• Anonym (Alltskit)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Min pojkvän gjorde slut för en vecka sedan. Det kom helt oväntat och jag fick ingen förklaring. 

Har under den här veckan skickat sms och ringt för jag kan inte gå vidare utan att ens veta varför han lämnat mig, men han vägrar prata med mig. 
    Enda svaret jag fått är: 
    "Det är ditt bekymmer att du inte kommer över mig, lös det på egen hand."

Det både kokar av ilska inuti mig samtidigt som jag gråter floder!
    Hur kan en människa vara så känslokall mot någon man delat livet med? Han var min stora kärlek!

• Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring
  • Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 18:51:27 följande:

Oj vad många svar och heta diskussioner! Fint att ni engagerar er :)

Vi hade varit ihop i nästan 5 år. Väldigt seriöst förhållande skulle jag säga. Vi har knappt aldrig bråkat med varandra ens, så därför kom detta verkligen som en chock.

Första två dagarna efteråt hörde jag av mig ganska mycket. Sammanlagt 4 samtal och 3 sms. Inget svar från honom alls och när han totalt ignorerar mig ökar det bara på min jakt efter honom. Resterande dagar har jag ringt 1 gång och skickat 1-2 sms per dag. Han svarade igår och det svaret jag fick står i trådstarten. Är jag en stalker?

5 år? Och så lämnar han dig bara utan att ge en förklaring? Herregud, lider verkligen med dig!

Jag tycker inte att du är en stalker och jag har full förståelse för att du vill ha svar. Har man varit ihop med någon i fem år och blir lämnad sådär plötsligt så kommer det ju som en extrem chock och då är det naturligt att vilja ha svar! Däremot så kanske du ska ge upp att kontakta honom och försöka fokusera på dig själv. Det är lättare sagt än gjort men blockera honom därför ifrån alla sociala medier och se till att undvika honom så mycket du bara kan. För ju mer du påminner dig om honom ju längre tid tar det för dig att gå vidare. Kom också ihåg att det här som han gjort mot dig är känslokallt och respektlöst att göra mot en man delat livet med i fem år. Därför är du faktiskt värd någon som är bättre än honom!

Och som jag sa, jag tycker att han är ynklig som inte berättar för dig trots att du ber om det. Vill du verkligen dela livet med en som är kapabel att göra sånt här?
    Anonym (ace) skrev 2018-01-24 18:58:18 följande:

Jag har aldrig sagt att TS bombarderar någon eller stalkar någon, allt jag sagt är att TS inte ska FORTSÄTTA pusha med kommunikation.

Nej, det sa du visst inte. Skrev till fel person isåfall för det var någon annan som använde det uttrycket. Sorry!

Men en fråga: du säger att det inte är en rättighet att få ett värdigt avslut på en relation, vilket iof är sant. Men tycker inte du att TS har rätt att reagera när hon ändå känner sig orättvist behandlad?
  • Graniten

Illa. Tyvärr vanligt då många män är otroligt konflikträdda och dåliga på att prata känslor. Varit med om samma och precis som du förmodligen känner så blir man otroligt ledsen över att kastas bort utan ett respektfullt avsked.

Kan vara så att han varit otrogen och inte vågar stå upp för det valet.

Dessvärre kan du inget göra än att söka stöd hos dina vänner och låta tiden sakta läka sår.

• Anonym (Anna)
    Anonym (ace) skrev 2018-01-24 12:54:13 följande:

Vissa i den här tråden verkar inbilla sig att ett värdigt avslut på en relation är en rättighet. Det är det inte. Hur kasst det än är av TS ex att inte vilja kommunicera så är det inte OK att TS pushar med att försöka starta/upprätthålla en kommunikation.

Dessutom kanske TS bör fundera på vad hon skulle få ut av an förklaring. Vill TS verkligen höra att hennes avsugningar är så dåliga att han helt tappat sexlusten, att efter att ha lärt känna TS och hennes familj kommit fram till att han inte vill ha de generna i sina barn, att han helt enkelt har träffat en yngre bättre modell, att hon dödar all glädje och livslust med sitt eviga ältande och gnällande, att han inte tål att gafflarna ligger i det facket i besticklådan, eller vad det nu är som finns i botten?

Jag har utgått från att TS är mer eller mindre normalbegåvad. Men om hon som du verkar vilja påvisa har begränsningar i sin mentala förmåga så kan jag visst hjälpa...

1) Ring inte.

2) SMSa inte

3) maila inte

4) messa inte på FB, snap, insta, m. fl. andra kanaler.

Nej han har ingen skyldighet och hon har inte rätt att kräva det. Men det är respektlöst att inte ge en closing när man älskat varandra och varit del av varandras liv.

Det betyder inte att han måste kasta ut sig elakheter om det nu är så att han bryter pga dåligt sexliv eller att han tycker hon är tjatig.

Han kan helt enkelt säga till henne ?jag är ledsen, men mina känslor har dalat och de kommer inte komma tillbaka. Jag känner sista tiden har våra gräl gjort att vi glidit ifrån varandra och jag har fått känslor för en annan. Det är inget jag kunnat påverka men jag vill satsa på henne då det känns rätt. Jag önskar dig all lycka och hoppas att du kommer träffa någon som är mer rätt för dig?

Ärligt utan att anklaga. Konkret.

För helt ärligt, vi tjejer är gjorda av hårdare virke än ni tror. Vi tål sanningen men vi vill inte bli behandlade utan respekt.
  • SysterY
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 18:51:27 följande:

Oj vad många svar och heta diskussioner! Fint att ni engagerar er :)

Vi hade varit ihop i nästan 5 år. Väldigt seriöst förhållande skulle jag säga. Vi har knappt aldrig bråkat med varandra ens, så därför kom detta verkligen som en chock.

Första två dagarna efteråt hörde jag av mig ganska mycket. Sammanlagt 4 samtal och 3 sms. Inget svar från honom alls och när han totalt ignorerar mig ökar det bara på min jakt efter honom. Resterande dagar har jag ringt 1 gång och skickat 1-2 sms per dag. Han svarade igår och det svaret jag fick står i trådstarten. Är jag en stalker?

Ja.
  • Anonym (F)
    SysterY skrev 2018-01-24 21:54:11 följande:
    Ja.
    Känns det bättre nu när du fick trycka till TS?
  • SysterY
    Anonym (F) skrev 2018-01-24 22:02:44 följande:

Känns det bättre nu när du fick trycka till TS?

Trycka till?

Hon frågade jag svarade.
  • Anonym (Same)

TS: Majoriteten av de som svarat dig i tråden har trots allt sympatier med dig och majoriteten av oss tycker att ditt ex betett sig respektlöst mot dig. Så don't lose fate in humanity!

Däremot vill jag av egen bitter erfarenhet råda dig att inte skriva så mycket på olika forum om det här. Det kommer bara dryga ut processen och kanske t.o.m. leda till ännu mer lidande för dig. På internet är många väldigt känslokalla, oförstående och lika snabba att döma (ibland snabbare) som vissa i den här tråden varit. Och det kan ta hårt när man mår dåligt. Jag själv minns för många år sen när jag blev hjärtekrossad. Jag skrev på Flashback forum när den efter ett tag blev olidlig och möttes av att höra att jag var efterbliven som inte kommit över exet jag delat livet med i tre år efter två månader. Det var inte vad man ville höra när man mådde så dåligt som jag gjorde då. Hade faktiskt högre tankar om Familjeliv än vad den här tråden uppvisat men tyvärr har jag blivit motbevisad...

Så mitt råd är att prata med vänner om det här istället för på Internet. Känner du att smärtan blir olidlig kan du alltid ringa jourhavande medmänniska och/eller söka hjälp hos en psykolog. Det hjälper faktiskt väldigt mycket mer än vad forum på internet gör.

• Anonym (Alltskit)
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 22:17:56 följande:

TS: Majoriteten av de som svarat dig i tråden har trots allt sympatier med dig och majoriteten av oss tycker att ditt ex betett sig respektlöst mot dig. Så don't lose fate in humanity!

Däremot vill jag av egen bitter erfarenhet råda dig att inte skriva så mycket på olika forum om det här. Det kommer bara dryga ut processen och kanske t.o.m. leda till ännu mer lidande för dig. På internet är många väldigt känslokalla, oförstående och lika snabba att döma (ibland snabbare) som vissa i den här tråden varit. Och det kan ta hårt när man mår dåligt. Jag själv minns för många år sen när jag blev hjärtekrossad. Jag skrev på Flashback forum när den efter ett tag blev olidlig och möttes av att höra att jag var efterbliven som inte kommit över exet jag delat livet med i tre år efter två månader. Det var inte vad man ville höra när man mådde så dåligt som jag gjorde då. Hade faktiskt högre tankar om Familjeliv än vad den här tråden uppvisat men tyvärr har jag blivit motbevisad...

Så mitt råd är att prata med vänner om det här istället för på Internet. Känner du att smärtan blir olidlig kan du alltid ringa jourhavande medmänniska och/eller söka hjälp hos en psykolog. Det hjälper faktiskt väldigt mycket mer än vad forum på internet gör.

Det är okej. Jag tar inte åt mig av människor som inte kan diskutera med varandra utan att få sista ordet själv :)

Känns skönt att skriva på forum för att få höra andras erfarenheter, men det är viktigt att man kan hålla lite distans också.

Har någon erfarenhet av att exet hör av sig igen även om det kan ta tid? Om jag känner honom rätt borde han göra det. Han kan inte sakna så mycket empati.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 22:37:52 följande:

Det är okej. Jag tar inte åt mig av människor som inte kan diskutera med varandra utan att få sista ordet själv :)

Känns skönt att skriva på forum för att få höra andras erfarenheter, men det är viktigt att man kan hålla lite distans också.

Har någon erfarenhet av att exet hör av sig igen även om det kan ta tid? Om jag känner honom rätt borde han göra det. Han kan inte sakna så mycket empati.

Bra! Du verkar vara en stark människa så jag är övertygad om att du klarar av det här :)

Jag tror tyvärr att du inte ska räkna med det. Inte för att det inte kan hända utan för att det blir svårare för dig att gå vidare och öppna upp hjärtat för någon annan. Det farliga om du räknar med att ditt ex hör av sig är att du kommer att vänta och bygga upp förhoppningar vilket kan leda till att du isolerar dig från att släppa in en ny i livet. Och ställ dig också den här frågam om ett tag när du fått lite mer distans till det hela: vad skulle det leda till om han hörde av sig? Skulle det bli ni två igen? Vill du verkligen det efter att han visat den här sidan av sig själv?

Jag tror du gör klokast i att ta hand om dig själv från och med nu. Det är du som ska helas och det är du som ska må bra igen. Lägger du det i någon annans händer så spelar du ett väldigt högt spel.

Har du många vänner du kan prata med? Någon som kanske varit med om samma sak? Det hjälpte enormt för mig att prata med mina vänner efter att ha blivit dumpad. :)
  • SysterY
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 22:37:52 följande:

Varför skulle han höra av sig när han uppenbarligen inge vill ha kontakt med dig?
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring