• Anonym (Alltskit)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Min pojkvän gjorde slut för en vecka sedan. Det kom helt oväntat och jag fick ingen förklaring. 

Har under den här veckan skickat sms och ringt för jag kan inte gå vidare utan att ens veta varför han lämnat mig, men han vägrar prata med mig. 
    Enda svaret jag fått är: 
    "Det är ditt bekymmer att du inte kommer över mig, lös det på egen hand."

Det både kokar av ilska inuti mig samtidigt som jag gråter floder!
    Hur kan en människa vara så känslokall mot någon man delat livet med? Han var min stora kärlek!

• Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring
  • Anonym (Alltskit)
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 22:48:14 följande:
    Bra! Du verkar vara en stark människa så jag är övertygad om att du klarar av det här :)

Jag tror tyvärr att du inte ska räkna med det. Inte för att det inte kan hända utan för att det blir svårare för dig att gå vidare och öppna upp hjärtat för någon annan. Det farliga om du räknar med att ditt ex hör av sig är att du kommer att vänta och bygga upp förhoppningar vilket kan leda till att du isolerar dig från att släppa in en ny i livet. Och ställ dig också den här frågam om ett tag när du fått lite mer distans till det hela: vad skulle det leda till om han hörde av sig? Skulle det bli ni två igen? Vill du verkligen det efter att han visat den här sidan av sig själv?

Jag tror du gör klokast i att ta hand om dig själv från och med nu. Det är du som ska helas och det är du som ska må bra igen. Lägger du det i någon annans händer så spelar du ett väldigt högt spel.

Har du många vänner du kan prata med? Någon som kanske varit med om samma sak? Det hjälpte enormt för mig att prata med mina vänner efter att ha blivit dumpad. :)
    Tack :)

Han har gjort mig väldigt besviken så egentligen kanske han inte är värd en andra chans, men jag älskar ju honom fortfarande. Tanken på att nu tvingas leva utan honom är fruktansvärd. Det kanske ändras med tiden, men just nu är jag absolut inte sugen på att dejta någon ny. Känner mig helt förstörd och var hemma från jobbet i två dagar för att jag inte ens orkade upp ur sängen. Vet inte heller om jag vågar öppna upp mig för någon igen. Tror jag hellre vill leva ensam resten av livet än att riskera att bli utsatt för något liknande igen. 

Tyvärr har jag inte så många vänner kvar.
  • Anonym (Alltskit)
    SysterY skrev 2018-01-24 22:56:56 följande:
    Varför skulle han höra av sig när han uppenbarligen inge vill ha kontakt med dig?
    För att jag hoppas att han fortfarande har någon empati kvar. Vi var väldigt tajta, så hur kan han från en dag till nästa inte vilja veta av mig mer? Jag förstår inte det.
  • SysterY
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 22:59:58 följande:

För att jag hoppas att han fortfarande har någon empati kvar. Vi var väldigt tajta, så hur kan han från en dag till nästa inte vilja veta av mig mer? Jag förstår inte det.

För att han inte har några känslor kvar för dig och vill inte ha någon mera kontakt. Det har inget med empati att göra.

Hur gamla är du?
  • Anonym (Same)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 22:58:33 följande:

Tack :)

Han har gjort mig väldigt besviken så egentligen kanske han inte är värd en andra chans, men jag älskar ju honom fortfarande. Tanken på att nu tvingas leva utan honom är fruktansvärd. Det kanske ändras med tiden, men just nu är jag absolut inte sugen på att dejta någon ny. Känner mig helt förstörd och var hemma från jobbet i två dagar för att jag inte ens orkade upp ur sängen. Vet inte heller om jag vågar öppna upp mig för någon igen. Tror jag hellre vill leva ensam resten av livet än att riskera att bli utsatt för något liknande igen. 

Tyvärr har jag inte så många vänner kvar.

Jag vet hur det känns. Man vill bara ha den som lämnat en! Ingen annan fungerar, inte ens de snyggaste, framgångsrikaste och bästa av det motsatta könet. Man vill bara ha sitt ex.

Det kommer dock gå över. Efter ett tag kommer du att kunna se nya potentiella partners och attraheras av nya killar. Men det är ingenting du behöver tänka nu, för det kommer när det kommer.

Tråkigt! :( Hur är kontakten med din familj? Har du några kollegor du kan prata med? Har du någon gammal vän du kan återuppta kontakten med? Kanske någon hobby du kan göra för att tänka på annat? :)
  • Anonym (Fy)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 18:51:27 följande:

Oj vad många svar och heta diskussioner! Fint att ni engagerar er :)

Vi hade varit ihop i nästan 5 år. Väldigt seriöst förhållande skulle jag säga. Vi har knappt aldrig bråkat med varandra ens, så därför kom detta verkligen som en chock.

Första två dagarna efteråt hörde jag av mig ganska mycket. Sammanlagt 4 samtal och 3 sms. Inget svar från honom alls och när han totalt ignorerar mig ökar det bara på min jakt efter honom. Resterande dagar har jag ringt 1 gång och skickat 1-2 sms per dag. Han svarade igår och det svaret jag fick står i trådstarten. Är jag en stalker?

Jag visste det, det var exakt den bilden jag fick av din ts. Nej du är ingen stalker, dom som skriver det måste ju ha någon diagnos...
  • Anonym (Fy)
    Anonym (F) skrev 2018-01-24 22:02:44 följande:

Känns det bättre nu när du fick trycka till TS?

Eller hur, den där människan är ju störd.
  • Anonym (Du väljer)
    Anonym (Alltskit) skrev 2018-01-24 22:59:58 följande:

Hemskt det som hänt dig. Lever själv med en narcissist / psykopat som saknar känslor. Han hae gjort slut utan att ge mig en förklaring sen kommer han krypande tillbaka.

Är du redo för att låtas bli behandlad såhär? Jag är mitt i det. Han älskar mig o kan inte leva utan mig men samtidigt kan vända som ingenting. Svårt att ta sig ur. Är du stark nog så lämna, jag har varit med min man i 10 år..
  • Anonym (Fy)
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 22:17:56 följande:

TS: Majoriteten av de som svarat dig i tråden har trots allt sympatier med dig och majoriteten av oss tycker att ditt ex betett sig respektlöst mot dig. Så don't lose fate in humanity!

Däremot vill jag av egen bitter erfarenhet råda dig att inte skriva så mycket på olika forum om det här. Det kommer bara dryga ut processen och kanske t.o.m. leda till ännu mer lidande för dig. På internet är många väldigt känslokalla, oförstående och lika snabba att döma (ibland snabbare) som vissa i den här tråden varit. Och det kan ta hårt när man mår dåligt. Jag själv minns för många år sen när jag blev hjärtekrossad. Jag skrev på Flashback forum när den efter ett tag blev olidlig och möttes av att höra att jag var efterbliven som inte kommit över exet jag delat livet med i tre år efter två månader. Det var inte vad man ville höra när man mådde så dåligt som jag gjorde då. Hade faktiskt högre tankar om Familjeliv än vad den här tråden uppvisat men tyvärr har jag blivit motbevisad...

Så mitt råd är att prata med vänner om det här istället för på Internet. Känner du att smärtan blir olidlig kan du alltid ringa jourhavande medmänniska och/eller söka hjälp hos en psykolog. Det hjälper faktiskt väldigt mycket mer än vad forum på internet gör.

Håller med. Jag skrev på ett forum som dessutom var speciellt för misshandlade kvinnor om att jag mådde fruktansvärt dåligt och inte kunde förstå hur min dåvarande kunde vara så grym mot mig. Självaste administratören på sidan skrev ett jättedömande svar till mig om att jag var otroligt omogen som inte gjort slut och att jag var på ett barns nivå som ältade varför han gjorde som han gjorde, att jag fick skylla mig själv som inte gjort slut. Till alla andra skrev hon tvärtom att det var helt normalt och att skulden inte låg hos dom. Dom flesta var dessutom äldre än mig (jag var bara 23 och flera i övre medelåldern) så jag kände mig så kränkt av att se alla andra få stöd. Jag blev jätteilla berörd och det satt i i flera år. Familjeliv är nog väldigt farligt att skriva hos om man går igenom något traumatiskt. Det finns såna hökar här som är inloggade dygnet runt och bara väntar på att någon i en riktigt utsatt situation ska öppna sig så dom får börja hacka.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 23:15:46 följande:

Håller med. Jag skrev på ett forum som dessutom var speciellt för misshandlade kvinnor om att jag mådde fruktansvärt dåligt och inte kunde förstå hur min dåvarande kunde vara så grym mot mig. Självaste administratören på sidan skrev ett jättedömande svar till mig om att jag var otroligt omogen som inte gjort slut och att jag var på ett barns nivå som ältade varför han gjorde som han gjorde, att jag fick skylla mig själv som inte gjort slut. Till alla andra skrev hon tvärtom att det var helt normalt och att skulden inte låg hos dom. Dom flesta var dessutom äldre än mig (jag var bara 23 och flera i övre medelåldern) så jag kände mig så kränkt av att se alla andra få stöd. Jag blev jätteilla berörd och det satt i i flera år. Familjeliv är nog väldigt farligt att skriva hos om man går igenom något traumatiskt. Det finns såna hökar här som är inloggade dygnet runt och bara väntar på att någon i en riktigt utsatt situation ska öppna sig så dom får börja hacka.

Hemskt! Vet inte om jag behöver säga något mer? Bara riktigt hemskt hur folk kan bete sig!

Hittade ett inlägg i en helt annan tråd som förklarar väldigt bra hur folk som gör sånt troligtvis tänker:
    Anonym (teorier) skrev 2013-07-15 19:35:48 följande:

Jag brukar faktiskt inte vara elak, men däremot känner jag mig ibland tvungen att lämna min åsikt - jag tror att det kallas "åsiktsinkontinens"? Tror att man kanske måste vara lite åsiktsinkontinent för att skriva elaka inlägg.

Åsiktsinkontinensen i sin tur hänger väl ihop med ett bekräftelsebehov, man vill bli bemött av andras inlägg och antingen höra hur rätt man har, eller gotta sig åt hur fel andra har.

Och så kan man inte riktigt leva sig in i att någonstans vid en annan dator sitter en annan tänkande, kännande människa och mår genuint dåligt av alla påhopp. Kanske har man blivit avtrubbad av frekvent skrivande på olika forum, som familjeliv t ex??

• SysterY
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 23:07:52 följande:

Jag visste det, det var exakt den bilden jag fick av din ts. Nej du är ingen stalker, dom som skriver det måste ju ha någon diagnos...

Att skicka mer än 10 sms och och dessutom ringa tilöö en persons uttryckligen att sluta ÄR stalking. Och dessutom ett väldigt omoget beteende. Kan tolkas att ts är väldigt ung.

Nej, jag har ingen diagnos men jag har synt förnuft och är dessutom vuxen.
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring