• Anonym (Alltskit)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Min pojkvän gjorde slut för en vecka sedan. Det kom helt oväntat och jag fick ingen förklaring. 

Har under den här veckan skickat sms och ringt för jag kan inte gå vidare utan att ens veta varför han lämnat mig, men han vägrar prata med mig. 
    Enda svaret jag fått är: 
    "Det är ditt bekymmer att du inte kommer över mig, lös det på egen hand."

Det både kokar av ilska inuti mig samtidigt som jag gråter floder!
    Hur kan en människa vara så känslokall mot någon man delat livet med? Han var min stora kärlek!

• Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring
  • sextiotalist
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 09:12:48 följande:
    Så ditt argument är att JAG haft svårt att gå vidare? Från vad? Snälla nån, du fattar uppenbarligen hur absurt det du säger är och vill därför lasta över sakerna på mig... Jag är f.ö. inte TS, jag är någon helt annan.

Du påstår att TS sysslar med stalking och då får du stå för det. Om du inte tror att TS skulle bli fälld för stalking så är det ju inte stalking i juridisk mening, utan då är det DU som definierat det som stalking. Är det så att du tycker att våra subjektiva åsikter ska avgöra vad som är stalking så tänker jag låta mina subjektiva åsikter avgöra vad som är psykisk misshandel.
    Att förfölja någon är stalking, men för att bli fälld för stalking krävs mycket mer. Att inte ge någon förklaring är INTE psykisk misshandel.
    Jag förringar inte ts känslor, jag förstår att hon är ledsen, förtvivlad och går igenom hjärtesorg (som är jättejobbigt). Men jag envisas med att påstå att sorgen blir inte lättare, vilken förklaring hon än får, för det hon sörjer förblir. Det är en spruckna kärleksrelationen hon sörjer.

Och rent krasst, de "förklaringar" man får är troligen inte heller tillräckliga och kanske inte heller de egentliga.
    För vem vill höra "du var dålig i sängen", "jag tycker allt du gör är irriterande" (ofta blir det så när man inte har några känslor kvar) etc och det ändrar ändå inte det faktum att ts ex vill inte ha någon relation med henne längre.
    Ibland kan det vara så att ingen förklaring är nog det bästa. Skulle jag säga exakt vad jag tyckte till exet när jag gjorde slut, tja, då hade jag nog inte stått högt i kurs hos någon, tiga är ibland bättre än att vara brutalärlig
  • Anonym (Same)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 09:25:44 följande:

Att förfölja någon är stalking, men för att bli fälld för stalking krävs mycket mer. Att inte ge någon förklaring är INTE psykisk misshandel.

Jag förringar inte ts känslor, jag förstår att hon är ledsen, förtvivlad och går igenom hjärtesorg (som är jättejobbigt). Men jag envisas med att påstå att sorgen blir inte lättare, vilken förklaring hon än får, för det hon sörjer förblir. Det är en spruckna kärleksrelationen hon sörjer.

Och rent krasst, de "förklaringar" man får är troligen inte heller tillräckliga och kanske inte heller de egentliga.

För vem vill höra "du var dålig i sängen", "jag tycker allt du gör är irriterande" (ofta blir det så när man inte har några känslor kvar) etc och det ändrar ändå inte det faktum att ts ex vill inte ha någon relation med henne längre.

Ibland kan det vara så att ingen förklaring är nog det bästa. Skulle jag säga exakt vad jag tyckte till exet när jag gjorde slut, tja, då hade jag nog inte stått högt i kurs hos någon, tiga är ibland bättre än att vara brutalärlig

Ja det kan du ha rätt i. Men ärligt talat så är inte det vad jag bryr mig om utan det jag tycker är riktigt elakt av dig är att påstå att TS stalkar sitt ex när hon frågar efter en förklaring! Undermedvetet försvarar du hennes ex dåliga, fega och vidriga beteende och förlöjligar TS känslor genom att påstå att HON är den dåliga av dem.

Jag säger såhär: jag har gjort slut flera gånger och varenda gång har jag ärligt berättat vad det berott på för att de direkt ska kunna bearbeta det. Bättre att dra av plåstret snabbt än långsamt. Du säger att du inte vill vara ärlig mot dina ex om varför du gjort slut. Men om de verkligen hade bett dig om att vara ärlig, så som TS gjort, så borde man väl vara just ärlig eftersom att de ber om det? Är de sen inte nöjda med svaret och fortsätter höra av sig, DÅ kan man prata om stalking och DÅ är det de som har problem! Men att göra som TS ex gör är inte bara elakt, det är ynkligt ocksä!

Det sätter dessutom människan man gör så mot under ett enormt psykiskt lidande. Det är ingen raketforskning att förstå att den ovissheten är plågsam... Så varför utsätta en människa för det om hen ber om att få svar? Varför inte bara ge henne eller honom ett svar om hen så innerligt vill?
  • SysterY
    Anonym (O) skrev 2018-01-24 01:31:41 följande:

Absolut, men har man någonsin blivit lämnad så vet man att det inte är så lätt att bara bestämma en sån sak. Jag var t ex alldeles för uppriven och förstörd för att kunna tänka klart. Helt normal reaktion dessutom.

Har varit med om samma så jag vet hur det är. Men det hjälper inte att stalka.
  • SysterY
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 08:44:06 följande:

Jag fattar inte hur du tänker när du säger systematiskt hävdar att killens beteende absolut inte ens är i närheten av psykisk misshandel men när TS kontaktar honom och vill ha svar så är det enligt dig psykisk misshandel och stalking (att kontakta någon efter en vecka är stalking enligt dig)?

Vet du vad det kallas? Dubbla måttstockar! Låt mig ställa en fråga: vem tror du lider mest psykiskt just nu, TS som blivit lämnad utan någon som helst förklaring eller TS ex?

Att sms, ringa och söka kontakt till någon som i princip har bett en dra åt helvete är stakning! Oavsett hur lång tid det handlar om.

Båda. Ts för att ha blitt lämnas och ts ex för att ts inte respekterar att han inte vill ha kontakt.
  • SysterY
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 09:12:48 följande:

Så ditt argument är att JAG haft svårt att gå vidare? Från vad? Snälla nån, du fattar uppenbarligen hur absurt det du säger är och vill därför lasta över sakerna på mig... Jag är f.ö. inte TS, jag är någon helt annan.

Du påstår att TS sysslar med stalking och då får du stå för det. Om du inte tror att TS skulle bli fälld för stalking så är det ju inte stalking i juridisk mening, utan då är det DU som definierat det som stalking. Är det så att du tycker att våra subjektiva åsikter ska avgöra vad som är stalking så tänker jag låta mina subjektiva åsikter avgöra vad som är psykisk misshandel.

Huruvida hon blir fällt eller inte beror på om ts ex anmäler och om det går till åtal.
  • Anonym (Same)
    SysterY skrev 2018-01-24 10:00:08 följande:

Att sms, ringa och söka kontakt till någon som i princip har bett en dra åt helvete är stakning! Oavsett hur lång tid det handlar om.

Båda. Ts för att ha blitt lämnas och ts ex för att ts inte respekterar att han inte vill ha kontakt.

Du tycker inte att TS ex har sig själv att skylla när det enda han behöver göra för att slippa denna så kallade "stalking" är att ge ett svar på hennes enkla fråga?
  • sextiotalist
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 10:05:12 följande:
    Du tycker inte att TS ex har sig själv att skylla när det enda han behöver göra för att slippa denna så kallade "stalking" är att ge ett svar på hennes enkla fråga?
    Och det kanske inte ens finns något enkelt svar.
  • Anonym (Same)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 10:19:33 följande:

Och det kanske inte ens finns något enkelt svar.

Okej. Men om han ändå försöker ger svar på hennes fråga i den mån han kan så har han ju iallafall gjort rätt för sig. Det han gör nu är ju att fly problemet och det löser ingenting varken för honom eller TS!
  • Shameless

Lider med dig TS, är jävligt jobbigt att bli dumpad utan förklaring. Separationen blir ju tuffare än normalt då man har en massa tankar och funderingar, är svårare att gå vidare. Har själv varit i samma situation. Ditt ex är ett stort rövhål och du kommer nog aldrig att få svar, lika bra att bara släppa det och slicka såren.

• Anonym (Fy)
    SysterY skrev 2018-01-24 00:58:09 följande:

Ts kanske inte ens kan ge en förklaring som dyker åt ts. Han kanske inte ens helt vet varför han valde att göra slut.

Hade jag gjort slut med någon utan att ge förklaring och denne personen hade sms, ringt och försökt ta kontakt så jag personligen övervikt att anmäla eftersom det är stalking.

Om du gick till polisen och anmälde ditt ex för stalking hade du varit tvungen att förklara vad som hänt och när du då sagt ?Jag gjorde slut med mitt ex FÖR EN VECKA SEN, UTAN ATT FÖRKLARA, vägrade prata om det, skickade bara ett sms att det var slut och blev förbannad när det kom frågor och reaktioner, titta här, hen har skickat flera sms och ringt flera gånger i veckan?

så hade utredningen inte ens satts igång utan du informerats om att detta inte är stalkning.

Det du skriver är ett hån mot folk som utsatts för äkta stalkning och som knappt får hjälp ändå eftersom vi har för få poliser i landet för att klara upp alla brott som anmäls.

Inte blir det bättre av att puckon anmäler saker som inte är brottsligt och då slösar deras tid!

Sättet du resonerar på i tråden visar att du har stora problem att begripa både relationer, andra människors känslor och förståelse för lagar och regler (att förstå vad olika lagar innebär och var gränserna går för brott).

Det har gått EN VECKA skriver ts och han gjorde bara plötsligt slut och vägrar prata med henne från ena dagen till den andra.

Man måste ha en empatistörning för att inte förstå ts reaktion.
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring