Anonym (Milfy) skrev 2018-01-04 12:26:52 följande:
Dom tillhör väl den unga lättkränkta generationen som har svårt med omtanke, självinsikt och kritik.
Ja, tvärtom tror jag.
I den generationen jag växte upp i var där väl någon enstaka spya eller bajskorv i vattnet i bassängen, typ varje gång. Det visste alla, man sa "Öööööööh" när man såg den, sedan simmade man runt den och vidare. Man berättade kanske lite sensationellt för sina kompisar eller familj att "det ligger en bajskorv/spya och flyter DÄR".
Alla fortsatte bada, ingen sprang hem. Att kommunens badanläggning skulle ta betalt, eller stänga av bassängen, eller ens sanera bortom håven och en hink&skurtrasa, det fanns liksom inte på kartan.
Folk hävdade inte sin rätt till ett PERFEKT besök då på den tiden... Badanläggningar hade heller inget krav på att besökarnas barn skulle vara perfekta och gubevars inte spy av en kallsup...
HADE det varit att badanläggningar sanerat en timme och stängt bassängen hade folk tagit det med ro, man hade fikat en timme då och så hade man väntat på att någon skulle ropa "nu är bassängen öppen igen!!!!", och då hade man glatt rusat dit. Jag vet det eftersom de ibland fick stänga bassängen av andra anledningar.
Den rakt igenom vidriga kommentaren att barn till personer med dålig ekonomi inte borde få gå på badhus... Jag tycker att kommunala badanläggningar ska vara till för ALLA BARN OCH BADGLADA, oavsett ekonomisk klass. Vill sedan Alliansen starta egna anläggningar där bara ni människor med bra ekonomi "borde" gå, så gör det då. Hellre ett barn som kräks än en ful människa i min bassäng, tack. (Då pratar jag inte om Yt-utseende på människan).
Det tråkiga är att de senaste 10-20 åren har även det varit sant:
Kommunala badanläggningars entré är numera så hög att barnfamiljer med dålig ekonomi kan inte gå och bada med sina barn där. De barnen kommer inte utomlands på sommaren, och kan inte heller få gå till sin kommunala ute-bassäng.
Vad betyder ordet kommunalt nuförtiden, egentligen. Det är väl bara beteckning på ett kommersiellt företag bland de andra, idag...
I det här fallet, i TS tråd... många av svaren är ett dokument över de tider vi är inne i just nu.
Så det är tvärtom för mig... det var FÖRR det inte fanns så mycket "Kritik" som nu, och vad ordet "Omtanke" betydde... ja, det var något helt annat.
Tänk att en mamma står med sin lilla 5-åring som har råkat kräkas av en kallsup på den kommunala anläggningen, och så kommer Myndig Badpersonal och en hel skock personer i samhället och KRÄVER MAMMAN PÅ STRAFFPENG.
Nej, idag är det då mamman som ska ta sitt lilla barn i handen, och gå till kassan med hundhuvudet i högsta hugg och visa sin "Omtanke" för alla de andra, då naturligtvis i tidens anda med en EKONOMISK gest.
Såklart säger man förlåt om ens barn kräks i poolen, och lite allmänt pinsamt känns det ju för en när sånt händer.
Men det är just det: SÅNT HÄNDER.
Det är kanske inte mamman som är den lättkränkta här. Det var kräk, inte radioaktivt avfall som plötsligt föll ner.
Men -- pengar på såren löser allt. Hoppas att de 500:- delas ut lika mellan de flyende badgästerna då. Man får kanske spänna fast sedlarna i sådana där moderna drönare, så att den rättmätiga återbäringen hinner ifatt de galopperande massorna.