• Anonym (Alltskit)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Min pojkvän gjorde slut för en vecka sedan. Det kom helt oväntat och jag fick ingen förklaring. 

Har under den här veckan skickat sms och ringt för jag kan inte gå vidare utan att ens veta varför han lämnat mig, men han vägrar prata med mig. 
    Enda svaret jag fått är: 
    "Det är ditt bekymmer att du inte kommer över mig, lös det på egen hand."

Det både kokar av ilska inuti mig samtidigt som jag gråter floder!
    Hur kan en människa vara så känslokall mot någon man delat livet med? Han var min stora kärlek!

• Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring
  • Anonym (Alltskit)
    Anonym (Same) skrev 2018-01-27 08:35:12 följande:

Jo det är riktigt tungt. Det är svårt att säga... Alla är vi ju olika men för mig gick det absolut värsta över efter kanske tre-fyra månader. Sen kommer det såklart att vara jobbigt efter det också men efter det är det mer lätthanterligt.

Okej det är lång tid att stå ut. Hur lång tid efteråt kände du dig redo för att träffa andra?
  • Anonym (Sol)
    Inisario skrev 2018-01-27 11:03:02 följande:
    Ledsen för din skull, men tyvärr har han all rätt att göra så här mot dig. Finns knappast någon lag som kräver av honom att förklara för dig varför han gjorde si eller så, fast jag kan förstå att du vill ha svar på den frågan.

Han vill inte ha dig längre. Det bara är så. Bara att gå vidare och skaffa lite självförtroende. Ingenting blir bättre, när du börjar stalka honom.
  • Anonym (Tråkigt)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-27 12:59:50 följande:

Okej det är lång tid att stå ut. Hur lång tid efteråt kände du dig redo för att träffa andra?

Några månader är ju inte så jättelång tid för att sörja, om man betänker att det varit en lång relation man är i... Det är ju en del av livet, att gå igenom förluster, tyvärr.

En riktigt stor sorg/förlust brukar man säga tar ungefär ett år att komma över någotsånär. Men håller med om att "det värsta" kan vara över efter bara några månader.

Jag var i ett destruktivt förhållande och när jag lämnade så tog det värsta ett helt år att komma över. Tills jag började känna för att dejta tog det ytterligare ett par år. Allt har sin tid.

Om man blir så nere så att man Inte klarar jobba/fungera i vardagen, så kan man söka hjälp. Annars kan man ju bearbeta på andra sätt. Men tiden är det som läker såren mest. Ju större sår, desto mer tid behövs....
  • Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-27 12:59:50 följande:

Det tog väl ungefär ett år kanske. Men under det året var jag å andra sidan rätt fokuserad på annat, som studier, träning, sparande, etcetera. Sen är det viktigt att komma ihåg att man inte alltid mår exakt lika dåligt, och med tiden så ebbas allting ut. Men då gäller det också att se till att ta allt det där svåra, som att bryta kontakten helt och slänga allting som påminner om förhållandet, direkt efter uppbrottet. Annars kan det bli lätt att man påminns om det hela tiden och att man därför börjar älta det för mycket.

Har du någonting du alltid velat göra i livet? Kanske resa, börja studera, skaffa bostadsrätt, etc?
  • Anonym (Alltskit)
    Anonym (Same) skrev 2018-01-27 14:57:26 följande:

Det tog väl ungefär ett år kanske. Men under det året var jag å andra sidan rätt fokuserad på annat, som studier, träning, sparande, etcetera. Sen är det viktigt att komma ihåg att man inte alltid mår exakt lika dåligt, och med tiden så ebbas allting ut. Men då gäller det också att se till att ta allt det där svåra, som att bryta kontakten helt och slänga allting som påminner om förhållandet, direkt efter uppbrottet. Annars kan det bli lätt att man påminns om det hela tiden och att man därför börjar älta det för mycket.

Har du någonting du alltid velat göra i livet? Kanske resa, börja studera, skaffa bostadsrätt, etc?

Jag förstår hur du menar. Resa är verkligen något jag skulle vilja göra mer, men jag har tappat motivation till allt. Det var jag och han som alltid reste ihop. Skulle kännas konstigt att åka själv eller med någon annan. Han har verkligen fått mitt liv att totalt stanna upp och jag inser nu att det nog inte är bra att vara så tajta som vi var för när jag nu står här ensam har jag ingenting kvar.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-27 17:13:12 följande:

Jag förstår hur du menar. Resa är verkligen något jag skulle vilja göra mer, men jag har tappat motivation till allt. Det var jag och han som alltid reste ihop. Skulle kännas konstigt att åka själv eller med någon annan. Han har verkligen fått mitt liv att totalt stanna upp och jag inser nu att det nog inte är bra att vara så tajta som vi var för när jag nu står här ensam har jag ingenting kvar.

