• Anonym (Alltskit)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Min pojkvän gjorde slut för en vecka sedan. Det kom helt oväntat och jag fick ingen förklaring. 

Har under den här veckan skickat sms och ringt för jag kan inte gå vidare utan att ens veta varför han lämnat mig, men han vägrar prata med mig. 
    Enda svaret jag fått är: 
    "Det är ditt bekymmer att du inte kommer över mig, lös det på egen hand."

Det både kokar av ilska inuti mig samtidigt som jag gråter floder!
    Hur kan en människa vara så känslokall mot någon man delat livet med? Han var min stora kärlek!

• Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring
  • SysterY
    Anonym (O) skrev 2018-01-24 00:17:12 följande:

Det har jag aldrig menat heller. Däremot är det bara skadade människor som beter sig på det viset som han har gjort.

Jag har själv råkat ut för liknande. Blev lämnad av mitt ex efter en 10-årig relation och utan någon som helst förklaring. Dessutom per sms då han bara stack utomlands (flyttade, visade det sig). Väldigt sjukt beteende av en 34-åring. Det tog mig 3 år innan jag repade mig från det där, och jag gick även i terapi då. Psykologen menade att vi människor behöver ett avslut för att kunna gå vidare, vilket han alltså förnekade mig genom sitt beteende. Så vi fick istället iscensätta ett avslut under terapin.

Självklart är det alltid bäst att få ett korrekt avslut när en relation tar slut. Men det är inte alla som orkar/vill/kan ge en förklaring eller ge ert bra avslut och det får man tyvärr bara acceptera. Att stalka någon gör definitivt inte saken bättre, snarare tvärtom.
  • Anonym (O)
    SysterY skrev 2018-01-24 01:00:48 följande:
    Självklart är det alltid bäst att få ett korrekt avslut när en relation tar slut. Men det är inte alla som orkar/vill/kan ge en förklaring eller ge ert bra avslut och det får man tyvärr bara acceptera. Att stalka någon gör definitivt inte saken bättre, snarare tvärtom.
    Absolut, men har man någonsin blivit lämnad så vet man att det inte är så lätt att bara bestämma en sån sak. Jag var t ex alldeles för uppriven och förstörd för att kunna tänka klart. Helt normal reaktion dessutom.
  • EmberEyes
    Anonym (O) skrev 2018-01-24 01:31:41 följande:
    Absolut, men har man någonsin blivit lämnad så vet man att det inte är så lätt att bara bestämma en sån sak. Jag var t ex alldeles för uppriven och förstörd för att kunna tänka klart. Helt normal reaktion dessutom.
    Och det är där som utomstående kommer in i bilden, för att stötta och förklara att även om exet inte vill ge en förklaring så måste den lämnade släppa greppet på den relationen och fokusera sin energi på sig själv.
  • sextiotalist

Vad är det för förklaring du vill ha?
    Det är knappast superlativen som är orsaken till att han gör slut.

Svaret är ofta enkelt varför det inte finns någon förklaring, det är att det inte finns någon förklaring, känslorna är borta (vilket är den absolut vanligaste orsaken till att någon gör slut).
    Nej, han är ingen skitstövel, han har gjort slut och orsaken är med all sannolikhet att han inte vill vara tillsammans med dig längre.

Vad vill du höra, att han retar sig på allt du gör (vilket inte alls är ovanligt när känslorna är över), att han inte ser någon framtid med er? Att han inte har några känslor kvar?
    Men det troligast är att han inte har någon "förklaring" till att han inte har några känslor över och ser ingen vits med att älta detta.

• Anonym (Ex)

Hej! Jag förstår att det är jobbigt, ska ge dig ett annat perspektiv, jag har nämligen gjort slut med mitt ex utan att vilja berätta. Jag kände att allt som var dåligt berodde på honom. Han sökte konflikter hela tiden, tvingade mig att lyssna på radio som handlade om hans politiska åsikter som jag inte höll med om och fick mig att må dåligt, han vägrade inse att han kunde göra fel, bad aldrig om förlåtelse och kunde aldrig visa sig svag. Jag försökte göra slut utan att berätta detta för honom, för jag ville inte såra honom, inte vara elak och inte att det skulle bli konflikter mellan oss, men han pressade mig så jag berättade lite grann, hittade på lite grann och så vidare. Egentligen hade jag inte velat säga nånting, jag tyckte det var tillräckligt sårande att jag dumpade honom och ville inte strö salt i såren. Att vissa kallar detta psykisk misshandel övergår mitt förstånd, även om jag i efterhand tänker lite att jag kunde sagt mer till honom. Jag har också sagt lite mer senare, när han har frågat, men han har väldigt svårt att ta till sig hur illa han har gjort mig. Jag försökte visa hänsyn, och inte såra mer än nödvändigt.

• Anonym (Same)
    SysterY skrev 2018-01-24 00:56:17 följande:

Det är inte psykisk misshandel. Det ts håller är stalking och det lan hon i värsta fall bli anmäld för.

Många förhållanden slutar tyvärr in att man inte får någon förklaring. Det kanske inte ens finns någon förklaring mer än att ens känslor är bort/har tagit slut. Att inte få en förklaring är inte psykisk misshandel.

Att ts söker kontakt/stalker någon som inte vill ha kontakt kan däremot likna med psykisk misshandel i mild grad.

Jag fattar inte hur du tänker när du säger systematiskt hävdar att killens beteende absolut inte ens är i närheten av psykisk misshandel men när TS kontaktar honom och vill ha svar så är det enligt dig psykisk misshandel och stalking (att kontakta någon efter en vecka är stalking enligt dig)?

