• Anonym (Alltskit)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Min pojkvän gjorde slut för en vecka sedan. Det kom helt oväntat och jag fick ingen förklaring. 

Har under den här veckan skickat sms och ringt för jag kan inte gå vidare utan att ens veta varför han lämnat mig, men han vägrar prata med mig. 
    Enda svaret jag fått är: 
    "Det är ditt bekymmer att du inte kommer över mig, lös det på egen hand."

Det både kokar av ilska inuti mig samtidigt som jag gråter floder!
    Hur kan en människa vara så känslokall mot någon man delat livet med? Han var min stora kärlek!

• Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring
  • SysterY
    Anonym (Du väljer) skrev 2018-01-24 23:15:03 följande:

Hemskt det som hänt dig. Lever själv med en narcissist / psykopat som saknar känslor. Han hae gjort slut utan att ge mig en förklaring sen kommer han krypande tillbaka.

Är du redo för att låtas bli behandlad såhär? Jag är mitt i det. Han älskar mig o kan inte leva utan mig men samtidigt kan vända som ingenting. Svårt att ta sig ur. Är du stark nog så lämna, jag har varit med min man i 10 år..

Och du tar tillbaka honom?
  • Anonym (Fy)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 22:37:52 följande:

Det är okej. Jag tar inte åt mig av människor som inte kan diskutera med varandra utan att få sista ordet själv :)

Känns skönt att skriva på forum för att få höra andras erfarenheter, men det är viktigt att man kan hålla lite distans också.

Har någon erfarenhet av att exet hör av sig igen även om det kan ta tid? Om jag känner honom rätt borde han göra det. Han kan inte sakna så mycket empati.

Ja. Mitt ex som misshandlade mig lämnade mig på samma sätt. Han hörde av sig efter 2-3 månader först och sen 2-3 månader senare och fortsatte så tills jag blockade honom.

Det tog sån tid att bearbeta och läka och bli starkare efter det förhållandet att jag inte bara blockerade honom direkt. Nu önskar jag såklart i efterhand att jag hade lämnat honom direkt efter första slaget och iallafall inte väntat på att han skulle höra av sig.

Har dock en väninna som blev dumpad på sms efter 5 år tillsammans (han hade träffat en ny medans dom var ihop och när dom var redo att bli ihop sms:ade han bara, strax innan hennes födelsedag till på köpet, då dom hade en resa bokad) att det var slut utan förklaring och vägrade sen svara i telefonen. Hon fick veta av gemensamma bekanta vad som hänt. Det är 7 år sen nu och han kontaktade henne aldrig mer :/

Men den som gör såhär är ju inte vettig i huvet, endast svin gör det. Hoppas du kan släcka hoppet om att få prata mer med honom och hitta tillbaka till din egen källa till lycka inuti.

Men det är lättare sagt än gjort.
  • Anonym (Fy)
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 23:19:24 följande:

Hemskt! Vet inte om jag behöver säga något mer? Bara riktigt hemskt hur folk kan bete sig!

Hittade ett inlägg i en helt annan tråd som förklarar väldigt bra hur folk som gör sånt troligtvis tänker:

Ja, åsiktsinkontinens och ett beroende av att mobba människor för att höja sig själv.

Ja det var hemskt. Känner fortfarande hur kränkt jag kände mig (och chockad! Hon skrev ju helt annorlunda till alla andra och ingen annan sa ifrån på forumet, jag hade ju själv stöttat jättemånga som öppnat sig där)
  • Anonym (Eget ansvar)

Det kommer aldrig någonsin vara någon annans ansvar att du känner att något fattas i ditt liv, för dig att må bra. Att du vill förklara dig i en liknande situation, det är ditt eget val. Ditt ex har också ett eget val och jag håller med samtliga som tycker du är den med problem, hört talas om acceptans? Han valde att inte ha mer kontakt, det suger, men valet är inte ditt, det är hans. Hur du hanterar det valet han tog är däremot ditt val.

Sedan finns det inget som är en faktisk förklaring till någonting det är en illusion, du måste fortfarande acceptera att han dumpade dig som fan hur mycket han än förklarar så kan du inte ändra på hans beslut, svälj det sura äpplet och släpp besattheten och sluta skuldbelägga andra för ditt liv och mående så kommer du få se på magi i ditt liv.

• Anonym (Ell)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 22:37:52 följande:
    Det är okej. Jag tar inte åt mig av människor som inte kan diskutera med varandra utan att få sista ordet själv :)

Känns skönt att skriva på forum för att få höra andras erfarenheter, men det är viktigt att man kan hålla lite distans också.

Har någon erfarenhet av att exet hör av sig igen även om det kan ta tid? Om jag känner honom rätt borde han göra det. Han kan inte sakna så mycket empati.
    Jag har djupaste medlidande för dig!
    Vilken feg jäkel som inte ens kan göra slut ansikte mot ansikte efter 5 års förhållande. Jag tycker inte alls att det är konstigt att man vill veta varför när någon gör slut via "sms" utan att ens ge en någorlunda förklaring. Under 5 år så betraktar man oftast varandra "inte enbart som sin kärlek utan även som sin bästa vän". Inte skulle man bara blocka sin bästa vän ur sitt liv utan säga varför. Jag kallar det egoistiskt, ryggradslöst och fegt.

Anledningen till att han inte svarar är troligen att han är djupt konflikträdd. Därav valet att avsluta förhållandet via sms. 

Vad många inte tänker på är att "slutat älska" eller "tappat känslorna" faktiskt räcker som en förklaring. Det är en förklaring som man inte kan göra mycket mer åt än att acceptera. Om man däremot ältar om något kunde göras annorlunda är man inte på en farlig väg. 

Min erfarenhet är att killar/tjejer som träffat en ny (varit otrogna) oftast beter sig kallt när de vill avsluta ett förhållande. De vill ofta att det ska gå snabbt och smärtfritt, och blir irriterade när någon lyckas ge deras samvete en törn genom att göra sig påmind istället för att bara försvinna direkt ur deras liv. Nu säger jag inte att det absolut måste vara så i ert fall, men jag har tyvärr många dåliga erfarenheter av det (inte enbart egna erfarenheter, utan även hört av vänner och bekanta). 

Tänk efter om du verkligen skulle vilja ha en förklaring av honom. Du behöver inte få känna välvilja mot honom, utan snarare ilska för att orka ta dig igenom avslutet. När du kommer till insikt så kommer du inse att du inte vill ha tillbaka en kille som trots ett långvarigt förhållande inte ens kan bemöda sig göra slut ansikte mot ansikte.  Dessutom skulle du med största sannolikhet ha svårt att lita på en sådan kille efter denna erfarenhet.

Jag förstår att det kan kännas svårt att bearbeta utan ett riktigt avslut. Men ju mer du hör av dig desto mer sannolikhet att han blir irriterad och tar avstånd.
    Låt han istället undra hur kan kunde vara så lätt att komma över. Då finns en större chans att han i framtiden hör av sig till dig istället för tvärtom. Om så sker så hoppas jag att du redan gått vidare och undrar vad du såg i den killen från första början. 

Sanningen tenderar komma fram förr eller senare ändå på ett eller annat sätt.

Sörj (nu) som att du mist honom för alltid för då kommer du över honom snabbare.
  • Anonym (Alltskit)
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 23:06:55 följande:

Jag vet hur det känns. Man vill bara ha den som lämnat en! Ingen annan fungerar, inte ens de snyggaste, framgångsrikaste och bästa av det motsatta könet. Man vill bara ha sitt ex.

Det kommer dock gå över. Efter ett tag kommer du att kunna se nya potentiella partners och attraheras av nya killar. Men det är ingenting du behöver tänka nu, för det kommer när det kommer.

Tråkigt! :( Hur är kontakten med din familj? Har du några kollegor du kan prata med? Har du någon gammal vän du kan återuppta kontakten med? Kanske någon hobby du kan göra för att tänka på annat? :)

Kontakten med familjen är bra, men jag har inte berättat något för dem än. Kanske är tragiskt men jag sitter fortfarande här och väntar på honom. Han var både mitt livskärlek och bästa vän på samma gång. Vi delade allt med varandra. Jag hade hellre förlorat min ena arm än att förlora honom.
  • BurningDiamond
    Anonym (Anna) skrev 2018-01-24 20:42:51 följande:
    Nej han har ingen skyldighet och hon har inte rätt att kräva det. Men det är respektlöst att inte ge en closing när man älskat varandra och varit del av varandras liv.

Det betyder inte att han måste kasta ut sig elakheter om det nu är så att han bryter pga dåligt sexliv eller att han tycker hon är tjatig.

Han kan helt enkelt säga till henne ?jag är ledsen, men mina känslor har dalat och de kommer inte komma tillbaka. Jag känner sista tiden har våra gräl gjort att vi glidit ifrån varandra och jag har fått känslor för en annan. Det är inget jag kunnat påverka men jag vill satsa på henne då det känns rätt. Jag önskar dig all lycka och hoppas att du kommer träffa någon som är mer rätt för dig?

Ärligt utan att anklaga. Konkret.

För helt ärligt, vi tjejer är gjorda av hårdare virke än ni tror. Vi tål sanningen men vi vill inte bli behandlade utan respekt.
    I alla inlägg jag har läst så är det ingen som säger att exet har rätt eller en schysst attityd. Det är ingen som försvarar exet. Däremot påpekar många (syster y, sextiotalist, ace m. fl. ) att nu är så har exet en skyldighet att förklara sig/TS har ingen rättighet att få en förklaring, och att det bästa TS kan göra är att backa och låta gårdagens sopor stanna på soptippen.

TS kommer inte bli lyckligare av att kontakta exet en, två, tre ggr om dagen (eller hundra ganger om dagen, vilket jag inte tror hon gör med tanke på hennes post) när hon inte får någon givande respons.
  • Anonym (Same)
    BurningDiamond skrev 2018-01-25 00:37:44 följande:

I alla inlägg jag har läst så är det ingen som säger att exet har rätt eller en schysst attityd. Det är ingen som försvarar exet. Däremot påpekar många (syster y, sextiotalist, ace m. fl. ) att nu är så har exet en skyldighet att förklara sig/TS har ingen rättighet att få en förklaring, och att det bästa TS kan göra är att backa och låta gårdagens sopor stanna på soptippen.

TS kommer inte bli lyckligare av att kontakta exet en, två, tre ggr om dagen (eller hundra ganger om dagen, vilket jag inte tror hon gör med tanke på hennes post) när hon inte får någon givande respons.

Nej, SysterY, sextiotalist, mellanmjölk valde att kalla henne stalker och utmålade henne som desperat och en spammare innan de ens visste något om hur många gånger hon hade hört av sig till exet. De var alltså otroligt snabba att döma TS helt utan att fråga henne om oklarheter och helt utan att ha minsta förståelse för hennes situation. Det blev en lynchmobb som utan några belägg gick in och anklagade TS för saker de inte hade någon aning om, och det är därför jag liksom många andra reagerade så hårt!

Sen ja, hon borde inte höra av sig till exet men det verkar hon redan förstå. Om man vill föra fram något så kan man göra det utan att ljuga och utan personangrepp.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-25 00:35:19 följande:

Kontakten med familjen är bra, men jag har inte berättat något för dem än. Kanske är tragiskt men jag sitter fortfarande här och väntar på honom. Han var både mitt livskärlek och bästa vän på samma gång. Vi delade allt med varandra. Jag hade hellre förlorat min ena arm än att förlora honom.

Ja det är naturligt att känna så. Speciellt när man varit tillsammans i fem år och blivit lämnad från ingenstans. Men när du väl berättar för dem så tycker jag att du ska prata ut med dem. Det kommer nog behövas
  • Anonym (mellanmjölk)
    Anonym (Same) skrev 2018-01-25 06:57:06 följande:
    Nej, SysterY, sextiotalist, mellanmjölk valde att kalla henne stalker och utmålade henne som desperat och en spammare innan de ens visste något om hur många gånger hon hade hört av sig till exet. De var alltså otroligt snabba att döma TS helt utan att fråga henne om oklarheter och helt utan att ha minsta förståelse för hennes situation. Det blev en lynchmobb som utan några belägg gick in och anklagade TS för saker de inte hade någon aning om, och det är därför jag liksom många andra reagerade så hårt!

Sen ja, hon borde inte höra av sig till exet men det verkar hon redan förstå. Om man vill föra fram något så kan man göra det utan att ljuga och utan personangrepp.
    Den tolkningen får stå för dig
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring