• Anonym (Alltskit)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Min pojkvän gjorde slut för en vecka sedan. Det kom helt oväntat och jag fick ingen förklaring. 

Har under den här veckan skickat sms och ringt för jag kan inte gå vidare utan att ens veta varför han lämnat mig, men han vägrar prata med mig. 
    Enda svaret jag fått är: 
    "Det är ditt bekymmer att du inte kommer över mig, lös det på egen hand."

Det både kokar av ilska inuti mig samtidigt som jag gråter floder!
    Hur kan en människa vara så känslokall mot någon man delat livet med? Han var min stora kärlek!

• Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring
  • Anonym (Fy)
    Ullsocka skrev 2018-01-24 13:20:13 följande:

Jag förstår absolut Ts reaktion. Det är klart att man vill ha en förklaring när den personen man litar som mest på och står känslomässigt närmast helt plötsligt sticker och behandlar en som om man vore värdelös.

Jag har själv varit men om en liknande dumpning för ganska precis ett år sedan. En man som i mina ögon var helt underbar, som sa att allt med oss var perfekt, som var drivande i våra framtidsplaner. Helt plötslig får.jag ett samtal där man vill avsluta allt. Ingen förklaring kan han ge utan han vill bara hämta sina saker och därefter ha noll kontakt med mig. Jag förstod ingenting och att inte få en förklaring höll på att äta upp mig inombords. Jag försökte i början att ringa några gången för att få svar sen bestämde jag mig för att lägga ner då jag insåg att den här människan inte har heder att svara för att ge mig sinnesro. Att han troligtvis bara spelat ett spel gentemot mig med sina vackra ord i slutet på relationen.

Jag började söka mina egna svar på varför genom att dagligen kolla in på hans Facebook. Det tog inte länge förens jag förstod att han hade en annan tjej. Sen tog det ett halvår innan jag fick min förklaring. Då har han dumpat denna tjej på samma sätt och där satt hon ledsen och förtvivlad precis som jag hade varit. Hans nya tjej var exet som.han hade innan mig. Ett ex som han bara suttit och pratat skit om till mig. Det blev mitt avslut i och med att jag fick en förklaring även om den inte kom ifrån honom. Han bara är sådan. En skitstövel som inte bryr sig om andras känslor. Tack så mycket för att du dumpade mig så jag slapp leva längre än jag gjorde med någon falskspelande som dig! Idag är han själv inte vatten värd för mig och jag behöver inte ha hans personliga förklaring längre.

Håller med. Du reagerade som ts, som också bara hörde av sig några ggr de närmaste dagarna efter.

Det är ett tecken på att personen är riktigt rutten och det är psykisk misshandel. Det visar hur personen behandlar människor i nära relationer generellt, inte bara ts.
  • Anonym (mellanmjölk)
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 12:59:59 följande:
    Det är en mindre en rättighet att den man är tillsammans med och som investerat i en nära relation med en ska släppa en samma sekund som man skickar ett fegt sms med texten ?Det är slut?. Man får räkna med att när man har en relation med en MÄNNISKA så kan man inte stänga av dom som en tv. Ena dagen är man tillsammans och delar allt som ts säger och andra säger den ena att det är slut och vägrar prata mer om varför hen tagit det beslutet.

Hen kan då inte se det som sin rättighet att den förbluffade partnern inte ska ställa frågor, speciellt inte under tidsspannet av en VECKA!

Än mindre har hen rätt att slösa polisens resurser genom att gå till stationen och anmäla partnern för att hen hört av sig.

Det är du som har psykiska begränsningar, inte ts.
    Nej det är absolut ingen rättighet, man kan TYCKA att det vore schysstast att göra så ja, men alla människor är inte schyssta och det är något man behöver lära sig. Dessutom har vi enbart TS synvinkel inte exets. 
  • Anonym (ace)
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 13:19:12 följande:
    Haha, FN?! Shit vad långt du drar allt för att få trycka ner en människa som redan ligger. DU får ju gärna då länka till ?korrekt paragraf i svenska lagboken eller FN:s resulotioner? där det står att det är en rättighet att kunna göra slut på långa och djupa relationer genom att knäppa med fingrarna och gå upp i rök och sen håna sin partner när den under loppet av en vecka skickar några sms. Visa du vilken paragraf som stöder tesen att ts ex har som rättighet att slippa en enda fråga eller missat samtal från ts i denna situation.
    Fortsätt tro att en person som lämnar en relation har en skyldighet att förklara sig, och fortsätt tro att en person som blir lämnad har en rättighet till en förklaring. Det är OK. Jag inser att det inte går att diskutera med personer som förlorat sitt grepp om verkligheten.
  • Anonym (H)

Jag förstår att det känns hårt, men kanske är de sanna skälen ännu hårdare att höra? Om han inte orkar ljuga ihop något trams om" det är inte dej det är fel på" eller " jag är inte redo för en så fin tjej " så väljer han att tiga. Så det är bara att bita ihop och gå vidare hur jobbigt det än känns. Folk har olika lätt att prata känslor och i det här fallet skulle det troligen bli väldigt känsloladdat och anklagande från båda håll.

• Anonym (mellanmjölk)
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 13:19:12 följande:
    Haha, FN?! Shit vad långt du drar allt för att få trycka ner en människa som redan ligger. DU får ju gärna då länka till ?korrekt paragraf i svenska lagboken eller FN:s resulotioner? där det står att det är en rättighet att kunna göra slut på långa och djupa relationer genom att knäppa med fingrarna och gå upp i rök och sen håna sin partner när den under loppet av en vecka skickar några sms. Visa du vilken paragraf som stöder tesen att ts ex har som rättighet att slippa en enda fråga eller missat samtal från ts i denna situation.
    Du kan väl länka någon paragraf som säger att det ÄR en rättighet?

Ingen har sagt att TS ex gjort rätt, det som sägs är att när sånt sker så är det helt enkelt något man får ta hur fel det än är, vill personen inte ha kontakt så kan man inte tvinga hen att ha kontakt.
  • Anonym (Same)
    Anonym (ace) skrev 2018-01-24 12:54:13 följande:

Vissa i den här tråden verkar inbilla sig att ett värdigt avslut på en relation är en rättighet. Det är det inte. Hur kasst det än är av TS ex att inte vilja kommunicera så är det inte OK att TS pushar med att försöka starta/upprätthålla en kommunikation.

Dessutom kanske TS bör fundera på vad hon skulle få ut av an förklaring. Vill TS verkligen höra att hennes avsugningar är så dåliga att han helt tappat sexlusten, att efter att ha lärt känna TS och hennes familj kommit fram till att han inte vill ha de generna i sina barn, att han helt enkelt har träffat en yngre bättre modell, att hon dödar all glädje och livslust med sitt eviga ältande och gnällande, att han inte tål att gafflarna ligger i det facket i besticklådan, eller vad det nu är som finns i botten?

Jag har utgått från att TS är mer eller mindre normalbegåvad. Men om hon som du verkar vilja påvisa har begränsningar i sin mentala förmåga så kan jag visst hjälpa...

1) Ring inte.

2) SMSa inte

3) maila inte

4) messa inte på FB, snap, insta, m. fl. andra kanaler.

Ingen har sagt att det är en rättighet. Ingen har sagt att TS kan kräva ett svar av exet. Ingen har sagt att TS ska fortsätta skriva tills han svarar. Där lägger du ord i andras mun.

Vad jag däremot säger är att hennes reaktion är fullt förståelig när någon gör något så elakt som hennes ex gjort och att hans beteende är vidrigt. Jag hoppas att du inte har något att invända mot att jag säger att killens beteende är vidrigt, för så lågt tror jag ingen kan sjunka. Sen är hon ingen stalker för att hon frågar honom om saker han borde berätta för henne! Visst kan man ha invändningar mot att svaret kanske förvärrar eller att det inte gör någon skillad. Och visst kan jag hålla med om att det bästa för TS är att släppa honom och sluta fråga. Det är ingenting jag ifrågasätter. Däremot så tycker jag att det är anmärkningsvärt hur många (relativt) som tar exets parti och påstår att det är honom det är synd om. TS reaktion är en direkt konsekvens av hans beteende, så där har exet sig själv att skylla.

Berätta nu gärna din bild. Tycker du att hennes ex beter sig schysst? Tycker du att hans beteende inte är något man bör reagera på? Tycker du att han gör rätt i att lämna henne i ovisshet?
    sextiotalist skrev 2018-01-24 12:48:30 följande:

För det första skrev jag inte det är normalt, det jag skrev var att en annan i tråden har varit i den situationen och satt på händerna.

Nej, jag anser inte det är normalt att bombarderar en med samtal och sms, jag har inte gjort det (och har jag ringt ofta då har det varit väldigt viktig information som ska fram).

Vad ts ska göra, andas, andas och åter andas. ta hand om sig själv, sörja och gå vidare.

Hur vet du att hon "bombarderar" honom med SMS? Har hon sagt det?
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-23 22:00:13 följande:

Min pojkvän gjorde slut för en vecka sedan. Det kom helt oväntat och jag fick ingen förklaring. 

Har under den här veckan skickat sms och ringt för jag kan inte gå vidare utan att ens veta varför han lämnat mig, men han vägrar prata med mig. 
    Enda svaret jag fått är: 
    "Det är ditt bekymmer att du inte kommer över mig, lös det på egen hand."

Det både kokar av ilska inuti mig samtidigt som jag gråter floder!
    Hur kan en människa vara så känslokall mot någon man delat livet med? Han var min stora kärlek!

Tyvärr, han har rätt även om du har ett behov av att "prata ut". Men man kan inte tvinga den som inte vill prata och man kan vara väldigt uppriven över det men så hanterar en del att de gör slut. Han vill helt enkelt inte riskera att ni sitter och pratar och du gråter och är jätteledsen. 
  • sextiotalist
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 15:00:03 följande:
    Ingen har sagt att det är en rättighet. Ingen har sagt att TS kan kräva ett svar av exet. Ingen har sagt att TS ska fortsätta skriva tills han svarar. Där lägger du ord i andras mun.

Vad jag däremot säger är att hennes reaktion är fullt förståelig när någon gör något så elakt som hennes ex gjort och att hans beteende är vidrigt. Jag hoppas att du inte har något att invända mot att jag säger att killens beteende är vidrigt, för så lågt tror jag ingen kan sjunka. Sen är hon ingen stalker för att hon frågar honom om saker han borde berätta för henne! Visst kan man ha invändningar mot att svaret kanske förvärrar eller att det inte gör någon skillad. Och visst kan jag hålla med om att det bästa för TS är att släppa honom och sluta fråga. Det är ingenting jag ifrågasätter. Däremot så tycker jag att det är anmärkningsvärt hur många (relativt) som tar exets parti och påstår att det är honom det är synd om. TS reaktion är en direkt konsekvens av hans beteende, så där har exet sig själv att skylla.

Berätta nu gärna din bild. Tycker du att hennes ex beter sig schysst? Tycker du att hans beteende inte är något man bör reagera på? Tycker du att han gör rätt i att lämna henne i ovisshet?
    sextiotalist skrev 2018-01-24 12:48:30 följande:

För det första skrev jag inte det är normalt, det jag skrev var att en annan i tråden har varit i den situationen och satt på händerna.

Nej, jag anser inte det är normalt att bombarderar en med samtal och sms, jag har inte gjort det (och har jag ringt ofta då har det varit väldigt viktig information som ska fram).

Vad ts ska göra, andas, andas och åter andas. ta hand om sig själv, sörja och gå vidare.

Hur vet du att hon "bombarderar" honom med SMS? Har hon sagt det?
    Vilket är det elaka, att han gjort slut eller inte vill prata med henne.
    Sedan är jag rätt säker på att ts reaktion är en direkt konsekvens av att han gjort slut.
    Nej, fortfarande, det finns inget han borde berätta för henne, han har ingen skyldighet att berätta om sina känslor eller sina upplevelser om han inte vill. Vet du, det är det absolut bästa, man har rätt att hålla tankar, åsikter, vilka känslor man har för sig själv.
    Om han är en elak skitstövel kan jag inte avgöra på ett sms och att han gjort slut.
    Vi vet inte heller om det är efter det första, andra, tredje, tionde detta sms kom.

Och om han är en elak skitstövel, vad bra att han är borta ur ts liv, så hon slipper honom eller hur?
  • Anonym (Same)
    Anonym (H) skrev 2018-01-24 13:27:43 följande:

Jag förstår att det känns hårt, men kanske är de sanna skälen ännu hårdare att höra? Om han inte orkar ljuga ihop något trams om" det är inte dej det är fel på" eller " jag är inte redo för en så fin tjej " så väljer han att tiga. Så det är bara att bita ihop och gå vidare hur jobbigt det än känns. Folk har olika lätt att prata känslor och i det här fallet skulle det troligen bli väldigt känsloladdat och anklagande från båda håll.

Titta på det här inlägget. Lugnt, balanserat, inga hårda ord, förstående, vettigt, bra argument, goda råd och bra input till TS. Ett väldigt bra inlägg som kan få TS att tänka till!

Ni ser, inte speciellt svårt att hålla en ödmjuk och god ton och att inte sparka på en som redan ligger. Varför har sextiotalisten och systern så svårt att bara skriva såna här schyssta inlägg till TS?

Gör som (H)! Få det ni vill ha sagt utan hårda ord och anklagelser.
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring