• Anonym (Mamma)

Har badhuset rätt?

Har badhuset rätt att ta betalt för sanering om ens barn spyr i och bredvid poolen? Tar inte kloret död på det ändå?

• Svar på tråden Har badhuset rätt?
  • Anonym (Mamma)
    Tom Araya skrev 2018-01-04 10:10:27 följande:

Jag har aldrig hört talas om att någon spyr direkt av att ha svalt bassängvatten.

Blir man magsjuk av något man fått i sig brukar det dröja några timmar.

Om en läkare rätt så omgående gör en undersökning och konstaterar något annat än det jag påstår, helst kompletterat med vattenprover, så kanske du har ett fall att ta upp.

Hon snubblade på kanten och hamnade under vattnet och kunde inte ta sig upp. Hon är INTE sjuk.
  • VillaVillerkulla
    Anonym (mor) skrev 2018-01-04 06:42:30 följande:

Har man en så tight budget så den kullkastas av 500 spänn! så kanske man inte ska kosta på sig badhusbesök just då?

Du tänker att fattiga människor inte ska unna sig någonting någonsin?

Det finns mängder av människor i vårt land som aldrig kan skrapa ihop till en buffert eftersom inkomsterna är för små. Många av dessa familjer har barn. Barn som behöver få leva i likhet med sina kompisar.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Betala) skrev 2018-01-04 09:59:07 följande:

Men vem tycker du ska betala?? Du betalar definitivt inte hela kostnaden utan en liten symbolisk del. Vem tycker du ska ta din del i stället? Badhuset? Kungen?

Så sjukt störigt med folk som inte tar ansvar. En kompis barn hade sönder en grej för min jämnåriga son nyligen. Vilket hon slog bort med att det ju inte var meningen. Ok... Faktum kvarstår att något togs sönder av någon hon var ansvarig för och detta något måste ersättas, oavsett om det var meningen eller inte. Nu blir det av mig eftersom det kändes oartigt av mig att opponera mig.

Kort sagt, 'nej, det var ju inte meningen, du behöver inte betala' är min replik, om jag väljer det. Eller badhusets i ditt fall.

Inte den som bär ansvaret för olyckan, oavsett om man kunde hjälpa den eller inte.

Badhuset. 500 är ingenting för ett så stort företag. Tycker det är rakt av vidrigt att kräva pengar av oss efter en olycka.
  • VillaVillerkulla

Till Ts: är det kommunens badhus?

Har du i så fall provat att ringa till annan instans för att prata med någon om saken, eller är det bara personalen på badhuset som du talat med?

Jag vet jag borde läst tråden, men det står så mycket tokigheter att jag inte orkar.

• Anonym (Mamma)
    VillaVillerkulla skrev 2018-01-04 10:23:50 följande:

Till Ts: är det kommunens badhus?

Har du i så fall provat att ringa till annan instans för att prata med någon om saken, eller är det bara personalen på badhuset som du talat med?

Jag vet jag borde läst tråden, men det står så mycket tokigheter att jag inte orkar.

Bara personalen än så länge. Ska kolla upp vart jag kan ringa, tack för tipset, tänkte inte på att testa det.

Det är kommunens tror jag.
  • Anonym (Mamma)
    hammarhajen skrev 2018-01-04 09:54:10 följande:

Den vuxna som smittas av ditt BARN förlorar kanske 2-3000 kr i utebliven arbetsinkomst. Olycka eller inte. 

Den familj på fyra som avbryter sitt badhusbesök för att undvika smitta får inte alls ut vad de tänkt sig av enréavgiften för två vuxna och två barn. Kanske väljer flera familjer att lämna? 2-3 familjer som avbryter och man är lätt uppe i ett värde av 500. De är lika oskyldiga som ditt BARN som har en OLYCKA.

Hade det du beskriver hänt mig hade jag blivit förvånad, för jag hade nog inte tänkt på att jag förväntades betala. Men när jag tänker på det låter det mycket rimligt och jag hade självklart betalat. Så pass rimligt låter det att det borde finnas samma sak inom t.ex. förskola och skola. Inte straffavgift för föräldrarna kanske, men en bonus för den vuxna som tar hand om eländet. 500 i bonus för den som tar hand om en magsjuka, eller ännu bättre betald karensdag för den som insjuknar i samma sjuka inom 1-3 dygn.

Eller jo, förresten skulle det finnas en straffavgift för den förälder som inte kommer inom rimlig tid (med hänsyn taget till pendlingsavstånd) när man ringer angående magsjuka. Det vore fint. 

Ingen kommer smittas av att hon kräks på grund av svalt vatten.

Vi fick också lämna tidigare än vi tänkt, vad är din poäng? Det är verkligen inte mitt problem att andra väljer att lämna.
  • Fins Mamma

i min hemkommun så behöver de då stänga poolen för att kunna göra rent ordentligt. och den stora poolen då blir det enormt mycket inkomstbortfall (speciellt på lovdagar!).  så 500 är billigt

?
  • Anonym (Badhus)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-04 10:28:13 följande:
    Ingen kommer smittas av att hon kräks på grund av svalt vatten.

Vi fick också lämna tidigare än vi tänkt, vad är din poäng? Det är verkligen inte mitt problem att andra väljer att lämna.
    Fins Mamma skrev 2018-01-04 10:37:41 följande:

i min hemkommun så behöver de då stänga poolen för att kunna göra rent ordentligt. och den stora poolen då blir det enormt mycket inkomstbortfall (speciellt på lovdagar!).  så 500 är billigt

Precis, det står helt still i minst någon timme, kanske mer.

Alla andra barnfamiljer och löst folk som är där blir då lidande och får sin dag förstörd. Ska de få pengarna tillbaka då TS? Hur tänker du egentligen?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Badhus) skrev 2018-01-04 10:40:29 följande:

Precis, det står helt still i minst någon timme, kanske mer.

Alla andra barnfamiljer och löst folk som är där blir då lidande och får sin dag förstörd. Ska de få pengarna tillbaka då TS? Hur tänker du egentligen?

Personen som blir påkörd och skapar bilköer, ska den bli skyldig att betala skadestånd på grund av att folk blir sena till jobb och diverse läkartider osv? Om nej, varför ska vi då göra det?
  • VillaVillerkulla
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-04 10:26:05 följande:

Bara personalen än så länge. Ska kolla upp vart jag kan ringa, tack för tipset, tänkte inte på att testa det.

Det är kommunens tror jag.

Jag tror det är en bra idé. Det kan ju vara så att de har som policy att ta ut 500kr om någon kräks i poolen, men det tillhör nog inte vanligheten att kommunen kräver ersättning av medborgarna vid en olycka.

Har kommunen någon slags medborgarservice så kan du ringa dit, i annat fall brukar badhus oftast sorteras in under fritidsförvaltningen. Allra först kan du försöka få tag på någon chef på badhuset, om du inte redan pratat med den personen.

Naturligtvis kostar det mer än 500kr att sanera poolen, men det är inte riktigt själva poängen här.
Svar på tråden Har badhuset rätt?