Fundera över vart du helst skulle vilja resa och såsparar du pengar för att åka. Såna saker där man har ett långsiktigt mål brukar vara bra när man är nere. Andra saker jag skulle rekommendera är att träna, börja gå promenader, mindfulness, etc. Såna saker gör gott för ens psyke när man mår dåligt och kan underlätta det jobbiga lite.

Jag förstår att motivationen inte är den bästa just nu, och jag förstår att allt känns svårt att göra utan honom. Men någonstans är det ändå viktigt att bryta destruktiva mönster man lätt får när man mår dåligt, t.ex. stillasittande, och istället skapa lite rutiner för att man inte ska deppa ihop totalt.

Vad gillar du normalt att göra i vardagen?
  • Anonym (Alltskit)
    Anonym (Same) skrev 2018-01-27 18:32:07 följande:

Fundera över vart du helst skulle vilja resa och såsparar du pengar för att åka. Såna saker där man har ett långsiktigt mål brukar vara bra när man är nere. Andra saker jag skulle rekommendera är att träna, börja gå promenader, mindfulness, etc. Såna saker gör gott för ens psyke när man mår dåligt och kan underlätta det jobbiga lite.

Jag förstår att motivationen inte är den bästa just nu, och jag förstår att allt känns svårt att göra utan honom. Men någonstans är det ändå viktigt att bryta destruktiva mönster man lätt får när man mår dåligt, t.ex. stillasittande, och istället skapa lite rutiner för att man inte ska deppa ihop totalt.

Vad gillar du normalt att göra i vardagen?

Tack för dina svar! Du verkar ha mycket erfarenhet och bra tips :)

Jag tycker väldigt mycket om att kolla på film, både hemma och bio. Just nu har jag tyvärr svårt att göra det för jag tycker att allt påminner om honom och det vi hade, vilket känns jobbigt. Tycker även om att läsa men det är samma sak där, allt påminner om det jobbiga. Promenader försöker jag gå lite då och då för jag tycker det är avkopplande, så vi får se om det kan hjälpa något i längden. Just nu är jag mest hemma själv för jag saknar energi att göra något.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-27 19:14:01 följande:

Tack för dina svar! Du verkar ha mycket erfarenhet och bra tips :)

Jag tycker väldigt mycket om att kolla på film, både hemma och bio. Just nu har jag tyvärr svårt att göra det för jag tycker att allt påminner om honom och det vi hade, vilket känns jobbigt. Tycker även om att läsa men det är samma sak där, allt påminner om det jobbiga. Promenader försöker jag gå lite då och då för jag tycker det är avkopplande, så vi får se om det kan hjälpa något i längden. Just nu är jag mest hemma själv för jag saknar energi att göra något.

Ja det är klart man saknar energi. Man mår väldigt dåligt och tankeverksamheten är i full gång nästan dygnet runt så man blir lätt väldigt matt och trött. Att aptiten inte är den bästa är förstås också en bidragande faktor till utmattningen.

Ja, allt påminner såklart om det ni hade. Problemet är att om man undviker allt som påminner dig om ditt förhållande så kommer mycket att försvinna ur ditt liv, och då blir vardagen ännu svårare och du får också svårare att gå vidare. Därför är det viktigt att "bryta isen" mot allt som påminner om honom i vardagen. För det är klart att första gången du t.ex. går på bio utan honom så kommer det kännas tungt. Nen andra och tredje gången du går så kommer det bit för bit att kännas lättare och tillslut kommer ingenting av det som du nu tycker är jobbigt att påminna dig om honom. Så jag rekommenderar starkt att göra allt det där du gjorde med honom fast ensam. Kanske inte just nu men gärna inom en snar framtid. För som sagt så kommer det bli lättare att bli av med alla jobbiga tankar om dina rutiner är intakta, för då kommer sorgen och saknaden åtminstone inte att styra ditt liv och på sikt kommer allt att bli bra igen :)

Du verkar vara en väldigt fin och bra människa. Jag tycker inte att du förtjänar att må så dåligt som du gör nu så jag hoppas verkligen från hjärtat att det kommer att gå bra för dig att gå vidare, vilket jag tror det kommer att göra. Tänk på det: DU förtjänar inte att låta någon annan knäcka dig! DU förtjänar inte att låta någon annans sällskap avgöra DITT värde! DU är den du är och om ditt ex inte ha allt det du har att erbjuda så är det HANS förlust. Inte din :)
  • Anonym (Eget ansvar)
    molly50 skrev 2018-01-26 09:54:18 följande:

Precis. 

Jag tog de åren jag var singel för att hitta tillbaka till mig själv och börja älska mig själv igen.

Jag insåg till slut att felet inte låg hos mig utan att jag är bra som jag är.

Det var mitt ex som gick miste om något bra. Inte jag.

Han gav mig inte ens ett riktigt avslut utan hittade bara på en massa ursäkter till att det inte fungerade mellan oss.

Så till slut så var det jag som avslutade det hela.

.

Här har vi ett perfekt exempel på när någon bestämmer att en människas sanning är en icke godkänd förklaring. Det är detta jag menar med att "få en förklaring" blir ofta en illusion som bara gör allt värre,för det handlar inte om att höra vad ditt ex har att säga,det handlar bara om att han ska säga något du accepterar som godkänd orsak till att han valde att lämna dig eller för att du ska kunna motsätta sig hans förklaring och säga "men jag kan ändra på det jag kan bättra mig jag kan vara den du behöver" istället för att förstå att du ÄR inte det personen behöver för hade du varit det hade ni varit ihop,enkelt.

Jag blir mörkrädd när andra tror de är berättigade kontakt med sina ex och ursäktar det som att de har rätt till en förklaring, för att ringa de, jaga de, smsa de, få träffas med de när deraa ex inte vill. Det är trakasserier. Om mina ex inte hade tagit "det är slut/ jag gör slut / jag älskar inte dig / jag är inte kär / jag har tappat känslorna / jag vill separera / jag vill skiljas " som en jävligt tydlig förklaring till mina handlingar att lämna de och ringer mig ,söker upp mig knackar på min dörr, skriver åt mig på nätet på sms , hade jag gett de e ny förklaring: "Ditt respektlösa beteende attsyalka mig helt besatt och vägra visa mig respekt för mina gränser för att jag inte bara gjort slut,nu vill jag aldrig mer höra från dig,någonsin, och jag kommer se till att du inte kommer åt mig , till varje pris " Hade de anmält mig hade jag sagt till polisen hur de betett sig då hade polisen förstått min anledning att säga som jag sa och fallet hade lagts ner och eventuell besöksförbud / hemlig identitet hade utfärdats.

Säg inte till mig att du som trakasserar och stampar över dina ex gränser har rätt till en förklaring, du har rätt att bli tillsagd och avvisad för alltid eventuellt polisanmäld.

Obehagligt att folk som påstår sig älska sina ex kan bli så besatta och egoistiska att de trakasserar sina ex.Du kan åtminstone vara ett ex som bevarar din värdighet och respekt och empati för den som gjorde slut med dig, eller är ditt ego viktigare ?

Ett nej är bästa förklaringen du kan få. Ett"jag gör slut" är hur tydligt som helst. Visst, det behöver inte vara att du varit en dålig person, människor älskar och slutar älska, blir ihop och separerar och ditt ansvar är inte att kräva ord avsnitt ex till hand beslut, utan att rannsaka dig själv, inför framtida relation, "Vad är bra med mig?" "Vad kan jag bättra? Vad var tufft i min senaste relation? Vad lärde jag mig om mig själv och relationer ?" Använd erfarenheten och gör något bra verktyg av de och använd det och bygg en bättre relation i nästa förhållande.

Tycker det är att trycka ner sin självkänsla och självrespekt att lägga all tid på att jaga någon som lämnat dig, lite som att spara ihop till att köpa ett par skor som är för små på dig. Finns passande skor. För bättre priser. Som passar dig perfekt.

Jag sörjer inte ett ex. Varför ska jag lägga tid på att klaga och gnälla över något som inte var mitt beslut? Jag älskar istället ännu mer, njuter av livet ännu mer. Ju mer jobbiga saker som händer desto mer beslutad är jag att ge fan på att glädjas åt livet.

"Jaga endast de som jagar dig lika mycket"

Mitt citat som påminner mig att inte vara en kvinnoförnedring mot mig själv.
  • Anonym (Eget ansvar)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-27 17:13:12 följande:

Bullshit. Du har ALLTID dig själv kvar det är helt upp till dig!

Har gjort mycket i tidigare relationer som jag sedan gjort ensam med kompisar eller i ny relation, det handlar inte om vad du gör utan var du har dina tankar när du gör något. Med nya tankar kommer nya perspektiv, plötsligt kan du vara på samma plats som med ditt ex men det är som en helt ny plats eftersom du är någon annan stans i livet, emotionellt,mentalt. Det är tufft i början men tro mig, att aldrig släppa ett tåg du missade, är betydligt tuffare

Tåget gick,ska du stå och glo på rälsen för evigt eller ska du kliva på ett nytt tåg åt ett nytt håll ?

Att resa själv är otroligt läkande! Du kan möta människor på vägen, men mest av allt,du möter dig själv.
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring