• Anonym (Alltskit)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Min pojkvän gjorde slut för en vecka sedan. Det kom helt oväntat och jag fick ingen förklaring. 

Har under den här veckan skickat sms och ringt för jag kan inte gå vidare utan att ens veta varför han lämnat mig, men han vägrar prata med mig. 
    Enda svaret jag fått är: 
    "Det är ditt bekymmer att du inte kommer över mig, lös det på egen hand."

Det både kokar av ilska inuti mig samtidigt som jag gråter floder!
    Hur kan en människa vara så känslokall mot någon man delat livet med? Han var min stora kärlek!

• Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring
  • sextiotalist
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 12:38:38 följande:
    Men sluta. Du pratar så generellt och det du säger är inte applicerbart på ts. Det hade varit skillnad om han gjorde slut på ett normalt sätt, genom att ses och prata och sen om hon hörde av sig mer sa ?Jag har sagt det jag ville och du får ursäkta men jag orkar inte prata mer om detta just nu? men så är ju inte fallet.

Om ts är en stalker så är 97% av alla människor stalkers då hon reagerar både normalt och sunt. Omänskligt eller ett tecken på nån sjukdom hade ju varit om hon bara svalde att han plötsligt gjorde slut out of the blue och försvann utan förklaring.
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 12:38:57 följande:
    Okej, låt oss säga att det är stalking hon håller på med (vilket jag och många andra inte håller med om men vi lämnar det tills vidare). På vilket sätt tycker du att du hjälper situationen mer att kalla henne stalker än att faktiskt komma med konkreta råd om hur hon ska göra för att inte kontakta honom? Du skriver ju själv under på att det är normalt att bli frestad att kontakta, så onormalt är ju knappast TS beteende!
    För det första skrev jag inte det är normalt, det jag skrev var att en annan i tråden har varit i den situationen och satt på händerna.
    Nej, jag anser inte det är normalt att bombarderar en med samtal och sms, jag har inte gjort det (och har jag ringt ofta då har det varit väldigt viktig information som ska fram).
    Vad ts ska göra, andas, andas och åter andas. ta hand om sig själv, sörja och gå vidare.

• Anonym (ace)

Vissa i den här tråden verkar inbilla sig att ett värdigt avslut på en relation är en rättighet. Det är det inte. Hur kasst det än är av TS ex att inte vilja kommunicera så är det inte OK att TS pushar med att försöka starta/upprätthålla en kommunikation.

Dessutom kanske TS bör fundera på vad hon skulle få ut av an förklaring. Vill TS verkligen höra att hennes avsugningar är så dåliga att han helt tappat sexlusten, att efter att ha lärt känna TS och hennes familj kommit fram till att han inte vill ha de generna i sina barn, att han helt enkelt har träffat en yngre bättre modell, att hon dödar all glädje och livslust med sitt eviga ältande och gnällande, att han inte tål att gafflarna ligger i det facket i besticklådan, eller vad det nu är som finns i botten?

Anonym (Same) skrev 2018-01-24 12:38:57 följande:
    Okej, låt oss säga att det är stalking hon håller på med (vilket jag och många andra inte håller med om men vi lämnar det tills vidare). På vilket sätt tycker du att du hjälper situationen mer att kalla henne stalker än att faktiskt komma med konkreta råd om hur hon ska göra för att inte kontakta honom? Du skriver ju själv under på att det är normalt att bli frestad att kontakta, så onormalt är ju knappast TS beteende!
    Jag har utgått från att TS är mer eller mindre normalbegåvad. Men om hon som du verkar vilja påvisa har begränsningar i sin mentala förmåga så kan jag visst hjälpa...
    1) Ring inte.
    2) SMSa inte
    3) maila inte
    4) messa inte på FB, snap, insta, m. fl. andra kanaler.
  • Anonym (Fy)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 12:48:30 följande:

För det första skrev jag inte det är normalt, det jag skrev var att en annan i tråden har varit i den situationen och satt på händerna.

Nej, jag anser inte det är normalt att bombarderar en med samtal och sms, jag har inte gjort det (och har jag ringt ofta då har det varit väldigt viktig information som ska fram).

Vad ts ska göra, andas, andas och åter andas. ta hand om sig själv, sörja och gå vidare.

Varför väljer du att skriva att ts bombarderat med samtal och sms?

Det ts skriver är ?Har under den här veckan skickat sms och ringt?, det är allt. Under EN VECKA har hon skickat sms och ringt och det kan mycket väl vara en 2-3 sms och att hon ringt 3-4 ggr. Detta är verkligen inte stalkning.
  • Anonym (Fy)
    Anonym (ace) skrev 2018-01-24 12:54:13 följande:

Vissa i den här tråden verkar inbilla sig att ett värdigt avslut på en relation är en rättighet. Det är det inte. Hur kasst det än är av TS ex att inte vilja kommunicera så är det inte OK att TS pushar med att försöka starta/upprätthålla en kommunikation.

Dessutom kanske TS bör fundera på vad hon skulle få ut av an förklaring. Vill TS verkligen höra att hennes avsugningar är så dåliga att han helt tappat sexlusten, att efter att ha lärt känna TS och hennes familj kommit fram till att han inte vill ha de generna i sina barn, att han helt enkelt har träffat en yngre bättre modell, att hon dödar all glädje och livslust med sitt eviga ältande och gnällande, att han inte tål att gafflarna ligger i det facket i besticklådan, eller vad det nu är som finns i botten?

Jag har utgått från att TS är mer eller mindre normalbegåvad. Men om hon som du verkar vilja påvisa har begränsningar i sin mentala förmåga så kan jag visst hjälpa...

1) Ring inte.

2) SMSa inte

3) maila inte

4) messa inte på FB, snap, insta, m. fl. andra kanaler.

Det är en mindre en rättighet att den man är tillsammans med och som investerat i en nära relation med en ska släppa en samma sekund som man skickar ett fegt sms med texten ?Det är slut?. Man får räkna med att när man har en relation med en MÄNNISKA så kan man inte stänga av dom som en tv. Ena dagen är man tillsammans och delar allt som ts säger och andra säger den ena att det är slut och vägrar prata mer om varför hen tagit det beslutet.

Hen kan då inte se det som sin rättighet att den förbluffade partnern inte ska ställa frågor, speciellt inte under tidsspannet av en VECKA!

Än mindre har hen rätt att slösa polisens resurser genom att gå till stationen och anmäla partnern för att hen hört av sig.

Det är du som har psykiska begränsningar, inte ts.
  • sextiotalist
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 12:59:59 följande:
    Det är en mindre en rättighet att den man är tillsammans med och som investerat i en nära relation med en ska släppa en samma sekund som man skickar ett fegt sms med texten ?Det är slut?. Man får räkna med att när man har en relation med en MÄNNISKA så kan man inte stänga av dom som en tv. Ena dagen är man tillsammans och delar allt som ts säger och andra säger den ena att det är slut och vägrar prata mer om varför hen tagit det beslutet.

Hen kan då inte se det som sin rättighet att den förbluffade partnern inte ska ställa frågor, speciellt inte under tidsspannet av en VECKA!

Än mindre har hen rätt att slösa polisens resurser genom att gå till stationen och anmäla partnern för att hen hört av sig.

Nej, det är ingen rättighet, men självklart får det konsekvenser hur man lämnar relationen.
    Ingen har sagt att ts ex ska gå till polisen, det är du som tjatar om polisen. Man kan bli fälld för stalking ja, men det krävs mycket mer. Det är ett beteende som kan bli straffbart om det passerar en gräns.

• Anonym (Fy)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 13:07:17 följande:

Nej, det är ingen rättighet, men självklart får det konsekvenser hur man lämnar relationen.

Ingen har sagt att ts ex ska gå till polisen, det är du som tjatar om polisen. Man kan bli fälld för stalking ja, men det krävs mycket mer. Det är ett beteende som kan bli straffbart om det passerar en gräns.

Har ingen sagt det? Skämtar du eller? Läs om tråden.
  • Anonym (ace)
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 12:59:59 följande:

Jag vet att det kan vara svårt för dig och vissa andra att förstå, men nej, det är ingen rättighet. Den som vill påstå att det är en rättighet får faktiskt visa detta genom att länka till korrekt paragraf i svenska  lagboken, eller FNs resolutioner. Vad du eller jag eller grannen tycker är vanligt hyfs är inte detsamma som en rättighet.

Jag har inte skrivit något om att gå till polisen, det är din egen projektion. Jag har inte heller skrivit att TS har psykiska begränsningar, jag har skrivit att du verkar vilja påstå det genom att indikera att TS inte själv har förstånd att veta att enklaste sättet att inte kontakta någon är att.... Inte ringa, SMSa, maila, messa eller på annat sätt söka kontakt.
  • Anonym (Fy)
    SysterY skrev 2018-01-24 00:58:09 följande:

Ts kanske inte ens kan ge en förklaring som dyker åt ts. Han kanske inte ens helt vet varför han valde att göra slut.

Hade jag gjort slut med någon utan att ge förklaring och denne personen hade sms, ringt och försökt ta kontakt så jag personligen övervikt att anmäla eftersom det är stalking.

SysterY skrev 2018-01-24 10:04:34 följande:

Huruvida hon blir fällt eller inte beror på om ts ex anmäler och om det går till åtal.

@sextiotalist
  • Anonym (Fy)
    Anonym (ace) skrev 2018-01-24 13:15:23 följande:

Jag vet att det kan vara svårt för dig och vissa andra att förstå, men nej, det är ingen rättighet. Den som vill påstå att det är en rättighet får faktiskt visa detta genom att länka till korrekt paragraf i svenska  lagboken, eller FNs resolutioner. Vad du eller jag eller grannen tycker är vanligt hyfs är inte detsamma som en rättighet.

Jag har inte skrivit något om att gå till polisen, det är din egen projektion. Jag har inte heller skrivit att TS har psykiska begränsningar, jag har skrivit att du verkar vilja påstå det genom att indikera att TS inte själv har förstånd att veta att enklaste sättet att inte kontakta någon är att.... Inte ringa, SMSa, maila, messa eller på annat sätt söka kontakt.

Haha, FN?! Shit vad långt du drar allt för att få trycka ner en människa som redan ligger. DU får ju gärna då länka till ?korrekt paragraf i svenska lagboken eller FN:s resulotioner? där det står att det är en rättighet att kunna göra slut på långa och djupa relationer genom att knäppa med fingrarna och gå upp i rök och sen håna sin partner när den under loppet av en vecka skickar några sms. Visa du vilken paragraf som stöder tesen att ts ex har som rättighet att slippa en enda fråga eller missat samtal från ts i denna situation.
  • Ullsocka

Jag förstår absolut Ts reaktion. Det är klart att man vill ha en förklaring när den personen man litar som mest på och står känslomässigt närmast helt plötsligt sticker och behandlar en som om man vore värdelös.

Jag har själv varit men om en liknande dumpning för ganska precis ett år sedan. En man som i mina ögon var helt underbar, som sa att allt med oss var perfekt, som var drivande i våra framtidsplaner. Helt plötslig får.jag ett samtal där man vill avsluta allt. Ingen förklaring kan han ge utan han vill bara hämta sina saker och därefter ha noll kontakt med mig. Jag förstod ingenting och att inte få en förklaring höll på att äta upp mig inombords. Jag försökte i början att ringa några gången för att få svar sen bestämde jag mig för att lägga ner då jag insåg att den här människan inte har heder att svara för att ge mig sinnesro. Att han troligtvis bara spelat ett spel gentemot mig med sina vackra ord i slutet på relationen.

Jag började söka mina egna svar på varför genom att dagligen kolla in på hans Facebook. Det tog inte länge förens jag förstod att han hade en annan tjej. Sen tog det ett halvår innan jag fick min förklaring. Då har han dumpat denna tjej på samma sätt och där satt hon ledsen och förtvivlad precis som jag hade varit. Hans nya tjej var exet som.han hade innan mig. Ett ex som han bara suttit och pratat skit om till mig. Det blev mitt avslut i och med att jag fick en förklaring även om den inte kom ifrån honom. Han bara är sådan. En skitstövel som inte bryr sig om andras känslor. Tack så mycket för att du dumpade mig så jag slapp leva längre än jag gjorde med någon falskspelande som dig! Idag är han själv inte vatten värd för mig och jag behöver inte ha hans personliga förklaring längre.

Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring