sextiotalist skrev 2018-01-24 11:48:55 följande:
Så de utländska filmer där sådant förekommer är att de tar svenska drag, nja, jag tror inte det. Mobbing och intolerans förekommer överallt, det flödar ju av sådant i de sociala medierna utomlands också.
Konsensus är ju nog rätt svenskt, men även de gamla grekerna tog ju beslut i konensus.
Det är ju underbart, lite OT, det kommer en status med länk till en artikel när något hänt (som anses typiskt svenskt) och kommentarer "typiskt svenskt" dyker upp, att händelsen inträffade på andra sidan jorden tänkte ingen på.
Nja, jag tvivlar på att vi, en liten promille av jordens befolkning, har en väldigt unik kultur och ett sätt att vara.
Att det är mer svartvitt på forum som dessa är en annan femma, men ledsen, det speglar inte Sverige.
Utländska filmer? Menar du brittiska och amerikanska då? Jag har bott i tre länder som alla är europeiska, olika sinsemellan men ändå så har just detta med feghet och konsensus varit utstickande för Sverige.
Jag pratar om NORMER, inte alla individer. Självklart finns det konflikträdda individer i kulturer som inte är konflikträdda men det är inte norm eller lika mycket norm som här.
Sverige är ganska extremt, även jämfört med våra grannländer det det skämtas om just detta.
Alla svenskar är inte konflikträdda men dom som inte är det (ts tex) blir anfallna av NORMEN, personer som går i taket över att hon vågar uttrycka sina känslor och inte köper sitt numera ex beteende på en sekund. Har man delat allt som ts skriver så är man inte av med den relationen med ett fingrknäpp utan förklaring och utan att visa empati för den andres reaktion.