• Anonym (Alltskit)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Min pojkvän gjorde slut för en vecka sedan. Det kom helt oväntat och jag fick ingen förklaring. 

Har under den här veckan skickat sms och ringt för jag kan inte gå vidare utan att ens veta varför han lämnat mig, men han vägrar prata med mig. 
    Enda svaret jag fått är: 
    "Det är ditt bekymmer att du inte kommer över mig, lös det på egen hand."

Det både kokar av ilska inuti mig samtidigt som jag gråter floder!
    Hur kan en människa vara så känslokall mot någon man delat livet med? Han var min stora kärlek!

• Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring
  • sextiotalist
    Anonym (Hh) skrev 2018-01-24 11:54:37 följande:

Fyfan vad vidrigt och FEGT av honom! Lider så in i helvete med dig och jag vet egentligen inte vad jag ska ge för tips.. Du får helt enkelt göra som han säger och sluta höra av dig till honom. Förvänta dig inte heller att han någonsin kommer kontakta dig igen, utan gör dig av med allt som har med han att göra. Ta din tid och försök gå vidare! Du förtjänar någon sååå mycket bättre!!!

Ni som gnäller och inte förstår vad TS går igenom kan ju aldrig ha varit kära på riktigt.. Min sambo är min bästa vän, största kärlek och själsfrände! Hade han bara dragit utan någon som helst förvarning hade jag fullkomligt dött inombords.

Klandra inte dig själv TS! Det är hos han felet sitter!

Jag klandrar inte TS för hennes sorg, däremot så försöker jag få henne att förstå att alla kan inte eller vill inte eller har inte förklaringar. Jag har också skrivit att jag har när den andra gjort slut, varit förtvivlad, ledsen arg etc. Men aldrig behövt någon förklaring, jag har väl accepterat att det var slut, även om mina känslor inte var där.
    Det finns inte alltid förklaringar varför man vill avsluta en relation. Och det jag har förstått av de som kräver förklaringar, så har de ofta inte nöjt sig med en förklaring.
    Förvarningar finns så gott som alltid, men man väljer ofta att blunda för dom.
  • sextiotalist
    Anonym (mellanmjölk) skrev 2018-01-24 11:57:02 följande:
    Vadå filmer? Personen skrev att hen BOTT i 3 andra länder. Jag kan skriva under på att de allra flesta människor som kommer från andra länder uppfattar svenskar är konflikträdda. Att svenskar själva inte vill se sig så är en helt annan sak.

Vad är det som är så tveksamt med att olika kulturer har olika särdrag? Eller råkar det kanske vara så att när ens egen kultur har drag som kanske inte är så positiva så vill man helst inte kännas vid dem till skillnad från positiva drag som man då gärna lyfter fram som typiskt svenskt?. DET är i så fall  mer ett mänskligt särdrag.
    För att vi svenskar inte är ett homogent folk. Jag möter folk som är allt annat än konflikträdda väldigt ofta (etniskt svenskar) eftersom jag har turen att träffa folk från andra kulturer, så har jag även mött konflikträdda personer från andra kulturer.

Att man tillskriver ett land, en kultur, ett särdrag, är inte alls konstigt. men jag lovar, man kommer träffa många, många som inte lever upp till detta.

Svenskar har ett rykte att vara på det eller det sättet, men det är inte samma sak att det är typiskt svenskt (eftersom vi är 10 000 000 olika individer)

• Anonym (Same)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 11:59:57 följande:

Jag klandrar inte TS för hennes sorg, däremot så försöker jag få henne att förstå att alla kan inte eller vill inte eller har inte förklaringar. Jag har också skrivit att jag har när den andra gjort slut, varit förtvivlad, ledsen arg etc. Men aldrig behövt någon förklaring, jag har väl accepterat att det var slut, även om mina känslor inte var där.

Det finns inte alltid förklaringar varför man vill avsluta en relation. Och det jag har förstått av de som kräver förklaringar, så har de ofta inte nöjt sig med en förklaring.

Förvarningar finns så gott som alltid, men man väljer ofta att blunda för dom.

Det jag reagerade mest på var inte din inställning till hur TS ska göra. Där har du t.o.m. gjort några bra poänger i att TS får se det som en lärdom att man ibland inte får svar på alla frågor i livet och att det bästa är att försöka släppa, hur svårt det än är.

Vad jag reagerar på är när ni påstår att TS sysslar med stalking och att ni framställde det som att TS reaktion mer eller mindre är sjuklig. Det är att skuldbelägga TS som mår fruktansvärt dåligt och det är faktiskt inte okej någonstans. Och dessutom är det inte smart rent retoriskt eftersom att du dömer henne, och vem vill lyssna på råd från någon som är så dömande?
  • TeresB
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-23 22:00:13 följande:

Min pojkvän gjorde slut för en vecka sedan. Det kom helt oväntat och jag fick ingen förklaring. 

Har under den här veckan skickat sms och ringt för jag kan inte gå vidare utan att ens veta varför han lämnat mig, men han vägrar prata med mig. 

Enda svaret jag fått är: 

"Det är ditt bekymmer att du inte kommer över mig, lös det på egen hand."

Det både kokar av ilska inuti mig samtidigt som jag gråter floder!

Hur kan en människa vara så känslokall mot någon man delat livet med? Han var min stora kärlek!

Du kommer förmodligen inte få det svar du vill ha. Så släpp det.. kanske ni kan prata nörvdetblagt sig lite. Att messa, ringa osv om han inte vill är nog ingen idé.
  • Anonym (mellanmjölk)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 12:05:40 följande:
    För att vi svenskar inte är ett homogent folk. Jag möter folk som är allt annat än konflikträdda väldigt ofta (etniskt svenskar) eftersom jag har turen att träffa folk från andra kulturer, så har jag även mött konflikträdda personer från andra kulturer.

Att man tillskriver ett land, en kultur, ett särdrag, är inte alls konstigt. men jag lovar, man kommer träffa många, många som inte lever upp till detta.

Svenskar har ett rykte att vara på det eller det sättet, men det är inte samma sak att det är typiskt svenskt (eftersom vi är 10 000 000 olika individer)
    A men kom igen, inga länder i världen är homogena, men det finns ändå drag som karakteriserar vissa kulturer. Det där är bara väldigt dålig bortförklaring.

Ja det finns konflikträdda människor i alla länder, ingen har sagt att svenska har ensamrätt på konflikträdsla. Det som sagts är att konflikträdsla är någon som är väldigt typiskt för svenskar.

Tycker det är otroligt omoget att inte kunna erkänna för sig själv att ja faktiskt vår kultur har brister den med precis som alla kulturer i hela världen har brister.
  • sextiotalist
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 12:07:55 följande:
    Det jag reagerade mest på var inte din inställning till hur TS ska göra. Där har du t.o.m. gjort några bra poänger i att TS får se det som en lärdom att man ibland inte får svar på alla frågor i livet och att det bästa är att försöka släppa, hur svårt det än är.

Vad jag reagerar på är när ni påstår att TS sysslar med stalking och att ni framställde det som att TS reaktion mer eller mindre är sjuklig. Det är att skuldbelägga TS som mår fruktansvärt dåligt och det är faktiskt inte okej någonstans. Och dessutom är det inte smart rent retoriskt eftersom att du dömer henne, och vem vill lyssna på råd från någon som är så dömande?
    Fast hur du än vrider på det, jag är rätt säker på att de allra flesta som får massor av sms och telefonsamtal från en person man bett inte ta kontakt upplever det obehagligt och ja, rent krasst, att förfölja en person på det sättet är en typ av stalking (sedan finns det värre sätt, absolut).
    Att hon är förtvivlad och ledsen ger faktiskt inte henne "rättigheten" att envist ta kontakt med en person. Det var en som varit med om samma, som skrev att hon satt på händerna, för hon förstod att det var helt fel sätt att hantera det.
  • Anonym (Fy)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 11:48:55 följande:

Så de utländska filmer där sådant förekommer är att de tar svenska drag, nja, jag tror inte det. Mobbing och intolerans förekommer överallt, det flödar ju av sådant i de sociala medierna utomlands också.

Konsensus är ju nog rätt svenskt, men även de gamla grekerna tog ju beslut i konensus.

Det är ju underbart, lite OT, det kommer en status med länk till en artikel när något hänt (som anses typiskt svenskt) och kommentarer "typiskt svenskt" dyker upp, att händelsen inträffade på andra sidan jorden tänkte ingen på.

Nja, jag tvivlar på att vi, en liten promille av jordens befolkning, har en väldigt unik kultur och ett sätt att vara.

Att det är mer svartvitt på forum som dessa är en annan femma, men ledsen, det speglar inte Sverige.

Utländska filmer? Menar du brittiska och amerikanska då? Jag har bott i tre länder som alla är europeiska, olika sinsemellan men ändå så har just detta med feghet och konsensus varit utstickande för Sverige.

Jag pratar om NORMER, inte alla individer. Självklart finns det konflikträdda individer i kulturer som inte är konflikträdda men det är inte norm eller lika mycket norm som här.

Sverige är ganska extremt, även jämfört med våra grannländer det det skämtas om just detta.

Alla svenskar är inte konflikträdda men dom som inte är det (ts tex) blir anfallna av NORMEN, personer som går i taket över att hon vågar uttrycka sina känslor och inte köper sitt numera ex beteende på en sekund. Har man delat allt som ts skriver så är man inte av med den relationen med ett fingrknäpp utan förklaring och utan att visa empati för den andres reaktion.
  • Anonym (Fy)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 12:23:42 följande:

Fast hur du än vrider på det, jag är rätt säker på att de allra flesta som får massor av sms och telefonsamtal från en person man bett inte ta kontakt upplever det obehagligt och ja, rent krasst, att förfölja en person på det sättet är en typ av stalking (sedan finns det värre sätt, absolut).

Att hon är förtvivlad och ledsen ger faktiskt inte henne "rättigheten" att envist ta kontakt med en person. Det var en som varit med om samma, som skrev att hon satt på händerna, för hon förstod att det var helt fel sätt att hantera det.

Men sluta. Du pratar så generellt och det du säger är inte applicerbart på ts. Det hade varit skillnad om han gjorde slut på ett normalt sätt, genom att ses och prata och sen om hon hörde av sig mer sa ?Jag har sagt det jag ville och du får ursäkta men jag orkar inte prata mer om detta just nu? men så är ju inte fallet.

Om ts är en stalker så är 97% av alla människor stalkers då hon reagerar både normalt och sunt. Omänskligt eller ett tecken på nån sjukdom hade ju varit om hon bara svalde att han plötsligt gjorde slut out of the blue och försvann utan förklaring.
  • Anonym (Same)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 12:23:42 följande:

Okej, låt oss säga att det är stalking hon håller på med (vilket jag och många andra inte håller med om men vi lämnar det tills vidare). På vilket sätt tycker du att du hjälper situationen mer att kalla henne stalker än att faktiskt komma med konkreta råd om hur hon ska göra för att inte kontakta honom? Du skriver ju själv under på att det är normalt att bli frestad att kontakta, så onormalt är ju knappast TS beteende!
  • Anonym (Fy)
    Anonym (Hh) skrev 2018-01-24 11:54:37 följande:

Fyfan vad vidrigt och FEGT av honom! Lider så in i helvete med dig och jag vet egentligen inte vad jag ska ge för tips.. Du får helt enkelt göra som han säger och sluta höra av dig till honom. Förvänta dig inte heller att han någonsin kommer kontakta dig igen, utan gör dig av med allt som har med han att göra. Ta din tid och försök gå vidare! Du förtjänar någon sååå mycket bättre!!!

Ni som gnäller och inte förstår vad TS går igenom kan ju aldrig ha varit kära på riktigt.. Min sambo är min bästa vän, största kärlek och själsfrände! Hade han bara dragit utan någon som helst förvarning hade jag fullkomligt dött inombords.

Klandra inte dig själv TS! Det är hos han felet sitter!

Sjukt att någon tryckt tummen ned för detta positiva och stöttande inlägg. Det är nog snarare vissa som mobbar ts här som har nåt fel psykiskt.
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring