• Anonym (Alltskit)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Min pojkvän gjorde slut för en vecka sedan. Det kom helt oväntat och jag fick ingen förklaring. 

Har under den här veckan skickat sms och ringt för jag kan inte gå vidare utan att ens veta varför han lämnat mig, men han vägrar prata med mig. 
    Enda svaret jag fått är: 
    "Det är ditt bekymmer att du inte kommer över mig, lös det på egen hand."

Det både kokar av ilska inuti mig samtidigt som jag gråter floder!
    Hur kan en människa vara så känslokall mot någon man delat livet med? Han var min stora kärlek!

• Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring
  • sextiotalist
    Anonym (mellanmjölk) skrev 2018-01-24 15:54:21 följande:
    När har sextiotalist sagt att TS ex gjort rätt? Citera!
    Det jag skrivit är att han får självklart ta konsekvenserna av sitt beteende.
  • Anonym (Same)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 15:41:57 följande:

Ts har inte varit inne i tråden, så jag misstänker att vi får svaret när hon tittar in

Hon kanske inte känner sig så sugen på det när hon bemöts med anklagelser att hon är en stalker.

Jag ska inte vara elak mot dig, men det är faktiskt inte schysst att kalla någon för stalker utan att faktiskt ha några sakliga bevis för det då det är en ganska grov anklagelse. Det är ett ganska illavarslande beteende att döma ut någon utan att egentligen veta, och jag tycker faktiskt att du måste försöka att inte döma ut så snabbt.

Även om det kanske verkar som om det är tvärtom så tror jag inte att du gör så av ond vilja (du verkar vara vettig och du har kommit med vettiga poänger i tråden och gett mig några bra tankeställare, det tycker jag verkligen). Om du istället tog det lite lugnt innan du häver ur dig såna saker så skulle diskussionerna med dig förbättras avsevärt!
  • SofieJ

Alltså ni som pratar om stalking... Man är inte en stalker för att man försöker kontakta sitt ex under en veckas tid efter uppbrottet. Stalking ska vara systematiskt och gärna under en längre period än en vecka om det nu handlar om SMS och telefonsamtal.

• Anonym (Same)
    Anonym (mellanmjölk) skrev 2018-01-24 15:54:21 följande:

När har sextiotalist sagt att TS ex gjort rätt? Citera!

Jag har aldrig påstått att sextiotalist sagt det utan jag sa att det var intressant att hen hade svårt att avgöra huruvida han var en skitstövel eller inte.

Sen tycker jag att du liksom många andra här drar för snabba slutsatser. TS nämner inte i ett ord hur många gånger hon messat eller ringt, utan vagt säger hon att hon både messat och ringt (att kontakta någon två gånger är inte stalking, det hoppas jag att ni förstår). Ändå dras det direkt en slutsats att det måste skett upprepade gånger och att TS därför är en stalker. Ska du komma och påstå att TS spammar eller stalkar sitt ex så ligger bevisbördan på dig eftersom att det är du som är den anklagande, och de sakliga argumenten för att hon stalkar är för vaga så de håller helt enkelt inte.

Och jag vet ju självklart inte heller om TS är en stalker eller inte eftersom att jag inte vet hur många gånger hon kontaktat honom. Därför håller jag mig borta från anklagelser eftersom att jag än så länge inte vet något. Hade hon sagt att hon kontaktat honom upprepade gånger så hade situationen varit annorlunda, men det enda vi vet är att hon kontaktat honom åtminstone två gånger (en via telefon och en via mess) och det räcker inte för att kalla det stalking.

Sen om du undrar vad jag har för konkreta råd till TS så är det samma som alla verkar vara överens om: släpp det. Försök inte få ut ett svar från honom för han kommer med största sannolikhet inte att ge något svar. Ta bort honom från alla sociala medier, blockera hans nummer, försök att inte stöta på honom i den mån det är möjligt. Sitt själv och sörj, tillåt dig själv att vara ledsen och låt dina känslor svalla ut så mycket du bara kan.
  • Anonym (Fy)
    smulpaj01 skrev 2018-01-24 15:50:20 följande:

Mkt tjafs men inga svar, så ts:

Hur många gånger har du ringt och messat under veckan?

Undrar också hur länge ni var tillsammans? Hur seriöst förhållandet var? Tycker det gör viss skillnad om ni dejtat i 3 månader eller varit i ett seriöst förhållande ett par år nämligen.

Trådstartarna brukar försvinna ur trådar som spårar ut i nätmobbning och där man går på ts som person och skriver om stalkning, sjuklig svartsjuka, sjukligt det och det. Jag hade också loggat ur och struntat i tråden om den var min.
  • sextiotalist
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 15:57:07 följande:
    Hon kanske inte känner sig så sugen på det när hon bemöts med anklagelser att hon är en stalker.

Jag ska inte vara elak mot dig, men det är faktiskt inte schysst att kalla någon för stalker utan att faktiskt ha några sakliga bevis för det då det är en ganska grov anklagelse. Det är ett ganska illavarslande beteende att döma ut någon utan att egentligen veta, och jag tycker faktiskt att du måste försöka att inte döma ut så snabbt.

Även om det kanske verkar som om det är tvärtom så tror jag inte att du gör så av ond vilja (du verkar vara vettig och du har kommit med vettiga poänger i tråden och gett mig några bra tankeställare, det tycker jag verkligen). Om du istället tog det lite lugnt innan du häver ur dig såna saker så skulle diskussionerna med dig förbättras avsevärt!
    Man kanske vet hur det känns att sitta på andra sidan (nej förklaringen dög inte) och uppringd gång på gång att ge en förklaring. Det är väldigt tufft. Men jag vet att flera kring honom ansåg att jag var en elak bitch etc, som inte gav en förklaring. Jag önskade jag hade gjort samma sak som ts ex, dvs avspisat honom direkt, det skulle spara så mycket energi.
  • Anonym (Fy)
    SofieJ skrev 2018-01-24 15:57:14 följande:

Alltså ni som pratar om stalking... Man är inte en stalker för att man försöker kontakta sitt ex under en veckas tid efter uppbrottet. Stalking ska vara systematiskt och gärna under en längre period än en vecka om det nu handlar om SMS och telefonsamtal.

Detta.
  • Anonym (mellanmjölk)
    SofieJ skrev 2018-01-24 15:57:14 följande:

Jasså?

sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rf%C3%B6ljelsesyndrom

Förföljelsesyndromstalkning[1][2] (av engstalking), är att tvångsmässigt smyga på och förfölja en annan person. Det kan exempelvis handla om en psykiskt störd person som förföljer en politiker, känd person, person i sin umgängeskrets eller en för vederbörande helt obekant person. Det kan även röra sig om att kontakta en person i sådan omfattning via telefon, brev eller e-post att det uppfattas som trakasseri.

Som jag tolkar det beror det inte på hur länge utan i vilken omfattning, om du ringer någon 50 ggr om dagen och skickar 150 meddelanden om dagen under en veckas tid så är det garanterat stalking eller trakasseri.
  • SysterY
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 11:14:47 följande:

Vad får du timme efter timme ifrån? Det står inte i ts. Du kan inte svara i trådar och hoppa på folk med grund av vad du fantiserat ihop i ditt eget huvud.

Det här är inte stalkning. Nästan önskar att du skulle bete dig som ts ex och sen försöka anmäla för stalkning efter en vecka för att den stackars människan skickat några sms och ringt några gånger.

Spelar ingen roll. Ringer och sms man till någon som inte vill ha kontakt så är det stalking.

Har du ens läst det ts skrivit? Hon skriver klart och tydligt att hon under denna veckan ringt och sms. Dock inte hur mycket men det är nog iallefall mer än två sms och två samtal.
  • Anonym (Same)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 16:06:50 följande:

Man kanske vet hur det känns att sitta på andra sidan (nej förklaringen dög inte) och uppringd gång på gång att ge en förklaring. Det är väldigt tufft. Men jag vet att flera kring honom ansåg att jag var en elak bitch etc, som inte gav en förklaring. Jag önskade jag hade gjort samma sak som ts ex, dvs avspisat honom direkt, det skulle spara så mycket energi.

Det är beklagligt att du varit med om det och ditt ex var troligtvis isåfall en stalker. Men som sagt, om du misstänker att det kan vara så utan att ha en saklig grund för det så är det bättre att fråga om omfattningen innan du drar några slutsatser. Jag pluggar just nu kommunikation och jag kan säga att det finns ingenting som är en större energitjuv än bristande kommunikation. Därför är det alltid bättre att fråga för att täppa igen oklarheterna. Det sparar mycket tid och möda!
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring