• Adalgisa

BF oktober 2018

Skapade en tråd då jag inte kunde hitta en befintlig för oktober. Om någon känner sig manad får denne gärna skapa en privat grupp på Facebook :)

• Svar på tråden BF oktober 2018
  • familjenl
    Trolletsunge skrev 2018-02-23 19:48:35 följande:

Jag är i v. 6+0 och illamåendet kom för 2-3 dagar sedan. Jag märker det blir lite lättare om jag småäter och äter en macka innan jag somnar. Jag går och knaprar lite på finncrisp då och då. Pröva att småäta på något lätt som nötter, finncrisp, skorpor eller liknande.

Vad gäller jobb hoppas jag kunna vänta till v.12. Men om illamående och trötthet påverkar min prestation måste jag nog berätta.

Ja här har illamåendet blivit hanterbart igen! Men jag har ändå berättat för chefen. Känns skönt. :) Kommer behöva åka iväg på provtagning osv med jämna mellanrum eftersom jag äter medicin så det är lika bra att chefen vet orsaken till frånvaron.
  • familjenl
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-02-25 11:18:03 följande:

De senaste nätterna så har jag drömt jättemycket! I vanliga fall drömmer jag ibland så där som man gör men nu känns det som att det är nätterna igenom. Nån mer som drömmer mycket? Vet inte om det har med graviditeten att göra eller om hjärnan har blivit helt knäpp!

Drömmer också mer än vanligt! Har gjort det mina tidigare graviditeter med. Och varje gång har jag alltid drömt minst en dröm om att mannen är otrogen. Haha, vaknade upp och var surig på mannen hela dagen fast att jag visste att det var en dröm :)
  • familjenl
    minipeach86 skrev 2018-02-25 11:39:04 följande:

Åh va KUL! =) Hur mår du? 

Jag mår illa! Hehe men annars bra. Ser i din text att du har pcos. Det har jag med! Fått göra hormonbehandling tidigare graviditeter men den här gången gick det utan hjälp! :) Hur mår du?
  • paam

Det är inte alltid jag kan få i mig ett varmt mål lunch, däremot försöker jag alltid äta något exempelvis hårdbröd, frukt eller grönsaker. (Detta på grund av att jag inte alltid kan äta maten på jobbet pga allergier och inte alltid lyckas få med matlåda) kan detta vara skadligt för fostret? Äter självklart varm middag på eftermiddagen & småäter lite frukt och ibland slinker det ner lite godis haha :)

• Längtarefterdighelatiden
    Anonym (Ärtan) skrev 2018-02-25 19:29:36 följande:

Här är en till som drömmar massor av konstiga drömmar sen jag blev gravid!! Trodde inte det hade med graviditeten att göra men det kanske det har?!

Jag tror nog det! Skönt att höra att det är fler än jag!
  • Längtarefterdighelatiden
    familjenl skrev 2018-02-26 16:02:38 följande:

Drömmer också mer än vanligt! Har gjort det mina tidigare graviditeter med. Och varje gång har jag alltid drömt minst en dröm om att mannen är otrogen. Haha, vaknade upp och var surig på mannen hela dagen fast att jag visste att det var en dröm :)

Oj då, hoppas din man fattade att det berodde på graviditeten!
  • Frips

Vi var på tidigt UL igår (gick in i vecka 8 då, 7+0) för att se om graviditeten var normal och att ett litet hjärta slog. I november bekräftades ett MA för oss, då i v 8+6, vilket gjort oss väldigt orolig över denna graviditet. Tur nog syntes en liten plutt där inne med ett hjärta som slog fint och bra, och det är en så enorm lättnad att nu kunna börja känna sig glad över denna graviditet, även om hjärnspökena fortfarande är kvar eftersom det fortfarande är tidigt i graviditeten, men skönt att se det där hjärtat slå vilket det inte gjorde i höstas när vi gick på ultraljud. 

Vid undersökningen kunde läkaren även se en cysta som ligger bredvid graviditeten, och hon trodde att det kunde bero på att ett ägg till hade släppts och att denna blåsa hade bildats och blivit en cysta (tror jag att hon menade, jag var inte riktigt fokuserad nog och kunde ta in information) och min fråga är om någon här inne varit med om samma sak i tidigare graviditet? Det här har inte hänt mig innan och jag blir såklart lite orolig, även om hon sa att den såg harmlös ut och att den ska kollas upp under graviditeten. Den kunde högst troligen också vara borta vid KUB... 

• minipeach86
    Frips skrev 2018-02-27 10:15:50 följande:

Vi var på tidigt UL igår (gick in i vecka 8 då, 7+0) för att se om graviditeten var normal och att ett litet hjärta slog. I november bekräftades ett MA för oss, då i v 8+6, vilket gjort oss väldigt orolig över denna graviditet. Tur nog syntes en liten plutt där inne med ett hjärta som slog fint och bra, och det är en så enorm lättnad att nu kunna börja känna sig glad över denna graviditet, även om hjärnspökena fortfarande är kvar eftersom det fortfarande är tidigt i graviditeten, men skönt att se det där hjärtat slå vilket det inte gjorde i höstas när vi gick på ultraljud. 

Vid undersökningen kunde läkaren även se en cysta som ligger bredvid graviditeten, och hon trodde att det kunde bero på att ett ägg till hade släppts och att denna blåsa hade bildats och blivit en cysta (tror jag att hon menade, jag var inte riktigt fokuserad nog och kunde ta in information) och min fråga är om någon här inne varit med om samma sak i tidigare graviditet? Det här har inte hänt mig innan och jag blir såklart lite orolig, även om hon sa att den såg harmlös ut och att den ska kollas upp under graviditeten. Den kunde högst troligen också vara borta vid KUB... 

Åh vilken lättnad för er, vad fint att ni fick se det lilla hjärtat slå. Nu håller vi tummarna för att kommande veckor går lika bra och hoppas på en stark och fin utveckling <3 
    Har tyvärr ingen erfarenhet av det du frågar om men blir nyfiken, menar du en cysta i livmoderslehinnan bredvid hinnsäcken med bebisen, eller en cysta som blev kvar på äggstocken? 
    familjenl skrev 2018-02-26 16:04:19 följande:
    Jag mår illa! Hehe men annars bra. Ser i din text att du har pcos. Det har jag med! Fått göra hormonbehandling tidigare graviditeter men den här gången gick det utan hjälp! :) Hur mår du?
    Jaså vilka goda nyheter, vad kul! Hur många barn har du? Man kan ju alltid hoppas att det kommer igång av sig självt en vacker dag =) Jag har aldrig mens eller ÄL som det är nu, men Letrozol fick fart på äggen tack och lov. Har alltid (sedan mycket unga år då jag fick diagnosen) identifierat mig själv som en person som kommer få svårt att få barn om det ens är möjligt. Läkarna uttalade sig klumpigt förr, tyvärr gör en del det fortfarande även fast det finns mer underlag och kunskap idag. Så jag kan liksom fortfarande inte ta till mig att jag är gravid, känns som att jag bara "leker" =) Har också svårt att fantisera längre än fram till vecka 13 för jag vågar inte ta ut något i förskott "eftersom jag är en sån där person som egentligen inte kan bli gravid". Kanske efter KUB och sedan när magen börjar växa, om allt går så bra, att jag kan börja ta till mig det på riktigt..<3
    Mående just nu: lätt illamående men inte alls farligt, molvärk som kommer och går varje dag, torr hy och slemhinnor, stillastående tarmar, lite humördippar som gör mig nedstämd ibland, väldigt trött typ "solsting-känsla" haha... men annars mår jag jättebra, har verkligen inget att klaga på! =) Får jag fråga om din pcos ger dig dålig hy? Det har nämligen jag (det blir som bortblåst med p-piller men utan är det kaos) och jag har haft en hemlig önskan om att en graviditet med nya hormoner skulle göra hyn fin igen vilket många med pcos-hy upplever. Men hittills är det likadant =( 
    Har PCOS och försökt sedan jan-17. Plussade på fjärde kuren Letrozol!
  • Jennie1987

Hej!

Jag har äntligen blivit gravid efter ca 8 års försök med diverse hormoner. Jag har pcos.

Vi fick vårt, väldigt, efterlängtade plus den 8 februari och svävar fortfarande på moln samtidigt som vi knappt fattar att detta händer!

I fredags gjorde vi ett VUL och fick se ett litet hjärta picka så fint! Så overkligt och häftigt!

Idag ska jag ha första mötet på mvc, en helt ny värld öppnar sig... Så kul!

Vi har BF den 17 oktober, kul att hitta denna tråd med fler som väntar smått :)

• Frips
    minipeach86 skrev 2018-02-27 10:39:03 följande:
    Åh vilken lättnad för er, vad fint att ni fick se det lilla hjärtat slå. Nu håller vi tummarna för att kommande veckor går lika bra och hoppas på en stark och fin utveckling <3 
    Har tyvärr ingen erfarenhet av det du frågar om men blir nyfiken, menar du en cysta i livmoderslehinnan bredvid hinnsäcken med bebisen, eller en cysta som blev kvar på äggstocken? 
    familjenl skrev 2018-02-26 16:04:19 följande:
    Jaså vilka goda nyheter, vad kul! Hur många barn har du? Man kan ju alltid hoppas att det kommer igång av sig självt en vacker dag =) Jag har aldrig mens eller ÄL som det är nu, men Letrozol fick fart på äggen tack och lov. Har alltid (sedan mycket unga år då jag fick diagnosen) identifierat mig själv som en person som kommer få svårt att få barn om det ens är möjligt. Läkarna uttalade sig klumpigt förr, tyvärr gör en del det fortfarande även fast det finns mer underlag och kunskap idag. Så jag kan liksom fortfarande inte ta till mig att jag är gravid, känns som att jag bara "leker" =) Har också svårt att fantisera längre än fram till vecka 13 för jag vågar inte ta ut något i förskott "eftersom jag är en sån där person som egentligen inte kan bli gravid". Kanske efter KUB och sedan när magen börjar växa, om allt går så bra, att jag kan börja ta till mig det på riktigt..<3
    Mående just nu: lätt illamående men inte alls farligt, molvärk som kommer och går varje dag, torr hy och slemhinnor, stillastående tarmar, lite humördippar som gör mig nedstämd ibland, väldigt trött typ "solsting-känsla" haha... men annars mår jag jättebra, har verkligen inget att klaga på! =) Får jag fråga om din pcos ger dig dålig hy? Det har nämligen jag (det blir som bortblåst med p-piller men utan är det kaos) och jag har haft en hemlig önskan om att en graviditet med nya hormoner skulle göra hyn fin igen vilket många med pcos-hy upplever. Men hittills är det likadant =( 
    Ja en enorm lättnad att se det lilla hjärtat slå <3 Tack för dina fina ord!

Jag vet faktiskt inte riktigt, jag vart lite ställd och uppfattade inte exakt var den ligger, men hon visade på ultraljudet att den låg precis bredvid graviditeten och att den var lika stor som bebisen och dess lilla vrå, ca 5 cm. Sen om den ligger på äggstocken eller om det är bredvid hinnsäcken vet jag inte :S men jag hoppas den är borta lagom till KUB :)
Svar på tråden BF oktober 2018