Vet du vad det kallas? Dubbla måttstockar! Låt mig ställa en fråga: vem tror du lider mest psykiskt just nu, TS som blivit lämnad utan någon som helst förklaring eller TS ex?
  • sextiotalist
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 08:44:06 följande:
    Jag fattar inte hur du tänker när du säger systematiskt hävdar att killens beteende absolut inte ens är i närheten av psykisk misshandel men när TS kontaktar honom och vill ha svar så är det enligt dig psykisk misshandel och stalking (att kontakta någon efter en vecka är stalking enligt dig)?

Vet du vad det kallas? Dubbla måttstockar! Låt mig ställa en fråga: vem tror du lider mest psykiskt just nu, TS som blivit lämnad utan någon som helst förklaring eller TS ex?
    >Jag har svårt att se att man inte lämnar en förklaring är psykisk misshandel, däremot anser jag att ringa och sms en person som inte vill ha kontakt är stalking. Ja ts mår inte bra, men en förklaring kommer med all sannolikhet inte ändra detta. Hjärtesorg är jättejobbigt, vi är många som har fått gå igenom detta, men psykiskt lidande, knappast. Upplever man att hjärtsorg är så illa att det är psykiskt lidande, då har man bakomliggande problematik.

Genom att acceptera att man har hjärtesorg och att tillåta sig sörja, vara arg, ledsen etc, då läker man bäst. Att försöka hitta förklaringar (till något som inte alls är så konstigt) gör att man skadar sig själv mer.
    För hur som helst, ingen förklaring kan hjälpa hjärtesorgen, för slutändan är ju sorgen pga den man älskar inte delar samma känslor.
  • Anonym (Same)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 08:49:25 följande:

>Jag har svårt att se att man inte lämnar en förklaring är psykisk misshandel, däremot anser jag att ringa och sms en person som inte vill ha kontakt är stalking. Ja ts mår inte bra, men en förklaring kommer med all sannolikhet inte ändra detta. Hjärtesorg är jättejobbigt, vi är många som har fått gå igenom detta, men psykiskt lidande, knappast. Upplever man att hjärtsorg är så illa att det är psykiskt lidande, då har man bakomliggande problematik.

Genom att acceptera att man har hjärtesorg och att tillåta sig sörja, vara arg, ledsen etc, då läker man bäst. Att försöka hitta förklaringar (till något som inte alls är så konstigt) gör att man skadar sig själv mer.

För hur som helst, ingen förklaring kan hjälpa hjärtesorgen, för slutändan är ju sorgen pga den man älskar inte delar samma känslor.

Okej. Låt se nu... normala straff för stalking är skadestånd och besöksförbud. Så med andra ord kan jag tjäna lättförtjänta pengar om jag inleder ett förhållande med en kvinna som jag sen lämnar från ingenstans och vägrar ge en förklaring, helt enkelt för att hon frågar mig om svar? Bra, tack för tipset! Ska köra på det så kan jag tjäna en hacka!

Ärligt talat, hör du inte själv hur absurt det du säger låter?
  • sextiotalist
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 08:59:30 följande:
    Okej. Låt se nu... normala straff för stalking är skadestånd och besöksförbud. Så med andra ord kan jag tjäna lättförtjänta pengar om jag inleder ett förhållande med en kvinna som jag sen lämnar från ingenstans och vägrar ge en förklaring, helt enkelt för att hon frågar mig om svar? Bra, tack för tipset! Ska köra på det så kan jag tjäna en hacka!

Ärligt talat, hör du inte själv hur absurt det du säger låter?
    Nej faktiskt inte, däremot så förstår jag att du är en som har haft svårt att gå vidare. Snälla du, jag har blivit lämnad utan förklaring och visst jag har gråtit svurit men trots allt accepterat att jag inte kan kräva någon på en förklaring (fanns inte ens i min värld att förvänta mig en förklaring), jag har gjort slut utan förklaring, helt enkelt att det inte fanns någon förklaring mer än jag inte ville vara tillsammans med den personen längre.

Nu är inte normalt straff för stalking skadestånd och besöksförbud, men om man fälls för stalking i tingsrätten så kan man få skadestånd och/eller besöksförbud (att tjäna en hacka på det är nog rätt svårt, väldigt, väldigt låg timpenning för sådana inkomster)
  • Anonym (Same)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 09:06:39 följande:

Nej faktiskt inte, däremot så förstår jag att du är en som har haft svårt att gå vidare. Snälla du, jag har blivit lämnad utan förklaring och visst jag har gråtit svurit men trots allt accepterat att jag inte kan kräva någon på en förklaring (fanns inte ens i min värld att förvänta mig en förklaring), jag har gjort slut utan förklaring, helt enkelt att det inte fanns någon förklaring mer än jag inte ville vara tillsammans med den personen längre.

Nu är inte normalt straff för stalking skadestånd och besöksförbud, men om man fälls för stalking i tingsrätten så kan man få skadestånd och/eller besöksförbud (att tjäna en hacka på det är nog rätt svårt, väldigt, väldigt låg timpenning för sådana inkomster)

Så ditt argument är att JAG haft svårt att gå vidare? Från vad? Snälla nån, du fattar uppenbarligen hur absurt det du säger är och vill därför lasta över sakerna på mig... Jag är f.ö. inte TS, jag är någon helt annan.

Du påstår att TS sysslar med stalking och då får du stå för det. Om du inte tror att TS skulle bli fälld för stalking så är det ju inte stalking i juridisk mening, utan då är det DU som definierat det som stalking. Är det så att du tycker att våra subjektiva åsikter ska avgöra vad som är stalking så tänker jag låta mina subjektiva åsikter avgöra vad som är psykisk misshandel.
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring