Anonym (Eget ansvar) skrev 2018-01-28 00:34:45 följande:
Är inte ödmjukhet som hjälpt människor jag stöttat vännen, du får visa vad du vill och jag får visa vad jag vill, du hjälper folk med ödmjukhet och sympati, jag hjälper de med konstruktiv kritik och hårda vägen, oroa dig inte jag kan hantera att uppfattas hård, det är värt det för många människor kommer i efterhand och tackar att jag är den enda som sagt det de inte vågade höra men som var det de behövde.
Inget lätt jobb men jag tål inte att se människor må dåligt helt fast i sympati om sig själva. Det har förvärrat situationen för många mer än det förbättrat och jag tycker människor är värda den hårda sanningen om den hjälper, för att kunna ta den betyder att du vill göra något åt dina klagomål. Då har du nått en stor stor ny styrka som tar sig vidare.
Jag tycker du låter farlig. Jag önskar ingen bli hjälpt av dig.
Om vi nu säger att det finns en hård sanning, så är det ingen naturlag att man hjälper genom att säga den i alla lägen. Innan man börjar gapa, behöver man t.ex. fundera på vilket tillstånd personen man vill hjälpa befinner sig i, hur mycket hen kan bära och fundera över troliga konsekvenser av sitt uttalande.
Oftast är det bästa att vänta in personen tills den själv förstår. Ibland kanske man behöver vara mer direkt, men man får aldrig lägga empatin och ödmjukheten åt sidan. "Dr Phil" är inte ett ideal, utan mer ett skräckexempel.
Den här jag-har-svaret-ideologin och man-blir-frisk-genom-att-rycka-upp-sig-filosofin låter som en dålig gör det själv-bok. Du skapar ingen allians genom att köra din tuffa-typ strategi och därför är den kass.
Hoppas att du hittar en väg mot ödmjukhet!