• Anonym (Alltskit)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Min pojkvän gjorde slut för en vecka sedan. Det kom helt oväntat och jag fick ingen förklaring. 

Har under den här veckan skickat sms och ringt för jag kan inte gå vidare utan att ens veta varför han lämnat mig, men han vägrar prata med mig. 
    Enda svaret jag fått är: 
    "Det är ditt bekymmer att du inte kommer över mig, lös det på egen hand."

Det både kokar av ilska inuti mig samtidigt som jag gråter floder!
    Hur kan en människa vara så känslokall mot någon man delat livet med? Han var min stora kärlek!

• Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring
  • Anonym (Eget ansvar)
    Anonym (Same) skrev 2018-01-28 00:06:41 följande:

Jag svarar av den enkla anledningen att jag just har de där sympatierna för TS du pratar om. Jag tycker att man ska vara försiktig i hur man framför saker till någon som mår dåligt. Jag tycker inte att ärlighet på något sätt är dåligt, inte heller tycker jag att rakhet är dåligt. Det kan tvärtom vara bra att höra, vilket du också säger. Men det just hur man säger det som är det viktigaste. Är man för hård kommer inte TS ta till sig det du säger, så då blir dina ord värdelösa. Om du däremot är finkänslig så är det lättare att ta in det du skriver.

Det kallas retorik

Ja, vissa lyssnar inte alls medan vissa älskar att man är totalt osympatisk och nästan som en sträng lärare, för det sticker ut och skiljer sig från det man är van med som inte lett en till någonting nytt i resultat. Det kan också bli lättare att sluta ursäkta sitt beteende om man ser att någon annan tycker det är fullkomligt ur kontroll fel.

Vill man ha nytt resultat måste man sluta med det man tidigare gjort och börja göra något nytt och då kan det ibland vara att lyssna på de som har obekväma svar.

För vi tror oftast att lösningar betyder njutning, pff, we wish. De flesta lösningar kräver just att du anstränger dig och kanske har det tufft och obekvämt tillfälligt. Men njutningen kommer på slutet,och inte är den liten.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Eget ansvar) skrev 2018-01-28 00:14:11 följande:

Ja, vissa lyssnar inte alls medan vissa älskar att man är totalt osympatisk och nästan som en sträng lärare, för det sticker ut och skiljer sig från det man är van med som inte lett en till någonting nytt i resultat. Det kan också bli lättare att sluta ursäkta sitt beteende om man ser att någon annan tycker det är fullkomligt ur kontroll fel.

Vill man ha nytt resultat måste man sluta med det man tidigare gjort och börja göra något nytt och då kan det ibland vara att lyssna på de som har obekväma svar.

För vi tror oftast att lösningar betyder njutning, pff, we wish. De flesta lösningar kräver just att du anstränger dig och kanske har det tufft och obekvämt tillfälligt. Men njutningen kommer på slutet,och inte är den liten.

Flummigt inlägg. Men okej, ha den inställningen om du så vill. Men försök att visa lite ödmjukhet i fortsättningen.
  • Anonym (Eget ansvar)
    Anonym (Same) skrev 2018-01-28 00:22:01 följande:

Flummigt inlägg. Men okej, ha den inställningen om du så vill. Men försök att visa lite ödmjukhet i fortsättningen.

Är inte ödmjukhet som hjälpt människor jag stöttat vännen, du får visa vad du vill och jag får visa vad jag vill, du hjälper folk med ödmjukhet och sympati, jag hjälper de med konstruktiv kritik och hårda vägen, oroa dig inte jag kan hantera att uppfattas hård, det är värt det för många människor kommer i efterhand och tackar att jag är den enda som sagt det de inte vågade höra men som var det de behövde.

Inget lätt jobb men jag tål inte att se människor må dåligt helt fast i sympati om sig själva. Det har förvärrat situationen för många mer än det förbättrat och jag tycker människor är värda den hårda sanningen om den hjälper, för att kunna ta den betyder att du vill göra något åt dina klagomål. Då har du nått en stor stor ny styrka som tar sig vidare.
  • Anonym (Same)
    Anonym (Eget ansvar) skrev 2018-01-28 00:34:45 följande:

Är inte ödmjukhet som hjälpt människor jag stöttat vännen, du får visa vad du vill och jag får visa vad jag vill, du hjälper folk med ödmjukhet och sympati, jag hjälper de med konstruktiv kritik och hårda vägen, oroa dig inte jag kan hantera att uppfattas hård, det är värt det för många människor kommer i efterhand och tackar att jag är den enda som sagt det de inte vågade höra men som var det de behövde.

Inget lätt jobb men jag tål inte att se människor må dåligt helt fast i sympati om sig själva. Det har förvärrat situationen för många mer än det förbättrat och jag tycker människor är värda den hårda sanningen om den hjälper, för att kunna ta den betyder att du vill göra något åt dina klagomål. Då har du nått en stor stor ny styrka som tar sig vidare.

Ja, kör på den metoden du om du tycker den är bäst så kör jag på min.
  • jrockyracoon
    Anonym (Eget ansvar) skrev 2018-01-28 00:34:45 följande:

Jag tycker du låter farlig. Jag önskar ingen bli hjälpt av dig.

Om vi nu säger att det finns en hård sanning, så är det ingen naturlag att man hjälper genom att säga den i alla lägen. Innan man börjar gapa, behöver man t.ex. fundera på vilket tillstånd personen man vill hjälpa befinner sig i, hur mycket hen kan bära och fundera över troliga konsekvenser av sitt uttalande.

Oftast är det bästa att vänta in personen tills den själv förstår. Ibland kanske man behöver vara mer direkt, men man får aldrig lägga empatin och ödmjukheten åt sidan. "Dr Phil" är inte ett ideal, utan mer ett skräckexempel.

Den här jag-har-svaret-ideologin och man-blir-frisk-genom-att-rycka-upp-sig-filosofin låter som en dålig gör det själv-bok. Du skapar ingen allians genom att köra din tuffa-typ strategi och därför är den kass.

Hoppas att du hittar en väg mot ödmjukhet!
  • jrockyracoon

Till TS!

Jag är ledsen för att detta har hänt dig, och jag hoppas att du kan orka stå ut med allt det jobbiga du gått igenom. Jag kan bara hålla med i de råden du fått att acceptera det som är så svårt att acceptera, att din kille har valt att vända dig ryggen så brutalt, och som det verkar, till synes oförklarligt.

Förklaringen som han inte vill ge är givetvis, att hans kärlek till dig har försvunnit, men det är inte moraliskt ok att bara gå, utan förklaring. Hade han åtminstone träffat dig en gång och berättat varför det blev såhär, hade du fått möjlighet att förstå och bearbeta alltihop mer. Nu får du helt enkelt hitta din egen förklaring.

Jag har några möjliga förslag som delförklarar hans beteende, att fly fältet utan att ens säga yxskaft.
    1. Han är konflikträdd, och vill glassa igenom livet utan att ta itu med jobbiga saker. Om detta är fallet, kommer han i slutänden missa många tillfällen att utvecklas och förlora många vänner och partner i onödan. Bra i så fall att du sluppit honom, för hade ni t.ex. fått barn, hade livet blivit ett riktigt helvete.

2. Han har en närhetsproblematik. Han kanske har problem med att komma någon tillräckligt nära, och när det sker får han kalla handen och agerar i panik och sticker iväg som en skållad råtta. Kanske kände han att ni i er relation hade kommit varandra så nära att hans rädsla för intimitet slog till. Synd om honom i så fall, för utan att ta itu med hans problem kommer han få relationsproblem och tomhet i sitt fortsatta liv.

3. Han har hittat någon annan. Förvånansvärt många agerar som tuvhoppare och ser relationer som en trappa där man hoppar till ena trappsteget för att sedan hoppa till ett annat. Hans dåliga samvete gör att han lägger locket på, och allt som du säger och gör påminner honom om vilket ruttet beteende han har haft mot dig. Det är inte omöjligt att han kommer fortsätta hoppa vidare på detta sätt och såra andra. Eller också är detta den enda gången och att han kommer bilda en längre relation med den nya. I vilket fall är det så svårt att du inte kan göra något åt det, och att du behöver hitta en väg ur din mardröm.

