Anonym (Fy) skrev 2018-01-24 11:38:04 följande:
Jag har också bott i 3 andra länder än Sverige och har både vänner och familj från andra kulturer och utomlands. Det ÄR ett särdrag för Sverige med konflikträdsla. Detta brukar yttra sig i en mobbarmentalitet där det alltid måste råda konsensus och man skoningslöst slår ner på folk som uttrycker egna, nyanserade åsikter, känslor och tankar. Allt måste vara svartvitt i Sverige. Och som i denna tråd, antingen beter du dig som en programmerad robot utan känslor eller så ärdu en helt sjuk stalker som ska anmälas.
I andra trådar finns det bara känslokalla robotar eller sjuuuuukligt svartsjuka freaks osv.
Suck.
Så de utländska filmer där sådant förekommer är att de tar svenska drag, nja, jag tror inte det. Mobbing och intolerans förekommer överallt, det flödar ju av sådant i de sociala medierna utomlands också.
Konsensus är ju nog rätt svenskt, men även de gamla grekerna tog ju beslut i konensus.
Det är ju underbart, lite OT, det kommer en status med länk till en artikel när något hänt (som anses typiskt svenskt) och kommentarer "typiskt svenskt" dyker upp, att händelsen inträffade på andra sidan jorden tänkte ingen på.
Nja, jag tvivlar på att vi, en liten promille av jordens befolkning, har en väldigt unik kultur och ett sätt att vara.
Att det är mer svartvitt på forum som dessa är en annan femma, men ledsen, det speglar inte Sverige.