• Anonym (Alltskit)

Mitt ex vägrar ge en förklaring

Min pojkvän gjorde slut för en vecka sedan. Det kom helt oväntat och jag fick ingen förklaring. 

Har under den här veckan skickat sms och ringt för jag kan inte gå vidare utan att ens veta varför han lämnat mig, men han vägrar prata med mig. 
    Enda svaret jag fått är: 
    "Det är ditt bekymmer att du inte kommer över mig, lös det på egen hand."

Det både kokar av ilska inuti mig samtidigt som jag gråter floder!
    Hur kan en människa vara så känslokall mot någon man delat livet med? Han var min stora kärlek!

• Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring
  • sextiotalist
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 10:22:39 följande:
    Okej. Men om han ändå försöker ger svar på hennes fråga i den mån han kan så har han ju iallafall gjort rätt för sig. Det han gör nu är ju att fly problemet och det löser ingenting varken för honom eller TS!
    Han har nog inga problem, troligen är han mest irriterad och kommer gå vidare utan problem. TS kommer komma över det, inte helt omöjligt att han inte står högt i kurs hos henne, men problemet ligger hos ts.

För mig är det helt främmande att över huvud taget göra så som ts gör. Jag har insett att det är slut och faktiskt accepterat den biten, även om jag varit förtvivlad, ledsen arg etc. Men att avkräva en förklaring har jag inte ens tanke på att göra.
  • sextiotalist
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 10:26:50 följande:
    Om du gick till polisen och anmälde ditt ex för stalking hade du varit tvungen att förklara vad som hänt och när du då sagt ?Jag gjorde slut med mitt ex FÖR EN VECKA SEN, UTAN ATT FÖRKLARA, vägrade prata om det, skickade bara ett sms att det var slut och blev förbannad när det kom frågor och reaktioner, titta här, hen har skickat flera sms och ringt flera gånger i veckan?

så hade utredningen inte ens satts igång utan du informerats om att detta inte är stalkning.

Det du skriver är ett hån mot folk som utsatts för äkta stalkning och som knappt får hjälp ändå eftersom vi har för få poliser i landet för att klara upp alla brott som anmäls.

Inte blir det bättre av att puckon anmäler saker som inte är brottsligt och då slösar deras tid!

Sättet du resonerar på i tråden visar att du har stora problem att begripa både relationer, andra människors känslor och förståelse för lagar och regler (att förstå vad olika lagar innebär och var gränserna går för brott).

Det har gått EN VECKA skriver ts och han gjorde bara plötsligt slut och vägrar prata med henne från ena dagen till den andra.

Man måste ha en empatistörning för att inte förstå ts reaktion.
    Fast det är fel att stalka oavsett anledning. Om ts ex hade gått till polisen och anmält, så hade orsaken om de lade ner detta inte varit för att han inte ville ge någon förklaring, utan att det var så lindrig stalking så att det inte åklagare inte ansåg att det var något att gå vidare med (polisen lägger aldrig ner några ärenden, det är åklagaren som avgör om det ska gå vidare till åtal eller inte). Det är stalking, det blir inte mindre stalking bara för att det är så ringa att det inte leder till åtal.

Lite OT, man kan anmäla allt och det är alltid åklagaren som avgör
  • Anonym (Same)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 10:28:14 följande:

Han har nog inga problem, troligen är han mest irriterad och kommer gå vidare utan problem. TS kommer komma över det, inte helt omöjligt att han inte står högt i kurs hos henne, men problemet ligger hos ts.

För mig är det helt främmande att över huvud taget göra så som ts gör. Jag har insett att det är slut och faktiskt accepterat den biten, även om jag varit förtvivlad, ledsen arg etc. Men att avkräva en förklaring har jag inte ens tanke på att göra.

Om han inte har några problem alls så är det ännu värre att han vägrar svara på TS frågor! För det innebär att han absolut inte har något att förlora på att ge TS sin förklaring till varför han gjorde slut. Ändå vägrar han trots att han ser hur mycket TS lider av att inte få något svar! Isåfall är TS ex sadist. Kanske låter dramatiskt, men jag ser ingen annan logisk förklaring till varför han annars skulle vägra ge TS ett svar på hennes fråga.
  • Anonym (Fy)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 10:31:44 följande:

Fast det är fel att stalka oavsett anledning. Om ts ex hade gått till polisen och anmält, så hade orsaken om de lade ner detta inte varit för att han inte ville ge någon förklaring, utan att det var så lindrig stalking så att det inte åklagare inte ansåg att det var något att gå vidare med (polisen lägger aldrig ner några ärenden, det är åklagaren som avgör om det ska gå vidare till åtal eller inte). Det är stalking, det blir inte mindre stalking bara för att det är så ringa att det inte leder till åtal.

Lite OT, man kan anmäla allt och det är alltid åklagaren som avgör

Men sluta kalla det stalkning, detta är inte stalkning och nej ts har inte gjort något fel!!

Är man tillsammans med en människa i flera år och sen plötsligt gör slut på sms en dag utan förklaring och sen skriver ett till sms med texten ?Jag skiter i att förklara varför, dina känslor är dina problem, dra åt helvete? så får man räkna med att den andra blir helt chockad och kommer försöka nå en under nån vecka framåt, minst.

Nej, polisen hade inte ens låtit detta gå vidare, dom hade sagt att det inte fanns något brott att anmäla.

Jag vet fall där smågalna människor försökt anmäla saker som inte är brottsligt och där dom blivit hemskickade och informerats om att dom inte utsatts för brott.
  • sextiotalist
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 10:35:39 följande:
    Om han inte har några problem alls så är det ännu värre att han vägrar svara på TS frågor! För det innebär att han absolut inte har något att förlora på att ge TS sin förklaring till varför han gjorde slut. Ändå vägrar han trots att han ser hur mycket TS lider av att inte få något svar! Isåfall är TS ex sadist. Kanske låter dramatiskt, men jag ser ingen annan logisk förklaring till varför han annars skulle vägra ge TS ett svar på hennes fråga.
    Nu kunde man inte blocka när jag bröt sist, men han var en sådan som skulle ha förklaring (och förklaringarna dög inte heller, det räckte inte med att säga det enklaste att känslorna var slut utan det skulle vara varför etc).
    Nåväl, hade jag kunnat blocka så hade jag gjort det, för det är förbaskat jobbigt att ha ett ex hängande efter.

Men svaret är väldigt uppenbart, han vill inte ha någon relation längre, nästa steg är att känslorna är slut, för det mesta räcker det inte om man hanterar personer som ts. För ofta vill de vetat varför, vad de gjort för fel.
    Hade ts inte varit den typen, då hade det kanske räckt med ett sms, "när vi fått lite distans så skulle jag vilja träffa dig och få lite feedback om det är något jag gjort fel eller om det bara var känslorna som försvann"

• SysterY
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 10:05:12 följande:

Du tycker inte att TS ex har sig själv att skylla när det enda han behöver göra för att slippa denna så kallade "stalking" är att ge ett svar på hennes enkla fråga?

Han kanske inte har någon förklaring att ge? Det är ingen sk "stalking" utan det ÄR regelrätt stalking.
  • Anonym (Fy)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 10:28:14 följande:

Jamen eller hur. Din sambo sen 40 år är plötsligt borta en dag och du får ett sms med texten ?Det är slut?. Då hade du inte ringt eller sms:at för att prata om vad som hänt?

Och om hans svar då var ?Vad ringer du mig för, det är ju slut! Jag skiter väl i dig, du är mitt ex? så hade du bara svalt det. Annars varit en stalker om du 3 dagar senare smsade igen och bad honom att prata med dig?!

Alltså det är helt sanslöst hur vissa prompt ska kasta sig in i trådar och aggressivt hävda att ts är helt sjuk i huvet, sjukligt svartsjuk, galen stalker osv.

Är det något som är galet så är det att leva för att mobba människor på forum som går igenom plågsamma saker...
  • SysterY
    Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 10:26:50 följande:

Om du gick till polisen och anmälde ditt ex för stalking hade du varit tvungen att förklara vad som hänt och när du då sagt ?Jag gjorde slut med mitt ex FÖR EN VECKA SEN, UTAN ATT FÖRKLARA, vägrade prata om det, skickade bara ett sms att det var slut och blev förbannad när det kom frågor och reaktioner, titta här, hen har skickat flera sms och ringt flera gånger i veckan?

så hade utredningen inte ens satts igång utan du informerats om att detta inte är stalkning.

Det du skriver är ett hån mot folk som utsatts för äkta stalkning och som knappt får hjälp ändå eftersom vi har för få poliser i landet för att klara upp alla brott som anmäls.

Inte blir det bättre av att puckon anmäler saker som inte är brottsligt och då slösar deras tid!

Sättet du resonerar på i tråden visar att du har stora problem att begripa både relationer, andra människors känslor och förståelse för lagar och regler (att förstå vad olika lagar innebär och var gränserna går för brott).

Det har gått EN VECKA skriver ts och han gjorde bara plötsligt slut och vägrar prata med henne från ena dagen till den andra.

Man måste ha en empatistörning för att inte förstå ts reaktion.

Att någon gång på gång tar kontakt trots att man uttryckligen bett personen att låta bli så är det stakning och ja anmäls det är det stor risk att det blir en utredning, om en liten men inte säkert det går till åtal. Dessutom vet inte vi hur ts förhållande med exet har varit. Hon kanske har hållt på att ringa och sms mycket än under tiden förhållande valde.
  • Anonym (Fy)
    Anonym (Same) skrev 2018-01-24 10:35:39 följande:

Eller hur!! Han beter sig helt stört.
  • Anonym (Fy)
    sextiotalist skrev 2018-01-24 10:41:34 följande:

Nu kunde man inte blocka när jag bröt sist, men han var en sådan som skulle ha förklaring (och förklaringarna dög inte heller, det räckte inte med att säga det enklaste att känslorna var slut utan det skulle vara varför etc).

Nåväl, hade jag kunnat blocka så hade jag gjort det, för det är förbaskat jobbigt att ha ett ex hängande efter.

Men svaret är väldigt uppenbart, han vill inte ha någon relation längre, nästa steg är att känslorna är slut, för det mesta räcker det inte om man hanterar personer som ts. För ofta vill de vetat varför, vad de gjort för fel.

Hade ts inte varit den typen, då hade det kanske räckt med ett sms, "när vi fått lite distans så skulle jag vilja träffa dig och få lite feedback om det är något jag gjort fel eller om det bara var känslorna som försvann"

Men nu använder du Ju dig själv som exempel i en helt annan situation. En situation där du gjort slut på ett normalt sätt och försökt förklara men inte blivit lämnad ifred och där exet ignorerade dina förklaringar.

Tänk om folk kunde gå lite i terapi och inse när dom projicerade för mycket för att ens kunna se andra människor och deras situationer utan att gå tillbaka i sina minnen och se sig själv med en antagonist...
Svar på tråden Mitt ex vägrar ge en förklaring