Mitt råd är tvärtemot många andras råd här, d.v.s. lev ut din sorg. Om det innebär att du dyker upp på hans jobb och ställer till en scen, eller pratar med alla du träffar om vilken dålig människa han är, så gör det. Sätt dig själv och dina behov i första rummet, och strunta i honom.Jag råder dig till att hellre vara arg än ledsen för ilskan är ändå mer konstruktiv som jag ser det.

Även om få av oss har haft ett så kallt avsked, så har många av oss varit i din belägenhet (att blivit lämnad) och vi vet vilken chock och smärta det innebär.

Ta hand om dig, och prata dig ur det!

• Anonym (Tråkigt)
    jrockyracoon skrev 2018-01-28 08:50:20 följande:

Jag tycker du låter farlig. Jag önskar ingen bli hjälpt av dig.

Om vi nu säger att det finns en hård sanning, så är det ingen naturlag att man hjälper genom att säga den i alla lägen. Innan man börjar gapa, behöver man t.ex. fundera på vilket tillstånd personen man vill hjälpa befinner sig i, hur mycket hen kan bära och fundera över troliga konsekvenser av sitt uttalande.

Oftast är det bästa att vänta in personen tills den själv förstår. Ibland kanske man behöver vara mer direkt, men man får aldrig lägga empatin och ödmjukheten åt sidan. "Dr Phil" är inte ett ideal, utan mer ett skräckexempel.

Den här jag-har-svaret-ideologin och man-blir-frisk-genom-att-rycka-upp-sig-filosofin låter som en dålig gör det själv-bok. Du skapar ingen allians genom att köra din tuffa-typ strategi och därför är den kass.

Hoppas att du hittar en väg mot ödmjukhet!

Väl talat! Har också svårt för personer som kör en hård stil när folk är riktigt nere, för det hjälper ju sällan...
  • molly50
    sextiotalist skrev 2018-01-26 10:13:36 följande:
    Han gav dig en förklaring, men den dög inte. Det är det jag menar. De som vill ha en förklaring är ofta inte nöjda med det svar de får.
    För mig är en förklaring som "det fungerar inte mellan oss" en fullt tillräcklig orsak till att man bryter upp.
    Hade du tyckt det var bättre att han hade sagt att jag är tillsammans med NN istället.
    Ljög han när han sa att det inte fungerade mellan er?

Förvisso tycker jag det är jättetaskigt att inleda ett förhållande med tjejens bästa vän (båda två). Men var det de du ville höra istället
    Jag hade föredragit att han hade varit ärlig från första början.
    Det hade varit lättare att ta.
    Hade det verkligen varit dåligt mellan oss så hade jag kunnat köpa den förklaringen.
    Men eftersom vi trots allt hade det bra så tyckte jag bara att det lät underligt.
    Jag tycker att ska man avsluta ett förhållande så är det minsta man kan begära att man ger en förklaring till varför,istället för att bara lämna personen med en massa tankar och funderingar.
    Det är då det kan bli som i TS fall.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Same) skrev 2018-01-26 10:37:09 följande:
    Fy fan vad hemskt! Starkt av dig att kunna gå vidare för en sån sak hade slagit undan benen på den absoluta majoriteten.
    Tack! Ja,det var fruktansvärt jobbigt och det slog undan benen på mig med.
    Speciellt när jag fick veta att det hade pågått ett tag och de hade ljugit mig rakt upp i ansiktet båda två.
    Men det som inte dödar en härdar en.
    Carpe Diem
  • molly50
    SysterY skrev 2018-01-26 09:58:15 följande:
    Ingen frisk och sund människa håller på så som ts gör när ett förhållande tagit slut...
    Så du menar att man är sjuk för att man vill ha en vettig förklaring?
    Carpe Diem
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring