• Anonym (Alltskit)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Min pojkvän gjorde slut för en vecka sedan. Det kom helt oväntat och jag fick ingen förklaring. 

Har under den här veckan skickat sms och ringt för jag kan inte gå vidare utan att ens veta varför han lämnat mig, men han vägrar prata med mig. 
    Enda svaret jag fått är: 
    "Det är ditt bekymmer att du inte kommer över mig, lös det på egen hand."

Det både kokar av ilska inuti mig samtidigt som jag gråter floder!
    Hur kan en människa vara så känslokall mot någon man delat livet med? Han var min stora kärlek!

• Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring
  • Anonym (Fy)
    SysterY skrev 2018-01-24 10:42:47 följande:

Han kanske inte har någon förklaring att ge? Det är ingen sk "stalking" utan det ÄR regelrätt stalking.

Har du bott under en sten? Det här som ts beskriver i sitt unika fall är inte stalkning. Du är väldigt ettrig på henne dock med att skambelägga och hetsa mot henne, tycker att du stalkar ts mer än vad hon skulle ha stalkat sitt ex. Det har gått en vecka, herregud!
  • sextiotalist
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 10:44:48 följande:
    Jamen eller hur. Din sambo sen 40 år är plötsligt borta en dag och du får ett sms med texten ?Det är slut?. Då hade du inte ringt eller sms:at för att prata om vad som hänt?

Och om hans svar då var ?Vad ringer du mig för, det är ju slut! Jag skiter väl i dig, du är mitt ex? så hade du bara svalt det. Annars varit en stalker om du 3 dagar senare smsade igen och bad honom att prata med dig?!

Alltså det är helt sanslöst hur vissa prompt ska kasta sig in i trådar och aggressivt hävda att ts är helt sjuk i huvet, sjukligt svartsjuk, galen stalker osv.

Är det något som är galet så är det att leva för att mobba människor på forum som går igenom plågsamma saker...

Jag hade troligen, om jag fick ett sådant sms, legat lågt och inte fortsätt sms (får man ett sådant svar, så vet man redan att det är kört med mer kommunikation efter det.

Jag hade möjligtvis skickat ett sms, "du kan höra av dig senare om det är något mer du vill säga"
    Och hade min sambo gjort så efter 40 år, då hade jag nog funderat på hans mentala hälsa, för man brukar känna varandra rätt bra efter 40 år.

Det enda jag skrivit är det hon gör är stalking, men personligen hade jag backa rejält från en person som beter sig som ts.

• sextiotalist
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 10:48:48 följande:
    Men nu använder du Ju dig själv som exempel i en helt annan situation. En situation där du gjort slut på ett normalt sätt och försökt förklara men inte blivit lämnad ifred och där exet ignorerade dina förklaringar.

Tänk om folk kunde gå lite i terapi och inse när dom projicerade för mycket för att ens kunna se andra människor och deras situationer utan att gå tillbaka i sina minnen och se sig själv med en antagonist...
    Alla här svarar utifrån sina egna erfarenheter eller situationer man mött eller kommit i kontakt med. Det är det som är vitsen med ett forum.
    Normalt sätt för mig har varit (när jag själv gjort slut eller andra gjort slut) att man bryter upp, detta med att ha förklaringar har jag bara mött en gång. I andra fall så har man faktiskt förstått varför, för även om man inte velat se tecknen så har de ofta blivit uppenbara (även om killen två dagar innan bedyrat att man älskar en, så har det funnits så många andra tecken, även om man inte velat se dom)
  • Anonym (Same)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 10:41:34 följande:

Nu kunde man inte blocka när jag bröt sist, men han var en sådan som skulle ha förklaring (och förklaringarna dög inte heller, det räckte inte med att säga det enklaste att känslorna var slut utan det skulle vara varför etc).

Nåväl, hade jag kunnat blocka så hade jag gjort det, för det är förbaskat jobbigt att ha ett ex hängande efter.

Men svaret är väldigt uppenbart, han vill inte ha någon relation längre, nästa steg är att känslorna är slut, för det mesta räcker det inte om man hanterar personer som ts. För ofta vill de vetat varför, vad de gjort för fel.

Hade ts inte varit den typen, då hade det kanske räckt med ett sms, "när vi fått lite distans så skulle jag vilja träffa dig och få lite feedback om det är något jag gjort fel eller om det bara var känslorna som försvann"

Okej, det beror helt enkelt på konflikträdsla (det är faktiskt det du säger när du hävdar att det är lönlöst för honom eftersom att det kan leda till konflikter med TS).

Det här är problemet med Sverige, folk är så groteskt konflikträdda! Folk tror att ärlighet är fel eftersom att det kan såra... Men vissa verkar inte fatta att ovisshet sårar och skadar mer än ärlighet. Att bli sårad (vilket man blir av att ha blivit dumpad från ingenstans) är svårt, men får man veta varför man sårats så kan man bearbeta det hela då det sätts i ett perspektiv. Får man ingen förklaring så får man heller inget sammanhang och då får man det svårare att förstå och därför också svårare att gå vidare!

Konflikter är inte till för att skapa problem utan de finns för att LÖSA problem! När ska folk här i Sverige lära sig det?

Och hur vet du att TS är en sån som inte är nöjd med svaret? Det vet du ju faktiskt inte utan allt du vet är att hon vill ha ett svar och att hon inte fått något. Om hon sen skulle få ett svar och fortsätta höra av sig trots det så kan du uttala dig om det beteendet. Men eftersom TS inte har ett sånt beteende så förstår jag inte varför du gör en sån slutsats om henne?
  • sextiotalist
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 10:55:04 följande:
    Okej, det beror helt enkelt på konflikträdsla (det är faktiskt det du säger när du hävdar att det är lönlöst för honom eftersom att det kan leda till konflikter med TS).

Det här är problemet med Sverige, folk är så groteskt konflikträdda! Folk tror att ärlighet är fel eftersom att det kan såra... Men vissa verkar inte fatta att ovisshet sårar och skadar mer än ärlighet. Att bli sårad (vilket man blir av att ha blivit dumpad från ingenstans) är svårt, men får man veta varför man sårats så kan man bearbeta det hela då det sätts i ett perspektiv. Får man ingen förklaring så får man heller inget sammanhang och då får man det svårare att förstå och därför också svårare att gå vidare!

Konflikter är inte till för att skapa problem utan de finns för att LÖSA problem! När ska folk här i Sverige lära sig det?

Och hur vet du att TS är en sån som inte är nöjd med svaret? Det vet du ju faktiskt inte utan allt du vet är att hon vill ha ett svar och att hon inte fått något. Om hon sen skulle få ett svar och fortsätta höra av sig trots det så kan du uttala dig om det beteendet. Men eftersom TS inte har ett sånt beteende så förstår jag inte varför du gör en sån slutsats om henne?
    Konflikträdsla är ett mänskligt drag och inget nationellt drag. Jag är rätt säker på att detta förekommer i alla länder, på alla kontinenter och alla kulturer. Och man har nog lika svårt att lösa problem oavsett om man är på savannen i Afrika, stäppen i Asien eller i Amazonas djungler (och krig hade inte funnits)
    Kan vara konflikträdsla, det kan också vara att han helt enkelt är brutalt ärlig och skiter i hur hon mår. Hennes mående är ointressant.
    Men oavsett som, ts ex kommer troligen inte agera annorlunda utifrån vad vi skriver här i tråden. Ts har två val, gå vidare och lägga honom åt sidan eller fortsätta älta och förvänta sig svar hon inte kommer få.
    Hennes sorg är äkta och den behöver hon hantera, hon får vara arg och ledsen och de känslorna ska hon inte vara rädd för. En sak är säkert, är hon som är sund, så kommer hon gå vidare och släppa honom och må väldigt bra i framtiden.

• SysterY
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 10:50:32 följande:

Har du bott under en sten? Det här som ts beskriver i sitt unika fall är inte stalkning. Du är väldigt ettrig på henne dock med att skambelägga och hetsa mot henne, tycker att du stalkar ts mer än vad hon skulle ha stalkat sitt ex. Det har gått en vecka, herregud!

Lyssna nu ordentligt; om någon timme efter timme, dag efter dag ringer, smsar och försöker ta kontakt med någon som INTE vill ha kontakt och som faktiskt mer eller mitt bett personen dra åt helvete så är det stalking! Oavsett om det är en vecka, några dagar eller ett halvår!
  • Anonym (Fy)
    SysterY skrev 2018-01-24 11:03:21 följande:

Lyssna nu ordentligt; om någon timme efter timme, dag efter dag ringer, smsar och försöker ta kontakt med någon som INTE vill ha kontakt och som faktiskt mer eller mitt bett personen dra åt helvete så är det stalking! Oavsett om det är en vecka, några dagar eller ett halvår!

Vad får du timme efter timme ifrån? Det står inte i ts. Du kan inte svara i trådar och hoppa på folk med grund av vad du fantiserat ihop i ditt eget huvud.

Det här är inte stalkning. Nästan önskar att du skulle bete dig som ts ex och sen försöka anmäla för stalkning efter en vecka för att den stackars människan skickat några sms och ringt några gånger.
  • Anonym (Fy)
    SysterY skrev 2018-01-24 11:03:21 följande:

Vad får du timme efter timme ifrån? Det står inte i ts. Du kan inte svara i trådar och hoppa på folk med grund av vad du fantiserat ihop i ditt eget huvud.

Det här är inte stalkning. Nästan önskar att du skulle bete dig som ts ex och sen försöka anmäla för stalkning efter en vecka för att den stackars människan skickat några sms och ringt några gånger.
  • Anonym (Fy)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 10:55:03 följande:

Alla här svarar utifrån sina egna erfarenheter eller situationer man mött eller kommit i kontakt med. Det är det som är vitsen med ett forum.

Normalt sätt för mig har varit (när jag själv gjort slut eller andra gjort slut) att man bryter upp, detta med att ha förklaringar har jag bara mött en gång. I andra fall så har man faktiskt förstått varför, för även om man inte velat se tecknen så har de ofta blivit uppenbara (även om killen två dagar innan bedyrat att man älskar en, så har det funnits så många andra tecken, även om man inte velat se dom)

Jo, jag har empati utifrån mina egna erfarenheter och ser därför allvarligt på stalkning tex. Men jag ser också vad som är vad. Den här stackars tjejen skickade några sms veckan efter att hennes kille dumpade henne utan förklaring och han har vägrat kommunicera. Hon är chockad. Försök ha empati.

Ts är ingen stalker.
  • Anonym (Same)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 11:03:12 följande:

Konflikträdsla är ett mänskligt drag och inget nationellt drag. Jag är rätt säker på att detta förekommer i alla länder, på alla kontinenter och alla kulturer. Och man har nog lika svårt att lösa problem oavsett om man är på savannen i Afrika, stäppen i Asien eller i Amazonas djungler (och krig hade inte funnits)

Kan vara konflikträdsla, det kan också vara att han helt enkelt är brutalt ärlig och skiter i hur hon mår. Hennes mående är ointressant.

Men oavsett som, ts ex kommer troligen inte agera annorlunda utifrån vad vi skriver här i tråden. Ts har två val, gå vidare och lägga honom åt sidan eller fortsätta älta och förvänta sig svar hon inte kommer få.

Hennes sorg är äkta och den behöver hon hantera, hon får vara arg och ledsen och de känslorna ska hon inte vara rädd för. En sak är säkert, är hon som är sund, så kommer hon gå vidare och släppa honom och må väldigt bra i framtiden.

Det är klart att hon kommer att släppa det! Det gör alla förr eller senare, så är vi helt överens. Vi är också överens om att TS behöver gå vidare och att det bästa är att försöka släppa honom.

Men vi har två olika utgångspunkter. Du hävdar systematiskt att det är TS det är fel på p.g.a. hennes reaktion och jag säger att TS reagerar fullt normalt när hon blivit utsatt för något sånt här. Du hävdar att TS ex blir utsatt för stalking av TS och jag hävdar bestämt att det inte är stalking att fråga fullt legitima frågor när man blivit lämnad från ingenstans utan någon förklaring. Du hävdar att det är TS ex som är offret i det här och att han har rätt i att inte svara på hennes frågor, medan jag tvärtom hävdar att TS ex är ett svin som utsätter henne för sånt här och att han är ynklig och har ett vidrigt beteende när han vägrar svara på hennes fråga.

Jag tycker också att TS ex borde försöka göra rätt! Han ser att hon verkligen vill ha ett svar på varför han lämnade henne och vore han en hederlig människa ska skulle han ge henne ett svar eftersom att hon absolut vill veta det. Jag förstår inte varför du inte reagerar på att TS ex gör såhär mot henne? Jag förstår inte heller varför du skyller på TS när allt bottnar i att han vägrar ge henne ett svar? Lite skuldbeläggande att offret om du frågar mig...

Sen nej, folk är inte lika konflikträdda utomlands som här i Sverige. Jag har bott i tre olika länder och besökt ett tjugotal och ingenstans är människor så konflikträdda som i Sverige. Det är ett problem och en av anledningarna till att vi har så mycket psykisk ohälsa i det här landet.
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring