Har du råkat bygga den meningen på ett sätt som ger uttryck för något du inte avsåg, så skyll inte det på mig.

Jag bara läste vad du faktiskt skriver, och vet att det inte är sant att badhus-pedofiler är ett invandrarproblem.

Detta kändes ju då angeläget att berätta för dig, för tänk om du faktiskt trodde det.

Angående badhus-pedofilerna: nä, de begick inga övergrepp, bara glodde. Några drog sig lite i badbyxorna under tiden, satt med en tidning över eller något annat sådant billigt tricks. Några gick i vattnet och försökte smygande närma sig barnen men med avsikt att ta på sig själv så nära dem som möjligt. Det är väl vad det är, och på badhus finns åtminstone ordningsvakter. Som inte alls tolererar det, kan nämnas. Så ser man sådant ska man säga till badhuspersonalen, för de åker ut direkt.

ENBART OT; så därför tack&adjö för mig i denna tråden -- trist men sant, och hoppas att TS ursäktar.
  • Anonym (Håller helt med)
    Mycket Förvånad skrev 2018-01-04 21:42:54 följande:

Blev väldigt förvånad över hur många konstiga/otrevliga komentarer det hamnade i denna tråd. 
    Jag förstår inte överhuvudtaget varför TS ska behöva betala för att hennes barn har spytt i polen. Låter helt orimligt!
    Hade skämts så mycket om jag var en antälld på det badhuset.

Jag jobbar på restaurang, glas och talrikar går sönder, har fått torka både spya och kiss på våra golv och soffor. Aldrig att jag skulle be en kund betala för det. En jobbig och genant situation som alltså är olyckor. Försöker vara extra trevlig mot de kunderna.
    Det ingår i mina arbetsuppgifter att se till att det är snyggt och städat även att kunderna mår bra. Jag får alltså betalt för att torka upp,kiss/spya om nu så är fallet.
    Är rätt säker på att peronalen på badhuset också får betalt på deras jobb. De borde då även vara berädda på vad som kan hända och gilla läget vid ett olycksfall.

När jag gick på babysim med min son, berättade personalen att det kunde hända att det kom bajs i polen för att det var någon blöja som inte var tätt. Då fick alla gå upp och de tömde polen dock var de inte tal om någon ersättning för det.
    Om bebisarna var snoriga och det hamnade snor i vattnet skulle man dra det till rännan. Samma gällde om de kom lite spya. Om det var mycket spya som inte gick att "fånga" så blev det samma som vid bajsincidenten.

Alla som drar paralleler till att det kunde vara smitsamt. Hur vågar ni vistas utan för era hem?!

Håller helt med dig! Mina barn har i och för lyckats hålla alla kroppsvätskor inne på badhus men ett barn har kräkts på ett café. Överallt! Jag fick panik men personalen var så vänlig och hjälpsam. Ingen bad om ersättning.
  • Anonym (taxi)
    Fågel Flax skrev 2018-01-05 05:38:44 följande:
    Ok, bra funderingar:

Män av muslimsk härkomst glor inte mer på oss kvinnor när vi är lättklädda än vad män rent generellt gör.

Sexuella övergrepp är inte beroende av nationalitet på förövaren, och för mig är det mindre viktigt att fokusera på vilken nations män som har den effektivaste och brutalaste metoden att begå dessa övergrepp på -- och långt viktigare att fokusera på att roten till det onda ska identifieras och avlägsnas ur vår gemensamma samhällsträdgård. Då behöver vi börja fokusera på att övergrepp begås överhuvudtaget, och inte på hur de begås. Och där har svenskfödda män inget som helst moraliskt övertag över nysvenska män.

FÖRTYDLIGANDE TILL MIN FÖRRA KOMMENTAR:

Eftersom min kommentar rörde sig om det rent språktekniska i ditt inlägg, så har du isåfall bjudit alla läsare av det på det.

I övrigt var mitt inlägg ett svar på ditt eget kåseri om att någon möjligen kunde uppfatta det som rasistiskt. Jag svarade från min synvinkel vad det isåfall skulle röra sig om. Det vill säga inte att du har en invandringspolitisk åsikt om att utvisa våldsverkare, utan i samband med meningen där du nämner pedofiler på badanläggningar.

Jag menar tänk om jag skrivit så här, att:

"Pedofiler borde utvisas till Italien, och ev. övriga nationaliteter ska hamna i fängelse"

Ja, alltså det fattar ju alla som läser att det blir ett konstigt fokus i den meningen på att just italienare skulle vara pedofiler.

Precis så skriver du i ditt inlägg, fast utan att nämna specifikt land de ska utvisas till. Det blir alltså ett konstigt fokus på nysvenskar i allmänhet.

Har du råkat bygga den meningen på ett sätt som ger uttryck för något du inte avsåg, så skyll inte det på mig.

Jag bara läste vad du faktiskt skriver, och vet att det inte är sant att badhus-pedofiler är ett invandrarproblem.

Detta kändes ju då angeläget att berätta för dig, för tänk om du faktiskt trodde det.

Angående badhus-pedofilerna: nä, de begick inga övergrepp, bara glodde. Några drog sig lite i badbyxorna under tiden, satt med en tidning över eller något annat sådant billigt tricks. Några gick i vattnet och försökte smygande närma sig barnen men med avsikt att ta på sig själv så nära dem som möjligt. Det är väl vad det är, och på badhus finns åtminstone ordningsvakter. Som inte alls tolererar det, kan nämnas. Så ser man sådant ska man säga till badhuspersonalen, för de åker ut direkt.

ENBART OT; så därför tack&adjö för mig i denna tråden -- trist men sant, och hoppas att TS ursäktar.
    Kort sammanfattat, du är helt fel ute.

Mer krut lägger jag inte ner på att svara eftersom du har tackat för dig.
    Skulle du inte klara att hålla dig borta så lovar jag att utveckla mitt resonemang.

Kikar in  här igen mot kvällen.
  • Palestrina
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-03 15:39:02 följande:

Har badhuset rätt att ta betalt för sanering om ens barn spyr i och bredvid poolen? Tar inte kloret död på det ändå?

Anonym (dumheter) skrev 2018-01-04 22:31:37 följande:
    LOL!
    Du är ju helt go du. Du staller en fråga på ett öppet forum, och när du får övervägande svar som inte faller dig i smaken så tycker du att folk hacker på dig.

En individ med ett uns av vet och sans hade inset att de flesta tycker att det är fullt rimligt att betala en saneringsavgift på 500 kr när ens barn kräker ner en pool, oavsett om det var ett medvetet tilltag eller om det är en olycka, och oavsett om barnet är magsjukt eller inte.

Jag förstår förstås att mycket annat har hänt i tråden mellan första och sista sidan, men ändå: att förstå att det är trådens allmänna uppfattning att det är rimligt att badhuset begär ersättning för sanering av poolen, känns helt absurt för mig.

Självklart ska poolen saneras, men lika självklart är det badhuset själva som står för den kostnaden (500 kr borde vara en liten kostnad för en institution, men kan vara en mycket stor utgift för en individ). Shit happens, bokstavligt talat, och det ska badhuset ha beredskap för. Ingen kräks ju med flit.
  • Anonym (789)

Vet du vad TS, nästa gång du ska starta en tråd här och försöka få folk på din sida, kan du börja med att berätta i trådstarten vad som hänt. Så ska du se att folk är mer hjälpsamma och trevliga.

• Anonym (Kräks)
    Palestrina skrev 2018-01-05 11:03:47 följande:

Jag förstår förstås att mycket annat har hänt i tråden mellan första och sista sidan, men ändå: att förstå att det är trådens allmänna uppfattning att det är rimligt att badhuset begär ersättning för sanering av poolen, känns helt absurt för mig.

Självklart ska poolen saneras, men lika självklart är det badhuset själva som står för den kostnaden (500 kr borde vara en liten kostnad för en institution, men kan vara en mycket stor utgift för en individ). Shit happens, bokstavligt talat, och det ska badhuset ha beredskap för. Ingen kräks ju med flit.

Saneringen gick troligen på flera tusen, de 500kr är bara symboliska.
  • Anonym (Håller helt med)
    Anonym (Kräks) skrev 2018-01-05 14:27:01 följande:
    Saneringen gick troligen på flera tusen, de 500kr är bara symboliska.
    Vilket gör det både onödigt och otrevligt. Varför vill man straffa sina kunder för något de inte kan rå för? Om man släpper en ettåring i en porslinsbutik är man superkorkad och bör betala allt som går sönder. Men att barn kräks eller bajsar i en pool hör till, det måste man ta med i beräkningen. Man kan vara noga med att småbarn har rätt typ av badkläder osv men är olyckan framme är det bara att städa och vara glad.
  • Anonym (Milfy)
    Anonym (Håller helt med) skrev 2018-01-05 15:02:35 följande:
    Vilket gör det både onödigt och otrevligt. Varför vill man straffa sina kunder för något de inte kan rå för? Om man släpper en ettåring i en porslinsbutik är man superkorkad och bör betala allt som går sönder. Men att barn kräks eller bajsar i en pool hör till, det måste man ta med i beräkningen. Man kan vara noga med att småbarn har rätt typ av badkläder osv men är olyckan framme är det bara att städa och vara glad.

Så att bli straffad eller bötfälld för saker som man inte rår för är orimligt? Är det det du säger?
  • Canadasvensk
    molly50 skrev 2018-01-04 19:57:55 följande:
    Men det kan ju inte personalen på badhuset veta,eller andra badgäster.
    Du kan ju inte vara 100 % säker på det själv,att barnet inte har fått magsjuka t ex.
    Såvida du med säkerhet kan säga att barnet inte träffat någon som haft eller har magsjuka.
    500 kr är inte mycket att betala.
    Man får väl åtminstone utgå ifrån att personalen frågade vad som hände...

Givetvis kan inte TS var 100% säker men skulle min dotter ramla i poolen så hon nästan drunknar, sväljer vatten och spyr så skulla man väl iallafall vara 99% säker på att det inte var akut magsjuk hon blev?

Var själv vid en pool för några veckor sen med ungarna och råkade svälja lite vatten. Jag kan säga att jag klöktes men lyckades att inte spy.

Svar på tråden Har badhuset rätt?